Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kariérové poradenství
Advertisements

Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
Rozvoj a metodická podpora poradenských služeb RAMPS - VIP III
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Struktura poradenského procesu
PORADENSTVÍ ŠKOLA POVOLÁNÍ PŠP Zdokonalení diagnostického a poradenského systému v oblasti vzdělávání a volby povolání.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
PROGRAM PROTI ŠIKANOVÁNÍ Vypracovala Mgr
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: Zš Komenského, Slavkov u Brna Číslo a název operačního programu:
Školní poradenské pracoviště
Cíle o.s. ISIS  pomoc náhradním rodičům  zdárný vývoj dětí  přísun informací – vzdělávání  sdílení zkušeností mezi rodiči navzájem  prevence problémů.
ZVYŠOVÁNÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ MIMOŘÁDNĚ NADANÝCH DĚTÍ NA 1. STUPNI ZŠ
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Školní poradenské pracoviště
Středisko integrace menšin Opava Husova
Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Název partnera: ZŠ Slavkov Komenského, ZŠ Drnovice, ZŠ Pustiměř, ZŠ Šaratice,
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
Akademické centrum poradenství a supervize Nový subjekt mezi vysokoškolskými poradnami Vznik ACPS je součástí projektu „Zkvalitnění vzdělávání a odborné.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Minimální preventivní program školy
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Dnes ty mně, zítra já tobě!
Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Praxe ve školní psychologii
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Projekt Poradenství v Libereckém kraji I CZ.1.07/1.2.00/ I PORADENSTVÍ V LIBERECKÉM KRAJI Financován z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
1 Aktivity MŠMT v oblasti primární prevence rizikového chování dětí a mládeže Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha.
Kritéria pro zvyšování nenárokových složek platu pedagogů v roce 2009 Nenárokové složky platu - osobní příplatek (§ 131 ZP) - osobní příplatek (§ 131 ZP)
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
Struktura poradenského procesu
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole
Speciálně pedagogická diagnostika
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Pedagog.
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Poradenství jako specifický druh psychologické pomoci Lidmila Valentová, Zuzana Hadj Moussová

Obsah Vymezení poradenství jako profese Školní poradenské služby Historie poradenství Zásady poradenství Osobnost poradce

1. Vymezení poradenství jako profese

Poradenství jako profese Poradenství je aplikovaná teoretická i praktická disciplina Zaměřený řízený proces, ve kterém poradce provází duševně zdravé jedince při řešení aktuálního problému, hledání a dosahování osobních cílů či efektivnějšího využívání vlastních možností Poradenství jako specifický typ psychologické pomoci vyžaduje od poradenských pracovníků kvalifikaci v magisterském studiu i stálý profesionální růst Odborná kvalifikace vyžaduje znalost psychologie, zejména teorií osobnosti a znalost poradenských metod, někdy i znalost speciální pedagogiky

Cíle poradenství Usnadnit změny chování – které umožní klientovi produktivnější a uspokojivější život Zvýšit adaptivní dovednosti – vyrovnávání se s novými situacemi a novými požadavky v etapách životní cesty Zvýšit kvalitu rozhodování – vedení klienta k samo-statnému rozhodování a přijetí osobní odpovědnosti Zlepšit vztahy – obtíže z defenzivního chování, či nedostatečně rozvinutých sociálních dovedností Pomoci rozvinout klientův osobní potenciál – klient získává příležitost učit se novým způsobům využívání vlastních schopností a zájmů

2. Školní poradenské služby

Poradenské služby ve školství - struktura Školy – školní poradenské pracoviště učitel - výchovný poradce učitel - metodik prevence specialista na reedukaci SPU , školní nebo poradenský psycholog z PPP učitel - metodik pro práci s nadanými žáky Regionální úroveň PPP - Pedagogicko psychologické poradny SPC - Speciální pedagogická centra pro zdravotně znevýhodněné děti a mládež/ SVP - Střediska výchovné péče/ Národní ústav pro vzdělávání (NÚV) Oddělení 2.5. - rovné příležitosti ve vzdělávání, PPP a prevenci Vyhlášky 116/2011 (porad. služby) a 147/2011 (spec. potřeby)

Hlavní cíle školního poradenského pracoviště ( 1/2 ) Zkvalitnit sociální klima školy, připravit podmínky a rozšířit možnosti integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných a talentovaných, vybudovat příznivé sociální klima pro integraci kulturních odlišností na škole, posílit průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování,

Hlavní cíle školního poradenského pracoviště ( 2/2 ) sledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření a realizaci, prohloubit a zlepšit spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči zlepšit koordinaci poradenských služeb poskytovaných školou se službami specializovaných poradenských zařízení, zejm. PPP, SPC, SVP a IPS úřadů práce

3. Historie poradenství

Vývoj poradenství v Evropě a USA Počátek 20. století s rozvojem průmyslu potřeba poradenství pro volbu povolání Psychotechnický ústav Masarykovy akademie práce odborné poradenství pro děti a mládež ve vazbě na školy Alfred Adler – psychologické kliniky při školách ve 20. letech ve Vídni

Vývoj poradenství u nás 60. léta pedagogicko-psychologické poradny výchovný poradce na školách 70. léta diagnostické ústavy linky důvěry 80. léta Střediska výchovné péče -speciálně pedagogická centra

4. Zásady poradenství

Zásady poradenství (1/2) V. Drapela: 1. Svoboda klienta 2. Respekt ke klientovi 3. Důvěrnost poradenských kontaktů.

Zásady poradenství (2/2) Z. Matějček: Navození spolupráce Pravda s perspektivou Optimistický výhled do budoucnosti

5. Osobnost poradce

Osobnost poradce Odborná kompetence Osobnostní charakteristiky Vzdělání Komunikační dovednosti Znalost právních norem Osobnostní charakteristiky Empatie Tolerance Stabillita a odolnost osobnosti Etická a morální úroveň, spolehlivost, čestnost

Literatura VALENTOVÁ L. a kol., Školní poradenství I a II, Praha: Pedagogická fakulta UK, 2013 (v tisku). Autorský kolektiv, Výchovné poradenství, Praha: Wolters Kluwer ČR, 2009 DRAPELA V., Teorie osobnosti, Praha: Portál 2011 MATĚJČEK Z., Praxe dětského psychologického poradenství, Praha: SPN 1992