Utopičtí socialisté.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NIPOS TANEČNÍ A POHYBOVÁ VÝCHOVA z pohledu Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu 1) výzkum 2) vzdělávání 3) příklady.
Advertisements

Primární vzdělávání Pojem primární vzdělávání zahrnuje první stupeň základního vzdělávání. Dochází k zahájení základního vzdělávání a počátku povinné.
Školství ve 2. pol. 17. st. a počátku 18. st.
Německá pedagogika.
Friedrich Fröbel ( ).
Maturitní zkoušky ve školním roce Společná část maturitní zkoušky Definuje ministerstvo školství (MŠMT) MŠMT zadává ve stejném termínu MŠMT.
MŠ Sedlčanská. MŠ Sedlčanská MŠ Plamínkové MŠ Kotorská.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Kdo jsme? Jsme sportovní soukromá škola, která, přestože má sportovní zaměření, je otevřená všem, kteří chtějí kvalitní základní.
PEDAGOGIKA MARIE MONTESSORI.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
ZŠ Dambořice příspěvková organizace
DDŠ, ZŠ a ŠJ Měcholupy 2 Cíle působení
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Rozdíly mezi osobnostmi
Sociální patologie SCPT SCPA
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
SOS dětské vesničky.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice
STÁŽ SLOVINSKO 2015 Stáže se zúčastnily: P. učitelky: Hana Kunzfeldová, Bc. Olga Širanová z MŠ Okružní 23, Bruntál Navštívené školy: MŠ Škofije Pedagogická.
Přetrvává stejný postoj k dítěti
Projekt dětská skupina MOTÝL
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Postavení pedagogiky mezi vědami
YMCA Young Men´s Christian Association Křesťanské sdružení mladých mužů.
Děti v riziku Lenka Hloušková Dana Knotová Petr Novotný Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Rodina na Vysočině výsledky empirických výzkumů uskutečněných v kraji Vysočina v letech 2005 – 2010 konference Rodinná politika v centru pozornosti krajů.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
 mezinárodní právní dokument  vymezuje pouze práva dítěte (občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní), nedefinuje jeho povinnosti, není zmíněna.
OB 21 – OBN NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE. ÚKOL ● ZKUSTE VLASTNÍMI SLOVY VYSVĚTLIT POJEM NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE.
Centrum empirických výzkumů Fakulta veřejných politik Slezská univerzita v Opavě 3. září 2015, Opava.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.5 Školství v 17. a 18.století Téma: Vývoj školství u nás Číslo.
Vzdělávací systém ve Walesu 2-3 ROKY / ČAS MĚDVĚDA 3-7 LET / ÚŽASNÁ LÉTA 7-11 LET / NEJLEPŠÍ PŘÁTELÉ WELŠANÉ SI VYTVOŘILI SVŮJ JEDNOTNÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ.
Druh učebního materiálu
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Pedagogické disciplíny
Druh učebního materiálu
Význam J.A. Komenského 5.část
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže,
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Jan Amos Komenský
Přehled opatření uložených za spáchání trestného činu (provinění)
Pedagogika jako vědecká disciplína
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
JAN ÁMOS KOMENSKÝ Základní škola a mateřská škola Nesovice, příspěvková organizace; CZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Pedie Co mají společné?.
5. Rodina jako výchovný činitel, předškolní pedagog
Základní škola a Mateřská škola Mlečice, příspěvková organizace Autor:
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
Pedagogická knihovna J. A. Komenského
VÝVOJ ŠKOLSTVÍ NA NAŠEM ÚZEMÍ V 19. STOLETÍ
Osvícenectví Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Školní vzdělávací program
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Transkript prezentace:

Utopičtí socialisté

Utopický socialismus Směr na počátku 19. stol., který kritizoval kapitalistický řád Marxistický pojem pro předchůdce marxismu Nauka o společnosti založené na společném vlastnictví, povinné práci pro všechny a rozdělování hodnot podle zásady rovnosti Představiteli byli hlavně: Claude Henri Saint-Simon (1760 – 1825) Charles Fourier (1772 – 1837) Robert Owen

Robert Owen 1771 – 1858 Anglický sociální utopista Od 10 let pracoval v obchodě, poté přešel do textilního závodu V roce 1792 se stal ředitelem přádelny bavlny v Manchesteru, kde se snažil zlepšit hygienické a pracovní podmínky Soukromě studoval filosofii, sociologii, náboženství a morálku V roce 1800 koupil se svou ženou přádelnu v New Lanarku ve Skotsku, kde se stal ředitelem Ve své továrně vytvořil vhodné prostředí pro dělníky. Stavěl jim školy, knihovny a domy. Zavedl podporu na stáří a nemocenskou podporu. Pracovní den omezil na 10 hod. Zakázal práci dětem.

Robert Owen …a výchova dětí Děti zaměstnával až po dosažení 10 let věku Zakázal používání tělesných trestů Vytvořil 1. systém výchovy dětí v Anglii V roce 1809 založil 1. předškolní zařízení = Dětská škola Děti od 2 do 6 let Zaváděny názorné pomůcky, zpěv, tanec a tělesná cvičení Denní škola – pro děti od 6 do 10 let Vědní obory – čtení, psaní, počty, přírodopis, zeměpis, dějepis Gymnastika – tanec, hudba, společenské chování, vojenská cvičení Produktivní práce – chlapci-práce na zahradě a na poli; děvčata-šití Po dosažení 10 let byly děti zařazovány do továrny, mohly však navštěvovat večerní školy a různé kurzy

Ústav pro výchovu charakteru Otevřen 1. 1. 1816 Nový institut pro výchovu racionálního charakteru První ústav pro veřejnou výchovu dětí předškolního věku Škola pro děti do 5 let Škola pro děti od 5 do 10 let Škola pro pracující mládež od 10 do 17 let V ústavu se pořádaly přednášky, kulturní zábavy pro dělníky a jejich rodiny, večerní kursy pro negramotné Odmítal memorování, verbalismus a formalismus Podporoval rozvoj aktivity dítěte Pedagogy ústavu vedl ke spolupráci s rodiči žáků

Škola pro malé děti (do 5 let) Byla jí věnována největší péče Tresty byly nepřípustné ani podrážděný tón nebo nevlídné slovo Owen nedoporučoval knihy kvůli jejich náboženskému obsahu a scholastickému rázu Děti si hrály hlavně venku 2 oddělení: Pro děti od 18 měsíců do 3 let 30 – 50 dětí Pro děti od 3 do 5 let Pomáhaly hlídat mladší děti

Denní a večerní škola Denní škola – pro děti od 5 do 10 let Čtení, psaní, počítání, dějepis, přírodní jevy, literatura, tělesná cvičení, zpěv, tanec, pracovní výchova Pod nátlakem veřejnosti bylo zavedeno i náboženství Večerní škola – pro pracující mládež od 10 do 17 let Přírodní vědy, fyzika, chemie, praktická cvičení V denní a večerní škole měla být poskytována všestranná výchova (rozumová, mravní, estetická, tělesná a pracovní)

New Harmony V roce 1825 koupil Owen půdu v USA v Indianě, kde vybudoval kolonii Nová Harmonie – osada rovnosti Do 1,5 roku bylo dítě vychováváno matkou Do 5 let výchova dětí ve škole bez vyučování Od 5 do 8 let byly děti vyučovány 9 hodin denně Děti vychovávány celou komunou Nevyužívaly se tresty, ani odměny Jeho sociální experiment, založený na bezpeněžním (poukázkovém) způsobu hospodaření, se nezdařil

Oba tyto návrhy byly vydány až po jeho smrti „Můj život nebyl jistě bez užitku, i když svět, kterému jsem přinesl důležitou pravdu, mne nepochopil, protože jsem předběhl svou dobu.“ V roce 1807 navrhl zavedení povinné školní docházky a vzdělávání chudých Oba tyto návrhy byly vydány až po jeho smrti Celý život zasvětil zavádění sociálních, osvětových a výchovných reforem ve prospěch dělníků a jejich rodin Poslední roky života strávil v bídě, podporován syny a několika málo přáteli

Pedagogické názory R. Owena Výchovu pokládal za všemocnou S výchovou je třeba začít od narození, od 1 roku by děti měly být ve společnosti dětí téhož věku Výchovu charakteru zakládal na všestranném rozvoji osobnosti Kladl důraz na význam vědy a techniky Byl proti knižnímu učení Již v předškolním věku by si děti měly osvojit pracovní návyky Podcenil význam rodinné výchovy Podcenil individuální a sociální rozdíly

Dílo: Nový názor na společnost neboli Eseje o zásadách formování lidského charakteru (1813) Vylíčil zde své názory na nápravu společnosti pomocí filantropického výchovného systému Zásadní vliv na utváření charakteru člověka má prostředí „Osobní štěstí jedince závisí především na štěstí společnosti.“ „Kořen všeho zla je nutno hledat v nevědomosti a omylech po předcích, které může odstranit pouze rozum a vědění.“ Reformě společnosti jsou na překážku tři kořeny zla: soukromé vlastnictví, náboženství a současná forma rodiny Chtěl nastolit společné vlastnictví, podporovat vědění a zavést život v kolektivu

Děkuji za Vaši pozornost