Doplněk komplement.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Druhy přísudku Skladba věty.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Doplněk Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0112 Název sady:
Doplněk a vedlejší věta doplňková
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
Věty vedlejší.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘÍVLASTEK, DOPLNĚK
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Větné členy PŘÍSUDEK.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Přísudek.
Shoda přísudku s podmětem
Přísudek slovesný; přísudek jmenný se sponou, beze spony
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Vedlejší věta podmětná, přísudková
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Přísudek. Přísudek = predikát  základem věty  slovo nebo spojení ve funkci přísudku vyjadřuje  děj (Učitel bedlivě zkoumal výrazy studentů.)  stav.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Autor: Mgr. Eva Kotounová
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní větné členy - podmět
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Rozvíjející větné členy
Jazyk a jazyková komunikace
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY - PŘEDMĚT
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Druhy přísudku Skladba věty.
Základní větné členy – přísudek
Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.
Transkript prezentace:

Doplněk komplement

Anotace materiál tvoří 19 slidů, v nichž se žáci seznámí s novým větným členem – doplňkem a vv - doplňkovou cílová skupina: 7. ročník autor: Mgr. Tomáš Kozák očekáváný výstup: žák rozezná ve větě doplněk, vedlejší větu doplňkovou, naučí se je rozlišovat od ostatních vět vv a tvořit použitá literatura: učebnice SPN pro 7. ročník, Český jazyk – Přehled učiva pro základní školu průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad a pracujeme se žáky na cvičeních

Základní pojmy doplněk vedlejší věta doplňková

Doplněk Doplněk je větný člen, který se vztahuje ke slovesu (zpravidla v postavení přísudku) a zároveň ke jménu, které má platnost podmětu nebo předmětu věty; s tímto jménem se shoduje, pokud není vyjádřen infinitivem. (Někdy je shoda pouze částečná, doplněk je v jiném pádě (7.) Doplněk vyjadřuje vlastnost, kterou má jméno za děje - Vrátil jsem se domů k smrti unavený., nebo kterou za děje získává – Jmenovali mě vedoucím oddílu. nebo děj, který děj věty doprovází – Kryt nízkými keři, tiše se plížil k ohni. Doplňkem bývá přídavné jméno (často ve jmenném tvaru), podstatné jméno, neurčité slovesné tvary, někdy číslovka nebo zájmeno.

Vyhledejte ve větách doplňky. Vybaveni vším potřebným jsme se vydali na cestu. Celý se třásl strachy. Zahlédla jsem ho utíkat směrem k zastávce autobusů. Obrátil jsem se na tebe jako na prvního. Oblečená jen v plavkách jsem se brouzdala měkkou trávou. Schován za keři jsem čekal, jak to dopadne. Jeho rozhodnutí jsem nepovažoval za spravedlivé. Už jako předškolák jsem uměl číst. Počkej, udělám to raději sama. Pomohla bych ti ráda, ale bohužel nevím jak .

Vyhledejte ve větách doplňky. Vybaveni vším potřebným jsme se vydali na cestu. Celý se třásl strachy. Zahlédla jsem ho utíkat směrem k zastávce autobusů. Obrátil jsem se na tebe jako na prvního. Oblečená jen v plavkách jsem se brouzdala měkkou trávou. Schován za keři jsem čekal, jak to dopadne. Jeho rozhodnutí jsem nepovažoval za spravedlivé. Už jako předškolák jsem uměl číst. Počkej, udělám to raději sama. Pomohla bych ti ráda, ale bohužel nevím jak .

Rozlište přísudek jmenný se sponou od doplňku. Vajíčka jím jen uvařená naměkko. Už jsou vejce uvařená? Dítě volalo maminku celé uplakané. Dítě hledající maminku bylo uplakané. Vždycky jsem považovala Milenu za svou nejlepší kamarádku. Stal se mým nejlepším přítelem. Vždycky to byl můj nejlepší kamarád. Můj tatínek se stal ředitelem závodu. Vidím tě rád. Jsem moc rád, že ses vrátil ze zájezdu spokojený. Stal se hercem. Známe ho jako herce z mnoha českých filmů.

Rozlište přísudek jmenný se sponou od doplňku. přísudek jmenný se sponou x doplněk Vajíčka jím jen uvařená naměkko. Už jsou vejce uvařená? Dítě volalo maminku celé uplakané. Dítě hledající maminku bylo uplakané. Vždycky jsem považovala Milenu za svou nejlepší kamarádku. Stal se mým nejlepším přítelem. Vždycky to byl můj nejlepší kamarád. Můj tatínek se stal ředitelem závodu. Vidím tě rád. Jsem moc rád, že ses vrátil ze zájezdu spokojený. Stal se hercem. Známe ho jako herce z mnoha českých filmů.

Doplň spisovné koncovky a odůvodni pravopis. Obě lvice se často vydával… na lov sam…. Radek a Martin chtěl… sestavit model letadla sam…, bez cizí pomoci. Naštěstí záchranáři Horské služby našli… lyžaře živ… a zdrav…. Děti stál… po dlouhou dobu u výběhu pro opice, zaujat… tím, jak malé opičky skotačil… ve větvích stromů. Děvčata se určitě vrátil… domů vyhladověl…. Rodiče si oddechl…, že nemuseli… nechat oba chlapce doma sam…. Veronika a Markéta přišl… domů před chvilkou zklamán…, protože vstupenky na odpolední představení byl… již vyprodán…. Sledoval… jsme film, zvědav…, jak to dopadne.

Doplň spisovné koncovky a odůvodni pravopis. Obě lvice se často vydávaly na lov samy. Radek a Martin chtěli sestavit model letadla sami, bez cizí pomoci. Naštěstí záchranáři Horské služby našli lyžaře živé a zdravé. Děti stály po dlouhou dobu u výběhu pro opice, zaujaty tím, jak malé opičky skotačily ve větvích stromů. Děvčata se určitě vrátila domů vyhladovělá. Rodiče si oddechli, že nemuseli nechat oba chlapce doma samy. Veronika a Markéta přišly domů před chvilkou zklamány, protože vstupenky na odpolední představení byly již vyprodány. Sledovali jsme film, zvědavi, jak to dopadne.

Vedlejší věta doplňková Doplněk může být také vyjádřen vedlejší větou doplňkovou. Vedlejší věta doplňková – obdobně jako doplněk – rozvíjí sloveso a zároveň jméno v postavení předmětu (zřídka podmětu). Bývá nejčastěji uvozena spojkou jak. Slovesa, po kterých nejčastěji vedlejší věta doplňková stojí, mívají význam smyslového vnímání (pozorovat, slyšet, sledovat apod.)

VV doplňková Viděli jsme srnky pást se na poli. Viděli jsme srnky, jak se pasou na poli.

VV doplňková Zahlédl jsem ho nastupovat do autobusu. Zahlédl jsem ho, jak nastupuje do autobusu.

Rozhodni, zda se vv doplňkové vztahují k podmětu nebo předmětu věty. Spatřil jsem ho, jak právě vcházel do samoobsluhy. Nikdo nikdy neviděl Marka, aby se mračil. K smrti utrmáceni vlezli do spacích pytlů, jak byli, a do deseti minut spali. Viděli je, kterak se kroutí před zrcadlem. Nechám tě, abys tam šel sám. Slyšeli jsme ji, že odemykala domovní dveře. Vrátil se po deseti letech takový, jakého jsme si ho pamatovali.

Rozhodni, zda se vv doplňkové vztahují k podmětu nebo předmětu věty. Spatřil jsem ho, jak právě vházel do samoobsluhy. Nikdo nikdy neviděl Marka, aby se mračil. K smrti utrmáceni vlezli do spacích pytlů, jak byli, a do deseti minut spali. Viděli je, kterak se kroutí před zrcadlem. Nechám tě, abys tam šel sám. Slyšeli jsme ji, že odemykala domovní dveře. Vrátil se po deseti letech takový, jakého jsme si ho pamatovali.

Rozhodni, zda se vv doplňkové vztahují k podmětu nebo předmětu věty. k podmětu x k předmětu Spatřil jsem ho, jak právě vházel do samoobsluhy. Nikdo nikdy neviděl Marka, aby se mračil. K smrti utrmáceni vlezli do spacích pytlů, jak byli, a do deseti minut spali. Viděli je, kterak se kroutí před zrcadlem. Nechám tě, abys tam šel sám. Slyšeli jsme ji, že odemykala domovní dveře. Vrátil se po deseti letech takový, jakého jsme si ho pamatovali.

Urči druh vv předmětná Vůbec netuším, jak to mohl dokázat. Potok se naposledy rozvodnil, jak byla před dvěma lety průtrž mračen. Pozorně ho sledoval, jak vyměňuje píchlé kolo. Už je ti jasné, jak musíš postupovat při řešení nepřímé úměrnosti? Díval se na lidi, jak ve spěchu do sebe vrážejí. Musíš postupovat přesně tak, jak je to v návodu. Vyfotografovala mě, jak skáču po hlavě do vody. Ptal se ho, jak se mu daří. časová doplňková podmětná doplňková způsobová doplňková doplňková

Tvořte souvětí s vv doplňkovou Tvořte souvětí s vv doplňkovou. ve Vh použijte následující slovesa v přísudku. vidět spatřit zaslechnout uvidět pozorovat ucítit vyslechnout sledovat

Tvořte souvětí s vv doplňkovou Tvořte souvětí s vv doplňkovou. ve Vh použijte následující slovesa v přísudku. vidět – Viděl veverku, jak leze na strom. spatřit – Spatřil plavce, jak se topí. zaslechnout – Zaslechl Martinu, jak ho pomlouvá. uvidět – Uvidíme kuřata, jak se budou líhnout. pozorovat - Pozorujeme bobry, jak si staví hráz. ucítit – Ucítíme plyn, jak uniká. vyslechnout – Vyslechnete Pavla, jak to vypočítal. sledovat – Sledujeme hokejisty, jak hrají o medaili.