IQ a bohatství národů: nějaké souvislosti ?

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
7 Nezaměstnanost.
Advertisements

Sociální problematika světa
Počet žáků ve třídě Marcela Matějková Dagmar Šetková Martina Říhová
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Sociální politika a Welfare State
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
V OLEBNÍ SYSTÉMY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Vietnam.
MIGRACE A ROZVOJ Jiří NOVOSÁK. MIGRACE A ROZVOJ Rozvoj jako jedno z vůdčích paradigmat současného světa. Jak rozvoje dosáhnout? Rozvoj jako jedno z vůdčích.
Testování hypotéz vymezení důležitých pojmů
Cvičení 1 – Úvod, formování trhu
Vývoj politické mapy světa
Neoklasická perspektiva ekonomického růstu Jan Brůha UK, VŠE Připraveno pro Letní školu ve Křtinách „Alternativní směry v ekonomii“
Export jako šance pro růst České republiky Václav Kubata, poslanec, člen Hospodářského a Zahraničního výboru.
Práce a společnost PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D..
THEME 7 Social Security Welfare State Types of Social Security Systems.
Světové hospodářství • propojení národních ekonomik prostřednictvím mezinárodních integrací • předpoklady rozvoje: světové ekonomické integrace světové.
Geografický výzkum periferních oblastí Česka 3. Periferní oblasti v různých řádovostních úrovních: příklad makroregionu EU.
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Stupeň rozvoje států světa
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
Sociální politika 06 CHUDOBA.
RŮST OBYVATELSTVA NA ZEMI
Lineární regresní analýza
Národ, národní identita a národní hrdost v Evropě
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Historický kontext hospodářského rozvoje Produkt, příjmy, populace, divergence.
Slide 0 Organizace. slide 1 Makroekonomie II Zdeněk Tomeš Katedra ekonomie Kancelář č. 612 Konzultační hodiny: pondělí:
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
Slide 0 Organizace. slide 1 Makroekonomie II Tomáš Paleta Katedra ekonomie
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Chicagská škola Rozvoj od 30. let 20. století
Chudoba jako sociální problém
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ SYSTÉMY
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Trh práce a politika zaměstnanosti
Téma Hypotézy ve výzkumu
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
PŘEROZDĚLOVACÍ POLITIKA. Rozdělení důchodů ve společnosti V tržních ekonomikách dochází k nerovnoměrnému rozložení důchodů mezi jednotlivci. Tyto rozdíly.
MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY
MIGRACE.
Měření v sociálních vědách „Měřit všechno, co je měřitelné, a snažit se učitnit měřitelným vše, co dosud měřitelné není“. (Galileo Galilei)
Globální problémy lidstva. GLOBALIZACE - Co myslíš, že znamená tento pojem? Je abstraktní pojem, který naznačuje „srůstání světa“. Jde o nerovný proces,
Bc. Jaromír Šetek VNÍMÁNÍ ZEMĚ PŮVODU ZNAČKY A ZEMĚ PŮVODU PRODUKTU VEDOUCÍ PRÁCE: Ing. Pavel Štrach, Ph.D. et Ph.D.
Nerovné odměňování žen a mužů – příčiny a současná situace v ČR Mgr. Veronika Šprincová.
Soudobý svět Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Zdravotnické ukazatele v ČR. Kromě zcela obecných ekonomických ukazatelů je měření a hodnocení kvality zdravotní péče typické výskytem zcela specifických.
Úvod k evolučnímu přístupu Vladan Hodulák. Dominantní paradigmata Společenské vědy mají dlouhodobě problém s uchopením prvku změny ve společenském vývoji.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Soudobý svět Ekonomický pohled
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTOVÉ EKONOMIE 15. dubna 2013 Adam Čajka
ESPON – Identifikace územních aspektů informační společnosti
Hospodářský cyklus Pavel Seknička.
PhDr. Jaroslava Šťastná, Ph.D.
Britské impérium – Britské impérium – 1922.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Úvod, základní principy a cíle
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Úvod do statistického testování
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTOVÉ EKONOMIE 8. Března 2016 Adam Čajka
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Organizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

IQ a bohatství národů: nějaké souvislosti ? květen 2006

Nerovné bohatství Základní otázka „The causes of the wealth and poverty of nations is the grandest of all inquieries in Political Economy“ Thomas Malthus Ricardovi, 1817 Otázka odkud se bere bohatství národů a proč se mezi sebou národy liší patří k základním otázkám ekonomie – tedy politické ekonomie. Diskutuje se už nejméně dvě a půl století. Roku 1817 píše Th. Malthus Ricardovi „příčiny bohatství a chudoby národů jsou největší otázkou PE“. Už dříve tuto otázku studovali ve svých klasických dílech Ch. Montesquieu (1748 O duchu zákonů: bohaté národy v mírném klimatu, chudé v tropech; viz dnešní osa S–J ) a A. Smith (1776 Bohatství národů: specializace, dělba práce, fungování trhu). Problém se diskutuje doposud.

Bohatství národů Hlavní teorie: Klimatická Modernizační (Rostow): 5 stádií; s ukončením procesu mizí chudoba; univerzální charakter Psychologické (Max Weber s teorií o protestantské etice jako vysvětlením vzestupu Západu (odp. skutečným diferencím ve vývoji Sev. a Jižní Evropy) Kulturní ( k., které vedou k oceňování spořivosti, vzdělání, organizace , discipliny) Závislost (světový systém je celek, pohyb od jádra k periférii) ….. Neoklasická ekonomie (bohatství je plodem soukr. iniciativy, deregulace vládních zásahů, atd. ; zkrátka tržní ekonomiky) Smíšené (multikauzální);chudé země v LA a Africe postihují špatná vláda, zaostalá technologie, extrémní klima, chudoba, přelidnění..

Equally distributed.. Teorii, že inteligence populace je hlavním faktorem, způsobujícím rozdílnou ekonomickou úroveň a bohatství národů vyslovili R. Lynn a T. Vaihanen v knize IQ and the Wealth of Nations (Praeger Publ., 2002) Přitom je jasné, že tato hypotéza má leccos společného s některými předchozími teoriemi. While some of these theories almost certainly account for some of the disparities between countries, IQ scores turn out to be the single best predictor. Tohle je výzva současným předpokladům (a postojům). A PC: Intelligence is one commodity equally distributed among world‘s people. (Kofi Annan duben 2000) The notion that Africans are intellectually inferior is offensive mythology. (Ayttiey, 1999)

IQ – konceptualizace inteligence GI (předpokládaně jediná nebo hlavní) schopnost umožňující řešit (neznámé) problémy, učit se, obstát v široké škále situací.. Předpokládá se, že pro GI platí „pravidlo pěti let“ IQ byl vyvinut pro operacionalizaci pojmu obecné inteligence (jde o anglosaský a až poválečný koncept) Co měří IQ ? Kulturní invariantnost? Národní rozdíly.

IQ - individuální úroveň Souvislosti s výdělkem, vzděláním atd: Podle amerických dat je korelace mezi IQ a výdělkem asi 0,35 Se společenským statusem asi 0,50 S výsledky ve škole v různých výzkumech mezi 0,5 a 0,7 . Naopak negativní korelace se zločinností a kriminalitou (podle jednoho výzkumu asi -.45)

IQ - skupinová úroveň   Hlavní potíže (a konflikty s PC) začínají na této úrovni. Pozitivní zpětná vazba a (postupná) separace v přirozených populacích, spojení s dědičností Postupná prostorová segregace (vedoucí ke genetické s.)

Jak se zjistí IQ národů?   Hlavní IQ data jsou z 81 zemí, z průzkumů uvedených v literatuře (podle standardních britských a amerických testů) za předchozích 70 let. (Vzhledem k Flynnovu efektu často proto, že jsou k dispozici jen starší měření (typicky Čína, Čechy..) dochází ke snižování aktuálně naměřených hodnot. Vzorek v tomto směru není určitě plně srovnatelný (později měřené země mohou mít výhodu). Vůbec plná srovnatelnost těchto hodnot (už kvůli různosti dob testování) naprosto není zaručena. To ale neznamená, že se s nimi nemá vůbec pracovat, lepší nejsou.) Normalizována na stupnici s IQ pro Británii=100. Podpůrně pro spolehlivost a validitu výsledků, autoři použili i jiné metody, které poskytují obdobné výsledky. V 45 zemích ze vzorku existovaly i měření IQ jinými způsoby a inter-korelace byla 0,94. V 38 zemích, kde byla data z mezinárodních studií o výsledcích studentů v matematice a v přírodních vědách, byla korelace s IQ skóry 0.87. Existují však četné kritiky, poukazující mj. – oprávněně - na kompilaci IQ skórů z nesrovnatelných zdrojů. Příklady.

TESTY JEDNAOSMDESÁTKY Výsledky „testů 81“ ukazují, že obvyklý (ale zamlčený) předpoklad, že všechny národy mají stejnou průměrnou úroveň inteligence neplatí. Naopak, existují značné rozdíly mezi národy v průměrné úrovni jejich inteligence (měřeno IQ, alespoň). IQ po regionech: Evropa: rozpětí 90 - 102, med. 98 S. Amerika & Australasia: rozpětí 97- 100, med. 98 SV Asie: rozpětí 100 - 107, med. 105 J a JZ Asie: rozpětí 78 - 103, med. 87 JV Asie a Tichomořské ostrovy: rozpětí 84 - 87, med. 86 LA a Karibik: rozpětí 72 - 96, med. 85 Afrika: rozpětí 59 - 83 , med. 72

Výsledky: SEV. AMERIKA a SV ASIE

Výsledky: SEV. AMERIKA a SV ASIE

Výsledky zemí: J a JZ ASIE

Komentáře   Rozdělení je značně nerovnoměrné: jen 15 zemí nad úrovní 100. Existuje mnoho lokálních výjimek: Čína; Irsko: selektivní emigrace; USA; Izrael: Heterogennost: jak uvnitř těchto geografických oblastí (LA), tak v populaci zemí (i velkých měst). Vzorek byl pak také rozšířen o 104 dalších zemí, kde byly hodnoty jen odhadnuty. Vycházelo se z předpokladu, že geografické sousedství  podobné IQ. (Tak doplněn např. Vietnam)  

Výsledky: EVROPA

Výsledky: AFRIKA

Vliv prostředí, výjimky atd. Výživa (a podvýživa): železo, jód, vitaminy. Dostatek bílkovin.   Školství: diskuse o jeho vlivu na inteligenci (pravidlo 5 let) Zdravotní služba Řada kontroverzí může plynout z nedostatečné schopností rozlišovat potencialitu a realizovanou „skutečnost“

IQ a ekonomický výkon Ekonomická data: historické časové řady HDP, HNP na hlavu, příjem na hlavu atd. (Madison a SB) Po statistických testech, korelacích atd. (vysoké korelace HDP a HNP) si vybrali HDP/p.c. i z důvodů dostupnosti a metodické zpracovanosti. S nimi regrese pro vzorek 24 zemí pro rok 1820. Další pak pro rok 1998, vzorek 81 zemí. Národní IQ jako nezávislá proměnná, reálné HDP/p.c. jako závislá. Korelace mezi proměnnými se proti r. 1820 zvýšila (předpoklad konstantnosti diference)

IQ a ekonomický výkon  

Nad a pod Political and intellectual leaders in most countries strongly resist the prospect of a unipolar world and favor the emergence of true multipolarity. At a 1997 Harvard conference, scholars reported that the elites of countries comprising at least two-thirds of the world's people -- Chinese, Russians, Indians, Arabs, Muslims, and Africans -- see the United States as the single greatest external threat to their societies. They do not regard America as a military threat but as a menace to their integrity, autonomy, prosperity, and freedom of action. They view the United States as intrusive, interventionist, exploitative, unilateralist, hegemonic, hypocritical, and applying double standards, engaging in what they label "financial imperialism" and "intellectual colonialism," with a foreign policy driven overwhelmingly by domestic politics. For Indian elites, an Indian scholar reported, "the United States represents the major diplomatic and political threat. On virtually every issue of concern to India, the United States has 'veto' or mobilizational power, whether it is on nuclear, technological, economic, environmental, or political matters. That is, the United States can deny India its objectives and can rally others to join it in punishing India."

IQ a ekonomický výkon Nyní šlo o vztah IQ a ekonomických výsledků: ač je mezi nimi vysoká korelace, jsou u mnoha zemí velké fluktuace příjmů na hlavu proti očekáváním odvozeným od národního IQ. Příčinou je - podle autorů – vliv dvou doplňujících faktorů: rozdíl mezi tržní nebo soc. ekonomikou. A specifik země. (Katar, Norsko, Švýcarsko..) Příklady  

Výhled Kandidáti růstu: země s velkým záporným reziduálem, (vysoké národní IQ skóry , ale dosud slabý ekonomický výkon. ) Autoři uvádějí vlastně všechny postkomunistické země: Rusko, Polsko, Bulharsko, Rumunsko, Čína a Vietnam -- jsou podle nich „obvious possibilities“. Faktory (jak environmentální tak genetické) zvyšující IQ: zmírnění problému Lepší výživa, vzdělání, zdravotní péče, a omezení dysgenických problémů (vrací se u nich ideje eugeniky; Human Genome Project) -------------------------------------------------------------------------------------------- Přetrvávání rozdílů vs konvergence

University    

Top 20 European Universities

PH