Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0526 Název aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

subjektivně zabarvený
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
POPIS Popis VY_32_INOVACE_ČJ-S 8.,9.13.
Komiks Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.13 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu prostého, odborného a uměleckého.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Slohové postupy.
LINEÁRNÍ ROVNICE.
Vlajková výzdoba Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Z čeho se skládá písmeno
Název projektu: Moderní škola
Název projektu: Moderní škola
Název projektu: Moderní škola
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Zlatý řez v kompozici Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Zámky v našem okolí Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu:
Světlostní kontrast Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Bitmapa a pixel Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter Střední škola živnostenská Sokolov 2013.
Rozbor neuměleckého textu
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Kompozice Zpracoval Mgr. Antonín Grafnetter
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_05.
Odborný styl Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1.
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.14 Anotace: Prezentace je zaměřena na líčení, jeho hlavní znaky a funkci. V závěru jsou cvičení, na kterých si žáci mohou procvičit.
POPIS = informuje o výsledcích pozorování objektů neživých i živých, o jejich pohybu a činnosti.
POPIS teorie.
subjektivně zabarvený
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.12 Anotace: Prezentace je zaměřena na popis a jeho dělení. Obsahuje stručnou definici popisu statického a dynamického. Vzdělávací.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Projekt „EU peníze středním školám“ Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT CZ.1.07/1.5.00/ PředmětČeský jazyk Ročník a obor1. – 4. ročník.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
KVADRATICKÉ ROVNICE. Název projektuModerní škola Registrační číslo projektu CZ.107/1.500/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Zásady stylizace a sloh obchodních dopisů
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
subjektivně zabarvený
KVADRATICKÉ NEROVNICE. Název projektuModerní škola Registrační číslo projektu CZ.107/1.500/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
OB 21-VVP-HUM-CJL- PAV-M-022. VYPRAVOVÁNÍ Vypravování - zachycuje děj, příběh, o kterém jsme četli, slyšeli, kterého jsme byli svědky nebo jej sami prožili.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Subjektivně zabarvený popis - líčení
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
7. ročník Michaela Hantková
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
VYPRAVOVÁNÍ Mgr. Michal Oblouk.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
SLOHOVÉ ÚTVARY očekávané pro zadání maturitní písemné práce
Transkript prezentace:

Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název vzdělávacího materiálu: Maturitní písemná práce – popis II. Číslo vzdělávacího materiálu: VY_32_INOVACE_13_7 Jméno autora: Mgr. Hana Taušnerová Název školy: Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace 1 Maturitní písemná práce - příprava

ČESKÝ JAZYK PÍSEMNÁ MATURITNÍ PRÁCE Základní informace Charakteristika jednotlivých slohových útvarů Rady, časté chyby…

P OPIS Popis:cílem popisu je vytvořit celistvou představu popisovaného předmětu, osoby, zvířete, ale i děje. Popis může být úplný (např. popis pracovního postupu), většinou je výběrový (všímáme si podstatných a nápadných rysů). 3 Maturitní písemná práce - příprava

P OPIS Popis objektivní: snažíme se o neutrální postoj k popisovanému jevu, neměl by být poznat náš vztah k němu. Popis subjektivní (líčení): vkládáme do něj emoce, lze odvodit náš vztah k popisovanému jevu. Může být kladný, obdivný, láskyplný, ale také záporný, odmítavý, pohoršený. Vyjadřuje dojmy a nálady. 4 Maturitní písemná práce - příprava

P OPIS Popis statický: popisovaný jev se nepohybuje a my ho nepotřebujeme „rozhýbat“. Popis dynamický: využíváme slovesa plnovýznamová, neopakujeme zbytečně sloveso být a mít a jeho tvary. To se hodnotí jako stylistická chyba. Je možné využít i pohybu vypravěče (prochází krajinou – tím popisu dává dynamiku). 5 Maturitní písemná práce - příprava

P OPIS Užíváme dějová slovesa – popojdeme-li o několik kroků, najdeme, narazíme na… Lze nahradit dvojčlenné věty větnými ekvivalenty (Ohromné! Hrůza!) Působivé je užití kontrastu (noc a den, slunečno x zataženo), personifikace (květiny pokukují, větřík se prohání), frazémů (přirovnání, rčení, pořekadel, přísloví). 6 Maturitní písemná práce - příprava

P OPIS Popis by měl být soudržný – soudržnost zajistíme navazovacími prostředky (konektory) – časová a místní příslovce (tam, tehdy, nyní), spojovací výrazy (proto, dokonce). Dbáme, abychom neopakovali stejná pojmenování, proto volíme synonyma, ale i antonyma, výrazy nadřazené, osobní a odkazovací zájmena. 7 Maturitní písemná práce - příprava

P OPIS Kompozice: důležité je rozhodnout se pro určitý systém, pořádek při popisování jednotlivých prvků, např. postup od celku k částem, od nejdůležitějších částí k méně důležitým, zleva doprava, od blízkého ke vzdálenému…Podstatné je zachování přístupu k popisování jevu. Popis je komponován „odněkud někam“. 8 Maturitní písemná práce - příprava

J AZYKOVÉ PROSTŘEDKY POPISU Základem je neutrální (citově nezabarvený) jazyk. Neopakovat být a mít, zkusit nahradit synonymy: nacházet se, být umístěn, nalézat se, vyskytovat se, viset, ležet, tyčit se, vypínat se, krčit se… 9 Maturitní písemná práce - příprava

P OPIS PRACOVNÍHO POSTUPU Má přiblížit adresátovi určitou činnost tak, aby si mohl vytvořit co nejnázornější a nejpřesnější představu o tom, z jakých úkonů je složena, v jakém probíhají pořadí, jak se mají dělat a jak spolu souvisejí. Popisuje se práce s objektem, zařízením či nástrojem nebo postup při výrobě něčeho. Součástí zadání jsou často obrázky nebo nákresy, na jejichž základě má být popis vypracován. 10 Maturitní písemná práce - příprava

P OPIS PRACOVNÍHO POSTUPU Kompozice: činnosti musíme uvádět v takovém pořadí, v jakém probíhají ve skutečnosti – je to vlastně návod, jak se má daná věc dělat. Zahrnuje i informace o tom, co je k dané činnosti třeba, jaké úkony provést a v jakém pořadí postupovat. Jakákoli nejasnost a nepřesnost narušuje funkci textu – nutno promyslet kompozici (je možné využít i číslování jednotlivých kroků). 11 Maturitní písemná práce - příprava

P OPIS PRACOVNÍHO POSTUPU Jazykové prostředky: neutrální, základem je spisovný jazyk. Pečlivě volte slovesa, aby vyjadřovala co nejpřesněji činnost, kterou „děláte“. Často se využívá odborná terminologie. Vyhovuje i bodový výčet (nevětný). Součástí může být i náčrtek, graf, obrázek – pokud je v práci funkční, dostanete body za originalitu. 12 Maturitní písemná práce - příprava

ODBORNÝ POPIS Musí být přesný a úplný. Soustředí se na podstatné znaky popisovaného objektu. Kompozice: musí mít logiku, řád a systém. Je možno využít výčet, číslování jednotlivých částí. Jazykové prostředky: spisovný jazyk, odborná terminologie, přesné výrazy. Pozor na nadužívání sloves být a mít. Častá jsou slovesa v trpném rodě, preferuje se hutnost stylizace (použití 13 Maturitní písemná práce - příprava

ODBORNÝ POPIS větného členu (podstatná jména slovesná nebo dějová) místo vedlejší věty. Vyšší frekvence větných ekvivalentů – neslovesných vět. Cílovou skupinou takových zadání jsou žáci středních odborných škol – uplatníte tam znalosti z oboru. Hodnocení: je nutné, aby adresát získal přesnou představu o popisovaném objektu a zároveň by měl být text odborný. 14 Maturitní písemná práce - příprava

Zdroje: Baumgartnerová, Gabriela, Kapustová, Andrea. Český jazyk a literatura písemná práce. 1. vydání. Praha: Tauris, Centrum pro zjišťování výsledků maturit, Vlastní zkušenost autorky DUMu. 15 Maturitní písemná práce - příprava