Asertivita.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Asertivita.
Advertisements

Náročné komunikační situace v práci s lidmi s duševním onemocněním
„NAŠE CESTA K VLASTNÍMU HODNOCENÍ“ Základní umělecká škola J.B.Foerstera JIČÍN.
Konflikt a agrese Mgr. Gabriela Mahrová.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
ASERTIVITA Společenská kultura Asertivita ; VY_32_INOVACE_D3_03
Vítáme Vás na semináři : Advokát umí zvládat konfliktní situace Brno, dne Přejeme hezký a příjemný den !
Střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2206_VO8 Umím se prosazovat? © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
PSYCHICKÉ STAVY.
Asertivita Je-li člověk nespokojen se svým stavem, může jej změnit dvěma způsoby: buď změní podmínky svého života, nebo změní svůj duševní postoj. První.
Asertivita jako obrana proti manipulaci
UMĚNÍ KOMUNIKACE UMĚNÍ PREZENTACE Horšovský Týn
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
Interpersonální komunikace ve škole Etická výchova, o.p.s.
Otevřená komunikace a konstruktivní kritika
PSFA 2 Přednáška č.4 Téma: Asertivita.
Principy, zásady a chyby
KONFLIKT Božena Genrtová.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE _2211_VO8 KONFLIKT A STRES © Mgr. Jana Báčová, 2012Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou.
Kompromis a konsenzus Vrchol umění jednat asertivně. PhDr. Pavel Motyčka, Ph. D. Etická výchova, o.p.s.
Komunikace Základní prostředek výměny informací
Nakonec našel a nazval jej: KATEGORICKÝ IMPERATIV, který zní:
Každý den jsme trochu starší…
JEN PRO TEBE.
Asertivita.
Zpracovala: Simona Hyková
VY_32_INOVACE_PSYM25560ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
JAK ZDŮRAZNÍME GESTIKULACÍ SVÁ SLOVA? A KTERÁ GESTA BYCHOM POUŽÍVAT NEMĚLI.
ASERTIVITA.
Zdravotnický asistent, první ročník Manipulace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Komunikace s rodiči.
Pro začátek si představte: Představte si, že bychom byli všichni naprosto stejní. Líbilo by se vám to? Asi ne. A přece máme strach z lidí, které neznáme.
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
VY_32_INOVACE_PSYM25460ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
ZÁKLADY ASERTIVITY.
AKVIZICE AKVIZICE. Co si odvezete Zaměříme se na překážky na cestě ke zvýšení obratu a rozšíření portfolia Budeme hledat cestu jak spolupracovat i s největšími.
Komunikační inteligence. Cíle a obsah kurzu  definice asertivity  charakteristiky pasivity, pasivní agresivity, agresivity a asertivity.
Asertivita Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Komunikace Asertivita. Komunikace Asertivita ceskatelevize
Komunikace – základní pojmy: Communicare (lat.) - pracovat na něčem společném - být účasten - sdílet se - oznámit, radit se - domlouvat se - sjednotit.
Konflikt  Náročná situace, střetnutí protichůdných sil na cestě k cíli.  Situace, v níž je nutno vybrat z určitých variant či alternativ  Do konfliktu.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ VO.7.B.19_asertivni_techniky Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Komunikace a jednání mezi lidmi III. PROBLÉMOVÉ SITUACE A ASERTIVITA 1)Pasivita, agresivita, manipulace 2)Asertivita 3)Konflikt a jeho řešení 4)Chování.
Asertivita ve sportu doc.PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D.
1 ODBORNÉ SOCIÁLNÍ PORADENSTVÍ Eva Jarolímová. 2 Odborné sociální poradenství se dle zákona vůči základnímu sociálnímu poradenství vymezuje jednak širším.
ASERTIVNÍ PRÁVA - MANIPULAČNÍ POVĚRY Ten, kdo se chce asertivně projevit, to má udělat slušně, ale důrazně. Má odolávat manipulacím, zbavit se úzkosti.
KONFLIKTY V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Pasivní chování Agresivní chování Asertivní chování
Fáze vývoje týmu Pavla Kotyzová
M A G I E B A R E V.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
KOMUNIKACE a JEDNÁNÍ III.
VY_32_INOVACE_17_12_Asertivita
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Komunikace Opakování (prezentace, asertivita, přesvědčování, manipulace, řeč těla, zpětná vazba, naslouchání, motivace)
Asertivita.
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Jejich přijímání a vyjádření
Rozvoj podnikatelských dovedností na ZŠ ve Zlínském kraji
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Asertivita.
Každý den jsme trochu starší…
Pasivní chování Agresivní chování Asertivní chování
Transkript prezentace:

Asertivita

Jak se chováme v problémových situacích? Agresivně Pasivně Manipulativně Asertivně

Agresivní chování: říkám, co chci, často naléhavě a zdlouhavě Rozhoduji za ostatní jsem útočný, přemlouvám druhé a vynucuji si, co chci Vyčítám a útočím Porušuji osobní práva druhých Jednám s ostatními s menší úctou

Agresivní chování Přebírám na sebe cizí zodpovědnost Vyjadřuji svůj názor jako fakt a neposlouchám druhé Jsem dominantní, kousavý a příkrý Jsem energický, rozzlobený, zklamaný a silný

Pasivní chování: Neusiluji o to, co chci Podřídím se rozhodnutím druhých Nechám na sebe útočit, dovolím, aby si někdo na mně vynucoval poslušnost a zesměšňoval mne Nechám si upřít svá práva Nepřijímám zodpovědnost za to, co se mi děje Příliš často se omlouvám

Pasivní chování Dělá mi potíže jasně vyjádřit svůj názor, potřeby a přání Často se podceňuji Bývám váhavý a nervózní Jsem zklamaný, bezmocný, nešťastný,ublížený a neklidný

Manipulativní jednání Jsem nekonkrétní a očekávám, že lidé „pochopí“, co vlastně chci Používám narážky lichotím, flirtuji, říkám falešné lichotky Jsem sarkastický Manipuluji s lidmi tím, že si zahrávám s jejich pocity, často tehdy, když se cítí provinile Jsem frustrovaný, rozhněvaný a bezmocný

Asertivní jednání Říkám, co chci, jasně a stručně Rozhoduji se sám za sebe Hájím svá práva, ale neporušuji práva druhých Jednám sám se sebou i s ostatními s naprostou úctou a rovnoprávností Uvědomuji si, že jsem zodpovědný za své vlastní činy Omlouvám se jen tehdy, když je mi doopravdy něco líto

Asertivní jednání Vyjadřuji svůj názor, potřeby a přání pozorně naslouchám názorům jiných Nenechám se „seřvat“ Jsem klidný, uvolněný a sebejistý Jsem energický, silný, sebejistý a spokojený Jsem umíněný a trvám důsledně na svém

Emoce u různých druhů jednání PASÍVNÍ ASERTIVNÍ AGRESÍVNÍ Vnitřní konflikt Řeší problémy Vnější konflikt Deprese Pozitivní vztahy Pocit viny Bezmocnost Spokojenost Frustrace Slabý sebeobraz Pozitivní vztah k sobě Zkreslený sebeobraz

Emoce u různých druhů jednání PASÍVNÍ ASERTIVNÍ AGRESÍVNÍ Ztrácí příležitosti ve vztazích Vytváří příležitosti pro mezilidské vztahy Nemá kontrolu nad sebou Kontrola nad sebou Osamělost Je s druhými Stres Relaxovanost Snížený seberespekt Udržuje a buduje seberespekt Pochybný seberespekt

Uplatnění oprávněného požadavku CO CHCI: mám právo na svůj požadavek rezignovat; pokud se ho rozhodnu uplatnit, pak MUSÍM: Jasně deklarovat požadavek. Být perzistentní (trvat na něm, použít techniku pokažené gramodesky). Pátrat po přijatelném kompromisu.

Odmítnutí žádosti o laskavost CO CHCI: mohu se rozhodnout žádost přijmout. Pokud se rozhodnu odmítnout, pak MUSÍM: Jasně deklarovat odmítnutí. Navrhnout náhradní řešení.

Proč odmítnutí deklarovat jasně? Omluvy a zdůvodňování působí manipulativně. Pokud přece jen vysvětlujeme, jeden důvod stačí (zbytečné diskuse). Když člověk chce deklaraci odmítnutí žádosti o laskavost změkčit, pak lze použít sebeotevření(„je mi to líto“, „je mi to nepříjemné“,atd.), nebo empatický výrok („chápu, že to teď moc potřebuješ“, „asi tě to nepotěší“, atd.).

Zvládání kritiky CO CHCI: mohu se rozhodnout NEREAGOVAT, pokud se rozhodnu reagovat, pak MUSÍM: 1. určit, o jakou kritiku se jedná: A. kritika reálná B. kritika manipulativní

Zvládání kritiky Reálná kritika: Technika negativní aserce Negativní dotazování. Manipulativní kritika: Technika otevřených dveří. Negativní dotazování.

Negativní aserce Otevřeně přiznáme chybu. Navrhneme řešení. Př.: „Je mi líto (sebeotevření), kresby jsem vám skutečněnepřinesla (otevřené přiznání). Nemám je ještě hotové (otevřené přiznání).Když je do zítra dokončím a přinesu vám je zítra přes oběd, bude to stačit (návrh na řešení vzniklé situace)?“ Povšimněte si– žádné omlouvání, žádné zdůvodňování.

Technika negativního dotazování „To mi není jasné. Co konkrétně se vám nelíbí na tom, jak jsem zpracoval toto téma? „A o co konkrétně jde?“ „Co konkrétně máš na mysli? Čeho konkrétně se to týká? Co konkrétně se stalo?“

Technika otevřených dveří Nepopírejte kritiku, nebraňte se, nereagujte odvetnou kritikou partnera. Řekněte něco, z čeho plyne, že v zásadě souhlasíte. Skrytá pravda: „Jsou situace, kdy bych chtěl být spolehlivější, než jsem.“ Pravděpodobnost: „Připouštím, že to tak může vypadat.“ Obecná pravda: „S nespolehlivými lidmi se těžko pracuje.“

Zdroje: Praško, J., Prašková, H. Asertivitou proti stresu. Grada, Praha 2007. http://www.odyssea.cz/soubory/c_lekce/8_3.pdf Vališová, A.: Asertivita v rodině a ve škole. H+H, Jinočany 1994.