Zkušenosti z inovačních procesů v ČR do roku 2013 a doporučení pro období Doc. Ing. Jiří Cienciala, CSc. Praha
Schéma klasifikace řádů inovace ŘádOznačeníCo se zachováváCo se změníPříklad -ndegeneracenicúbytek vlastnostíopotřebení 0regeneraceobjektobnova vlastnostíúdržba, opravy RACIONALIZACE 1změna kvantavšechny vlastnostičetnost faktorůdalší pracovní síly 2intenzitakvality a propojenírychlost operacízrychlený posun pásu 3reorganizacekvalitativní vlastnostidělba činnostipřesuny operací 4kvalitativní adaptace kvalita pro uživatelevazba na jiné faktorytechnolog. konstrukce KVALITATIVNÍ KONTINUÁLNÍ INOVACE 5variantakonstrukční řešenídílčí kvalitarychlejší stroj 6generacekonstrukční koncepcekonstrukční řešenístroj s elektronikou KVALITATIVNÍ DISKONTINUÁLNÍ INOVACE 7druhprincip technologiekonstrukční koncepcetryskový stav 8rodpříslušnost ke kmeniprincip technologievznášedlo TECHNOLOGICKÝ PŘEVRAT - MIKROTECHNOLOGIE 9kmennicpřístup k příroděgenová manipulace
Strategické dokumenty Národní inovační politika ČR pro léta 2005 – 2010 – poslední v EU – do r termín inovace zakázán (pouze AIP ČR) Národní inovační strategie ČR z r Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti ČR na r z roku 2011 Návrhy opatření vlády pro zlepšení podmínek rozvoje hospodářství, podporu podnikání a zaměstnanosti ( , 71 opatření) Základní problém nic se nezměnilo
Jak jsme připraveni využít příležitosti? FAKTORY RŮSTU Z POHLEDU INOVACÍ A VZDĚLÁVÁNÍ: Kvalita výzkumných institucí21. na světě Inovační potenciál24. na světě Podnikové výdaje na R&D25. na světě Kvalita výuky technických předmětů25. na světě Spolupráce vědy a podniků na R&D29. na světě Podíl absolventů terciárního studia32. na světě Celková kvalita vzdělávacího systému34. na světě Rozsah podnikového vzdělávání40. na světě Dostupnost vysoce kvalifikovaných odborníků50. na světě (PODLE WEF GLOBAL COMPETITIVENESS REPORT)
Podpora aplikovaného VaV v ČR Současná situace v podpoře aplikovaného VaV – viz tabulka (údaje v tis. Kč) MPO TAČR Celkem GAČR MŠMT MZ
Doporučení mezinárodního auditu systému VaVaI v oblasti spolupráce -mezinárodní audit zjistil, že se liší zaměření VaV v ČR od zaměření realizační sféry -posílit lidské zdroje pro spolupráci (HM, větší povědomí o IPR, propojit personálně oba sektory, podpořit vznik spin off firem na úrovni vzdělávání a tréninku) -podpořit vzorec/schéma nabídky a poptávky ve VO a v průmyslu (prosadit spolupráci jako prioritu, programy na podporu spolupráce, zlepšit financování začínajících firem, přilákat a ukotvit nadnárodní společnosti) -podpořit vzájemné působení vědy a průmyslu na regionální úrovni (zlepšovat infrastrukturu v regionech, vzájemně sdílet zkušenosti napříč celou ČR)
Krátkodobá opatření pro 2013 – 15 navrhovaná SP ČR 1.V r a dalších letech zvýšit výdaje TA ČR nejméně o 1,5 mld. Kč/r, z toho 0,5 mld. Kč na pokračující programy ALFA a CK a nejméně 1,0 mld. Kč na nový program od r podle prioritního opatření č. 12 prorůstových opatření vlády (TIP/ALFA 2). 2.Spolupráci mezi podniky a výzkumnými organizacemi zajistit v letech prostřednictvím OP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, který na rozdíl od OP Výzkum, vývoj a vzdělávání zajistí udržitelnost podpořených projektů bez dalších dotací ze státního rozpočtu a skutečný přínos pro konkurenceschopnost, ekonomiku a zaměstnanost v ČR. 3.Provést koordinovanou novelizaci zákonů v oblasti výzkumu, vývoje a inovací tak, aby umožnily další formy podpory (úvěry, záruky, dotace s podmíněnou návratností aj.) nutné pro efektivní čerpání fondů EU v letech (novelizace zákona o podpoře výzkumu, vývoje a inovací, o vysokých školách, o veřejných výzkumných institucích aj.). 4.Zapojit nevládní organizace (SP ČR, HK ČR, ČSVTS, AVO, AIP ČR, ČSNMT, SVTP atd.) do mezinárodní spolupráce s cíle využít jejich zkušeností a kontaktů s využitím programů MŠMT EUPRO a INGO (umožnit jejích účast ve veřejných soutěžích). 5.Vytvořit systém přípravy dokumentů rozhodujících pro konkurenceschopnost, ekonomiku a zaměstnanost ČR tak, aby v nich byli adekvátně zastoupeni reprezentanti podnikatelské sféry.
Dlouhodobá opatření navrhovaná SP ČR a)Vybudovat integrovaný systém řízení vědy spojením ústavů AV ČR s vysokými školami a sladit jej s reformou vysokých škol tak, aby tento systém umožnil podstatně větší rozvoj excelentních ústavů a zánik slabých institucí. b)Zlepšit podmínky pro fungování vysokých škol jako významných aktérů dlouhodobé mezinárodní konkurenceschopnosti, profilovat jejich studijní programy na profesní, výzkumné a akademické s cílem zajistit přípravu odborníků pro praxi a spolupráci vysokých škol s podniky (reforma vysokých škol - novela VŠ zákona). c)Zajistit vznik sítě organizací aplikovaného výzkumu a vývoje typu Frauenhoferovy společnosti v SRN podle doporučení Mezinárodního auditu výzkumu, vývoje a inovací v ČR, která výrazně zlepší transfer a realizaci výsledků výzkumu a vývoje v praxi a inovacích. d)Změnit systém poskytování institucionální podpory výzkumu a vývoje tak, aby významnou roli hrálo uplatnění výsledků v praxi a ekonomické hledisko reprezentované např. podílem prostředků získaných ze zahraničí či podnikatelské sféry (nejméně pro třetinu objemu podpory). e)Změnit systém přípravy, realizace a hodnocení výzkumných programů tak, aby jejich efektivnost a uplatnění jejich výsledků se několikanásobně zvýšila a vedla k podpoře společných projektů akademické a podnikatelské sféry.
Strategie RIS3 Chytrá specializace: proces podnikatelského objevování a identifikace přínosů, které pro region může mít specializace na určitou oblast vědy a technologií Strategie RIS3: Slouží k uvedení chytré specializace do praxe Ústředním prvkem je vymezení priorit rozvoje znalostní ekonomiky Proces účinný při aktivizaci 3 oblastí regionálního inovačního systému (Podnikatelský sektor, Veřejná správa, Odborné instituce)
Srovnávací přehled Unie inovací
Děkuji za pozornost Jiří Cienciala