Materiály k přednášce Úvod do programování Ondřej Čepek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Pro začátek něco lehčího
Advertisements

Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
ŘÍDÍCÍ STRUKTURY - PODMÍNKY
Programování funkcí v Excelu
Programování v Pascalu
Algoritmizace od algoritmu k Pascalu.
Vnitřní řazení v poli (in sito)
1 Vnitřní řazení s využitím dynamických struktur Tvorba spojového seznamu je vcelku triviální záležitostí: a)Vytvořím prázdný seznam příkazem LIST:=nil.
Třetí cvičení Podmíněné příkazy Cykly Break a Continue Switch Return
DATOVÝ TYP POLE.
Programování v Pascalu Přednáška 8
Programování v Pascalu Přednáška 4
Programování v Pascalu Přednáška 2
Programování v Pascalu Přednáška 10 RNDr. Hana Havelková.
Programování v Pascalu Přednáška 6
Programování v Pascalu Přednáška 3
Programování v Pascalu Přednáška 5 RNDr. Hana Havelková.
Programování v Pascalu Přednáška 9 RNDr. Hana Havelková.
Algoritmizace a programování Datové typy v Delphi - 05
Algoritmizace a programování Podprogramy v Delphi - 10
Algoritmizace a programování Operátory a příkazy v Delphi - 07
If-else, do-while, switch, operátory
Programování v Pascalu Přednáška 7
Základy Visual Basicu.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_15 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
1 Vyhledávání Principy vyhledávání Klasifikace klíče:  Interní klíč – je součástí prohlížených záznamů  Externí klíč – není jeho součástí, je jím např.
Algoritmizace a programování
Informatika I 3. přednáška
Procedury a funkce Základní charakteristika a použití v programu.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vyučovací hodina 1 vyučovací hodina: Opakování z minulé hodiny 5 min Nová látka 20 min Procvičení nové látky 15 min Shrnutí 5 min 2 vyučovací hodiny: Opakování.
Deklarace Radim Štefan. 2 Použité zkratky BP – Borland Pascal De – Delphi.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_INF_RO_18 Digitální učební materiál Sada: Úvod do programování.
Podmienený príkaz. Kĺúčové slová  Pro podmínky se v Pascalu používají klíčové příkazy IF, THEN a ELSE.  Také se jim říká „príkaz vetvenia"..  Příkaz.
Úvod do Pascalu. Co je Pascal? vyšší programovací jazyk poskytuje prostředky pro popis algoritmů, které odrážejí povahu řešených problémů, a nikoliv technickou.
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ ŘAZENÍ PRVKŮ – PŘÍMOU VÝMĚNOU (BUBBLESORT) Vytvořila: RNDr. Ivanka Dvořáčková Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova.
Informatika I 4. přednáška
Cvičení.
3. Příkazy  Příkazy dělíme na jednoduché a strukturované.  Jednoduché příkazy - žádnou jejich dílčí částí neni příkaz - přiřazovací, vstupu a výstupu,
5. Procedury a funkce Procedura je samostatně odladěný algoritmus, v programu může být volána vícekrát. Dvojí terminologie - rozlišujeme procedury a funkce.
Informatika I 7. přednáška RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Informatika I 8. přednáška RNDr. Jiří Dvořák, CSc.
Konstanty u jsou datové objekty u jejich hodnoty nelze v programu měnit u Deklarace Const jméno = hodnota Příklad: Textový řetězec ZPRAVA Const ZPRAVA.
VISUAL BASIC PRALG.
Programovací jazyk PASCAL
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Algoritmizace a programování Binární soubory - 14 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
STROMY Datová struktura sestávající z uzlů
10. Dynamické proměnné Dynamická proměnná se nezavádí deklarací proměnných, ale vzniká za běhu programu provedením speciálního příkazu. Nemá přidělen žádný.
7. Typ soubor Souborem dat běžně rozumíme uspořádanou množinu dat, uloženou mimo operační paměť počítače (na disku). Pascalský soubor je abstrakcí skutečného.
Algoritmizace a programování Textové soubory - 13 Mgr. Josef Nožička IKT Algoritmizace a programování
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
6. Typ záznam Strukturovaný datový typ - znamená spojení několika elementů stejného nebo různých typů do jedné proměnné. Např. pole je strukturovaný datový.
doc. RNDr. Zdeněk Botek, CSc.
4. Typ pole 4.1 Jednorozměrná pole
ALGORITMIZACE A ZÁKLADY PROGRAMOVÁNÍ
Úvod do programování2 Vyučující: Mgr. Vítězslav Jersák Web: xjv.webnode.cz.
Cvičení 2 Podmíněné příkazy, cykly. Podmíněné příkazy Podmínka – jakýkoliv logický výraz ( a=1,……..) ( a=1,……..) Příkaz – vlastní instrukce, která se.
Pascal - větvení.
Cvičení 3-4 Procedury, funkce,řetězce. Procedury Procedura Procedura Procedura je podprogram, který mění stav programu (změnou stavu proměnných nebo změnou.
Překladače 4. Lexikální analýza © Milan Keršlágerhttp:// Obsah: ● vstupní formáty,symboly.
Makra v Excelu syntaxe. Zápis nahraného makra SubEnd Sub O klíčová slova Sub a End Sub – začátek a konec makra O komentáře O text za znakem ', až do konce.
Strukturované typy proměnných v programovacím jazyce Pascal - 2.hodina
© Copyright Radim Štefan
Opakování základních příkazů a syntaxí v programovacím jazyce Pascal
program TextovySoubor;
DATOVÉ TYPY určuje druh hodnoty (číslo, text, logická hodnota) a množinu operací (aritmetické, logické, ...) skalární datový typ - hodnoty jsou uspořádané.
Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: ");
CU01 Informatika II 2/13 Základy algoritmizace
Transkript prezentace:

Materiály k přednášce Úvod do programování Ondřej Čepek

Jednoduché typy v Pascalu –INTEGERcelá čísla –REALreálná (racionální) čísla –CHARznaky –BOOLEANlogické hodnoty (ano/ne) (s tímto pro začátek vystačíme)

Konstanty a proměnné –INTEGER3, -5, 276, … –REAL2.81, -3.14, … –CHAR‘A’, ‘a’, ‘%’, ‘6’, … –BOOLEANtrue, false Proměnné jsou reprezentovány identifikátory = řetězec písmen a číslic začínající písmenem (anglická abeceda bez diakritiky, musí být různé od všech klíčových slov)

Výrazy –INTEGER a REAL proměnné a konstanty skládáme pomocí aritmetických operátorů +,-,*,/ a závorek (,) (3 + delka) / 2, 4 * (A – B), … –CHAR vystačíme s proměnnými a konstantami –BOOLEAN výrazy typů INTEGER, REAL, CHAR skládáme pomocí relačních operátorů,=,<>, = A >= X+2, Y <> ‘a’, prumer/2 < 2.58, … výrazy typu BOOLEAN pomocí NOT, AND, OR (A > 2) AND (A < 5), …

Příkazy Hierarchická struktura (složených) příkazů: BEGIN příkaz; příkaz; … ; příkaz END vnitřní příkazy mohou být opět složené Vstup / Výstup : READ(seznam proměnných) WRITE (seznam výrazů) READLN, WRITELN Přiřazovací příkaz : proměnná := výraz výraz musí být správného typu !!!

Příkazy Podmíněný příkaz (neúplný a úplný): IF Bool.výraz THEN příkaz IF Bool.výraz THEN příkaz1 ELSE příkaz2 Příkaz cyklu (3 druhy): WHILE Bool.výraz DO příkaz REPEAT příkaz UNTIL Bool.výraz FOR řídící prom. := výraz1 TO výraz2 DO příkaz

Struktura programu v Pascalu USES CRT;{používané unity} CONSTdelka = 5;{deklarace konstant} vyska = 3; TYPE … {deklarace datových typů} VARi,j : INTEGER; {deklarace proměnných} PISMENO : CHAR; PROCEDURE …{deklarace podprogramů} FUNCTION … BEGIN …{hlavní program} END.

Typ Pole umožňuje sdružit více položek stejného typu TYPE ident.typu = ARRAY [a..b] OF typ položek; VAR seznam ident.proměnných : ident.typu; Příklad: CONST dim=4; TYPE vektor = ARRAY [1..dim] OF real; VARx,y : vektor; Pokud nechceme typu dávat jméno, tak lze psát VAR x,y : ARRAY [1..dim] OF real;

Typ Pole vícerozměrné pole: TYPE matice = ARRAY [1..dim] OF vektor; nebo TYPE matice = ARRAY [1..dim, 1..dim] OF real; VARM : matice; přístup k položkám: X[3]třetí položka vektoru x M[2]druhý řádek (vektor) matice M M[2][4] nebo M[2,4] položka ve 2.řádku a 4.sloupci

Typ záznam umožňuje sdružit více položek různých typů TYPE ident. typu = RECORD seznam ident. : typ; seznam ident. : typ; …….. END; VAR seznam ident.proměnných : ident.typu; Příklad: CONST pocet=100; delka=20; TYPE zam = RECORD jmeno : ARRAY[1..delka]OF char; plat : integer; END;

Typ záznam VARx : zam; data : ARRAY[1..pocet]OF zam; Přístup k položkám: x.jmenojméno zaměstnance x data[5].platplat pátého zaměstnance Zkrácený přístup: WITH x DO BEGIN jmeno := ‘NOVÁK’; suma := plat + data[1].plat END

Typ řetězec usnadňuje práci s řetězci znaků VAR seznam proměnných : STRING[výraz] konstanta (výraz z konstant) typu integer v rozmezí Poznámky: zápis STRING je to samé jako STRING[255] „zhruba“ platí, že STRING[n] je to samé jako ARRAY[1..n]OF char přístup k položkám je u typů pole a řetězec stejný v nultém bytu řetězce je uchovávána jeho délka (proto je délka omezena na 255 znaků)

Typ řetězec Výhody typu řetězec (proti poli znaků): jednodušší čtení (pomocí read a readln) jednodušší výstup (pomocí write a writeln) předdefinované funkce a procedury funkce Length(řetězec) funkce Concat(řet1, řet2, …,řetN) nebo operátor + procedura Str(číselný výraz, řetězec) procedura Val(řetězec, číslo, pozice chyby)

Podprogramy v Pascalu PROCEDURE JMÉNO (seznam předepsaných parametrů); CONST … TYPE … VAR … PROCEDURE … FUNCTION … BEGIN … END; FUNCTION JMÉNO (sezn. předep. param.) : typ výsledku; blok jako u procedury, v příkazové části bloku je ale funkci přiřazena hodnota příkazem JMÉNO := výraz (přísl.typu)

Podprogramy v Pascalu Seznam předepsaných parametrů : ( [VAR] seznam identifikátorů : typ; … ; … ; … ) Volání podprogramů: pro proceduryJMÉNO (seznam skutečných param.) → je to příkaz pro funkceJMÉNO (seznam skutečných param.) → je to výraz (příslušného typu) skutečný parametr = proměnná nebo výraz Způsoby volání parametrů: hodnotou × odkazem Lokální platnost identifikátorů