Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám"

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Advertisements

Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: A.
ZÁKLADNÍ POJMY EKONOMIE
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
VY_32_INOVACE_ Tržní mechanismus.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: C.
Ekonomická gramotnost
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
MAKROEKONOMIE – 2. část Autor: Ing. Vladimír Havlík.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
MAKROEKONOMIE – 1. ČÁST Autor: Autor: Ing. Vladimír Havlík Autor je výhradním tvůrcem materiálu. Datum vytvoření: Datum vytvoření: Klíčová.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Úvod.  Ekonomie = interdisciplinární věda zkoumající zejména chování ekonomických subjektů = dále také hospodárnost, úspornost, dobré hospodaření  Obecná.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Základní ekonomické pojmy Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
KONKURENCE, HOSPODÁŘSKÁ SOUTĚŽ
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
V ÝUKOVÝ MATERIÁL VYTVOŘENÝ V RÁMCI PROJEKTU „EU PENÍZE ŠKOLÁM “ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: C.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Stát a ekonomika Petr Machala. ekonomie je věda (teorie) ekonomika je praxe 1.Co vyrábět 2.Jak vyrábět 3.Pro koho vyrábět Víte jaký je rozdíl mezi ekonomií.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
 Práce patří mezi výrobní faktory. Na trhu v roli poptávajícího vystupují firmy a v roli nabízejícího domácnosti. Pro většinu domácností představují.
Národohospodářské soustavy a hospodářská politika Ing. Vojtěch Jindra.
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Trh, práva spotřebitele – tržní mechanismus
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Ing. Petra Andrlová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
VY_32_INOVACE_ Mikroekonomie.
VY_32_INOVACE_08/3/3 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Test z ekonomiky Mgr. Luboš Horký Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
TRH (tržní mechanismus)
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_16_ZAKLADNI.
Ekonomie, makro a mikroekonomie Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou realitou zvanou ekonomika. Ekonomie je věda, která se zabývá společenskou.
Trh a tržní systém Trh směna místo, kde se dochází ke střetu poptávky a nabídky oblast ekonomiky, ve které dochází k výměně činností mezi.
Seznámit žáky s pojmy ekonomie, ekonomika, konkurence, monopol. Vysvětlit odvětví a sektory NH, fungování výroby. Zopakovat význam peněz. Materiál slouží.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY Ekonomika, ekonomie, ekonomické systémy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
Ekonomika – základní pojmy.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Ekonomika– národní hospodářství
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Ekonomika Riskuj. Ekonomika Riskuj Předmět ekonomie a ekonomiky Ekonomické systémy Potřeby Makroekonomie a mikroekonomie.
Trh a tržní mechanismus TNH 1 (S-2)
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
ÚVOD do Ekonomie, požadavky na studenty
Ekonomika Makroekonomie - AD 4. Ing. Miroslava Farmačková
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Obchod, trh Základy hospodaření.
DUM - Digitální Učební Materiál
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: A – Svět a ekonomika I Číslo Šablony: VY_32_INOVACE_FG.8.01 Vytvořeno: 6.1. 2012

ZŠ Vysoké nad Jizerou, nám. Dr Kramáře 124 Svět a ekonomika I Zeměpis, 8.-9. ročník Mgr. Petr Hyšpler ZŠ Vysoké nad Jizerou, nám. Dr Kramáře 124 Klíčová slova: ekonomie, ekonomika, organizace, modely, trh, cena, plán. Anotace: Přiblížit žákům základní principy fungování ekonomiky.

Svět a ekonomika I

Ekonomie a Ekonomika Ekonomie – je věda zabývající se vztahy vytváření a přerozdělování majetku v Ekonomice (hospodářství) Základní dělení ekonomie: - Makroekonomie – se zabývá vztahy v hospodářství v národním a mezinárodním měřítku - Mikroekonomie – zkoumá chování jednotlivců, domácností a firem

Makroekonomie Pro vyrovnání se s následky přírodních katastrof, krizí, či válek jsou však potřeba mnohem větší zdroje a proto vznikají makroekonomické subjekty a celky jako jsou například: stát, mezinárodní hospodářské organizace (EU, NAFTA, SNS...) nebo nadnárodní firmy (Shell, Toyota, Coca-cola...) Tyto makroekonomické subjekty se při tvorbě zisků a jejich přerozdělování řídí podle určitých ekonomických modelů:

Makroekonomie Každý člověk sleduje během svého života nějaký užitek nebo prospěch, který v ekonomické oblasti života nazýváme zisk. Většina lidí se snaží během svého života vytvořit pouze takový zisk, který odpovídá jejich potřebám popř. potřebám jejich potomků. Touto sférou lidské činnosti se zabývá především mikroekonomie a s jejími elementy se seznámíme v předmětech Občanská výchova, Právo pro každý den a Domácnost.

Makroekonomické modely Tržní ekonomika V tržním modelu se cena každého produktu nebo služby odvíjí od poptávky (čím vyšší je poptávka tím vyšší je i cena a naopak) a nabídky (čím méně je nabízeného zboží na trhu tím vyšší cenu si může prodejce dovolit účtovat) Klady: Vysoká produktivita motivovaná touho po tvorbě zisku (snaha být lepší a levnější než konkurence) Zápory: Nespravedlivé rozdělování zisků a možnost vzniku nezdravého tržního prostředí například: Monopol – jeda firma má dominantní postavení na trhu (ostatní jí nedokáží konkurovat, většinou z důvodu vysokých výrobních nákladů) Oligopol – několik málo firem ovládá trh, stanovuje ceny a vývoj v celém odvětví Kartel (kartelová dohoda) – je typ smlouvy při kterém se firmy zaměřené na jedno tržní odvětví dohodnou na tvorbě cen nebo si rozdělí trh tak aby maximalizovaly zisky

Makroekonomické modely Centrálně plánovaná ekonomika Je založena na rozhodnutích přicházejících z mocenského centra. Tato rozhodnutí určují zásadní procesy v ekonomice (množství a objem výroby, tvorbu cen, přerozdělování zdrojů apod.). Tento model je typický pro nedemokratické systémy popř. se vyskytuje v dobách válečného stavu. Klady: Tento model je stabilní a dobře ovladatelný Zápory: Nedokáže pružně reagovat na požadavky trhu (potřeby lidí a firem), oproti tržnímu modelu je značně neproduktivní (chybí motivace k zvyšování zisku a efektivity výroby)

Makroekonomické modely Smíšený model Tento model je založený na tržní ekonomice se zásahy státu, který se snaží zabránit vzniku nedokonalého tržního prostředí a omezit negativní dopady na společnost. Velikost role státu v ekonomice a způsoby zásahů do jejího fungování bývají hlavním předmětem politického boje v demokratické společnosti. Smíšený model v současnosti používá většina států světa včetně České republiky.

Informační zdroje Informační zdroje Jeníček, V., Foltýn, J. Globální problémy a světová ekonomika. 1. vydání. Praha : C. H. Beck 2003. Kolář, P., Veselá, M. Ekonomie a ekonomika. Praha: ASPI, a. s., 2006.