6.4.2017 LAA sobě Jihlava 2013 VZDUŠNÝ PROSTOR ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
JAK SE DÁ LÉTAT S KLUZÁKEM VE VZDUŠNÉM PROSTORU ČESKÉ REPUBLIKY
Advertisements

Seminář ŘLP ČR, s.p. pro všeobecné letectví
Změny v AIP ČR k Jeneč Tomáš Navrátil
Změny v rozdělení vzdušného prostoru platné od
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Školení pilotů – Postupy pro LKTB
Vzdušný prostor ČR, SR a Polska
LIS pro všeobecné letectví 2014
Používání neřízených letišť pro IFR provoz v Evropě
LIS pro všeobecné letectví 2013
Školení pilotů 2014 Jaroslav Vašík.
Registr výškových objektů a národní databáze překážek
pro všeobecné letectví
Změny ve vzdušném prostoru České republiky Platné od 8. dubna 2010.
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Ochrana letišť Zákon 49/1997 o civilním letectví Pro výkon státní správy ve věcech civilního letectví je zřízen Úřad pro civilní letectví se sídlem v Praze.
Zákon č. 184/2006 o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) Zákon upravuje podmínky a)odnětí nebo omezení.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
zdroj: letecká mapa ICAO 1:500000, MO ČR, 2009
NAŘÍZENÍ KOMISE (ES) č. 1702/2003 ze dne 24. září 2003.
Provoz a ekonomika dopravy
Airspace Management Jeneč 2014 Ivan Beneš Oddělení ASM.
Novela zákona č. 38/1994 Sb. (zákon č. 220/2009 Sb.)
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Technická normalizace v České republice 1.Tvorba českých technických norem 2.Mezinárodní spolupráce 3.Postavení českých technických norem.
SLNS BRNO Školení pilotů 2013 Jaroslav Vašík.
Funkční bloky vzdušného prostoru Karla Dostálová.
ASM 2015 Jeneč 2015 Ivan Beneš Oddělení ASM.
Organizace Státní správy
Stavební úřady Obecné stavební úřady
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
SLNS BRNO Školení pilotů 2011 Jaroslav Vašík.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Výuková prezentace Předmět:
Zimní školení pilotů všeobecného letectví
Zasílání požadavků na navigační výstrahy a omezení vzdušného prostoru prostřednictvím AisView Marek Dočkal ŘLP ČR s.p.
7 Praha, 29. listopadu 2005 Ministerstvo obrany České republiky TISKOVÁ KONFERENCE ministra obrany České republiky Karla KÜHNLA.
Působnost Ministerstva vnitra a jeho role systému povolování obchodu s vojenským materiálem Mgr. Milena Bačkovská Odbor bezpečnostní politiky.
Normy a postupy pro provoz CUAV Ing. Tomáš Kujal, Ph.D. Ing. Jiří Chlebek, Ph.D. Letecký ústav Fakulta strojního inženýrství Vysoké učení technické v Brně.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Školení pilotů 2015 Jaroslav Vašík.
Změny struktur vzdušného prostoru Účinnost od
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
0 Školení pilotů Jaroslav Vašík ŘLP Brno.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Jarní školení 2016 Letový prostor ČR – 2016 Osvěžení znalostí, novinky a nové zdroje informací Jiří Pruša Exkluzivní nezávislý časopis o letectví od profesionálů.
1 FIC PRAHA SEMINÁŘ PRO GA Václav Janout – instruktor FIC/AMC.
Problematika bezpečnosti civilního letectví v ČR za rok 2003 – pohled ÚCL.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Účinnosti nabyl ke dni 1. srpna 2016
Platnost letového plánu na let VFR a související terminologie
Třídimenzionální radary Základní takticko-technické údaje radarů:
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Právní režim ochrany přírody a krajiny
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
školení PILOTŮ 2018 Jaroslav Vašík
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
SEMINÁŘ VŠEOBECNÉ LETECTVÍ 2018
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
školení PILOTŮ 2019 Jaroslav Vašík
Rozšíření prostoru odpovědnosti FIC Praha od
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Aktuální informace ÚCL s dopadem na provoz všeobecného letectví
Osvěžení znalostí, novinky a nové zdroje informací
Transkript prezentace:

6.4.2017 LAA sobě Jihlava 2013 VZDUŠNÝ PROSTOR ČR

Užívání vzdušného prostoru ČR Zákon o civilním letectví 49/1997 Sb.,Hl.I, § 44: „Úřad… může na dobu nezbytně nutnou nebo trvale omezit nebo zakázat užívání vzdušného prostoru ČR k létání nad určitými oblastmi, a to z důvodu obrany státu, z bezpečnostních důvodů nebo z důvodů ochrany životního prostředí a zdraví lidí. Úřad vydá opatření obecné povahy podle věty první v dohodě s Ministerstvem obrany a po projednání s osobou pověřenou výkonem státní správy ve věcech sportovních létajících zařízení.“ Dočasně vyhradit části vzdušného prostoru České republiky k létání jednoho uživatele nebo kategorie uživatelů může: a) civilně-vojenské pracoviště pro uspořádání vzdušného prostoru v rámci poskytování letových navigačních služeb…, nepřesáhne-li doba vyhrazení 24 hodin v průběhu tří dnů po sobě jdoucích ode dne vyhrazení… © Letecká amatérská asociace České republiky, září 2013

Užívání vzdušného prostoru ČR Vyhláška č. 108/1997 Sb. Ministerstva dopravy, § 15, (2): Úřad může zakázat užívání části vzdušného prostoru nad územím, které vyžaduje trvalou nebo dlouhodobou ochranu. Trvalou nebo dlouhodobou ochranu vyžadují území národní kulturní památky Pražského hradu, s výskytem objektů určených pro obranu státu, s výskytem objektů jaderných zařízení, s výskytem objektů se zbrojní a chemickou výrobou s nebezpečným provozem, s výskytem objektů určených pro kosmický výzkum, zvlášť chráněná území podle zvláštních právních předpisů. Vyhláška č. 108/1997 Sb., § 15, (4): Úřad podle § 44 odst. 5 zákona, nebo civilně-vojenské pracoviště pro uspořádání vzdušného prostoru podle § 44 odst. 4 písm. a) a b) zákona může dočasně vyhradit části vzdušného prostoru pro jednoho uživatele nebo kategorii uživatelů k činnostem, které z důvodu zajištění bezpečnosti vyžadují ochranu. Jedná se o tyto činnosti: vojenský výcvik, výcvik Policie České republiky, výroba a zkoušení letadel, lety kluzáků, při kterých není možné dodržet meteorologické podmínky pro let za viditelnosti, letecká veřejná vystoupení, letecké soutěže, kde to charakter činnosti vyžaduje, výsadková činnost. © Letecká amatérská asociace České republiky, září 2013

Třídy vzdušného prostoru ve FIR Praha Třída C FIR Praha LKPR FL 145 LKKV FL 95 Ostatní FL 125 FL 95 Třída C TMA LKPR Třída D ostatní TMA/MTMA Třída E CTR/MCTR Třída D 1000 ft AGL Třída G © Letecká amatérská asociace České republiky, září 2013

VMC minima FIR Praha Třída C Dohlednost: nad FL 100 8 km pod FL 100 5 km Oblačnost: max. 4/8 Vzdál. od oblaků : 1500 m horizontálně 300 m vertikálně FL 100 TMA Třída E CTR Dohlednost: 5 km Spodní základna oblačnosti min: 450 m ZVLÁŠTNÍ LET VFR: při dohlednosti 1,5 km a lepší vně oblačnosti 1000 ft AGL Vně oblaků Za viditelnosti země Dohlednost : 5 km nebo min: 1,5* km (0,8 km vrt.) *za předp.: Třída G © Letecká amatérská asociace České republiky, září 2013

Vertikální rozdělení vzdušného prostoru ČR © Letecká amatérská asociace České republiky, září 2013

Horizontální rozdělení vzdušného prostoru 6.4.2017 Horizontální rozdělení vzdušného prostoru © Letecká amatérská asociace České republiky, září 2013

Horizontální rozdělení vzdušného prostoru LKP - zakázaný prostor (Prohibited area) Vzdušný prostor vymezených rozměrů, ve kterém jsou lety letadel zakázány. Pražský hrad, jaderná zařízení, zbrojovky a chemičky s nebezpečným provozem, objekty pro kosmický výzkum AIP enr.5.1 Prostory LKP jsou vertikálně vždy od země, H24. Lety v zakázaných prostorech jsou zakázány vyjma: letů na základě povolení vydaného ÚCL; přičemž schvalovací proces z důvodu časové tísně a vzhledem k charakteru plněného úkolu nevztahuje na: Policejní lety Lety letecké záchranné služby bezprostředně související se záchrannou lidského života Lety za účelem pátrání a záchrany Lety provádějící leteckou hasičskou činnost LKD – nebezpečný prostor (Danger area) Vzdušný prostor vymezených rozměrů, ve kterém mohou v určité době probíhat činnosti nebezpečné pro let letadla. Plynové kompresní stanice (vypouštění plynu – nebezpečí výbuchu), Trhací jáma pyrotechnické služby PČR Strážiště (likvidace výbušnin) AIP enr.5.1 Prostory LKD jsou od země do 1000 ft AGL v případě kompresních stanic a FL90 u trhací jámy Strážiště, H24. Letům v LKD je vhodné se vyhnout. Pozor na rozdílnou intuitivitu nebezpečných prostorů v jiných zemích (např. v Rakousku jsou nebezpečnými prostory chráněny letecké střelnice!). © Letecká amatérská asociace České republiky, září 2013

Horizontální rozdělení vzdušného prostoru LKR - omezený prostor (Restricted area) Vzdušný prostor vymezených rozměrů, ve kterém je let letadla omezen v souladu se stanovenými podmínkami. Vojenské střelnice, paravýsadky Prostějov, ochranný prostor Praha AIP enr.5.1 Prostory LKR jsou od země. Lety v omezených prostorech je možno provádět pouze v době, kdy nejsou aktivovány. Plánovaná aktivace uvedena v AUP aup.rlp.cz V době aktivace je možno lety provádět pouze po získání letového povolení od příslušného stanoviště ATC. TRA - dočasně rezervovaný prostor (Temporary reserved airspace) je definovaná část vzdušného prostoru…, která je na základě společné dohody dočasně rezervovaná, pro specifické použití jinou složkou letectví a přes kterou může na základě ATC povolení proletět jiný provoz. Vojenské výcvikové prostory AIP enr.5.2 Prostory TRA jsou od min. 1000 ft AGL a je možné je podletět. Lety v TRA je možno provádět pouze v době, kdy nejsou aktivovány. V době aktivace je možno lety provádět pouze po získání letového povolení od příslušného stanoviště ATC. © Letecká amatérská asociace České republiky, září 2013

Horizontální rozdělení vzdušného prostoru TSA - dočasně vyhrazený prostor je definovaná část vzdušného prostoru…, která je… dočasně vyhrazená pro výhradní použití jinou složkou letectví a přes kterou nebude povolen průlet jiného provozu. Vojenské prostory pro nízké navádění AIP enr.5.2 Sahají od 300 ft AGL do 1000 ft AGL a je možné je nadletět. Pozor, nad nimi se pohybují voj. letadla. Lety v dočasně vyhrazených prostorech je možné provádět v době kdy nejsou aktivovány; v době aktivace průlet není možný. CTR - řízený okrsek letiště (Control zone) Let možný pouze po obdržení letového povolení. TMA - koncová řízená oblast (Terminal control area) ATZ - letištní provozní zóna (Aerodrome traffic zone) Vymezený vzdušný prostor, který slouží k ochraně letištního provozu. © Letecká amatérská asociace České republiky, září 2013

Létání do zahraničí Německo Polsko Rakousko Slovensko Povolení UL: Ne FPL: nevyžadován v „G“ Polsko Povolení UL: Ne do 3 měsíců FPL: nevyžadován v neříz. VP Rakousko Povolení UL: Ano – Austro Control FPL: Ano pro vstup (z Německa ne) Neuznávají pil. kvalifikaci UL - pouze min. PPL Povinně: ELT, odpovídač, záchr. systém Slovensko Povolení UL: Ano - CAA FPL: Ne v „G“ (Ano v říz. prostorech) Povinně: ELT © Letecká amatérská asociace České republiky, září 2013

Létání do zahraničí E C G E G C G C E G C G C Česká republika E C G > FL 95 1000 ft AGL SRN E G C 2500 ft AGL > FL 95 Rakousko G C E > FL 125 4500 (5500)ft AMSL nebo 1000ft AGL co je vyšší Polsko G C > FL 95 Slovenská Rep. G C 8000 ft AMSL nebo 1000 ft AGL co je vyšší © Letecká amatérská asociace České republiky, září 2013

Pozor na možnost vlétnutí do třídy C Létání do zahraničí C E Česká republika G > FL 95 1000 ft AGL Slovenská republika C G 8000 ft AMSL nebo 1000 ft AGL podle toho, co je vyšší Pozor na možnost vlétnutí do třídy C © Letecká amatérská asociace České republiky, září 2013

Návrh úpravy VP Slovenska V současnosti probíhá na Slovensku schvalovací proces nové úpravy některých VP v blízkosti hranice s ČR. Z toho plyne nutnost sledovat aktuální rozdělení VP před letem na Slovensko. Týká se i PK a ZK. © Letecká amatérská asociace České republiky, září 2013

Pro pilotky a piloty zpracovala Letecká amatérská asociace ČR 6.4.2017 Pro pilotky a piloty zpracovala Letecká amatérská asociace ČR Ing. Miroslav Huml Hlavní inspektor provozu MPK, hlavní inspektor techniky MPK a PK LAA ČR