Základy literární teorie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Drama – vývoj a rozdělení
Tematická a kompoziční složka literárního díla
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.11 Anotace: Prezentace obsahuje stručný přehled literárních žánrů lyrických. Vzdělávací oblast: český jazyk a literatura Autor:
Obecné poučení o literatuře
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Rozbor uměleckého textu
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Literární druhy a žánry
Lyrické druhy a žánry Český jazyk VY_32_INOVACE_ sada, ČJ
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
BAJKA Obyčejně kratší próza (existují však i bajky veršované) obsahující hlubší význam. Bajky využívají tzv. alegorie - zvířata jednají jako lidé, mají.
Literární teorie Pro 8.ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Obecné poučení o literatuře
EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
teze otázek ke státnicím v NMgr. studiu
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
DRUHY POHÁDEK Mgr. Michal Oblouk
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Literární pojmy 2 Český jazyk 6. ročník ZŠ
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
LYRICKO – EPICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník Anotace: Základní literární pojmy opakování.
KVINTA.  JEN TRADOVANÁ  ÚSTNÍ  UŽ ZAPSANÁ SLOVESNOST  LITERATURA  PÍSEMNICTVÍ.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Karel Jaromír Erben Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název školy: SPŠ a SOŠGS Most Předmět: ČJL Tematický.
LITERÁRNÍ DRUHY LYRIKA – LYRICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Opakujeme literární druhy a žánry Návod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického portálu.
Literatura Autor: Mgr. Ludmila Dvořáková VY_32_INOVACE_51_Epika, lyrika Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Literární druhy a žánry Literární druhy a žánryOB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Literární žánry V této prezentaci se dozvíte, co je hlediskem pro dělení literatury na žánry, jak se dělí a podle čeho jednotlivé žánry poznáme.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Literatura = písemnictví Jeden z druhů umění, písemné záznamy. Rozdělení: a) odborná literatura b) krásná literatura = BELETRIE c) jednací písemnosti (př.
Mytologie - bájesloví Soubor mýtů ( bájí ) určitého národa  Mýtus ( báje ) je umělý nebo lidový epický útvar z dávných dob.  Pro naši kulturu je významná.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_1,4_44
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
CHARAKTERISTIKA Mgr. Michal Oblouk
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
STYLISTICKÁ TERMINOLOGIE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
LITERÁRNÍ DRUHY A ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
VY_32_INOVACE_19_CJI_LITERÁRNÍ ŽÁNRY
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Bájesloví – 1. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Transkript prezentace:

Základy literární teorie Dějiny literatury Základy literární teorie

Co je to literatura Důležité jazykové projevy lidé usilují uchovat, fixují je, tak vznikají texty (textum = tkanina). Jsou-li texty fixované písmem, nazývají se literatura (littera = písmeno), písemnictví. Podle funkce textu dělíme literaturu na jednací odbornou krásnou, uměleckou

Z hlediska komunikace v textech nacházíme: kontext vlastní sdělení mluvčí adresát kanál kód

Vedle textů fixovaných písmen existují i texty, které se předávají ústně, jejich soubor nazýváme ústní lidová slovesnost. říkadla pohádky písně pověsti anekdoty pranostiky pořekadla

Literaturu můžeme dělit podle funkce (umělecká, odborná, jednací) formy (psaná, ústní) podle doby vzniku podle země původu podle literárního druhu (genologické dělení, lyrika, epika, drama)

Funkce literatury poznávací funkce vyjadřovací funkce hodnotící funkce literární dílo zachycuje určitou oblast světa, umění je bytostně jiný způsob poznávání světa vyjadřovací funkce literární dílo užívá a rozvíjí jazykové prostředky hodnotící funkce literární dílo vyjadřuje autorův hodnotový systém a rozvíjí a formuje hodnotový systém čtenáře

Struktura literárního díla obsah skutečnosti a událostí, o nichž dílo vypovídá forma způsob, jakým je obsah vyjadřován umělecké prostředky, které vytvářejí strukturu téma kompozice jazyk

Téma literárního díla autor vybírá z neomezeného množství jevů světa přírodního, společenského, fantazijního v díle rozeznáváme: celkové téma díla (autorský záměr díla) hlavní téma (o čem, kom dílo pojednává) vedlejší téma motiv

k uchopení autorského záměru je nutná interpretace literárního díla celkové téma čtenář může postihnout až po přečtení celého díla, postihne záměr, který autora vedl k napsání díla k uchopení autorského záměru je nutná interpretace literárního díla celkové téma není možné závazně určit, autorský záměr interpretuje čtenář na základě: osobních zkušeností a vlastní vnímavosti znalosti literárního kontextu znalosti dobového kontextu

Kompozice literárního díla je způsob uspořádání jednotlivých tematických prvků - jevy jsou uspořádány v čase a prostoru chronologická kompozice popisuje jevy tak, jak za sebou následovaly retrospektivní kompozice popisuje jevy zpětným pohledem

Jednotlivé druhy kompozice chronologická kompozice dodržuje důsledně časovou posloupnost v retrospektivní kompozici je časová posloupnost porušena (občasné vzpomínky = reminiscence) rámcová kompozice nese úvodní příběh, který navodí určitou situaci, ostatní příběhy s ním nějakým způsobem souvisejí řetězová kompozice vazby mezi jednotlivými příběhy jsou volné

v paralelní kompozici je několik příběhů vedle sebe, mohou se i prolínat v roztříštěné kompozici se prolínají časové a místní roviny mozaika, koláž je tvořena izolovanými celky, drobnými úryvky, záběry, až dohromady vytvoří celkový obraz

Jazyk literárního díla je dán autorovým uměleckým záměrem má vedle funkce sdělné i funkci estetickou základem jazyka literárních děl je národní spisovný jazyk; autoři dále užívají odborné termíny archaismy poetismy neologismů prostředky nespisovné, vulgární

Epika základem je děj, příběh, o kterém se vypravuje (tzv. fabule, syžet je pak způsob, jak se vypravuje) děj je budován na základě časové a příčinné souvislosti příznačným slovesným časem je minulost směšuje fikci s realitou (fiction, non-fiction) v dnešní době je většinou vázána na prózu objektivizuje

základem syžetu je vždy konflikt mezi postavami děje konflikt má být motivovaný a má mít možnosti řešení expozice – uvádí postavy, prostředí, zárodek konfliktu kolize – objevuje se střetnutí vedoucí ke konfliktu krize – konflikt vrcholí a děj už nemůže pokračovat v dosavadním vývoji peripetie – přináší obrat děje katastrofa – přináší řešení konfliktu retardace – oddalují řešení, komplikují zápletku

Epické žánry bajka - veršovaný nebo prozaický alegorický příběh, ve kterém zvířata, rostliny nebo věci jednají jako lidé, často obsahuje mravní ponaučení báje, mýtus - příběh, do něhož lidé dávných dob vtiskli své představy o vzniku světa a člověka, o přírodních jevech, o životě pozemském i posmrtném

pohádka - původně lidové vyprávění založené na smyšleném příběhu nevázaném na konkrétní prostor a čas, hrdina překonává nástrahy, aby mnohdy s pomocí nadpřirozených bytostí splnil obtížný úkol,dobro v pohádkách vítězí nad zlem povídka = příběh s jednoduchým dějem a několika postavami, jejichž charakter se nevyvíjí, bývá zakončena pointou teorie někdy odlišuje novelu – drobná epika založená na jednom konfliktu povídku – střední epika se složitější výstavbou

román - příběh s bohatým dějem, četnými epizodami a mnoha postavami; hrdinové procházejí vývojem, často zachycuje celou historickou epochu, tzv. velká epika biografie - záznam vybraných faktů a událostí ze života jednotlivce, často významné osobnosti autobiografie - vlastní životopis autora epos - veršované vyprávění s bohatým dějem legenda - vyprávění o životě, skutcích, zázracích a mučednické smrti světců kronika, letopis - chronologický záznam historických událostí bez zřetele k významu zachycovaných dějů

Lyrika vyslovuje básníkovy pocity, úvahy, myšlenky, nálady bývá většinou v první osobě (ich forma) má monologický charakter neobsahuje děj nevyrůstá z časových a příčinných souvislostí subjektivizuje

milostná lyrika přírodní lyrika úvahová, neboli reflexivní vlastenecká lyrika posměšná satirická lyrika historická lyrika náboženská lyrika politická lyrika subjektivní (intimní)

Lyrické žánry píseň - prostá, zpěvná báseň, vyznačuje se pravidelnou stavbou, rytmem a rýmem (lidová, umělá) óda – rozsáhlejší oslavná báseň hymnus - slavnostní píseň na počest hrdinů a jejich činů, oslavuje národ, vlast elegie – žalozpěv - truchlivá báseň vyjadřující smutek nad ztrátou blízké osoby, vlasti

epigram – krátká báseň, původně nápis na hrobě (epitaf), později satirický text pásmo - báseň sestavená na základě asociací, zdánlivě volně spojené jednotlivé motivy nekontrolovaného myšlenkového toku kaligram – grafická báseň, její text vytváří obrazec

Lyrickoepické žánry balada – báseň s pochmurným, rychle plynoucím dějem a tragickým koncem, motivy viny a trestu romance – báseň rozmarného rázu, formálně připomíná baladu, má však konec šťastný poema – rozsáhlá básnická povídka, často je tvořena jednotlivými zpěvy

Drama předvádí děj v aktuálním času má dialogický ráz příběh se vypráví prostřednictvím dialogů monologů má scénickou podobu

Struktura dramatu replika – promluva jedné postavy dialog – promluva dvou postav monolog – promluva jedné postavy, zachycuje vnitřní dění postavy výstup – je dán příchodem či odchodem jedné z jednajících postav obraz – promění se všechny jednající postavy akt (dějství, jednání) – ucelený úsek děje

Klasické dramatické žánry tragédie – původně čerpá téma z mytologie, nyní je hrdina v neřešitelném konfliktu s něčím obecně lidským, většinou končí špatně komedie – původně čerpá téma ze současnosti, nyní zobrazuje hrdinu v humorném nadhledu, většinou končí dobře hudební formy - melodrama, muzikál, opereta, opera