Věcný záměr zákona v vysokých školách. Základní odlišnosti proti stávající právní úpravě.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zákon o univerzitních nemocnicích a univerzitní vojenské nemocnici Z. Mrozek.
Advertisements

Správní právo Pojem správního práva.
Doc. Dr. Ing. Miloš Kvarčák Návrhy na dlouhodobý záměr FBI
Samospráva venkovských obcí v komplexu veřejné správy.
Nástroje územního plánování
Dlouhodobé záměry, výroční zprávy a hodnocení činnosti F. Ježek Komise pro strategie a rozvoj 15. června 2006.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
SYSTEMIZACE PRACOVNÍCH MÍST
Svazky obcí jako zřizovatelé škol a školských zařízení
Zpráva o činnosti SK RVŠ 19. zasedání předsednictva RVŠ, 18. září 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
1.1. Úvaha MŠMT o předpokladech udržitelnosti soukromé vysoké školy
Novela zákona o vysokých školách RVŠ 2014 Praha,
P ř íprava nového zákona o RUD Mgr. Petr Gazdík -starosta obce Suchá Loz -člen komise MF pro přípravu nového zákona o RUD.
, předsednictvo RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: Ing. J. Fischer, doc. B. Tremlová,
Rámec kvalifikací VŠ vzdělávání Tomáš Fliegl, Odbor VŠ, MŠMT
Bílá kniha terciárního vzdělávání stav, otázky a postup RVŠ František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.
Kvalita ve vzdělávání. Co je to kvalita? Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy) se rozumí žádoucí (optimální) úroveň.
Věcný záměr zákona o vysokých školách - výstup z jednání legislativní komise JUDr. Marek Hodulík Sněm RVŠ,
Novela VŠ zákona - jednání komisí Pavel Popela, Marek Hodulík KpSaR a LK RVŠ 3. jednání sněmu RVŠ, 22. listopadu 2012.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
Věcné záměry zákonů o vysokých školách a finanční pomoci - úvodní rekapitulace připravili P. Popela a M. Hodulík pro sněm RVŠ
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Rozpočty územních samosprávných celků
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
Územní samospráva Kraje
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Zpráva o činnosti předsednictva 9. zasedání předsednictva RVŠ, Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
1 Rozhodování o vysokých školách MVD023K Rozhodovací procesy na úrovni vysokých škol.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl, Martin Vrubel.
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
, 3. sněm RVŠ Výzkum a vývoj na vysokých školách, problematika a hodnocení specifického výzkumu Zpracovali: doc. B. Tremlová, doc. F. Ježek,
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Akreditace studijních programů v kombinované a distanční formě DIV PROFESIONÁLNĚ Mgr. Irena Hoblíková Centrum distančního vzdělávání Univerzita Palackého.
Novela VŠ zákona - jednání komisí RVŠ a MŠMT Pavel Popela, Marek Hodulík KpSaR a LK RVŠ 9. zasedání P RVŠ, 17. ledna 2013.
Plénum ČKR1 Priority RVŠ Teze programového prohlášení Rady vysokých škol.
Terciární vzdělávání.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Rada VŠ - poznámky Josef Stráský
Inovace výuky a její implementace v oborech Fakulty bezpečnostního inženýrstvíCZ.1.07/2.2.00/ Se zvyšováním technologické a technické úrovně průmyslu.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Terciární vzdělávání Přednáška do předmětu Ekonomika školství
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Legislativa..(zákon o vysokých školách, školský zákon), vnitřní.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
Vzdělání z hlediska teorie statků
Terciárne vzdelávanie 8. listopadu 2004 KVE Prednáška č. 6.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Příprava zákona „o úřednících veřejné správy“ odbor veřejné správy Ministerstvo vnitra 8. Národní konference kvality ve veřejné správě Praha, 28. – 29.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat Tisková konference MŠMT 9. dubna
Personální politika na vysokých školách v České republice Jiří Nantl CEITEC Brno, 26. Bbřezna 2015.
Terciární vzdělávání v ČR VŠ (úr. 6-8 v ISCED 2011) a VOŠ (úr. 5) k celkem 72 VŠ (zdroj ČSÚ)VŠ 26 veřejných vysokých škol (téměř 334 tis.
1 Zajišťování kvality a vnitřní hodnocení kvality Praha, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, Praha 1- Malá.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství a další aktuální témata Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím.
Seminář Svazu měst a obcí České republiky , Praha Úloha architekta při rozvoji města Ing. arch. Marek Janatka, Ph.D.
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
Stabilizace sektoru vyššího odborného vzdělávání MŠMT Odbor vyššího odborného a dalšího vzdělávání.
1 Nové registry a úpravy stávajících registrů pro oblast vysokého školství Hlavní změny v oblasti vykazování v souvislosti s přijetím novely zákona č.
Systém zajišťování kvality na UK
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
václav havlíček uchazeč o volbu kandidáta na rektora čvut v praze
Martin Pešl, Martin Vrubel
Komise LRV a LRV 14. prosince 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Návrh zákona o univerzitních nemocnicích a jeho dopady na MU
10/17/10 Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl 1.
Institucionální akreditace
Právní forma příspěvkových organizací v evropském kontextu
Transkript prezentace:

Věcný záměr zákona v vysokých školách

Základní odlišnosti proti stávající právní úpravě

Obecná hlediska Zákon má rozšířit kompetence orgánu samosprávy VŠ Jediným dokumentem podléhajícím registraci bude statut VŠ (jeho náležitosti bude definovat zákon) Dělení na Vysoké školy a Universitní vysoké školy (=universita) (poskytuje všechny tři stupně) Mezi universitami budou zvláštní výzkumné univerzity (nejasná kritéria)

Rektor –Jmenuje president na návrh Akademického senátu (postup volby a podmínky ve Statutu) –Výběr rektora zpravidla za použití prvků výběrového řízení –Návrh se předkládá prostřednictvím Rady VŠ –Rada VŠ bude mít právo vyslovit nesouhlas s návrhem Akademického senátu (zákon upraví postup v tomto případě)(?) –Rada VŠ uzavře s rektorem smlouvu o výkonu jeho funkce (po vyjádření Akademického senátu)

Akademický senát –1/3 tvoří student –Schvaluje zejména Statut, vnitřní předpisy, dlouhodobý záměr, rámcovou smlouvu s ministerstvem. Tyto materiály musí ale následně schválit Rada VŠ (!) –Vyjadřuje se k rozpočtu VŠ

Rada VŠ –Členové nesmí být členy akademické obce –Radu jmenuje vláda, 1/3 na návrh rektora, 1/3 na návrh akademického senátu, 1/3 na návrh ministerstva. –Schvaluje statut, dlouhodobý záměr po předchozím schválení (?) senátem –Schvaluje rozpočet po vyjádření (?) senátu

Vnitřní organizační struktura VŠ –Zákon podrobně neupravuje (upravuje to Statut VŠ) –Fakulty (pokud budou) mohou být zřízeny jen u univerzit –Vnitřní struktura fakult není plně předepsána –Organizace fakult musí být podle zásad samosprávy (?) Vztahy se státem –Stát uzavře rámcovou smlouvu s VŠ (3-5 let) o směru působení, hlavních výstupech a minimálním financování

Akademičtí pracovníci –Ustanovuje se pracovní funkce docenta a profesora (obecně pracovní funkce) –Habilitace a profesorská řízení platí pro konkrétní VŠ, právo habilitace má ten, kdo má doktorské studium. –Do obou pozic ustanovuje přímo VŠ Studenti –Povinnost platit školné při bakalářském nebo magisterském studiu –Na správní řízení v záležitostech studentů se vztahuje Správní řád

Zajišťování kvality činnosti VŠ –institucionální akreditace –dvě úrovně hodnocení kvality státem (vnitřní systém zajišťování kvality a oblasti vzdělávání), –systemizace požadavků na vnitřní systém zajišťování kvality, Národní akreditační agentura –Vrcholným orgánem je Akreditační komise –Možnost působení i jiných subjektů při institucionální akreditaci VŠ (Národní akreditační agentura může pověřit jiný subjekt prováděním hodnocení)

Základní věcné problémy návrhu

–Nedostatečné a nejasné rozlišení postavení veřejných a soukromých vysokých škol –Nejasná specifikace a záměry v oblasti diversifikace VŠ (kdo bude definovat výzkumné uni, jaký typ kritérií bude požíván pro dělení VŠ apod.) –Nejasná funkčnost systému vnitřního a vnějšího systému hodnocení kvality (nejasné kritéria hodnocení, rozpor mezi akreditací pro danou oblast a registrací programu) –Vnitřní rozpory v kompetencích klíčových orgánů (Akademického senátu a Rady VŠ) –Nejasný rozdíl v definici docenta a profesora –Nejasné postavení studijního programu ve vztahu k oblasti akreditace

Možná základní positiva návrhu

–Změna již neudržitelného systému akreditací programů a oborů –Možnost vzniku „výzkumných UNI“, lépe finančně zabezpečených –Kontraktované financování, zajišťující větší stabilitu –Vyšší flexibilita při definování vnitřní struktury UNI –Odstranění nejasných kompetencí v současné úpravě (rektor versus děkani, práva fakult nezávislá na VŠ apod.) –Splněním zákonných kvalitativních podmínek nevzniká soukromé VŠ nárok na státní souhlas

Potenciální základní negativa návrhu

–Možné posílení role nevolených a neakademických orgánů v řízení VŠ (Rada VŠ) – oslabení akademických principů. –Subjektivní pokles „postavení“ docentů a profesorů (místo titulu jen funkční místo na dané VŠ) –Ztráta vzájemné kontroly mezi VŠ (porovnání) při ustanovení do funkce profesora a docenta –Velký (implicitní) důraz na manažerské řízení může být v rozporu s akademickými principy

–Možné další snížení státní dotace pro VŠ v případě zavedení školného –Role „jiných“ subjektů pověřených Národní akreditační agenturou při institucionálním hodnocení kvality (nebezpečí komercionalizace této činnosti) –Tendence „převést“ UNI na zákaznický systém (student = zákazník)

Nejasné (neurčité) dopady

–Omezení akademických svobod ? –Zvýšení vlivu neakademického prostředí na chod VŠ (podnikatelské, politické vlivy) ? –Snížená motivace zájemců o habilitace a profesury ? –Zvýšení motivace studentů pro kvalitní studium ? –Omezení „létajících“ profesorů ?

Základní stanovisko České konference rektorů

Zcela negativní stanovisko: –Funkční místa –Snížení role samosprávy (vztah senát a Rada VŠ) Rozporná stanoviska: –Problematika akreditací –Konstrukce Rady VŠ –Vztah ke Správnímu řádu

Jak se bude nyní postupovat

–Je ustanovena Pracovní skupina Konference rektorů, která bude s MŠMT projednávat své připomínky ( ) –Uskuteční se další jednání Konference rektorů s ministrem nad těmito materiály (únor) –Uskuteční se jednání Konference rektorů s premiérem k této záležitosti (únor). –Konference rektorů požaduje po vládě, aby vrátila návrh zákona k dopracování.

Je tento návrh největším současným ohrožením akademických svobod? Obávám se, že je tady mnohem větší ohrožení:

Věcný záměr zákona o finanční podpoře studentů Z pohledu vedení univerzity

–Je problematické, zda školné povede k větší odpovědnosti studentů ke studiu. –Je problematické, zda studenti budou skutečně vyžadovat vyšší kvalitu studia (možný zcela opačný efekt – viz soukromé VŠ) –Nebezpečí snížení státní dotace pro VŠ –Vysoká administrativní náročnost pro VŠ – nutné další náklady –Významná část příjmů převáděná do soukromých subjektů (banky) –Potenciální zvýšené státní výdaje (garance půjček)