PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD PhDr. Eva Tomešová, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Efektivnost řídící práce
TRÉNINK obecné principy úvodní sraz VD – Tři Studně.
přednáška 1 úvod do psychologické přípravy, závodní úzkost
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
CÍLE VE SPORTU Mgr. Eva Tomešová, Ph.D
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
„Test“ schopnosti imaginace
ÚVOD DO SPORTOVNÍ PSYCHOLOGIE
Motivace, regulace chování
a jeho využití u klientů po CMP
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
Pozornost - koncentrace pozornosti
Úvod do psychologické přípravy
Úvod do psychologické přípravy
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Didaktické prostředky
Taktická příprava Michal Lehnert.
Metodický list  Výuka probíhá diskusní formou. Vhodnými otázkami se pokoušíme přivést studenty k odhalování struktury sportovní výkonnosti sportovců.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
TAKTICKÁ PŘÍPRAVA Teoretická příprava.
Regulace úzkosti ve sportu
Regulace úzkosti ve sportu
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
KRIZOVÁ INTERVENCE.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Sebeuvědomění a sebekontrola
1 Týmová práce TYMP 1 Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ.
TÉMA: VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Rozdíly v trénování dorostu a žactva. Školení trenérů 3.třídy Hradec Králové
Tělesné sebepojetí.
Motivace.
Psychologie koučování
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Řízení sportovního tréninku
TALENT ..
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Psychologie pro sportovní praxi
Assessment centrum.
aneb Assessment Centre a Development Centre
PROCES UČENÍ V TEAMBUILDINGU
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Zákony učení.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Organizační formy práce v tělesné výchově
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Didaktické prostředky
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Zaměstnávání osob po výkonu trestu: nebo nevyužitá příležitost?
Zátěž a rizika povolání a optimismus učitele
Taktická příprava Michal Lehnert.
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Profese trenéra.
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Aplikace managementu ve sportovním klubu (min
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Temperament, charakter, motivace
Psychologie koučování
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD PhDr. Eva Tomešová, Ph.D.

Motto:  Psychologické dovednosti se LZE naučit, JE MOŽNÉ je TRÉNOVAT stejně jako dovednosti fyzické.

Špatný výkon = je třeba více trénovat  Reálným problémem je ovšem nedostatek psychologických dovedností, NE technických dovedností či kondičních předpokladů!!!  Petrovi ve skutečnosti chyběla dovednost fyzicky relaxovat a pozitivně myslet i pod velkým tlakem.

Proč je psychologická příprava důležitá?  Všichni jsme zažili, že lze prohrát nebo dělat chyby „kvůli hlavě.“  Výkon je vždy výsledkem souhry fyzických A psychologických faktorů  Jak trenéři vidí podíl psychologických faktorů na výkonu v různých sportech???

Proč není psychologická příprava využívána?  Nedostatek informací, znalostí, dovedností  Psychologické dovednosti jsou vnímány jako vrozené a nenaučitelné  Nedostatek času

Mýty ohledně psychologické přípravy:  Je jenom pro „problémové“ sportovce  Je záležitostí vrcholového sportu  Poskytuje rychlé řešení „problému“  Je neúčinná

3 fáze psychologické přípravy 1. Vzdělávací: proč je PP důležitá 2. Individuální zhodnocení potřeb, výběr a nácvik konkrétních technik 3. Nácviková

Kdy zařazovat PP?  Začít v přechodném nebo přípravném období  Půl roku až rok systematické práce než budou dovednosti integrovány do výkonu  min 3-5 krát týdně v závislosti na tom, co se učíte (začátek nebo konec tréninkové jednotky)  Lze zadávat domácí úkoly  Je třeba neustálá supervize  PP je součástí sportovní přípravy po celou kariéru!

Jak hodnotit účinnost PP?  Rozhovory, dotazníky (psycholog?) – subjektivní zhodnocení sportovce  Objektivní data

SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy

Proč sebepoznání sportovce?  základem pro získání kontroly  základem pro systematickou PP  základem pro dosažení plného potenciálu člověka a sportovce

Cíle sebepoznání:  poznat plně a upřímně vlastní dobré i špatné stránky, vlastnosti, schopnosti, dovednosti, současnou výkonnostní úroveň...  akceptovat sám sebe  stát se plně zodpovědným za následky svého myšlení, pocitů a chování

Sebepojetí: jedinec, jak je znám jedinci  3 složky: kognitivní (sebedeskriptivní termíny a atribuce) emoční (pocity ohledně kognitivních atribucí) behaviorální (tendence jednat v souladu s tím, jak se vnímáme)

Sebeúcta: jak se jedinec vnímá jako OK, hodnotná osobnost – OK si definuje každý individuálně

Sebeakceptace: Jak se přijímáme. Dobrá sebeakceptace znamená, že se přijímáme i se svými špatnými stránkami.

Sebedůvěra: víra ve svou schopnost úspěšně se vyrovnat se současnou situací (tady a teď) … víra v úspěch x sebenaplňující se proroctví

Výhody sebedůvěry  pozitivní emoce  koncentrace  cíle  úsilí  herní (soutěžní) strategie  schopnost zvrátit negativní vývoj

Optimální sebedůvěra?  nedostatek – pochyby úzkost narušení koncentrace nerozhodnost zaměření pozornosti na nedostatky místo na silné stránky často se týká jediné dovednosti a přenáší se na ostatní!  nadměrná sebedůvěra – i když na to nemám nemusím se snažit někdy hraná – zastírá pochybnosti

Vliv očekávání na výkon  osobní očekávání úspěchu – úspěch  očekávání trenéra – ovlivnění interakcí problém nastává, pokud jsou příliš nízká nebo vysoká  více času a instrukcí přeceňovaným  méně kvalitní instrukce podceňovaným  více chvály přeceňovaným ovlivňuje chování to potvrzuje trenérova očekávání

Zdroje sebedůvěry v činnosti – self- efficacy  úspěšné výkony v minulosti  příklad  přesvědčování, verbální povzbuzení  interpretace zvýšené aktivace pozitivně (na jako strach)

Posouzení sebedůvěry… otázky  Kdy se přeceňuješ?  Jak se dostaneš do rovnováhy po tom, cos udělal chybu?  Kdy o sobě pochybuješ?  Mění se tvá sebedůvěra během zápasu?  V kterých situacích jsi nejistý a nerozhodný?  Těšíš se na náročné a tvrdé utkání?  Jak se vyrovnáváš s neočekávanou situací v zápase?

Budování sebedůvěry  TRÉNINK A PLÁNOVÁNÍ  úspěch  sebevědomě jednat  sebevědomě myslet  imaginace  trénink  příprava

Techniky zaměřené na nácvik sebepoznání

1. Zaměřit se společně se sportovcem na jeho myšlenky, pocity a chování před, během a po perfektním závodě/zápase a nepovedeném závodě/zápase – propadáku.

2. Občas požádat sportovce o jakoukoli variantu písemného zamyšlení se nad sebou samým typu „Jak se vidím“

Otázky: 1) Popište, jak se v současnosti vidíte jako a) člověk b) sportovec zaměřte se jen na pozitivní věci. 2) Co si myslíte, že negativně ovlivňuje vaše sebepojetí a) jako člověka b) jako sportovce?

3. Pomoci sportovcům při hledání motivace, snažit se pomoci jim s porozuměním vlastní motivaci (Proč sportujete?)

4. Naučit sportovce znamenávání pocitů do tréninkového denníku (těžký trénink, soustředění, závody...)

5. Podporovat sportovce při získávání zpětné vazby od významných druhých a od VÁS.

6. Naučit sportovce poznávat současnou výkonnostní úroveň a progres během např. sezóny (PROFILOVÁNÍ VÝKONU).

7. Pomoci sportovcům učit se z chyb I úspěchů druhých (video...)

8. Naučit sportovce spojovat psychické stavy s fyziologickými procesy (jak mé tělo reaguje na trému...)

9. Učit sportovce vyjadřovat vlastní názory, diskutovat, poznávat se v diskusi.

Děkuji za pozornost!