IV. Cti svého otce i matku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Týden modliteb za duchovní povolání, od 8.do 15.května 2011, ukončen 48. světovým dnem modliteb za povolání o 4. neděli velikonoční – neděli Dobrého pastýře.
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Křesťanská iniciace pokřtěných dětí s odkazem na aktuálnost dekretu Quam singulari.
Subjekty a předmět všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Hodnotová orientace svobodné generace
Integrita bezúhonnost
Základní lidská práva.
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
…základy pastorace Jirka Pospíšil, EBED,
Shrnutí I. - III. přikázání. Shrnutí I. - III. přikázání I. přikázání Spojení lidských práv – svobody – prvního přikázání – svoboda zakotvena v Bohu (který.
5.2 Zjevení interpretační moment Fundamentální teologie,
Úvod.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Charakter, sexualita a zodpovědnost MUDr. Marcela Rozehnalová, CEVAP
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
21. října A.D. 2006P. Mgr. Martin Šmíd1 Formace trvalých jáhnů Diecéze ostravsko opavská Zpracováno podle dokumentu: ZÁKLADNÍ NORMY PRO FORMACI STÁLÝCH.
PROROCI Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Česká republika Demokratický stát.
Cíle při výuce etiky/náboženství Zuzana Svobodová.
Slovo života listopad 2012 „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.“ (Jan.
Osvícenství.
Právo jako filozofický pojem
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
SOCIOLOGIE 10 Náboženství
Teorie státu - pokračování
Manželství Petr Machala. rodinné právo upravuje vztahy mezi: a) manžely b) rodiči a dětmi c) vztahy náhradní rodinné výchovy Víte, jak se nazývá právo,
Služebníci modlitby Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
 Poslední přikázání z první desky desatera – příkazy vztahující se k Bohu.  Již ve SZ patřilo toto přikázání k identitě vyvoleného národa.  Židé světili.
Zdravá škola.
Demokracie a její hodnoty
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ - KŘESŤANSTVÍ
Digitální učební materiál
Zpracovala: Simona Hyková
Jirka Pospíšil, KC Vyškov, Boží představy o Tvém životě Jirka Pospíšil, KC Vyškov,
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
2. List Korintským. Autor a datum vzniku Pavel - na své 3. misijní cestě - v roce po Kr. - pravděpodobně z Filip.
Ústavní základy ochrany životního prostředí JUDr. Veronika Tomoszková, Ph.D.
Demokracie Seminář politologie.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Teorie státu a byrokracie 1. blok. Stát a moc Weber: Stát je takové lidské společenství, které si na určitém území nárokuje pro sebe (a to s úspěchem)
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Práva a povinnosti mezi manželi
Institut ochránce práv dětí
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Máš dost síly plavat proti proudu?
Ježíš.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Stát Definice, funkce, typy.
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.04_Státní Ústava ČR.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_STAT Název materiálu: Stát Předmět:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Rodinné právo Občanská nauka 1. M.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

IV. Cti svého otce i matku

IV. Cti svého otce i matku Osnova Znění a) Patří čtvrté přikázání do dnešní doby? b) Autorita c) Přitakání vlastním dějinám

IV. Cti svého otce i matku 1. Žít jako křesťané v rodině a) Znaky dnešní rodiny b) Rodina jako místo přijetí a bezpečí c) Rodina jako místo výchovy a vzdělání d) Rodina jako „domácí církev“

IV. Cti svého otce i matku 2. Křesťané a politické společenství a) Základy a cíle moderního politického společenství b) Principy důstojnosti člověka, obecného blaha; princip solidarity a subsidiarity c) Církev a stát

IV. Cti svého otce i matku d) Protest a odpor ve svobodném demokratickém státě e) Odpor proti nespravedlivé (státní) moci 3. Křesťané a jejich církev

IV. Cti svého otce i matku Znění: „Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl na zemi, kterou ti dává Hospodin, Tvůj Bůh.“ (Ex 20,12) „Cti otce svého i matku, jak ti přikázal Hospodin, tvůj Bůh, abys byl dlouho živ a dobře se ti vedlo na zemi, kterou ti dává Hospodin, tvůj Bůh.“ (Dt 5,16)

IV. Cti svého otce i matku Nepatří čtvrté přikázání již k přežitým normám? Neplatilo pouze v nomádských kulturách? Naše společnost – společnost individualit, vlastního rozvoje, důraz na osobní svobodu... Pedagogická forma k výchově dětí? Příslib země jako symbol spásy...

IV. Cti svého otce i matku IV. přikázání se obrací k dospělým Izraelitům, kteří se staví proti rodičům a tedy proti jimi reprezentovanému právnímu řádu, mravům a tradicím.   Co je těmi tradicemi? "Étos Dekalogu" - viz I. přikázání... Já jsem Tě osvobodil... Pozn.: význam Ježíšových slov (Mt 10,35.37) v kontextu IV. přikázání.

IV. Cti svého otce i matku Rodina tehdy a nyní a jejich zakotvení v tradici. Rodina dnes: Dochází ke změně kompetencí, kdy funkce které dříve plnila vícegenerační rodina, musejí nahrazovat instituce společnosti (výchova, vzdělání, duchovní kontinuita). Vzpoura proti autoritě, která nakonec zasáhla i rodinu vzešla právě ze vzpoury proti autoritě v těchto institucích. Tento protest pak pokračoval v představě rodiny jako modelu demokratického sebeuskutečnění každého člena.

IV. Cti svého otce i matku Přenos generačního konfliktu v rodině do společnosti - společnost bez tradice, bez dějin a bez autority. Autorita a zdroj jejího vlivu: Otázkou však je, zdali se autorita podřizuje ještě vyššímu měřítku než je ona sama. Tak se kladou hranice i nároku autority a je možné se v případě útlaku proti autoritě odvolat. Kontrolovatelnost autority.

IV. Cti svého otce i matku IV. přikázání znamená přitakání dějinám a tradici společnosti i dějinám vlastní osoby. Ve všem mezilidském jde o otevřenost vůči Boží vůli, o předávání Jeho slova. Boží vůle znamená spásu, záchranu, svobodu a lásku, jako tehdy při osvobození z Egypta, při zaslíbení země Kanaán a konečně ve smrti a zmrtvýchvstání Ježíše Krista. V něm jsou zakotveni rodiče i další předcházející generace. Proto tvoříme Boží lid.  

IV. Cti svého otce i matku „Dělejte svou práci ze srdce, jak by to ani neplatilo lidem, nýbrž Pánu (Kol 3,23). Kde se vytrácí toto Boží slovo, tam se také humánní cíl přikázání úcty k rodičům míjí smyslem. Kde je o pouhou „zákonnost“, tam přichází lidskost zkrátka.

IV. Cti svého otce i matku IV. přikázání jako první přikázání druhé desky. IV. přikázání a poukaz na něj ve velikonoční liturgii Izraele. Tehdejší hospodářské poměry a jejich vliv na vztah rodičů a dětí. Otec jako hlava velko (rodiny) byl zároveň soudcem, vlastníkem a knězem.

IV. Cti svého otce i matku 1. Žít jako křesťané v rodině Znaky dnešní rodiny a) dnes je rodina většinou malé společenství (tzv. nukleární rodina – rodiče a děti) Rodinný život je oddělen od pracovního života. Děti se vstupu do manželství většinou stěhují od rodičů – význam prarodičů pro výchovu dětí.

IV. Cti svého otce i matku b) změna postavení ženy a postoj manželů k dítěti Rovnost důstojnosti muže a ženy. Odklon od patriarchálního chápání manželství a rodiny, sociální a hospodářské změny, umožnily ženě větší samostatnost, nezávislost a účast na hospodářském, politickém a společenském životě. Spíše menší počet dětí. Náročnost ve výchově, vzdělání.

IV. Cti svého otce i matku c) rodinní příslušníci jsou dnes ve větší míře než dříve formováni společností, jejími životními formami a představami hodnot. Dnes se rodina stává dílčím systémem společnosti. Zkušenosti a znalosti rodičů mají jen relativní význam. Význam společenského a kulturního zázemí v rodině pro úspěch dětí ve společnosti.

IV. Cti svého otce i matku Diskuze o způsobech výchovy – direktivní, nedirektivní, emancipační... x „děti potřebují hranice – dr. Prekopová“. Relativizace manželství a rodiny „nemanželskými společenstvími“.

IV. Cti svého otce i matku Rodina jako místo přijetí a bezpečí Vysoké hodnocení osobnosti a osobních vztahů. V rodině jsou děti konfrontovány s hodnotami a představami o hodnotách, se selháním a vinou, s rozdílnými názory a konflikty. Tak mohou růst a zrát. Problém smysluplného propojení rodinného života a práce.

IV. Cti svého otce i matku Rodina jako místo výchovy a vzdělání Výchova není nekonfliktní proces. Rodiče však musejí svoje postoje zdůvodňovat, vysvětlovat a přibližovat chápání jejich dětí. Význam rodičovské autority pro dospělé děti: Předávat dějinné zkušenosti. Zprostředkovat hodnoty, tradice a mravy

IV. Cti svého otce i matku Rodina jako „domácí církev“. Hlásání Božího slova Slavení svátostí – také se děje v kruhu rodiny Společná modlitba Život ve světle víry – reflexe toho, co děláme ve světle víry.

IV. Cti svého otce i matku Křesťanská rodina má být otevřená k službě lásky vůči ostatním. Jako domácí církev přináší svou víru, své modlitby a své jednání do společenství a do celé církve.

IV. Cti svého otce i matku 2. Křesťané a politické společenství Čtvrté přikázání vede náš pohled přes řád rodiny k politickému společenství, k vykonávání politické moci a ke stanovisku lidí k politické autoritě.

IV. Cti svého otce i matku Svým učením, které se orientuje na osvobozující vládu Boží, Ježíš relativizuje každé spojení s určitou pozemskou vládní formou. Tam, kde stát vykonává svou moc k prospěchu všech, stojí ve službách Božích a může si dělat nárok na respekt a poslušnost.

IV. Cti svého otce i matku Základy a cíle moderního politického společenství Římská říše Konstantinovský obrat Moderní stát a idea lidských práv Rovnost všech občanů před právem. Křesťané žijí ve všech politických formacích. Vztah k člověku, jeho důstojnosti a lidským právům?

IV. Cti svého otce i matku Vůdčími principy politického společenství a politické autority jsou důstojnost člověka a obecné blaho. Dále: Princip solidarity Princip subsidiarity.

IV. Cti svého otce i matku Demokracie jako „nejlepší“ státní forma? Nebezpečí v rozhodování o oblastech, které nepatří do oblasti parlamentního rozhodování. Přehlížení a potlačování menšin. Absolutní suverenita v rámci nadstátních útvarů?

IV. Cti svého otce i matku Církev a stát Dějiny světa a dějiny spásy. „Stát a církev každý ve své oblasti jsou jeden na druhém nezávislí a autonomní. Obě společenství, i když každé z různého titulu, slouží osobnímu i společenskému povolání člověka. Tuto službu pro dobro všech mohou tím účinněji vykonávat, čím lépe pěstují mezi sebou zralou spolupráci, ovšem s přihlédnutím k místním a dobovým okolnostem.“ (GS 76)

IV. Cti svého otce i matku Poslání církve se jasně liší od poslání politiky. Církev žádný konkrétní politický program nepředkládá. Církev svědčí o transcendentálním horizontu, jak je zjeven v Ježíši Kristu. Tento horizont je pak východiskem pro působení církve ve světě. Tak vnáší ono teologické (theos-logos – mluví Bůh) do světa.

IV. Cti svého otce i matku Proto je pro křesťana politická sféra velmi důležitou sférou jednání: Křesťan není dispenzován od politické odpovědnosti (to se však týká veškeré jeho činnosti tzv. „ve světě“).

IV. Cti svého otce i matku Ambice státu stát se všeobsahující a všerozhodující veličinou lidské existence. Takové zpolitizování všech oblastí lidského života znamená zúžení a ztrátu lidství. Křesťané přispívají k obecnému blahu Platí daně Jsou loajální vůči politickému společenství a demokraticky zvoleným členům parlamentu

IV. Cti svého otce i matku Vztah státu a církve Církev má mandát veřejného činitele a plní úkol strážce a ochránce člověka ve státě. Církev není jen společenské zájmové sdružení, ale, svědkem transcendentálního horizontu.

IV. Cti svého otce i matku Protest a odpor ve svobodném demokratickém státě Existence iniciativ proti státním zákonům. Prostředky legálního demokratického odporu. Právo na odboj.

IV. Cti svého otce i matku Fenomén „občanské neposlušnosti“. Počítá se sankcemi za porušení zákona. Jsou morálně nepřípustné takové akty občanské neposlušnosti, které by vedly k závažným narušením svobody druhých a jejich legitimních nároků.

IV. Cti svého otce i matku Odpor proti nespravedlivé (státní) moci Uzurpátor, tyran K oprávněnosti nutnost naplnění následujících podmínek (KKC 2243). v případě jistého závažného a dlouhotrvajícího porušování základních práv, když byly vyčerpány všechny pokusy dosáhnout změny jinými cestami, když se tím nevyvolají ještě horší nepořádky, když je oprávněná naděje na úspěch, není-li možné rozumně předvídat lepší řešení.

IV. Cti svého otce i matku Podle instrukce Kongregace pro nauku víry je „plně oprávněné to, že ti, kteří trpí útisk od vlastníků bohatství nebo politické moci, mohou použít všechny morálně použitelné prostředky k tomu, aby dosáhli takových struktur a institucí, ve kterých budou skutečně respektována jejich práva.“ Konkrétní jednání se pak řídí hodnotami lidské důstojnosti a svobody. Neexistuje však skutečné osvobození, pokud nejsou od počátku respektována práva na svobodu.

IV. Cti svého otce i matku O ozbrojeném odporu je možno uvažovat jen tehdy, jsou-li vyčerpány všechny ostatní možnosti pokojného odporu (nenásilí). Pavel VI., Populorum progressio: ozbrojený odpor by mohl být ospravedlnitelný tehdy, když se má ukončit zřejmá a dlouhá tyranie, která závažně porušuje základní lidská práva a poškozuje obecné blaho země.

IV. Cti svého otce i matku 3. Křesťané a jejich církev Mnozí křesťané však mají vůči církvi výhrady a kritický odstup. Otázkou je, jestli nebo nakolik lze od sebe oddělit ono božské a lidské. Ono božské: církev jako Boží tělo, s Kristem jako jeho hlavou, jako příbytek Ducha...

IV. Cti svého otce i matku Ono lidské: nutno rozlišovat úřad, odpovědnost, kterou tento úřad nese a konkrétního člověka. Mnohdy, i přes mnohé výhrady vyjadřujeme úctu k úřadu, který jedinec zastává, i když je člověk, který tento úřad zastává je jakkoliv slabý a odborně nebo teologicky nekompetentní, přesto nese plnou odpovědnost za rozhodnutí, která koná; nese tak celou tíhu toho úřadu a z tohoto titulu si zaslouží naši úctu.

IV. Cti svého otce i matku To však nevylučuje kritiku jak lidských slabostí tak i odborné a teologické nekompetentnosti. Je však nutno rozlišovat mezi kritikou, která napadá podstatu úřadu a kritikou oněch lidských slabin a odborné nebo i teologické nekompetentnosti. Kritika má být věcná, nikoliv osobní. Nutná je velká citlivost a jemnost, snaha chránit se bulvarizace, skandalizace, jak místní – např. farní, tak mediální...

IV. Cti svého otce i matku Osnova Znění a) Patří čtvrté přikázání do dnešní doby? b) Autorita c) Přitakání vlastním dějinám

IV. Cti svého otce i matku 1. Žít jako křesťané v rodině a) Znaky dnešní rodiny b) Rodina jako místo přijetí a bezpečí c) Rodina jako místo výchovy a vzdělání d) Rodina jako „domácí církev“

IV. Cti svého otce i matku 2. Křesťané a politické společenství a) Základy a cíle moderního politického společenství b) Principy důstojnosti člověka, obecného blaha; princip solidarity a subsidiarity c) Církev a stát

IV. Cti svého otce i matku d) Protest a odpor ve svobodném demokratickém státě e) Odpor proti nespravedlivé (státní) moci 3. Křesťané a jejich církev