Úvod do ekologického zemědělství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EKOLOGICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ
Advertisements

Kompostování Vyrobila g2.
Biofarma Sasov Josef Sklenář Krmná soja prosinec 2009.
ekologickém zemědělství
Zdroje včelí pastvy.
Rostlinná produkce obsah přednášky
Mechanizační prostředky na ochranu rostlin
Bio a Ekologické zemědělství
Okopaniny nízký obsah sušiny ( %) vysoké hospodářské výnosy
BRAMBORY (SOLANUM TUBEROSUM)
Vznik a složení půdy Vznik půdy
Zemědělství České republiky.
VOJTĚŠKA SETÁ (MEDICAGO SATIVA)
BOB OBECNÝ (Faba Vulgaris).
Krajina a životní prostředí
Sasov.
CUKROVÁ ŘEPA (BETA VULGARIS)
Jak předcházet neshodám na ekofarmách Obecná pravidla produkce Zákaz používání GMO - Zákaz používání GMO - zákaz se týká potravin, krmiv, činidel,
Pícniny - rozdělení a využití
Zemědělství.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Pěstování trav na semeno
SÓJA LUŠTINATÁ (Glycine max).
Téma: Vybrané zemědělské plodiny Mák setý II
Ochrana plodin proti škodlivým činitelům
Téma: Vybrané zemědělské plodiny krmná řepa II
Polní plodiny Filip Bordovský.
Základy výživy a krmení hospodářských zvířat
Jiné polní plodiny Přírodopis VY_32_INOVACE_ sada, Př
Pěstování trav na semeno Lipnice bahenní (Poa palustris)
Předmět: Odborný výcvik Ročník: Téma: Chov Zvířat
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ročník: druhý Téma:Vybrané.
Kulturní rostliny, pojmy
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
01.5 Produkce hnoje, močůvky, výroba kompostu Ing. Magda Pavezová
Pěstování trav na semeno
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ročník: druhý Téma:Vybrané.
Kukuřice setá (Zea mays)
Obor: Zemědělec – farmář H/01
Téma: Vybrané zemědělské plodiny brambory II
SUCHOZEMSKÉ EKOSYSTÉMY I
Opakování: Co je to SWOT analýza? Z jakých prvků se skládá SWOT analýzy? Co je to krajinný prvek?
Mgr. Věra Vasiljevičová
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě9 - 8 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Lidské aktivity a problémy životního prostředí EKOLOGICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál.
 Biopotraviny pocházejí z ekologického zemědělství.  Při jejich pěstování, produkci a výrobě je zakázáno používat chemické látky.  Geneticky modifikované.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
EKOLOGICKÉ ZEMĚDĚLSTVÍ. Zákon o ekologickém zemědělství Ekologické zemědělství je zvláštní druh zemědělského hospodaření, který dbá na životní prostředí.
Návrhy změn požadavků podmíněnosti a greeningu Lubomír Smrček Podklady pro prezentaci pocházejí z materiálů odboru přímých.
Kompostování Vyrobila g2.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_52_INOVACE_63_Zemědělství ČR
CO ROSTE NA POLI - TEST Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_52_INOVACE_68_Louky, pastviny, pole-učební text
Společenstva polí Rostliny
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Koloběh fosforu v životním prostředí - vztah k výživě zvířat
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ing. Martin Kulhánek, Ph.D. A330
ZEM Ě D Ě LSKÝ PR Ů MYSL Karafiátová Jana. Zemědělství je nedílnou součástí hospodářství Důležité nejen ve výrobě potravin a zemědělských produktů, ale.
EKOSYSTÉM POLE je uměle vytvořený člověkem
Ochrana rostlin v ekologickém systému hospodaření
Transkript prezentace:

Úvod do ekologického zemědělství Co ?? Proč ?? Jak ?? Kdo ??

Co je ekologické zemědělství ?? Zemědělství hospodařící bez -pesticidů, „umělých“ hnojiv, hormonů a ostatních nepřírodních nebo nepřirozeně přidávaných látek. Zemědělství s etickým přístupem ke zvířatům. Zemědělství chránící prioritně přírodu. X

Co je ekologické zemědělství ?? Zemědělství zabývající se přednostně kvalitou půd a jejím zlepšováním Zemědělství uplatňující především logické a přírodě blízké postupy Zemědělství podporující a zachovávající biodiverzitu X

Proč ekologické zemědělství ?? Ekonomické důvody Ekologické důvody Marketingové důvody Osobní důvody

Jak hospodařit ekologicky ?? To bude náplní našeho předmětu

Příklady ekologických podnikatelů Produkce mléka a mléčných výrobků www.biofarmaroznov.cz

Příklady ekologických podnikatelů Produkce vepřového a hovězího masa, pěstování rostlin www.biofarma.cz

Příklady ekologických podnikatelů Byliny, čaje http://www.sonnentor.cz/

Příklady ekologických podnikatelů Biofarma Slunečná www.biofarma-slunecna.cz

Historie ekologického zemědělství U nás Ve světě Důvody vzniku

Historie EZ v ČR 1985-7 – první informace 1988 – odborná skupina pro alternativní zemědělství (ZD Starý Hrozenkov) 1990 konference IFOAM od 1998 intenzivní rozvoj (dotace) V roce 2011 3920 zemědělců a 483 tisíc ha

Historie EZ ve světě 1896 – Albert Howard – kompostování 1924 – Rudolf Steiner – biodynamické zemědělství V 50. letech industrializace zemědělství – odpor části zemědělců (problémy DDT) dobrovolná kontrola Následně IFOAM

IFOAM INTARNATIONAL FEDERATION of ORGANIC AGRICULTURE MOVEMENTS Sdružuje více než 750organizací z 108 zemí světa

EZ jako uzavřený cyklus

Ekologické zemědělství je nutno chápat jako uzavřený cyklus živin v systému

Struktura hospodaření v EZ Struktura půdy Počty podniků

Struktura hospodaření v EZ

Struktura hospodaření v EZ

Struktura hospodaření v EZ Převaha TTP Převaha pastevních chovů Přebytek sena a obecně pícnin „Přebytek“ červeného masa Odbyt jako BIO ???

Struktura hospodaření v EZ Nedostatek orné půdy Minimum producentů vepřového masa, drůbeže, vajec… „Neskutečné“ ceny těchto komodit a tím i nezájem spotřebitelů Nedostatek jadrných krmiv Nedostatek potravinářských plodin Pracnost systému Nízká výnosnost

Struktura hospodaření v EZ Překotný rozvoj trvalých kultur Převážně extenzivní sady Převážně nepoužitelné výsadby bez uvažované produkce Důvod? = dotační politika Naproti tomu rozvoj logických a kvalitních projektů Biovinařství Sadovnictví Chybí nám chmel

Biopotravina Bioprodukt Označování Certifikace Kontrola Bioprodukce Biopotravina Bioprodukt Označování Certifikace Kontrola

Základní pojmy

Označování

Certifikace farmy Vstupní kontrola Přechodné období 1. rok Kontrolní organizace Certifikace farmy Vstupní kontrola Přechodné období 1. rok Přechodné období 2.(3) rok Bioprodukce

Přechodné období Orná půda a trvalé travní porosty – 2 roky Trvalé kultury – 3 roky Důvody ?? Vyčištění půdy od reziduí Pesticidů Hnojiv Pomocných látek Ozdravení rostlin Ozdravení půdy

Certifikace produktů Platnost 1 rok Certifikace od 2. roku přechodného období Certifikát vydá kontrolní organizace Příloha s uvedením produktů

Složení Kvalita Hodnocení Půda Složení Kvalita Hodnocení

Význam půdy v EZ Základní výrobní prostředek !! !! !! !!

PŮDA

Struktura půdy Hodnocení kvality půdy Vzorkování půdy a rozbory půdy AZP Rýčová metoda

Význam Pravidla Sestavení Osevní postup Význam Pravidla Sestavení

Význam osevního postupu Udržení kvality půdy Hospodaření s živinami Regulace plevelů Omezování výskytu ŠO

Pravidla osevního postupu Širokolisté Ozimé Zhoršující Nenáročné Mělkokořenící Úzkolisté Jarní Zlepšující Náročné Hlubokokořenící X Nepříbuzné rostliny Dodržování optimálních rozestupů při pěstování po sobě

Možno několikrát opakovat Příklady Jeteloviny (případně jetelotrávy) Na 1 – 3 roky podle vytrvalosti Ozimé obiloviny Ideální podmínky Okopaniny XX, luskoviny, olejniny XX Zlepšující plodiny – doplnění živin, organické hmoty, zlepšení struktury půdy Jarní obiloviny  Podsev jeteloviny Možno několikrát opakovat

Výrobní oblasti Plodiny a využití Odrůdy Rezistence, tolerance Volba plodin a odrůd Výrobní oblasti Plodiny a využití Odrůdy Rezistence, tolerance

Výrobní oblasti v ČR

Podmínky výrobních oblastí Kukuřičná Řepařská Obilnářská Bramborářská Pícninářská Teplota Srážky Úrodnost půdy

Náročnost plodin OBILOVINY LUSKOVINY JETELOVINY OLEJNINY OKOPANINY ječmen jar. ► pšenice ► ječmen oz. ► tritikale ► žito ► oves LUSKOVINY sója ► hrách ► bob► lupina ► peluška ► vikev JETELOVINY vojtěška ► jetel luční ► jetel plazivý► jetel zvrhlý OLEJNINY slunečnice ► mák ► řepka ► len ► hořčice OKOPANINY cukrová řepa ► brambory ► krmná řepa ► tuřín

Volba odrůd Zkoušení odrůd dle UKZUZ Vlastní testování nových odrůd Odrůda do místních podmínek Odrůda podle úrovně výživy a ošetřování Odrůda podle budoucího využití Plasticita odrůdy Zdravotní stav odrůdy Dostupnost odrůdy

Zdraví odrůdy Rezistence Tolerance Citlivost

Ochrana rostlin Prevence Doprovodné rostliny Škodlivé organismy Metody tlumení Tlumení x eliminace

Prevence v agrotechnice Ekologické zemědělství dává na první místo preventivní opaření „ Řešíme příčinu nikoliv důsledek“ Přímé metody ochrany v agrotechnice jsou velmi omezené Tady už je pozdě

Tlumení doprovodných rostlin Preventivní metody Osevní postup Zpracování půdy Volba plodiny a odrůdy Volba optimální technologie Výživa a hnojení Využití přirozeného antagonismu Rozdíl mezi plevelem a doprovodnou rostlinou??

Tlumení doprovodných rostlin Přímé metody Mechanické Plošná kultivace – prutové brány Meziřádková kultivace – plečky, hrobkovače Ruční regulace – motyka Pěstování v mulči Chemické – nee Termické – termické plečky Biologické – využití bioagens

Tlumení doprovodných rostlin

Rizika chemické ochrany rostlin Jak pozná fungicid jestli tato houba škodí nebo pomocí mykorhizy zpřístupňuje živiny ?? Jak pozná insekticid jestli se pasu na obilí nebo jsem dravec ??

Ochrana proti ŠO Preventivní metody Osevní postup Zpracování půdy Volba plodiny a odrůdy Volba optimální technologie Výživa a hnojení Využití přirozeného antagonismu

Tlumení škodlivých organismů Přímé metody Mechanické Setřepávání Sběr Zakrývání Chemické – prostředky na bázi mědi nebo elementární síry (moření, postřik) Biologické – využití bioagens Jako bioagens jsou používány Houby (Pythium oligandrum - Polyversum) Hlístice (Phasmarhabditis hermaphrodita – Nemaslug) Hmyz, roztoči (Trichogramma - Trichoplus) Bakterie (Bacillus thuringiensis - Biobit )

Výživa a hnojení rostlin Zásady Statková hnojiva Minerální hnojiva

Specifika hnojení v EZ Důraz na stabilní půdu s vysokým obsahem organické hmoty a přirozenou zásobou živin Maximální využití statkových hnojiv Zákaz použití chemicky upravených hnojiv Vyrovnaná bilance živin v půdě

Statková hnojiva Chlévský hnůj Kejda Močůvka Separát Fugát Digestát Sláma

Statková hnojiva Zelené hnojení Produkuje organickou hmotu Pomáhá fixovat dusík (bobovité) Zabraňuje uniku živin Pomáhá vyzvedávat živiny z hlubších vrstev Zabraňuje růstu plevelů Zlepšuje půdní strukturu Vhodně střídá plodiny (přerušuje obilní sledy)

Statková hnojiva Kompost Stabilní hnojivo nejvyšší kvality Vzniká za přístupu vzduchu kompostováním organické hmoty za přidání zeminy jako očkovací látky Možno aplikovat i během vegetace bez zapravení do půdy Drahá výroba – použití pouze pro výběrové plodiny Zužitkování odpadu rostlinného, živočišného původu i drcené dřevní hmoty

Kompostování Nejčastěji v pásových hromadách Vermikompost Navrstvení materiálů Překopávání 1 – 2 x Samovolné zahřátí na cca 45 ˚C (max. 60 ˚C ) Případné zavlažování (kejda, močůvka, voda) Zrání cca 3 – 4 měsíce Vermikompost Kompostování za pomocí červeného kalifornského hybrida žížal Eisenia foetida

Minerální hnojiva Možnost používat pouze přírodní hnojiva bez chemické úpravy N – chilský ledek, guano P – jemně mleté fosfáty, guano K – síran draselný, dřevěný popel Ca – mletý vápenec Mg – dolomitický vápenec, dolomit

Obiloviny Okopaniny Luskoviny Pícniny Olejniny Agrotechnika plodin Obiloviny Okopaniny Luskoviny Pícniny Olejniny

Obiloviny Do 50 % osevního postupu Hlavní tržní plodiny Mělce kořenící odčerpávají hlavně P a N, špatně konkurují plevelům Vhodná předplodina- okopaniny, jeteloviny, luskoviny Pěstované samostatně i ve směsích s luskovinou (citlivá sklizeň) Potřebují ideální podmínky pěstování (2. trať)

Okopaniny Hnojeny statkovými hnojivy XX Mechanické potlačování plevelů a provzdušňování půdy Náročné na živiny (1. trať), odčerpávají velké množství K Pěstování 1x za 4 roky kvůli škůdcům a chorobám

Luskoviny Vhodné pěstovat 20 – 25 % osevního postupu V čisté kultuře případně ve směsi s obilovinami, případně i jako meziplodiny Na zrno – drůbež, prasata – zdroj bílkovin do krmné dávky Na zeleno – objemné krmivo - zdroj bílkovin pro přežvýkavce Zlepšující plodiny OP Při pěstování obohacuje půdu o fixovaný N ( až 100 kg N ročně)

Pícniny Regulují plevele- vícekrát sečena případně spásána Jeteloviny dodávají N (až 200 kg N) Velké množství organické hmoty v půdě (kořenový systém) Protierozní význam- tvoří pevný drn Vhodné i jako podsevové meziplodiny

Olejniny Dobré předplodiny Některé hnojeny organicky (řepka, slunečnice) Náročné na živiny Špatně snáší časté pěstování po sobě (co 5 let) Některé se během vegetace mechanicky kultivují Dobrá konkurenční schopnost Pěstované i jako meziplodiny

Faremní plány Realizovány ve spolupráci zemědělec + ekolog Propojuje ochranu přírody a zemědělství Ukazují místa na farmě, kde by se mohla zvýšit ochrana přírody Navrhuje vhodné systémy hospodaření Návod pro farmáře Obsahuje i návod jak získat finanční krytí na provedení změn.