Organizační uspořádání ekonomiky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

Opakování Hranice Produkčních Možností Ekonomické statky „Scarsity“
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Chování spotřebitele a formování poptávky
TEORIE VÝROBNÍCH FAKTORŮ A ROZDĚLOVÁNÍ
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Mikroekonomie I Cvičení 18 – Všeobecná (celková) rovnováha
Poptávka na trhu zboží a služeb
Teorie firmy II - Optimum výrobce - Mezní produkt, zákon klesajícího mezního produktu - Izokvanty produkční funkce - Další modely výrobce
Poptávková a nabídková funkce
D) Produkční a nákladová funkce
D) Substituční a důchodový efekt
B) Křivka poptávky.
Příklady teorie všeobecné rovnováhy
Agregátní poptávka a nabídka
Jednoduchý Keynesyánský model určení důchodu
Základy ekonomie Egor Sidorov Seminář 1/2.
Investiční výdaje. Podstata I = výdaje na kapitálové statky a změna stavu zásob Rozdíl mezi I a Ip. Ip = plánované investice, to co firmy chtějí vynaložit.
Agregátní poptávka a nabídka Martina Hedvičáková
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Teorie nabídky a poptávky, cenová elasticita
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Elasticity poptávky a nabídky
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Nabídka na trhu výrobků a služeb  Nabídka.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Agregátní poptávka a agregátní nabídka
Poptávka na trhu zboží a služeb Ing. Vojtěch Jindra
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
2 JAK FUNGUJE TRH.
Poptávka a poptávané množství
Struktura přednášky Analýza poptávky
Základy ekonomie Seminář 4. Racionální chování spotřebitele a výrobce.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Teorie výrobních faktorů a rozdělování
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ing. Martin Petříček, MBA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
CHOVÁNÍ VÝROBCE: NÁKLADY A NABÍDKA Cíle: Vysvětlit pojem nákladů (utopené náklady, náklady příležitosti, ekonomické náklady). Bod uzavření firmy. Produkční.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Faktory ovlivňující nabídku a poptávku
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Úvodní seminář Národní hospodářství
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Úvodní seminář Národní hospodářství
Agregátní poptávka a agregátní nabídka Ing. Stanislav Heczko, Ph.D. Praha 2018.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část 10 Prof. Martin Dlouhý
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

Organizační uspořádání ekonomiky Základní otázky ekonomie CPE – centrálně plánovaná ekonomika Hranice produkčních možností 8.10.2009

Hranice výrobních možností PPF Def.: Hranice výrobních možností: všechny možné kombinace (=vektory) výrob různých produktů, kdy zvýšení produkce (resp. spotřeby) jednoho produktu lze pouze na základě snížení výroby (spotřeby) jiného produktu . Def.: Efektivní výroba: výroba na hranici produkčních možností 8.10.2009

Hranice produkčních možností PPF a množina produkčních možností Y 1.10.2009

definovat efektivní výrobu (nejde o jedinou kombinaci C, I) !! Model PPF umožňuje definovat efektivní výrobu (nejde o jedinou kombinaci C, I) !! lépe chápat pojem "náklady příležitosti" rozlišit pohyb po křivce a pohyb křivky popsat klesající resp. rostoucí výnosy z rozsahu vyvarovat se nesprávně zjednodušenému porovnání ekonomik 8.10.2009 4 4

Náklady příležitosti: množství statku, které musí být obětováno pro získání jednotky druhého statku. Náklady příležitosti: případ rostoucích nákladů příležitosti : I1 > I2. Pak má křivka konkávní tvar. 8.10.2009 5 5

Náklady příležitosti: případ konstantních nákladů příležitosti : I1 = I2. 8.10.2009 6 6

Dva typy nárůstu produkce: a) "pohyb křivky":E1  E3 (ekonomická expanze) b "pohyb po křivce":E1 E2 (realokace zdrojů) 8.10.2009 7 7

Zákon klesajících výnosů: za předpoklady, že ostatní vstupy do výroby jsou konstantní, při vkládání dodatečných jednotek jednoho variabilního vstupu k fixním vstupům se mezní výstup (přírůstek výstupu) zmenšuje. 8.10.2009 8 8

Zákon klesajících výnosů ve výrobě aut pro práci: objem celkových vstupů je konstantní A B : obdělání nejúrodnější půdy B C : obdělání ploch do 300 m n.m. C D : obdělání podhorských oblastí D  E : obdělání hor 8.10.2009 9 9

Rostoucí výnosy ve výrobě aut Oblouk DE: neplatí zákon klesajících výnosů (X2 < 500.000 aut ročně) 8.10.2009 10 10

Porovnání ekonomik: Může se stát, že CA < CB, přestože země A je výkonnější 8.10.2009 11 11

Porovnání ekonomiky v čase : Nárůst privátní spotřeby ještě neznamená, že ekonomika expanduje 8.10.2009 12 12

C1 = veřejné statky (např C1 = veřejné statky (např. infrastruktura, vzdělání, kvalita životního prostředí) C2 = privátní statky 8.10.2009 13 13

Zákon klesajících (rostoucích) výnosů ve výrobě (spotřebě, ekonomice) Model PPF: lze popsat žití na úkor budoucnosti (spotřeba preferovaná před investicemi nebo veřejnými výdaji) skalární nebo několikapoložkové komparace (počet aut na 1000 obyvatel apod.) mají spornou vypovídací hodnotu Zákon klesajících (rostoucích) výnosů ve výrobě (spotřebě, ekonomice) Lze stanovit náklady příležitosti 8.10.2009

Poptávka a nabídka Poptávková funkce D = D(p) Nabídková funkce S = S(p) závislost celkové poptávky D po daném zboží na jeho ceně p při (ceteris paribus) zafixovaných ostatních relevantních faktorech (důchod, ceny jiných komodit aj.) závislost celkové nabídky S pro dané zboží na jeho ceně p při (ceteris paribus) zafixovaných ostatních relevantních faktorech (ceny výrobních faktorů, ceny jiných komodit aj.) Poptávka a nabídka 15.10.2009

Zjednodušeně: lineární funkce, poptávková klesající, nabídková rostoucí s cenou, tržní rovnováha v průsečíku 15.10.2009

Přebytek spotřebitele: cena je nižší než by spotřebitelé byli ochotni zaplatit 15.10.2009 17 17

Přebytek výrobce: cena je vyšší než náklady (cena, za kterou by výrobci byli ochotni prodávat) 15.10.2009 18 18

Celkový přebytek při tržní rovnováze 15.10.2009 19 19

Celkový přebytek Tržní alokace je nejefektivnější (poměřujeme-li efekt celkovým přebytkem). Zavede-li se „osvícený“ plánovač s pravomocí alokovat a s cílem maximalizovat blahobyt (celkový přebytek), pak: 15.10.2009

Prostor obchodování, rovnováhotvorný cenotvorný proces Rovnováha: poptávané množství = nabízené množství 15.10.2009 21 21

Bernard Shaw: „Naučte papouška říkat „supply“ a „demand“ a uděláte z něj učeného ekonoma.“ 15.10.2009 22 22

Teorie nabídky a poptávky, cenová elasticita Poptávková funkce Nabídková funkce Rovnováha Přebytek spotřebitele a přebytek výrobce (Cenová) elasticita poptávky 22.10.2009

Teorie nabídky a poptávky odpovídá na otázky typu: proč je voda levná, ač nezbytná, a zlato drahé, ač zbytné jak ovlivní změna ceny benzinu poptávku po autech jak se změní příjem státu po snížení spotřební daně (za jakých podmínek vydělají jen prodejci?) co se stane s příjmem zemědělců, když tito zvýšenou produktivitou práce zvýší objem výroby? 22.10.2009 24 24

Poptávková funkce D = D(p): = závislost celkové poptávky D po daném zboží na jeho ceně p při (ceteris paribus) zafixovaných ostatních relevantních faktorech: důchod, ceny jiných komodit, očekávání prosperity (ovlivní sklon k úsporám), výkyv v nákupech zboží dlouhodobého užití v minulosti životnost výrobků, móda (morální opotřebení oděvů), technický pokrok (morální opotřebení PC), demografické faktory (dětské oděvy, rakve...), počasí (deštníky, lyže), zahraniční turistika (pivo a turisté z GB), státní rozpočet (školy a PC, VŠ a knihy), podmínky podeje na úvěr (splátkový podej, leasing), situace v bankovním sektoru (půjčky na spotřební zboží) znalosti o zdravém životním stylu (Sőrős), dovoz [D(p) obvykle jen po českém zboží], reklama (vnucená spotřeba) 22.10.2009

Nabídková funkce S = S(p): = závislost celkové nabídky S po daném zboží na jeho ceně p při (ceteris paribus) zafixovaných ostatních relevantních faktorech: ceny výrobních faktorů: práce, půdy, kapitálu (úrok, ceny budov, strojů), ceny jiných komodit (mohou vyvolat změnu výrobního programu), situace v bankovním sektoru (půjčky firmám), očekávání výrobců (optimismus, pesimismus) dostupnost pracovní síly (v současnosti nedostatek pracovní síly v některých profesích, což se někdy stává úzkým profilem), přísnost ekologických norem, norem bezpečnosti, SVP (správná výrobní praxe)... nelegální i legální přistěhovalectví (snižuje cenu práce v některých profesích) konkurence dovozců [S(p) obvykle jen nabídka zboží české provenience] 22.10.2009

Poptávková funkce D(p) Individuální poptávka Tržní poptávka (součet individuálních poptávek na daném trhu) Agregátní poptávka(makroekonomie) Pozn.: bez přívlastku – tržní obdobně platí i pro nabídkovou funkci S(p) 22.10.2009

Poptávková funkce D(p) Klesající poptávku při nárůstu cen lze vysvětlit : poklesem zájmu o dané zboží v důsledku přechodu spotřebitelů k substitutům (substituční efekt) poklesem reálného důchodu (důchodový efekt) Konvexnost poptávkové funkce: pokles či nárůst ceny o jednotku p má větší efekt D při nižší ceně p, neboť "oslovuje" více spotřebitelů 22.10.2009

Poptávková funkce D(p) Giffenův efekt (výjimka z pravidla klesající poptávky) Zdražení rýže vyvolá výrazný pokles reálného příjmu a chudší spotřebitelé nahrazují maso rýží Další výjimka: zboží ostentativní spotřeby (Rolls Royce) – pokles cen vyvolá pokles poptávky – snižuje se exkluzivnost => přechod k jiné, exkluzivnější značce) 22.10.2009

Nabídková funkce S(p) Při p<pmin nelze efektivně vyrábět (zisk < 0, nabídka nulová) Žádný nárůst ceny neumožní vyrábět nad technologické maximum qmax Rostoucí nabídku při nárůstu cen lze vysvětlit : větším počtem výrobců, kteří se "vejdou do ceny" změnou výrobních programů výrobců ve prospěch výnosnějších komodit Výjimka: zpět zakřivená nabídka práce 22.10.2009

Nabídková funkce S(p): konkávnost Nárůst ceny o jednotku p má větší efekt q při nižší ceně p, neboť "oslovuje" více potenciálních výrobců 22.10.2009

Rovnováha na trhu D(p) = S(p) 22.10.2009

Převis nabídky a poptávky p > p* : S(p) > D(p) p < p* : S(p) < D(p) převis nabídky  výrobci se "podbízejí"  pokles ceny převis poptávky  fronty neuspokojených zájemců ochotných akceptovat i vyšší cenu nárůst ceny Převis nabídky a poptávky 22.10.2009

Pohyb po křivce vs. pohyb křivky: Pohyb křivek 22.10.2009

Pohyb po křivkách vs. posun křivek: růst důchodu zvyšuje poptávku, cenu i objem realizovaný na trhu 22.10.2009