Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

SEMINÁŘ VŠEOBECNÉ LETECTVÍ 2018

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "SEMINÁŘ VŠEOBECNÉ LETECTVÍ 2018"— Transkript prezentace:

1 SEMINÁŘ VŠEOBECNÉ LETECTVÍ 2018
Ivan Beneš SONS / odd. ASM

2 Airspace Management Cell ČR (AMC) integrované civilně-vojenské pracoviště pro uspořádání vzdušného prostoru primárně zřízeno pro naplňování koncepce pružného využívání vzdušného prostoru (FUA) ČR zejména v předtaktické fázi ASM (cca D-7 až D-1) popis činnosti AMC podle AIP ENR

3 Novelizace VYHLÁŠKY č. 108/1997 Sb.
,kterou se provádí zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví (od ) § 15: (4) Úřad podle § 44 odst. 6 zákona, nebo civilně-vojenské pracoviště pro uspořádání vzdušného prostoru podle § 44 odst. 5 písm. a) a b) zákona může dočasně vyhradit části vzdušného prostoru pro jednoho uživatele nebo kategorii uživatelů k činnostem, které z důvodu zajištění bezpečnosti vyžadují ochranu. Jedná se o tyto činnosti a) vojenský výcvik, b) výcvik Policie České republiky, c) výroba a zkoušení letadel, d) lety kluzáků, při kterých není možné dodržet meteorologické podmínky pro let za viditelnosti, e) letecká veřejná vystoupení, f) letecké soutěže, kde to charakter činnosti vyžaduje, g) výsadková činnost, h) činnost bezpilotních systémů

4 Novelizace VYHLÁŠKY č. 108/1997 Sb.
kterou se provádí zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví § 16: a) stupeň 1, který je určený pro omezené prostory nad vojenskými výcvikovými prostory, řízené okrsky a koncové řízené oblasti civilních a vojenských letišť, dočasně vyhrazené prostory pro účely vojenského výcviku, dočasně rezervované prostory pro účely vojenského výcviku, stálé tratě letových provozních služeb, b) stupeň 2, který je určený pro ostatní omezené prostory pro účely vojenského výcviku, pro přímé směrování tratí ve vzdušném prostoru třídy C podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího společná pravidla létání23) a pro prvky struktury koncepce pružného uspořádání vzdušného prostoru, kterými jsou dočasně vyhrazené prostory, dočasně rezervované prostory a kondicionální tratě, kromě těch prostorů, kterým přísluší priorita 1 nebo 5 (od ) c) stupeň 3, který je určený pro letiště a pro plochy podle § 84d zákona, d) stupeň 4, který je určený pro omezené prostory jiných než vojenských uživatelů, e) stupeň 5, který je určený pro kondicionální tratě letových provozních služeb.

5 Omezené prostory Omezené prostory se využívají tehdy, není-li možné zajistit dodržování pravidel pro příslušnou třídu vzdušného prostoru a / nebo vyžaduje-li činnost oddělení od ostatního provozu.

6 Omezené prostory P – R - D Dle ICAO ( a L15) Publikované v AIP
Obvykle AMC „non-maneagable“ Prohibited Area (P) – zakázaný prostor (LKP1 - LKP13) Vzdušný prostor vymezených rozměrů nad pozemními prostory nebo nad teritoriálními vodami státu, ve kterém jsou lety letadel zakázány. Restricted Area (R) – omezený prostor (LKR9) Vzdušný prostor vymezených rozměrů nad pevninou nebo teritoriálními vodami státu, ve kterém je let letadla omezen v souladu se stanovenými podmínkami. Danger Area (D) – nebezpečný prostor (LKD1 – LKD10) Nebezpečný prostor je vzdušný prostor vymezených rozměrů, ve kterém mohou v určité době probíhat činnosti nebezpečné pro lety letadel.

7 Omezené prostory Koncepce FUA (AMC manageable)
TSA - Temporary Segregated Areas – dočasně vyhrazené prostory AIP: TSA20 – TSA27, TSA42 – TSA44 a TSA46 – TSA49, TSA1 – TSA5C Definovaná část vzdušného prostoru za normálních okolností v pravomoci jedné složky letectví, která je na základě společné dohody dočasně vyhrazena pro výhradní použití jinou složkou letectví a přes kterou nebude povolen průlet jiného provozu (kromě případů „naléhavé nutnosti“ – vydává CRC) TRA – Temporary Reserved Areas – dočasně rezervované prostory (AIP) AIP: TRA6 – TRA81 Definovaná část vzdušného prostoru za normálních okolností v pravomoci jedné složky letectví, která je na základě společné dohody dočasně rezervovaná pro specifické použití jinou složkou letectví a přes kterou může na základě ATC povolení proletět jiný provoz. Temporary Restricted Areas – charakterem dočasně omezené prostory AIP SUP / NOTAM Způsob využití / zajištění separace upřesněn (viz R: „let letadla omezen v souladu se stanovenými podmínkami“)

8 Konfliktní požadavky Za konfliktní se považují požadavky, u kterých nutno zajistit přednost podle stupňů priority (Vyhláška 108) Kromě toho se za konfliktní rovněž považují požadavky na: prostory pro PJE, pokud zasahují do tratě ATS a prostorů třídy D a C a prostory pro ostatní leteckou činnost, pokud jsou blíže než 5NM k tratím ATS a k prostorům třídy D a C. Konfliktní požadavky AMC řeší s žadatelem s uživateli ostatních omezených prostorů s příslušným stanovištěm ATS

9 Zpracování žádosti o vyhrazení prostoru
AMC bude žadatele kontaktovat: chybí-li v žádosti potřebné údaje pro seznámení žadatele s podmínkami, za kterých může činnost v omezeném prostoru proběhnout, jsou-li pochybnosti o druhu letecké činnosti v požadovaném prostoru jestliže dochází ke změně údajů původního požadavku, tedy i identifikace místa AMC zajistí, že stanoviště ATS i uživatel prostoru chápou stanovené podmínky stejně (např. povolení vydáno pro celou dobu platnosti omezení nebo zda bude uživatel žádat povolení před každým seskokem).

10 Podmínky pro činnost v omezeném prostoru
Podmínky, za kterých bude povolena činnost v omezeném prostoru, je předmětem schválení konfliktního požadavku příslušným stanovištěm ATS. O podmínkách musí být informován uživatel omezeného prostoru – zajistí AMC (nemusí být nutně v textu NOTAM).

11 SEPARACE Způsob separace provozu IFR od RSA záleží na:
činnosti uvnitř RSA Třídě vzdušného prostoru, se kterou RSA sousedí Podmínkách, za kterých byla činnost uvnitř RSA schválena Činnost RSA - třída Sousedí s - třída Separace Letecká TSA / TRA C, E, G 5 NM Střelecká TSA NIL TRA / TSA TRA / TMA / CTR 2,5 NM Dočasný R 5 NM – podmínky upřesněny PJE TRA / C, D (včetně TMA / CTR) podmínky upřesněny TSA / E, G

12 KONFLIKTNÍ POŽADAVKY APP LKKV souhlasí s publikací
Uvedeno pouze výcvik policie ČR APP LKKV zajišťuje separaci 5NM včetně TMA LKKV, protože v NOTAM není uvedena činnost PJE Průlet (vstup) žádejte APP LKKV

13 Žádost o dočasně omezený prostor AisView
PRO ŽADATELE NEPOVINNÉ POLE

14 Činnost po souhlasu – vstup žádejte – zajištění separace
Příklady: A0894/17: CINNOST PO SOUHLASU APP BRNO, VSTUP ZADEJTE NA PAVLOVICE RADIO FREQ 130,550 MHZ A0893/17: CINNOST NAD 3500FT AMSL DO FL80 NA LETOVE POVOLENI APP LKKV. VSTUP ZADEJTE APP LKKV 118,650 MHZ X0847/17: DOCASNE OMEZENY PROSTOR RADIUS 5.5KM PSN ,00N ,00E (1,8NM N VELKY HLAVAKOV) VNE TMA A CTR LKKV. PJE. CINNOST PO SOUHLASU APP KARLOVY VARY, NAD 1000FT AGL NA LETOVE POVOLENI APP KARLOVY VARY. F) GND G) FL095 V POSLEDNÍM PŘÍPADĚ NENÍ NUTNÉ, ABY BYLY OMEZUJÍCÍ PODMÍNKY PUBLIKOVANÉ V TEXTU NOTAM V PŘÍPADĚ, ŽE JSOU ZNÁMY APP LKKV A UŽIVATELI PROSTORU – ZAJIŠŤUJE AMC.

15

16

17 Požadavek o dočasně omezený prostor PJE Radotín do FL65
Při zpracování žádosti: AMC získá od APP Praha souhlas s činností (konflikt s CTR, TMA I) TMA II a stálá trať ATS Z401 AMC se ujistí / zprostředkuje souhlas letiště Točná Případné omezující podmínky sdělí uživateli prostoru E) DOCASNE OMEZENY PROSTOR RADIUS 2NM PSN ,00N ,00E (RADOTIN) VNE CTR LKPR. PJE. CINNOST PO SOUHLASU APP PRAHA F) GND G) 2500FT AMSL V den činnosti: Uživatel po získání souhlasu APP Praha (případně Točné) zahájí činnost na FIC Praha APP Praha vydává pro PJE ATC povolení nad 2500 ft – tudíž nemusí zajišťovat separaci od hranic omezeného prostoru

18 Činnosti, očekávané v roce 2018
Revize AIP ENR 1.1.9 Aktualizace formátu AUP Úpravy systému AisView

19 Prosím o Vaše dotazy Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "SEMINÁŘ VŠEOBECNÉ LETECTVÍ 2018"

Podobné prezentace


Reklamy Google