Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora Název: Etapy lidského života Název – kód: ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA - VY_32_INOVACE_MIC01 Předmět: Občanská výchova Vzdělávací oblast dle RVP ZV: Člověk a společnost Tematický celek: Osobnost (člověk jako jedinec) Ročník: osmý Očekávaný výstup dle osnov: žák vyjmenuje etapy lidského života, stručně je charakterizuje a časově vymezí. Vysvětlí pojmy vývoj, evoluce, fylogeneze, ontogeneze Anotace : výukový materiál slouží k výkladu daného tématu Metodické poznámky: součástí výukového materiálu je pracovní list pro žáky a metodický list pro učitele Datum: 7. 9. 2011 Dostupné z www.zsuj.cz, financováno z OP VK - IP oblasti podpory 1.4. EU - peníze školám. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá Autorskému zákonu. Uvedená práce podléhá licenci CreativeCommons. Mgr. Jitka Michalicová. Nevyužívejte dílo komerčně. Zachovejte licenci 3.0 Česko.
Občanská výchova, 8. ročník Etapy lidského života Občanská výchova, 8. ročník
Vývojová období Prenatální Novorozenecké Kojenecké Batolecí Předškolní věk Mladší školní věk Starší školní věk – puberta Adolescence Mladá a střední dospělost Pozdní dospělost Stáří
Prenatální období Období od početí do porodu (9 měsíců) Do 3 měsíců – embryo Od 3. měsíce plod Plod reaguje na podněty, např. zvukové, je aktivní (pohybuje se) má schopnost sociální interakce s matkou
Novorozenecké období Doba prvního měsíce po narození V této době probíhá adaptace = přizpůsobení dítěte na podmínky prostředí mimo tělo Výživa – mateřské mléko
Kojenecké období Do konce prvního roku života Dočasný mléčný chrup se prořezává mezi 5.-9.měsícem Rozvoj pohybových činností 2.měsíc – dítě zvedne a udrží hlavičku ( pase koníčky) 4.měsíc – dítě se přetočí na bříško a zpět na záda 6.-7.měsíc –dítě se posadí 9.měsíc – postaví se,přidržuje se nábytku a snaží se chodit 12.měsíc – první samostatné krůčky od 4.měsíce může být dítě kromě kojení vyživováno pečlivě rozmixovanou potravou
Batolecí období 2. a 3. rok Učí se základním hygienickým a společenským návykům osamostatňuje se – příjem potravy, řeč, pohyby, chůze Rozvoj smyslového vnímání a řeči, kolem 2. roku začíná dítě spojovat slova v jednoduché věty a ve 3letech je schopno samostatného vyprávění přestává nosit pleny, v 18.měsících by mělo chodit na nočník samostatně Ve třech letech uvědomění si vlastního já – období vzdoru Hlavní činnost: hra
Předškolní věk 3 roky – vstup do školy Rozvíjí se fantazie,tvořivá práce,vědomosti,znalosti,intelekt Věk otázek (proč, na co, jak?) Na konci období se prořezávají první trvalé zuby Většina dětí navštěvuje mateřskou školu
Mladší školní rok Do 11 – 12 let Největší rozvoj duševní činnosti dítěte Vstup do školy Hra ustupuje, hlavní činností se stává učení
Starší školní věk - puberta Přibližně do 15 let Prohloubení zvláštností a rozdílů mezi chlapci a dívkami Změny související s dospíváním Fyzické, psychické i sociální změny
Adolescence 15 – 20 let Získání rovnováhy mezi vnitřním a vnějším světem Příprava na povolání, volba povolání, láska, sexualita, příprava na manželský a rodinný život
Mladá dospělost 20 – 30 let Tělesný vývoj ukončen, ve věku 25 let je člověk nejsilnější, nejodolnější, dovršuje se schopnost učení Založení rodiny ženy: mateřský instinkt Muži: profesionální vzestup, seberealizace
Střední dospělost 30 -45 let Počátek tělesných problémů (nemoci, obezita…) Rozvoj profesionálních schopností Člověk je zásadovější, pevnější, spolehlivější Dospělé děti, příprava na roli prarodičů
Pozdní dospělost 40 (45) – 60 let Častější zdravotní problémy, vrásky, šediny Odchod do důchodu Syndrom opuštěného hnízda: odchod dospělých dětí z rodiny
Stáří Nad 60 let Celkové opotřebení organismu Generační spory Snížení fyzické výkonnosti Důchod – změna ve způsobu života, nutnost aktivního přístupu V pozdním stáří problémem blízkost smrti, klesá životní elán
Použité zdroje Janošková, D. a kol.: Občanská výchova 8, učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Praha: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-393-0 Šil, P., Karolová, J.: Já člověk. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004. ISBN: 80-7182-175-6. Obrázky galerie Klipart Office