Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
subjektivně zabarvený
Advertisements

Komiks Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Název projektu: Moderní škola
Zlatý řez v kompozici Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Zámky v našem okolí Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
Osnova rozboru uměleckého textu
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
Rozbor uměleckého textu
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Kompozice Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Literární teorie I III/2-CJ1/1.20/Šv.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
Jazyk literárního díla
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
subjektivně zabarvený
Básnické tropy a figury
Struktura literárního díla
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
VYPRAVOVÁNÍ.
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
STRUKTURA A JAZYK PROZAICKÉHO DÍLA
CHARATKTERISTIKA UMĚLECKÉHO TEXTU
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jeMgr. Miloš Kaplan Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
VY_32_INOVACE_05_02 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_02 Zpracovala:Mgr.
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Sedláková Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
OPAKOVÁNÍ.  Přečti si pozorně následující texty a rozhodni, o jaký druh básnického pojmenování se jedná.  Odpověz kliknutím na bublinu obsahující zvolenou.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 FIGURY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA JAZYKOVĚ STYLISTICKÁ Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
Obrazná pojmenování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2012 Výukový materiál je určen pro ž áky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_FIGURY.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_TROPY.
LITERÁRNÍ POJMY STATISTIKA Jakub Kunt 8.D Jan Chlachula 8.D Matěj Rachůnek 8.D.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Mgr. Hana Lavičková, Ph.D. Jazykové prostředky uměleckého textu Mgr. Hana Lavičková, Ph.D.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Struktura literárního díla
Opakujeme základní pojmy
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiálu: Funkční styl umělecký Číslo vzdělávacího materiálu: VY_32_INOVACE_13_3 Jméno autora: Mgr. Hana Taušnerová Název školy: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace

FUNKČNÍ STYLY UMĚLECKÝ

Funkční styly UMĚLECKÝ STYL UMĚLECKÝ FUNKČNÍ STYL Styl umělecké, tzv. krásné literatury. Má estetickou funkci, má vyvolat silné prožitky, ovlivnit city, pocity, nálady, postoje. Této funkci je podřízena kompozice i stylizace textu, výběr jazykových prostředků.

Funkční styly UMĚLECKÝ STYL JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY Využívají se všechny vrstvy jazyka. Základem je obvykle spisovná čeština (vytváří neutrální pozadí). Slovní zásoba: text ozvláštňují výrazy nespisovné (obecná čeština, slang, nářečí). V historických románech najdeme výrazy knižní, archaismy, historismy.

Funkční styly UMĚLECKÝ STYL Využití tzv. FIGUR: METAFORA: přenesení výrazu z jednoho jevu na druhý na základě vnější podobnosti (démanty hvězd zářily na noční obloze) METONYMIE: přenesení výrazu z jednoho jevu na druhý na základě vnitřní souvislosti (číst Čapka) SYNEKDOCHA: záměna celku a části (na začátku symfonie smyčce nastoupily opožděně)

Funkční styly UMĚLECKÝ STYL PERSONIFIKACE: neživým předmětům se připisují živé vlastnosti (řeka zpívá, Praha – matka měst) PERIFRÁZE: náhrada běžného pojmenování obšírnějším opisem (naše děti, ty dojemné, bezbranné bytosti) OXYMÓRON: spojení výrazů s opačným, kontrastním významem (hlasité mlčení)

Funkční styly UMĚLECKÝ STYL PARADOX, ANTITEZE: zdánlivě protismyslné, překvapivé spojení protikladných motivů (Milí žáci – ale vlastně jste mi vždycky nebyli milými žáky, vlastně jste byli lumpové, ale stejně jsem vás měl rád..) APOSTROFA: oslovení osoby neživé, nepřítomné, neexistující (drazí předkové…) PŘIROVNÁNÍ: (hvězdy jsou jako démanty)

Funkční styly UMĚLECKÝ STYL ANAFORA: opakování téhož textu na počátku vět, veršů (Vždycky jsem na vás vzpomínal. Vždycky jsem se k vám v duchu vracel.) EPIFORA: opakování téhož výrazu na konci vět , veršů (už nejsem dítě, nemyslím jako dítě, nechovám se jako dítě..) APANASTROFA: opakování téhož výrazu na konci věty, verše a na počátku věty, verše nového (Už nastal čas. Čas, kdy se musí každý rozhodnout.)

Funkční styly UMĚLECKÝ STYL EPIZEUXIS: opakování téhož slova jako prostředek intenzifikace výrazu (každý z nás o tom musí přemýšlet, musí to zvážit, musí se rozhodnout.) CHIASMUS: opakování téže větné struktury, ale s opačným slovosledem (Nemůžeme už tak žít. Žít tak už nemůžeme proto, …) INVERZE: změna obvyklého slovosledu (otec můj, matka má…)

Funkční styly UMĚLECKÝ STYL GRADACE (KLIMAX): uspořádání výrazů tak ,že se význam a účinek zesiluje (důležitý, ba nejdůležitější ze všech…) ANTIKLIMAX: uspořádání výrazů tak, že se účinek zeslabuje (rozpadá se, rozplývá se, mizí…) IRONIE: autor myslí pravý opak toho, co říká (to se ti povedlo, ty chytráku…)

Funkční styly UMĚLECKÝ STYL HYPERBOLA: nadsázka, zveličení (to je úžasná, převratná událost, přepište dějiny…) LITOTES: zmírnění, zjemnění nějakého tvrzení – většinou pomocí dvojitého záporu (nemohu nepřiznat…)

Funkční styly UMĚLECKÝ STYL ZVUKOVÁ STRÁNKA TEXTU - důležitá především v poezii. Patří sem rytmus, rým, eufonie (libozvučnost), zvukomalba (zvukové vystižení popisovaného jevu), hlásková instrumentace (táž hláska, slabika, několik hlásek se ve verších opakuje s nápadně vysokou frekvencí a zabarvuje celkové vyznění (tou hrou unylou).

Funkční styly UMĚLECKÝ STYL ŘEČ POSTAV Ich-forma: vyprávění v 1. osobě, umožňuje subjektivizaci. Nejčastěji jde o vnitřní monolog, proud vědomí Er-forma: objektivní, vyprávění ve 3. osobě

Funkční styly TYP VYPRAVĚČE Vševědoucí vypráví ve 3. osobě, vytváří iluzi skutečnosti, ví o prostředí, postavách a ději vše, do událostí nezasahuje, je nestranný. Subjektivní vypráví v 1. osobě, vyjadřuje svoje názory, komentuje a hodnotí. Totožný s některou z postav, která vypráví také v 1. osobě, vše viděno jejíma očima. Pozorovatel události jen registruje, zaznamenává, popisuje (nový román…)

Zdroj: Vlastní práce autorky Funkční styly Zdroj: Vlastní práce autorky Hoffmannová, Jana, Ježková, Jaroslava, Vaňková, Jana. Komunikace a sloh. 1. vydání. Plzeň: Fraus, 2009. 978-80-7238-780-9