Druhy chemických reakcí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Chemické reakce Mgr. Helena Roubalová
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Chemické reakce I. díl Rozdělení reakcí podle druhu přeměny
Výpočty podle chemických rovnic
Typy chemických reakcí
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
Reakce anorganické Chemie I
Typy chemických reakcí
Výpočty z rovnic I. Mgr. Radovan Sloup Gymnázium Sušice Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Gymnázium Sušice – Brána vzdělávání II CH-4 Chemické.
Chemické názvosloví anorganických sloučenin 1
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
CHEMICKÉ REAKCE.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_34.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.
XIII. TYPY CHEMICKÝCH REAKCÍ
Reakce anorganické chemie II.
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Chemická reakce, chem. rovnice
Chemická reakce a její rovnice
Chemická reakce a její rovnice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_139_Druhy chemických reakcí AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM:
Neutralizace Vznik solí
Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic
Orofacionální cvičení I Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Redoxní reakce.
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
Základní charakteristiky látek
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
Jak vznikají soli.
Látkové množství, molární hmotnost
Názvosloví kyselin a hydroxidů
Vzájemná poloha dvou kružnic
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Zjednodušené sestavování a dopočítávání chemických rovnic.
ATOMY A MOLEKULY Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
1) Napište chemické názvy sloučenin nebo iontů:
Výpočet procentového složení sloučenin Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Rozklad čísel 6 – 10 – doplňování varianta A
Neutralizace Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Pětiminutovky z anorganické chemie
Ch_015_Klasifikace chemických reakcí Ch_015_Chemické reakce_Klasifikace chemických reakcí Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Výpočet hmotnosti chemických látek z chemických rovnic Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ATOMY A MOLEKULY Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
EU peníze středním školám
Neutralizace Vznik solí
Redoxní reakce.
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Pětiminutovky z anorganické chemie
10. Test z anorganické chemie Obecná a anorganická chemie
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Typy chemických reakcí, Chemie 8. a 9. ročník
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Obecná a anorganická chemie
Ch_008_Chemické reakce_Vytěsňovací
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Rozklad čísel od 1 do 10 Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Redoxní reakce Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Transkript prezentace:

Druhy chemických reakcí Chemické reakce Druhy chemických reakcí Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Chemické reakce Chemické reakce můžeme dělit podle různých hledisek, jedním z nich je vnější změna, ke které při reakci dochází. Podle tohoto hlediska dělíme chemické reakce na: Syntézu neboli slučování Analýzu neboli rozklad Substituci neboli nahrazování Konverzi neboli podvojnou záměnu

Charakteristika chemických reakcí Syntéza: ze dvou nebo více objektů (prvků či sloučenin) vznikne jeden složitější produkt. Př.: N2 + 3H2 → 2NH3 Př.: 2Mg + O2 → 2MgO V první rovnici se jedná o vznik amoniaku syntézou vodíku a dusíku. Druhá rovnice je příkladem hoření hořčíku s plynným kyslíkem.

Charakteristika chemických reakcí Analýza: molekula se rozkládá na několik (většinou dvě) jednodušších látek. Př.: CaCO3 → CaO + CO2 Jedná se o rozklad molekuly uhličitanu vápenatého (vápence) na oxid vápenatý a oxid uhličitý.

Charakteristika chemických reakcí Substituce: část molekuly je nahrazena jiným atomem nebo skupinou atomů. Př.: CuSO4 + Fe → FeSO4 + Cu Jedná se o reakci síranu měďnatého s atomem železa za vzniku síranu železnatého a atomu mědi (atom mědi byl tedy nahrazen atomem železa).

Charakteristika chemických reakcí Konverze: dvě látky si při reakci vzájemně vymění atomy nebo skupiny atomů (funkční skupiny). Př.: NaCl + AgNO3 → NaNO3 + AgCl↓ Př.: H2SO4 + Ca(OH)2 → CaSO4 + 2H2O První rovnice je příkladem srážení, vzniká sraženina označená šipkou dolů (chlorid stříbrný). Druhá rovnice je příkladem neutralizace, vzniká voda a sůl (síran vápenatý).

Příklady k procvičení Doplňte rovnice a určete druh chemické reakce: 1. H2 + O2 → 2. HNO3 + NaOH → 3. Mg + HNO3 → 4. Mg + H2SO4 → 5. HCl + Zn → 6. Ca(OH)2 → 7. 2H2O2 → Doplňte rovnice a určete druh chemické reakce: 8. Na + Cl2 → 9. H2 + Cl2 → 10. Mg + O2 → 11. Zn + AgCl → 12. C + O2 → 13. H2O + O2 → 14. HCl + KOH →

Kontrola cvičení 1. 2H2 + O2 → 2H2O syntéza 2. HNO3 + NaOH → NaNO3 + H2O konverze 3. Mg + 2HNO3 → Mg(NO3)2 + H2 substituce 4. Mg + H2SO4 → MgSO4 + H2 substituce 5. 2HCl + Zn → ZnCl2 + H2 substituce 6. Ca(OH)2 → CaO + H2O analýza 7. 2H2O2 → 2H2O + O2 analýza

Kontrola cvičení 8. 2Na + Cl2 → 2NaCl syntéza 9. H2 + Cl2 → 2HCl syntéza 10. 2Mg + O2 → 2MgO syntéza 11. 2Zn + AgCl → ZnCl2 + 2Ag substituce 12. C + O2 → CO2 syntéza 13. 2H2O + O2 → 2H2O2 syntéza 14. HCl + KOH → KCl + H2O konverze