Význam rodiny pro raný psychický vývoj dítěte

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sexuální zneužívání v České republice: Výsledky národního výzkumu
Advertisements

Zohlednění genderu jako dlouhodobého cíle projektu Prevence obchodování s dětmi v Etiopii a jejich rehabilitace Inka Píbilová.
NIPOS TANEČNÍ A POHYBOVÁ VÝCHOVA z pohledu Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu 1) výzkum 2) vzdělávání 3) příklady.
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Projekt č. CZ /5.1.01/ Nové formy péče o děti v České republice.
Středisko náhradní rodinné péče o. s. Závěry zahraničního výzkumu Projekt Centrum podpory NRP je realizován.
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Struktura obyvatelstva
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Šárka Honsová Katedra tělesné a sportovní výchovy Západočeská univerzita v Plzni Příspěvek k přenosu motorických předpokladů z rodičů na děti.
Fungování místní samosprávy v malých obcích Josef Bernard Lokální a regionální studia Sociologický Ústav AV ČR, v.v.i.
DATA RETENTION Z POHLEDU OPERÁTORA DIGITÁLNÍ VÝZVY 2014 Martin Cach Data Privacy & Security Officer UPC Česká republika, s.r.o.
Komunikace s dětským pacientem
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Sociální práce s rodinou 3
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
1 VŠFS KSM MEI Společný rozpočet EU Společný rozpočet EU Osnova: 1. Obecná charakteristika společného rozpočtu EU 2. Příjmy společného rozpočtu.
Základy pedagogické metodologie
Jak jsou informovaní naši žáci- dotazníkový průzkum 11/2014 Kyberšikana S postupem doby a technickým vývojem se na scéně objevila tzv. kyberšikana. Jedná.
1 Aktuální vývoj nabídky na trhu práce Smilovice, František Cvengroš.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Příčiny SPU.
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Strachy v období rané adolescence
PhDr. Veronika Girglová
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
Analýzy v projektu „Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji“
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Rozvoj zrakového vnímání a odezírání
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice Pedagogika a psychologie 2. ročník HRA JAKO PROSTŘEDEK VÝCHOVY Mgr.Irena Kudláčková.
Pilotní tréninky hotel Zlatý Orel K1- K14 Výsledky hodnocení tréninku kompetencí: Bilanční workshop hotel Troyer
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Nová šetření výskytu a podob šikany Centrum sociálních služeb Praha – Pražské centrum primární prevence.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Gender a (sociální) bydlení Linda Sokačová Platforma pro sociální bydlení Alternativa 50+, o.p.s.
Vztahová vazba mezi rodiči a jejich dospívajícími dětmi léčenými v Ambulanci dětské a dorostové adiktologie, na Klinice adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze.
PŘÍLOHA Č. 4 – PROFIL OSOB ŽIJÍCÍCH V DOTÁZANÝCH RODINÁCH
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
PŘÍLOHA Č. 2 - ÚDAJE Z EMPIRICKÉHO ŠETŘENÍ V RODINÁCH CTZ
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Psychologie výchovy a vzdělávání
Socializace Kejřová.
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
Co říká česká veřejnost?
Vývoj dítěte od narození do 6 let
Budoucnost domácí péče
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Pracovní stáž Malta 2019.
Transkript prezentace:

Význam rodiny pro raný psychický vývoj dítěte Doc. PhDr. Lenka Šulová, CSc. Praha Konference na paměť prof. Matějčka – 12.5.2006

Co bylo cílem česko-francouzského výzkumu? Naším cílem bylo a je odpovědět seriózně na otázku, zda pobyt dítěte v instituci před dosažením 3 let je pozitivním, neutrálním či negativním vlivem pro jeho další vývoj.

Detailně jsem popsala důvody tohoto zájmu a výzkumy s tímto zaměřením realizované v naší republice v průběhu XX. století v kapitole "Position de l'enfant en République Tchèque et dans les crèches" v knize "L'enfant, acteur et/ou sujet au sein de la famille" , která právě vyšla v edici ERES pod vedením profesorky Geneviève Bergonnier Dupuy.

V současnosti se lze odvolat na Národní zprávu 2000, kde se píše:“ Prodloužení mateřské dovolené až do 4 let věku dítěte se projevilo pozitivně tím,že zredukovalo jesle pro děti do 3 let spravované resortem zdravotnictví, které v současné době fungují v minimálním počtu na bázi soukromé, minimálně obecní. Základními veřejnými předškolními zařízeními jsou MŠ a speciální MŠ“

První 3 roky česko – francouzského společného výzkumu Tříletý společný projekt vycházel z rozsáhlého výzkumu na francouzské straně, který byl publikován v ucelené podobě v roce 2000, « Les interaction meres-enfants –accueillantes », řešitelkou projektu ve Francii byla : prof. CH. Zaouche –Gaudron.

První fáze společného projektu V první fázi projektu jsme pracovali s dotazníkem (Zaouche-Gaudron et al., 2000) zaměřeným na představu výchovného působení v procesu socializace dítěte na straně matky a vychovatelky, který po určitých modifikacích sledoval 6 základních škál : Škála A - Výchovné kvality Škála  B - Výchovná funkce matky Škála  C - Výchovou zdůrazňované hodnoty pro dítě Škála  H - Charakteristiky dítěte v jeslích Škála  I - Představa role a funkce vychovatelky v jeslích Škála  J - Vztah a komunikace mezi matkou a vychovatelkou

Zkoumaný vzorek se skládal z 59 matek a vychovatelek ve Francii a z 50 matek a vychovatelek v ČR. Na české straně navíc proběhl předvýzkum kvůli nutným jazykovým úpravám a zjištění položek, které je nutno vyřadit vzhledem k odlišnému jazykovému kontextu. V ČR se do výzkumu v této fázi oproti Francii nezapojili otcové. Děti z úplných rodin ve věku 25 ± 1 měsíců ve Francii a 24 ± 2 měsíců v ČR. V obou zemích se jednalo o děti umístěné do kolektivních jeslí. Výsledky této části výzkumu byly prezentovány na Kongresu AIFREF-EUSARF, Leuven 2003 ( Šulová, Zaouche-Gaudron) a publikovány detailněji v článku « Etude comparative des pratiques éducatives des méres et des accueillantes en France et en République Tchéque « ,Šulová,L.,Zaouche-Gaudron,CH,Espiau,G.,

Další fáze výzkumu V další fázi výzkumu jsme zaměřili pozornost na chování dvouletého dítěte.Jednalo se o detailní analýzu chování dítěte s matkou a vychovatlkou v jeslích. Každý záznam byl pořízen za stejných podmínek: natáčení probíhalo vždy v uzavřené místnosti, kam po dobu natáčení neměl nikdo, kromě aktérů, přístup. 44 českých dětí bylo natáčeno ve třech scénách při hře se 7 totožnými hračkami (omyvatelnou knížkou, obrázkovou knížkou, bubínkem, tamburínou, kostkami, kuličkami na drátku, telefonem). Pro natáčení byly k dispozici dvě kamery, jedna na stativu, která po celou dobu zabírala celkovou situaci a pohyblivá digitální kamera, která se zaměřila na dítě. Celkově bylo každé dítě filmováno a analyzováno 20 minut. V první scéně si dítě hrálo s matkou a vychovatelkou 8 minut, v druhé scéně dítě zůstalo v místnosti 6 minut samo s matkou a pokračovalo ve hře,ve třetí scéně dítě zůstalo samo v místnosti s vychovatelkou opět 6 minut. Pozorování a natáčení probíhalo v jeslích.

Pro vyhodnocování jednotlivých projevů chování jsme použily tři základní kategorie: kategorie dítě kategorie matka kategorie sestra.

Ke každé z těchto hlavních kategorií náleží sedm stejných podkategorií: Motorické projevy Fyzický kontakt Verbální projevy Emoce Pozornost Postoje Oční kontakt Každá z těchto podkategorií je ještě dále členěna cca na 12 konkrétních projevů. Ještě jsme rozlišovali na obecnější úrovni na vztahy s osobou, vztahy s předmětem a absenci zájmu o aktivitu nebo přerušení aktivity na straně dítěte.

Základní cíl analýzy Sledovat specifické projevy dítěte s matkou a vychovatelkou. Sledovat rozdíly mezi chlapci a dívkami v jejich chování s matkou a vychovatelkou. Sledovat kulturní specifika mezi českými a francouzskými dětmi.

Nyní představím na ukázku několik výsledků, které máme aktuálně zpracovaných počítačovým systémem Interact.

Motorika z hlediska jednotlivých sledovaných situací v triádě jasně převažuje motorika dítěte k matce a to bez rozdílu pohlaví, v následujících dyádách se poměry vyrovnávají nejčetnější kategorií je zvedá se z hlediska pohlaví mírně převažuje motorická aktivita u chlapců z grafů vyplývá, že matka je během sledované situace v pohybové oblasti a něco aktivnější, něž vychovatelka Kategorie „motorika“ dělí sledovaný vzorek do dvou skupin. Mezi aktivnější patří vychovatelky dívek, mezi výrazně pasivní patří vychovatelky chlapců. Motorická aktivita vychovatelek se projevuje především ve snaze nabízet dětem hračky, zaujmout jejich pozornost. Pasivní vychovatelky přenechávají iniciativu dětem a do hry se nezapojují.

Emoce dominantní emocí a to bez rozdílu pohlaví je úsměv výrazně je rovněž zastoupen pláč a to zejména u dívek, u chlapců pak protest v triadické a obou dyadických situacích je nejrovnoměrněji zastoupen úsměv největších rozdílů dosahuje pláč, který významně převažuje v dyádě dítě – sestra Matky a vychovatelky se v této kategorii prakticky neprojevují.

Manipulace nejčastěji používanou a tedy nejoblíbenější hračkou dětí bez rozdílu pohlaví a to během celé sledované situace jsou kostky a bubínek z hlediska pohlaví si chlapci více hrají s matkou a dívky spíše s vychovatelkou z grafů rovněž vyplývá, že celkově vychovatelka si s dětmi hraje o něco více, než matka, i když v triadické situaci je o něco aktivnější matka pro všechny osoby je tato kategorie nejčetnější ze všech sledovaných

Postoje chlapci i dívky zaujímají postoj hlavně vůči matce nejčastější kategorií dětí je sedí proti (u) a kategorie je zády nejčastější kategorií v případě matky a sestry je sedí proti (u) a je obrácena Všechny maminky jsou ke svým dětem obráceny čelem, většinou sedí proti nim na zemi, popř. leží vedle nich a sledují je při jejich aktivitách.

Fyzický kontakt v triadické situaci jasně převažuje fyzický kontakt s matkou v dyadických situacích se tento poměr vyrovnává

Fyzický kontakt základní fyzickým kontaktem pro všechny osoby bez rozdílu pohlaví je dotek fyzický kontakt s matkou vyhledávají spíše dívky, chlapci se pak výrazněji obrací k vychovatelce V kategorii „fyzický kontakt“ projevují vychovatelky zdrženlivost, většinou citlivě reagují na potřeby dítěte – buď nemají žádný nebo pouze minimální kontakt.

Pohled pohledy patří k druhé nejčastěji se vyskytující kategorii a to u všech osob a bez rozdílu pohlaví

Pohled chlapci častěji sledují matku, dívky se spíše obrací k vychovatelce (souvislost s kategorií manipulace)

Pohled tato kategorie vykazuje největší rozdíly mezi dítětem a matkou resp. vychovatelkou v jednotlivých situacích. Oční kontakt s dítětem vychází především ze strany matky, resp. vychovatelky.

Vokalizace Kategorie „vokalizace“ dělí sledovaný vzorek do dvou skupin: jednak maminky, které spíše nemluví (spíše matky dívek) a ty, které se snaží verbálně dítě zaujmout (matky chlapců). během triadické situace dítě verbálně komunikuje především s hračkami, s velkým odstupem následuje komunikace s osobami v dyadické situaci se tento stav výrazně mění a to ve prospěch matky resp. sestry ohledně kvality verbálního projevu jasně převažuje řečový projev nad zvukovým kvalita verbálního projevu nezávisí na pohlaví kvantita verbálního projevu je jednoznačně na straně matky resp. sestry

Závěrem Prezentované výsledky je třeba chápat jako ukázku rozpracovaného výzkumného materiálu, neboť analýza 1 dítěte vyžaduje cca 45 hodin práce u počítače a aktuálně jsme ve fázi statistického zpracovávání získaných výsledků. Litujeme též, že z finančních důvodů nelze zatím přesně srovnat výsledky natáčení na české a francouzské straně. Výsledky francouzských kolegů jsou detailně k dispozici ve výše zmíněné práci ”Les interaction meres-enfants-accueillantes”.

Současnost??? DALŠÍ MOŽNOSTI VYUŽITÍ sledování řečové stránky úroveň motorického vývoje (preference hraček dle obtížnosti) sledování emočního vývoje (adaptace na neznámé prostředí a osoby) sledování intelektového vývoje (např. adekvátnost užití hraček atd.) stupeň motorické aktivity vztahování se matek k dítěti versus vychovatelky k dítěti adekvátnost celkového projevu dospělých

Aktuální pokračování výzkumu Provádíme pozorování dítěte s matkou , s otcem a se starším sourozence v prostředí domova Chování dítěte s matkou doma srovnáváme s chováním dítěte s vychovatelkou v jeslích Sledujeme vývoj chování dítěte v 1,2, a 3 letech jeho vývoje Stále sledujeme specifika chování českých a francouzských dětí

Děkuji za pozornost a vážím si všech případných podnětů a připomínek