Analýza působení výchovných poradců na školách v ČR PhDr. Ivana Slavíková, IPPP ČR Kongresové dny výchovného poradenství, Brno 8.4.2010.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VÍTEJTE NA STRÁNCE VÝCHOVNÉHO PORADCE
Advertisements

Školní rok 2011/2012. Školní poradenské pracoviště tvoří:  školní psycholožka  výchovné poradkyně  školní metodičky prevence.
Pololetní zhodnocení průběhu projektu Chci zůstat ve škole, reg. č. CZ.1.07/1.2.33/ za období září 2013 – leden 2014.
Kariérové poradenství
Základní škola Mikulov, Valtická č. 3,
Diagnostika SPU.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
REGISTRAČNÍ ČÍSLO: CZ.1.07/2.4.00/ NÁZEV PROJEKTU: VZNIK A ROZVOJ PARTNERSKÉ SÍTĚ PRO REALIZACI STÁŽÍ A APLIKOVANÉHO VÝZKUMU KATEDRY PSYCHOLOGIE.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Poradenský proces v programech všeobecné primární prevence rizikového chování Markéta Exnerová Vedoucí Centra primární prevence Semiramis o.s. PPRCH 2009.
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
Výchovné problémy ZŠ Prezentace projektu č. CZ.1.07/1.3.03/
Školní poradenské pracoviště
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Název projektu: Zajištění individuální podpory Reg. číslo: CZ.1.07/1.2.31/ Pedagogicko psychologická poradna Plzeň, Částkova 78, Plzeň Práce.
ŠPP Školní poradenská pracoviště Moravskoslezského kraje - východisko, koncepce - krajská síť a organizační struktura - metodika - vzdělávání
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
Plánování ve škole. Obsah právní předpisy výuka a vzdělávání žáků / studentů prevence negativních jevů mimoškolní aktivity administrativní záležitosti.
Školní poradenské pracoviště
Práce školního psychologa na základní škole
Poradenství v kontextu inkluzivního vzdělávání
Středisko integrace menšin Opava Husova
Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Minimální preventivní program školy
Program – – 9.30 → základní informace o studiu
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Odevzdáno 23 dotazníků Struktura posluchačů: - 19 základní školy, 2 střední školy, 2 speciální školy a zařízení - 11 začínajících výchovných poradců -
Školní speciální pedagog. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka Provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem.
Výchovný poradce v systému poradenských služeb na základní škole
Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole
Vyhodnocení odevzdaných dotazníků:
Prvá študentská vedecká konferencia v odbore špeciálna pedagogika a liečebná pedagogika ŠTUDENT NA CESTE K PRAXI Analýza podpůrných opatření a poradenských.
Pedagogika II. Lekce 8: Poruchy učení a chování
Praxe ve školní psychologii
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
P-CENTRUM, SPOLEK CENTRUM PRIMÁRNÍ PREVENCE Nabídka služeb
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
ZŠ Přerov, Boženy Němcové 16 Školní poradenské pracoviště Mgr. Ilona Bočinská ředitelka školy
Přínos projektu VIP Kariéra II – Kariérové poradenství v podmínkách kurikulární reformy Ing. Jiří Vojtěch, hlavní manažér projektu, vedoucí oddělení pro.
Kariérové poradenství a úřad práce Současná situace a perspektivaSoučasná situace a perspektiva.
Centra podpory integrace & Speciálně poradenské centrum aplikovaných pohybových aktivit Čísla projektů: CZ.1.07/1.2.00/ CZ.1.07/1.2.00/ Časový.
ZŠ DĚČÍN 1 Kariérové poradenství na základní škole.
Informační a poradenské centrum ZČU Informační a poradenské centrum ZČU Komplexní služby v oblasti studijního, psychologického, právního, sociálního a.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Metodická schůzka RŠPP – VIP II Dr. Anna Kucharská, Ph.D.
Evropské strukturální a investiční fondy Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání P-KAP: Kariérové poradenství prezentace pro Olomoucký kraj Mgr. Miroslav.
ŠPP - ŠKOLNÍ ROK 2015/2016. ČLENOVÉ ŠPP  Výchovné poradkyně Ing. Milada Chamillová, Mgr. Pavlína Chovancová  Metodičky prevence Ing. Jana Josefíková,
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Kariérové poradenství v českém středním školství
Vybrané výstupy z analýzy dat statistické ročenky školství 2012/2013
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole
Speciálně pedagogická diagnostika
Středisko výchovné péče FRÝDLANT
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Setkání s řediteli zapojených škol KIPR
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Základní škola Otokara Březiny, Jihlava Školní speciální pedagog Mgr
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Analýza působení výchovných poradců na školách v ČR PhDr. Ivana Slavíková, IPPP ČR Kongresové dny výchovného poradenství, Brno

Obsah výzkumu: výchovní poradci Šetření výchovných poradců na základních a středních školách v ČR bylo zaměřeno na:  Mapování hlavních okruhů činnosti  Kombinace role VP s dalšími funkcemi na škole  Vzdělání výchovných poradců  Časová náročnost práce VP  Spolupráce VP s dalšími subjekty (zaměstnanci školy, PPP,  SPC, IPS úřadů práce)  Spolupráce VP s rodiči žáků

Obsah výzkumu: žáci Šetření žáků na 2. stupni základních a na středních školách v ČR bylo ve vztahu k výchovným poradcům zaměřeno na:  Problémy, se kterými by se obrátili na VP (hypotetické využití služeb)  Problémy, se kterými se na VP skutečně obrátili (reálné využití služeb)  Spokojenost se službou poskytnutou VP

Metoda výzkumu a výzkumný soubor Metoda: Dotazníkové šetření výchovných poradců základních a středních škol (21 otázek) a žáků (celkem 25 otázek, z toho ve vztahu k výchovným poradcům 3 otázky). Elektronické dotazníky zpřístupněné pomocí internetové aplikace na portálu EDU.cz pouze respondentům. Data získaná z odpovědí statisticky zpracována. Výzkumný soubor: Osloveno 400 škol, z těch, které měly zájem o účast, vybráno 111 škol. Na každé z těchto škol šetřen 1 výchovný poradce a 10 žáků (na ZŠ jen žáci 2. stupně). Odpovídajícím způsobem vyplněno 73 dotazníků pro VP a 805 dotazníků pro žáky.

Výzkumný soubor podrobně Velikost sídlaVP v abs. číslech VP v %Žáci v abs. číslech Žáci v % Nad 50 tisíc1621,9%17521,7% tisíc1621,9%18923,5% Do 10 tisíc4156,2%44154,8% Celkem73100% % Druh školyVP v abs. číslech VP v %Žáci v abs. číslech Žáci v % Základní škola6791,8%74091,9% Střední škola68,2%658,1% Celkem73100%805100%

Kdo je dnešní výchovný poradce I. Jaké další funkce zastávají VP na šetřených školách: 41,1 % VP žádnou další funkci nezastává (nejčastěji výchovní poradci ze škol v obcích s tis. obyvateli) 58,9 % zastává kromě VP jednu nebo dvě další funkce (nejčastěji v sídlech nad 50 tis. obyvatel). Těmito funkcemi jsou nejčastěji:  Třídní učitel  Školní metodik prevence  Zástupce ředitele  Ředitel  Školní speciální pedagog Méně často zastoupené funkce: koordinátor ŠVP, předseda předmětové komise, logoped, vedoucí školního poradenského pracoviště

Kdo je dnešní výchovný poradce II. Počet výchovných poradců na školu 1 VP nejčastěji ve školách v obcích do 10 tis. obyvatel 2 VP nejčastěji ve školách v obcích s tis. obyvateli OdpověďV absolutních číslechV procentech Jeden5778,1% Dva1419,2% Tři a více22,7% Celkem73100%

Kdo je dnešní výchovný poradce III. Vzdělání výchovných poradců V současné době kvalifikační studium nejčastěji studují VP ze škol v sídlech s tisíci obyvateli OdpověďV absolutních číslechV procentech Ano, před rokem ,7% Ano v období ,2% Ano, po roce ,1% Ne, ale studuji ho teď79,6% Ne, ani jsem nezačal/a2027,4% Celkem73100%

Realizace náplně práce VP na škole I. Okruhy činnosti výchovného poradce s žáky Práce s žáky s výchovnými problémy1,7 Kariérové poradenství1,9 Jiné, nezahrnuté oblasti činnosti2,3 Práce s žáky se SPUCH2,5 Problematika integrace2,6 Vztahy mezi žáky a práce se třídami2,6 Prevence sociálně patologických jevů2,6 Pomoc při řešení krizových situací2,7 Práce se žáky s neprospěchem2,8 Osobní a rodinné problémy žáků2,8 Vztahy mezi žáky a pedagogy2,8 Práce se žáky se sociokulturním znevýhodněním2,9 Práce se žáky se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním 3,1 Práce s nadanými žáky3,4

Realizace náplně práce VP na škole II. Čas věnovaný výchovnému poradenství Průměrný počet hodin věnovaných výchovnému poradenství je 2,8 hodin týdně Odpověď (počet hodin týdně) V absolutních číslechV procentech 2 až 2,5 hodiny2432,9% 3 až 3,5 hodiny1824,7% 4 hodiny a více1621,9% Méně než 2 hodiny1520,5%

Spolupráce VP se zaměstnanci školy I. Zaměstnanci školy, s nimiž VP spolupracují OdpověďV absolutních číslech V procentech Se školním metodikem prevence 6791,8% S jiným učitelem školy5879,5% Se školním speciálním pedagogem 3142,5% Se školním psychologem2331,5% S asistentem pedagoga1317,8% S žádným pracovníkem školy11,4%

Spolupráce VP se zaměstnanci školy II. Okruhy spolupráce s jinými učiteli OdpověďV abs.č.V % Konzultace o žácích, kteří potřebují poradenskou pomoc školy7095,9% Konzultace o žácích, kteří potřebují pomoc PPP, SPC, SVP7095,9% Metodická podpora třídních učitelů v prevenci a řešení problémového chování žáků 5778,1% Metodická podpora učitelů v práci s žáky se spec. vzd. potřebami a při tvorbě, naplňování a vyhodnocování IVP 5575,3% Metodická podpora učitelů v oblasti kariérového poradenství4967,1% Seznamování s novými metodami pedagogické diagnostiky a intervence 2432,9% Jiné79,6% S učiteli nespolupracuji00

Spolupráce VP se zaměstnanci školy III. Okruhy spolupráce se školním psychologem a školním speciálním pedagogem Pokud na škole působí tito odborníci VP s nimi nejčastěji spolupracují v následujících oblastech: Se školním psychologem: 1. práce s žáky s výchovnými problémy, 2. práce s žáky s SPUCH, 3. pomoc při řešení krizových situací, 4. práce s žáky s neprospěchem, 5. vztahy mezi žáky a práce s třídami a 6. osobní a rodinné problémy žáků Se školním speciálním pedagogem: 1. práce s žáky se SPU, 2. problematika integrace, 3. práce s žáky se zdravotním postižením a zdravotním znevýhodněním, 4. práce s žáky s výchovnými problémy, 5. práce s žáky s neprospěchem a 6. práce s žáky se sociokulturním znevýhodněním

Spolupráce VP s dalšími subjekty I. Spolupráce s PPP a SPC - frekvence Na otázku spolupráce s PPP odpovědělo 71 ze všech 73 respondentů – pravidelnou spolupráci uvedlo 49,3% z těchto respondentů, občas podle potřeby spolupracuje 45,1% z těchto respondentů, spíše výjimečně 5,6% z nich Na otázku spolupráce s SPC odpovědělo 49 z celkového počtu 73 respondentů – pravidelnou spolupráci uvedlo 24,5% z nich, občasnou 51,0%, výjimečnou 24,5% z těchto respondentů

Spolupráce VP s dalšími subjekty II. Oblasti spolupráce s PPP OdpověďAbs.% Práce s žáky se SPUCH 5879,5% Problematika integrace 5271,2% Práce s žáky s výchovnými problémy 5271,2% Práce s žáky s neprospěchem 4156,2% Práce s žáky se zdravotním postižením a znevýhodněním 4054,8% Kariérové poradenství 4054,8% Práce s žáky se sociokulturním znevýhodněním 3142,5% Vztahy mezi žáky a práce se třídami 2939,7% Prevence sociálně patologických jevů 2635,6% Pomoc při řešení krizových situací 2534,2% Práce s nadanými žáky 2432,9% Osobní a rodinné problémy žáků 2230,1% Vztahy mezi žáky a pedagogy 1926,0% Jiná oblast 34,1% Nespolupracuji v žádné oblasti 11,4%

Spolupráce VP s dalšími subjekty III. Oblasti spolupráce s SPC OdpověďAbs.% Práce s žáky se zdravotním postižením a znevýhodněním 3243,8% Práce s žáky s výchovnými problémy 2027,4% Nespolupracuji v žádné oblasti 1926,0% Problematika integrace 1824,7% Práce s žáky s SPUCH 1621,9% Práce s žáky s neprospěchem 1419,2% Práce s žáky se sociokulturním znevýhodněním 1419,2% Pomoc při řešení krizových situací 1115,1% Prevence sociálně patologických jevů 811,0% Vztahy mezi žáky a práce se třídami 79,6% Osobní a rodinné problémy žáků 68,2% Kariérové poradenství 56,8% Vztahy mezi žáky a pedagogy 34,1% Práce s nadanými žáky 11,4% Jiná oblast 11,4%

Spolupráce VP s dalšími subjekty III. Spolupráce s IPS – odpovědělo 65 z celkového počtu 73 respondentů OdpověďV abs.č.V % Návštěvy – VP se žáky navštěvuje středisko nebo úřad práce3553,8% Informace/konzultace – VP využívá IPS jako zdroj informací a ke konzultacím, směruje žáky na středisko 2132,3% Besedy – VP zajišťuje účast žáků na besedách pořádaných střediskem nebo úřadem práce ve škole nebo na úřadě 2030,8% Informační materiály – VP využívá IPS jako zdroj materiálů (atlasy škol, brožury...) 1827,7% Diagnostika – VP zajišťuje/doporučuje využívání testů profesní orientace žáků, které realizuje IPS 913,8% Vzdělávání – VP využívá setkávání výchovných poradců pořádané IPS 812,3% Ostatní – spolupráce nefunguje, příp. není specifikována23,1%

Formy spolupráce VP s rodiči OdpověďV abs.č.V % Jednorázové osobní individuální konzultace na žádost rodičů ve škole 6589,0% Individuální nebo skupinové konzultace v krizových případech na žádost školy ve škole 5575,3% Telefonické konzultace5169,9% Opakované osobní individuální konzultace na žádost rodičů ve škole 4561,6% Skupinové konzultace na třídních schůzkách, školních akcích apod. 4561,6% Dopisy, y3243,8% Jiné formy spolupráce68,2% Návštěvy v rodině22,7% S rodiči nespolupracuji0-

VP očima žáků I. Hypotetické využití služeb výchovného poradce odpovědělo 719 z 805 žáků Odpověď V abs. č.V % Problémy s vrstevníky, šikana, potíže v kolektivu, obtěžování36450,6% Výběr další školy, povolání24133,5% Běžné problémy týkající se školy – prospěch, poruchy učení, kázeňské problémy 11816,4% Mimoškolní problémy – potíže v rodině, osobní problémy, zdravotní problémy 648,9% Problémy s učiteli446,1% Problém někoho jiného, kdo potřebuje pomoc314,3% Problémy s návykovými látkami (drogy, alkohol, kouření)283,9%

VP očima žáků II. Reálné využití služeb výchovného poradce odpovědělo 450 z celkového počtu 805 žáků, kteří uvedli, že již využili služeb výchovného poradce (tj. 55,9% z celého souboru) OdpověďV abs. č.V % Výběr další školy, povolání19354,1% Problémy s vrstevníky, šikana, potíže v kolektivu, obtěžování7821,8% Problémy týkající se školy – prospěch, poruchy učení, kázeňské problémy5816,2% Mimoškolní problémy – potíže v rodině, osobní problémy, zdravotní problémy195,3% Problémy s učiteli143,9% Problémy s návykovými látkami (drogy, alkohol, kouření)82,2% Problémy někoho jiného, kdo potřebuje pomoc51,4% Nehoda ve škole20,6%

VP očima žáků III. Spokojenost žáků se službou výchovného poradce odpovědělo 450 z celkového počtu 805 žáků, kteří uvedli, že již využili služeb výchovného poradce (tj. 55,9% z celého souboru) OdpověďV absolutních číslech V procentech Určitě ano25055,6% Spíše ano12126,9% Spíše ne122,7% Určitě ne143,1% V některém případě ano, v jiném ne286,2% Neumím posoudit255,6% Celkem450100%

Děkuji Vám za pozornost