Kvalita a evaluace Vývoj vzdělávání a školství v krajích ČR

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu Kvalita II Seminář projektu Kvalita II MŠMT, Praha 26. září 2008.
Advertisements

POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů 1. díl Tvorba a ověřování pilotních školních vzdělávacích programů na vybraných SOŠ a SOU Projekt.
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Projekt Kvalita II: výsledky vzdělávání, vývoj školství v krajích.
Evaluace základních škol Jan Kovařovic a Radim Ryška
Autoevaluace škol v Moravskoslezském kraji
Evaluace středních škol v projektu Kvalita II Radim Ryška Seminář k projektu ESF Kvalita II Telč, CZESHA,
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Hodnocení škol a školských zařízení
M O R A V S K O S L E Z S K Ý K R A J 1 Konference „k projektu Moderní metody profesního vzdělávání“ Martina Volná Krajský úřad Moravskoslezského kraje.
OBCHODNÍ AKADEMIE A OBCHODNÍ AKADEMIE PRO ZRAKOVĚ POSTIŽENOU MLÁDEŽ, OPAVA, HANY KVAPILOVÉ 20 Kontakty: Tel.: Fax:
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Přístup k vlastnímu hodnocení ze strany ČŠI
Mechanismy evaluace kulturních služeb
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Univerzita Karlova v Praze PEDAGOGICKÁ FAKULTA Středisko vzdělávací politiky Malátova 17, Praha 5 Tel.:
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
Vlastní hodnocení školy
Rozvoj Národní soustavy kvalifikací podporující propojení počátečního a dalšího vzdělávání Systémový projekt (NSK – Národní Soustava Kvalifikací)
Celoživotní učení a Evropský sociální fond Barbora Hošková MŠMT ČR Betlémská kaple, Praha 30.října 2003.
Projekt Statutárního města Jihlavy - Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Vývoj vzdělávání a školství v krajích ČR Problémy a perspektivy středního školství Jan Kovařovic Seminář k projektu ESF Kvalita II Praha a Brno, 15. a.
SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
Každá (základní) škola má mít přehled o svých vzdělávacích výsledcích.
Implementace ECVET v České republice. HLAVNÍ ZÁSADY ECVET Nástroj k podporování mobility Využití v počátečním i dalším vzdělávání Podpoření stáží v ČR.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková, MŠMT Pardubice, 2.dubna 2004 Využívání pomoci z Evropského sociálního fondu Barbora Hošková,
Střední školství a trh práce Akční program podpory odborného školství.
Soukromá střední škola pro marketing a ekonomiku podnikání, s. r. o.
vlastní hodnocení školy
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Výsledky přijímacího řízení ve školním roce 2011/2012 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Vývoj vzdělávání a školství v krajích ČR Seminář k projektu ESF Kvalita II Praha a Brno, 15. a 17.
PŘÍSTUP K VLASTNÍMU HODNOCENÍ ZE STRANY ZŘIZOVATELE ŠKOLY konference projektu „Cesta ke kvalitě“ 4. listopadu 2009 Hotel v Klášterní.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY Zdeněk Hrkal Karlovy Vary, 12. listopadu 2009 Po každé dobré činnosti je radost z práce odměnou dvojnásobnou. (Euripides)
PREZENTUJÍCÍ Hodnocením ke zvyšování kvality vzdělávacích služeb středních škol v kraji Vysočina Mgr. Miroslav Pech.
Autoevaluace školy RNDr. Irena Přádná Gymnázium F. X. Šaldy Liberec 2007
RUD – rozpočtové určení daní přílohy zákona č. 243/2000 Sb,
1 Evaluace a hodnocení EvaluaceAutoevaluace ©. 2 EVALUACE /Autoevaluace EVALUACE vyjadřuje souhrnně teorii, metodologii a praxi veškerého hodnocení nejrůznějších.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
1 Podpora odborného vzdělávání Petr BANNERT ředitel odboru středního a vyššího odborného vzdělávání a institucionální výchovy Ministerstvo školství, mládeže.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
ŠVÝCARSKÝ SYSTÉM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNÉ INSPIRACE Z NĚJ PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé Projekt je financován Evropským.
Národní ústav odborného vzdělávání Aktuální úkoly v příštím období Jitka Pohanková Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol Špindlerův Mlýn,
Projekt ESF Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality Jihlava, Michal Uhlař 1Vlastním hodnocením ke zvyšování kvality.
1 Mezinárodní inspirace pro hodnocení výsledků vzdělávání: Celostátní testování žáků v Evropě Studie EURYDICE Český překlad:
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
Kvalita a efektivita počátečního vzdělávání ve školním roce 2015/2016
Šetření uplatnění absolventů vysokých škol
PhDr. Ondřej Andrys, MAE náměstek ústředního školního inspektora
Testování žáků (státní) – dosavadní zkušenosti
Motivační program spolupráce škol a zaměstnavatelů
Základní vzdělávání a další …
Bc. Magdalena Zábranská
Problémy a perspektivy středního školství
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
KVALITA rozvojový program kraje
Výzva k předkládání žádostí
Komplexní systém hodnocení
Hlavní manažér SP Kvalita I
První zkušenosti s evaluací
AUTOEVALUACE CESTA KE KVALITĚ
Naplňování Krajského akčního plánu vzdělávání 1 Ústeckého kraje setkání pracovních skupin 21.února 2018.
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
Transkript prezentace:

Kvalita a evaluace Vývoj vzdělávání a školství v krajích ČR Radim Ryška Seminář k projektu ESF Kvalita II Praha a Brno, 15. a 17. ledna 2008

Základní koncept kvality a evaluace Malátova 17, 150 00 Praha 5 tel.: +420 221 900 537 · e-mail: radim.ryska@pedf.cuni.cz Základní koncept kvality a evaluace Evaluace v krajích (rozvoj krajských systémů evaluace) Porovnání vzdělávacích výsledků na krajské úrovni Přidaná hodnota ve vzdělávání Další faktory a témata z dlouhodobých záměrů krajů Seminář k projektu ESF Kvalita II Praha a Brno, 15. a 17. ledna 2008

Monitorování Řízení Vyhodnocení Základní koncept KVALITY A EVALUACE Monitorování školy učitelé žáci rodiče další partneři absolventi Řízení Vyhodnocení trh práce Také ve vzdělávacím systému, jeho jednotlivých prvcích i procesech platí, že mají-li být řízeny, musí být dostatečně monitorovány a dosažené výsledky vyhodnocovány.

Monitorování Vyhodnocení Řízení Základní koncept KVALITY A EVALUACE Monitorování Sledované charakteristiky školy Podíl žáků a učitelů Kvalifikace učitelů Dovednosti učitelů Další charakteristiky učitelů Charakteristiky žáků Charakteristiky vybavení školy Vyhodnocení Řízení Další charakteristiky školy: velikost školy, míra selektivity školy, struktura sociálně-ekonomického statusu žáků, atmosféra školy, spolupráce učitelů, dynamika úpravy a vytváření vzdělávacích programů, autonomie školy

Základní koncept KVALITY A EVALUACE Monitorování školy Vnitřní charakteristiky školy Vliv na výstupy Výsledky žáků znalostní a dovednostní Uplatnitelnost absolventů na trhu práce Úspěšnost při přechodu na další úroveň vzdělávání Vyhodnocení Řízení

Základní koncept KVALITY A EVALUACE Interní školní systémy hodnocení VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY AUTOEVALUACE Monitorování školy Vnitřní charakteristiky školy Vliv na výstupy Výsledky žáků znalostní a dovednostní Uplatnitelnost absolventů na trhu práce Úspěšnost při přechodu na další úroveň vzdělávání Externí hodnocení CERMAT (Maturita Nanečisto, produkty projektu Kvalita I) SCIO, Kalibro, ČŠI Mezinárodní projekty (PISA, TIMMS, PIRLS) Řízení Vyhodnocení

Výroční zpráva Dlouhodobý záměr kraje Krajské školství Základní koncept a evaluace v krajích Zvyšování autonomie škol - více evaluace na úrovni školy – s cílem: Zlepšování práce školy + Zajištění požadavku rovných příležitostí Obecná tendence: kombinovat externí evaluaci a vlastní evaluaci školy Monitorování Interní školní systémy hodnocení VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY - AUTOEVALUACE Výroční zpráva Dlouhodobý záměr kraje Krajské školství Externí hodnocení CERMAT (Maturita Nanečisto, produkty projektu Kvalita I) SCIO, Kalibro Mezinárodní projekty (PISA, TIMMS, PIRLS) Řízení Vyhodnocení

Proces zvyšování kvality Základní koncept a evaluace v krajích Zlepšování práce školy + Zajištění požadavku rovných příležitostí Zvyšování autonomie škol - více evaluace na úrovni školy – s cílem: Obecná tendence: kombinovat externí evaluaci a vlastní evaluaci školy Výroční zpráva Dlouhodobý záměr kraje Monitorování Interní školní systémy hodnocení VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY - AUTOEVALUACE Charakteristiky školy: Podíl žáků a učitelů, kvalifikace a dovednosti učitelů, charakteristiky žáků, vybavení školy velikost školy, míra selektivity školy, struktura sociálně-ekonomického statusu žáků, atmosféra školy, spolupráce učitelů, dynamika úpravy a vytváření vzdělávacích programů, autonomie školy Krajské školství Proces zvyšování kvality kritéria kvality Řízení Externí hodnocení CERMAT (Maturita Nanečisto, produkty projektu Kvalita I) SCIO, Kalibro Mezinárodní projekty (PISA, TIMMS, PIRLS) Vyhodnocení

Ukazatele kvality v Olomouckém kraji evaluace v krajích rozvoj krajských systémů evaluace Ukazatele kvality v Olomouckém kraji podíl škol, které uskutečňují evaluaci na úrovni žáka (v 5. a 9. ročnících ZŠ) podíl škol, které uskutečňují autoevaluaci na úrovni školy podíl škol zapojených do mezinárodních průzkumů podíl pedagogických pracovníků, kteří absolvovali další vzdělávání v příslušné oblasti výsledky evaluace žáků druhých ročníků středních škol v Olomouckém kraji v roce 2006 počet škol zapojených do vzdělávacích projektů realizovaných ve spolupráci se zahraničními školami stejného nebo příbuzného zaměření zavedení systému, který povede k stanovení srovnatelné úrovně náročnosti v přijímacím řízení na obdobných typech škol procento úspěšnosti absolventů gymnázií v přijímacím řízení na vysoké školy uplatnitelnost absolventů jednotlivých oborů vzdělání s výučním listem a s maturitní zkouškou na trhu práce v regionu počet přijímaných žáků v těchto oborech vzdělání s ohledem na potřeby trhu práce a regionu počet škol a žáků v jednotlivých oborech vzdělání zapojených do spolupráce s NUOV při standardizaci závěrečných zkoušek počet škol zapojených do spolupráce na projektech s Hospodářskou komorou a profesními sdruženími, např. možnost získání Osvědčení Hospodářské komory ČR pro úspěšné absolventy jednotlivých oborů vzdělání Vyhodnocení

Programy Středočeského kraje evaluace v krajích rozvoj krajských systémů evaluace Programy Středočeského kraje Kvalita 2004 a Kvalita 2005 Rozvojový program Středočeského kraj Kvalita je určen středním školám, základní školy mají možnost se do programu zapojit v rámci jedné z programových aktivit - testování žáků 9. tříd - školy mohly zdarma využít nabídky testů, svým charakterem odpovídajících testům, které střední školy v jiných programových aktivitách použily v rámci přijímacího řízení. Součástí programu Kvalita jsou semináře pro pedagogické a řídící pracovníky škol, zaměřených na problematiku evaluace a využití jejích výsledků ve výuce a řízení školy, problematiku tvorby a použití testů, posuzování jejich kvality a spolehlivosti výsledků. V RÁMCI PROGRAMU KVALITA PROBĚHLO V ROCE 2004, RESP. 2005: a. testování žáků 9. ročníků základních škol v roce 2004 a 2005 (v roce 2004 účast 184 škol, v roce 2005 nárůst na 234 škol) b. přijímací řízení na střední školy v roce 2004 a 2005 formou standardizovaných srovnávacích testů z obecných studijních předpokladů, českého jazyka a matematiky (v roce 2004 účast 62 čtyřletých a 20 víceletých gymnázií, v roce 2005 nárůst na 71 čtyřletých škol a 24 víceletých gymnázií), c. testování žáků 2. ročníků středních škol v roce 2004 a 2005 (v roce 2005 účast 72 tříd středních škol, což znamená 43% nárůst počtu žáků proti roku 2004). Vyhodnocení

Evaluace - shrnutí OTÁZKY: Regionální Výroční zpráva kraje Výroční zpráva VRŠI Celostátní Výroční zpráva MŠMT Výroční zpráva ČŠI Mezinárodní Objektivní a srovnatelné mezinárodní průzkumy (PISA, TIMSS, PIRLS) HODNOCENÍ NA ÚROVNI SYSTÉMU OTÁZKY: O ÚPLNOSTI A DALŠÍM ROZVOJI CELÉHO SYSTÉMU EVALUACE V KRAJI Evaluace - shrnutí HODNOCENÍ NA ÚROVNI ŽÁKA HODNOCENÍ NA ÚROVNI ŠKOLY Interní Školní klasifikační a examinační systémy Přijímacího řízení na SŠ Závěrečné a maturitní zkoušky, absolutoria apod.   Externí Využití externích nástrojů (Kalibro, Scio, CERMAT apod.) Interní Výroční zpráva školy Vlastní hodnocení (autoevaluace) školy Externí Užití externích nástrojů (maturitní sondy, ÚIV, Kalibro, apod.) ČŠI Mezinárodní šetření (PISA,TIMMS)

OBLASTI aktivit při vytváření krajských evaluačních systémů evaluace v krajích rozvoj krajských systémů evaluace OBLASTI aktivit při vytváření krajských evaluačních systémů Oblast logisticko-organizační Systémová podpora Podpora krajskými programy Hodnocení škol zřizovatelem

OBLASTI aktivit při vytváření krajských evaluačních systémů evaluace v krajích rozvoj krajských systémů evaluace OBLASTI aktivit při vytváření krajských evaluačních systémů Oblast logisticko-organizační podpora projektům iniciovaných ze strany státu nebo jiným projektům mezinárodního charakteru nabývajících forem externí i interní evaluace: příkladem jsou Maturity Nanečisto, Nová závěrečná zkouška u učebních oborů, Národní hodnotící zkouška, součásti projektu Spektrum, výsledky projektu OECD PISA a dalších mezinárodních průzkumů Ve svých dokumentech vyjadřují podporu a účast v těchto aktivitách v různé míře všechny kraje.

OBLASTI aktivit při vytváření krajských evaluačních systémů evaluace v krajích rozvoj krajských systémů evaluace OBLASTI aktivit při vytváření krajských evaluačních systémů Systémová podpora JEDNÁ SE VÍCEMÉNĚ O PODPORU ROZŠÍŘENÍ PŘEDCHOZÍ OBLASTI – především programům dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) zřetelné především u Prahy, kraje Ústeckého, Jihočeského, Plzeňského, Karlovarského, Moravskoslezského, Jihomoravského, Olomouckého a Vysočiny programům podporujícím rozvoj vnitřní evaluace především u krajů Praha, kraje Plzeňského, Libereckého, Karlovarského, Moravskoslezského, Jihomoravského, Olomouckého, Zlínského a pro budoucnost i Vysočiny. DÁLE Periodické hodnocení ředitelů doprovázené sběrem hodnotících podkladů o školách využívá Moravskoslezský a Olomoucký kraj Informační systém sloužící monitorování a evaluaci: Vysočina a Středočeský kraj Systém indikátorů: Královehradecký, Karlovarský, Jihomoravský, Olomoucký a Vysočina Podpora certifikace kvality na základě managementu jakosti: Liberecký, Ústecký kraj a Praha

OBLASTI aktivit při vytváření krajských evaluačních systémů evaluace v krajích rozvoj krajských systémů evaluace OBLASTI aktivit při vytváření krajských evaluačních systémů Podpora krajskými programy Předcházející evaluační aktivity dostávají vyšší význam, jsou-li podpořeny konkrétními projekty z krajských zdrojů či zdrojů strukturálních fondů (SF) Strukturální fondy kraje zmiňují zejména v připravovaných DZ Realizované programy – především testování soukromými firmami (Scio) v ZŠ i SŠ Do budoucna: opakovaná testování: ZJIŠŤOVÁNÍ PŘIDANÉ HODNOTY: (VEKTOR: SCIO) - Středočeský, Královéhradecký, Pardubický, Karlovarský, Moravskoslezský, Jihomoravský kraj Programy DVPP k lepšímu zvládnutí evaluace i autoevaluace: kraj Středočeský, Jihočeský, Plzeňský, Moravskoslezský, Zlínský a Praha

OBLASTI aktivit při vytváření krajských evaluačních systémů evaluace v krajích rozvoj krajských systémů evaluace OBLASTI aktivit při vytváření krajských evaluačních systémů Hodnocení škol zřizovatelem Nový „Školský zákon“ umožnil zřizovatelům provádět vlastní externí evaluaci. Protože jde o aktivitu poměrně novou a školami citlivě vnímanou (obavy před žebříčky škol na základě testování), je zatím málo rozvinutá. Moravskoslezský kraj: v programu Hodnocení škol zřizovatelem financovaném krajem a z OP RLZ ve spolupráci s Ostravskou univerzitou a Metodickým a evaluačním centrem, o.p.s. byla vyvinuta a ověřena metodika externího evaluování řízení školy, výsledků vzdělávání i kultury školy a metodika interní evaluace (o program projevily zájem další kraje) O vlastním systému hodnocení ve smyslu externí evaluace zřizovatelem se v připravovaných DZ zmiňují kraje Královehradecký, Karlovarský a Jihomoravský, Olomoucký.

Výsledky: nutné uvažovat sociálně-ekonomickou strukturu populace kraje Porovnání krajských výsledků Výsledky: nutné uvažovat sociálně-ekonomickou strukturu populace kraje

PISA 2006 Porovnání krajských výsledků PRŮMĚR ČR Výsledky žáků a index ESCS v krajích ČR (přírodovědná gramotnost), zdroj ÚIV Porovnání krajských výsledků PRŮMĚR ČR 18

Porovnání krajských výsledků Úspěšnost podle krajů v měření dovedností v českém jazyce, matematice a ve studijních dovednostech v 9.tř. ZŠ v roce 2006 Měření v českém jazyce, matematice a studijních dovednostech proběhlo v rámci projektu ESF Kvalita I: neobsahuje výsledky za Prahu a Královéhradecký kraj; jsou zobrazena umístění krajů oproti průměru ČR v jednotlivých oblastech měření.

Jihočeský, Plzeňský, Liberecký, Vysočina, Olomoucký, Zlínský ZL,JM,PH Porovnání krajských výsledků Maturita nanečisto 2006 9.tř. ZŠ v roce 2006 PISA 2006 Jihočeský, Plzeňský, Liberecký, Vysočina, Olomoucký, Zlínský ZL,JM,PH VY,JC,PA LB Praha, Pardubický Středočeský Karlovarský Jihomoravský HK,PZ,SCOL,KV UL,MS Ústecký Moravskoslezský 20

Malátova 17, 150 00 Praha 5 tel. : +420 221 900 537 · e-mail: radim Malátova 17, 150 00 Praha 5 tel.: +420 221 900 537 · e-mail: radim.ryska@pedf.cuni.cz Otázky Výstavba evaluačního systému, jeho součástí – jaké jsou priority ve Vašem kraji? Jsou současné výstupy ČŠI přínosné pro tvorbu krajských strategií? Dokážete najít souvislosti mezi významnějšími změnami vzdělávacích výsledků (výstupy v 9. třídách, Maturita nanečisto, …) a vývojem v kraji – změny ve struktuře škol, přijatá opatření různého druhu, vliv rozvojových programů? Seminář k projektu ESF Kvalita II Praha a Brno, 15. a 17. ledna 2008

Malátova 17, 150 00 Praha 5 tel. : +420 221 900 537 · e-mail: radim Malátova 17, 150 00 Praha 5 tel.: +420 221 900 537 · e-mail: radim.ryska@pedf.cuni.cz Děkuji za pozornost Seminář k projektu ESF Kvalita II Praha a Brno, 15. a 17. ledna 2008

PISA 2006 23

PISA 2006

PISA 2006 25

PISA 2006 Vliv ESCS školy Vliv ESCS školy 26