Simulátor Air Traffic Control prezentace projektu David Přibyla

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Spisová služba pro organizace zřízené Olomouckým krajem
Advertisements

Hlavní směry a perspektivy rozvoje problematiky eTOD
LIS pro všeobecné letectví 2013
Vypracoval: Jiří Hlaváček
Oběh dokumentů mezi ústředními orgány státní správy k Ing. Jan Duben Vedoucí projektového týmu březen 2003.
1 Počítačové sítě Úvodní přednáška Cíl předmětu –seznámit se s principy datové komunikace –seznámit se s principy distribučních systémů –seznámit se s.
Softwarový systém DYNAST
Mapy a geografické informační systémy
Koupím družici, zn. Levně (projekt české amatérské nanodružice) Aleš Holub KNP2004 ( )
Přínosy virtualizace a privátního cloudu
S OFTWARE PRO AUDIT PC Dostál David. OCS I NVENTORY Software pro automatický asset management pro PC a k němu připojené zařízení. Dimenzované na velkou.
Provoz a ekonomika dopravy
Systém MISYS a jeho podpora Instalace MISYS – obce a města.
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
MetaCentrum1 MetaCentrum a projekty FR CESNET Náročné výpočty a zpracování dat Jiří Sitera.
Školní Internetový Informační Portál ŠIIP, ZŠ Vrchlického, Liberec © 2006 Ondřej Peřina představení prvního roku projektu projekt SIPVZ č. 0358P
Obor informační technologie
Výhody užití architektury ITS ve veřejné osobní dopravě
INOVACE V PODNIKU Inovace předmětu v rámci studijního oboru
Prezentace bakalářské práce. Josef Karliak, DiS. Monitoring záložních zdrojů UPS připojených do sítě Fakultní nemocnice v Hradci Králové.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Operační systémy.
E-learning ve výuce na SŠ
Under-Licensing Proč se zabývat správou softwarových licencí? (softwarovým managementem)
Podpora a rozvoj komunikační infrastruktury ISVS Ing. Lubomír Moravčík
CIS Cizinecký informační systém
Lokální počítačové sítě Novell Netware Ing. Zdeněk Votruba Technická fakulta ČZU Laboratoř výpočetních aplikací.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
Letsim 1 letecký simulátor Prezentace projektu - 36SI.
Zvyšování bezpečnosti letecké dopravy
Informační zdroje v jednotném prostředí: SEN VŠECH KNIHOVNÍKŮ Jan Pokorný, Ústav výpočetní techniky UK.
Realizační tým ICZ duben 2005
MISYS ČVUT v Praze Geografické informační systémy Zpracoval: J.Marák.
Obsah systému péče o zdraví zaměstnanců a jeho praktická aplikace v konkrétním prostředí POKRAČOVÁNÍ Ing. Kristýna Přibylová.
Kurz IT Essentials na DFJP UPCE Ivan Panuška. IT Essentials: PC Hardware and Software Version 4.0  kurz nabízí úvod do odvětví IT  seznámení interaktivní.
Krajský úřad Libereckého kraje
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
OPERAČNÍ SYSTÉMY.
14. června 2004Michal Ševčenko Architektura softwarového systému DYNAST Michal Ševčenko VIC ČVUT.
„ Rozšíření možností vizualizace geodat
Výpočetní technika při výuce fyziky Jiří Tesař. VT – při výuce VT nedílná součást každodenního života, VT musí být také součástí výuky, vybavení škol.
Návrh a implementace algoritmů pro údržbu,
ZÁSADY KONCIPOVÁNÍ LOGISTICKÝCH SYSTÉMŮ KAPITOLA 5: VZTAH STRATEGIE PODNIKU A LOGISTICKÉHO PLÁNOVÁNÍ, CÍLE, METODY A NÁSTROJE PLÁNOVÁNÍ, POSTUPOVÉ KROKY.
Osnova kurzu Modul B6 – Informační podpora projektového řízení Ing. Martina Čaputová VŠB-TUO 1.Cíl kurzu Absolvováním kurzu získáte: a) znalost základních.
Návrh koncepce a implementace CSR Česká zemědělská univerzita Jan Burian - ČZU Lucie Ceplová - ČZU Tereza Dohnalová - UK Kateřina Klimentová - ČZU Tereza.
Jméno Příjmení Konference IDS – Žďár nad Sázavou NABÍDKA VZDĚLÁVÁNÍ A STÁŽÍ V OBORU DOPRAVNÍ TELEMATIKY Ing. Martin Langr, Ph.D.
1 Jednotné evropské nebe Zapojení ŘLP ČR, s. p. do projektu SESAR Doprava – Investice do dopravní infrastruktury Ing. Jan Klas Generální ředitel.
Crux information technology, s.r.o. Ostravská universita, information technology.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Praktické zkušenosti z Českého systému kvality služeb Specializované pracoviště ČSKS Výroční konference k 20 letům výročí A.T.I.C. ČR Ostrava, 7. března.
Datové centrum sociálních služeb v Libereckém kraji Interaktivní softwarový program určený pro poskytovatele sociálních služeb, zadavatele a také pro.
Ukázka řízení letového provozu na síti VATSIM Pavel Brodský.
SOFTWARE Operační systémy.
Vypracoval / Roman Málek
Letecká informační služba pro GA 2017
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Jištění kvality technologických procesů
Vysoká škola technická a ekonomická
Budování Integrovaného informačního systému Národního památkového ústavu Petr Volfík, NPÚ ÚP
Facility management jako součást efektivní správy společnosti
Projekt byl řešen v rámci projektu FRVŠ 2839/2010 F1 d.
Systém elektronické podpory obchodování (SEPO)
Facility management jako součást efektivní správy společnosti
Využití technologie RFID ve společnosti Nábytek Penta, s. r. o.
Projekt - K620 Řízení a modelování silniční dopravy
FIC Praha Ing. Michal Dvořák ŘLP ČR, s.p. vedoucí odd. FIC
ČVUT v PRAZE Fakulta dopravní ÚSTAV LETECKÉ DOPRAVY PROFIL STUDENTA
STAV PODNIKU 2017 – 2018 AKTULIZACE STRATEGIE ŘLP ČR, s.p.
Transkript prezentace:

Simulátor Air Traffic Control prezentace projektu David Přibyla

Prezentace Simulátoru ATC 1.Úvod do projektu Co je to Simulátor ATC Očekávané přínosy simulátoru Simulace skutečného prostředí 2.Technická realizace 3.Funkce a možnosti 4.Současný stav projektu 5.Možnosti do budoucna

Co je to Simulátor ATC Simulátor řízení letového provozu je součástí projektu Systémy zabezpečení a řízení letového provozu Ústavu letecké dopravy ČVUT v Praze FD. Cílem je vytvořit: co nejvěrnější simulaci řízení letového provozu, atraktivní laboratoř pro studenty s leteckým zaměřením, prostředek pro zkvalitnění výuky, kvalitní simulátor s nízkými pořizovacími náklady ve srovnání se simulátory používanými poskytovateli služeb ŘLP, otevřený systém, modulově orientovaný, který bude možné dále rozvíjet, zázemí pro výzkum a vývoj a další práce studentů na K621.

Očekávané přínosy simulátoru Doufáme, že simulátor ATC našim studentům přinese: prohloubení teoretických znalostí problematiky vzdušného prostoru, situační uvědomění a pochopení práce ATC, zavedení cvičení frazeologie se zobrazením dění v řízeném prostoru, uspořádání letového provozu (ATM) v praktickém pojetí, dopnění přednášek navigace o simulované situace, nové možnosti spolupráce s ŘLP ČR s.p., praktické zkušenosti a nový rozhled v problematice. týmovou práci na atraktivním projektu, možnosti využití vlastní tvořivosti a znalostí v problematice ATC, zajímavá zadání bakalářských a diplomových prací.

Simulace skutečného prostředí Pracovní pozice řídících letového provozu (ATC) IATCC Jeneč – ukázka pracovního prostředí ŘLP ČR s.p. Jedním z cílů simulátoru ATC je co nejvěrněji se podobat skutečně existujícím pracovním pozicím řízení letového provozu

Simulace skutečného prostředí Simulované prostředí tvoří data o skutečném vzdušném prostoru ČR. Vzdušný prostor bude neustále aktualizován dle reálných změn, je možné modelovat a simulovat i ostatní FIRy, pracujeme v systému WGS-84. Další možností je návrh a úpravy struktury vzdušného prostoru a testování těchto konfigurací

Prezentace ATC Simulator 1.Úvod do projektu 2.Technická realizace Návrh laboratoře Zapojení hardware Hlasová komunikace 3.Funkce a možnosti 4.Současný stav projektu 5.Možnosti do budoucna

Návrh laboratoře Laboratoř bude umístěna v samostatné místnosti rozdělené na: sekci řídících a pozorovatelů, sekci pseudopilotů Konkrétní podoba závisí na místnosti, kterou poskytne K621 a na finančních a technicko-realizačních možnostech. Jeden z možných návrhů je na obrázku níže.

Zapojení hardware Základní informace o hardware: Použité počítače – systém MS Windows XP, více než výkon počítačů jsou důležité monitory, jejich počet a rozlišení, počítače jsou propojeny do LAN, celý simulátor bude napojen na internet tak, aby mohly být jeho výstupy použity i v přednáškových místnostech, základem je sestava Executive Controller PC + Planning Controller PC + Pseudopilot PC = minimální konfigurace 1 pozice simulátoru v rámci jedné pozice ATC jsou počítače propojeny pomocí local proxy, tím je docíleno současného ovládání na více strojích, pro uživatele se pak celá sestava jeví jako jednotný Human Machine Interface (HMI), dalšími komponentami jsou: počítače pro observery a studenty, počítače pro údržbu a další práce na simulátoru, dataprojektor pro zobrazení radarové situace nebo výukových prezentací, počítač schopný zobrazit pohled z TWR generovaný simulátorem pomocí MS Flight Simulator 2004. tiskárny a další vybavení.

Hlasová komunikace Simulována bude: Komunikace pilot – řídící tak, jak probíhá ve skutečnosti na frekvenci ATS (half-duplex): pomocí externího komunikačního programu typu RogerWilco, TeamSpeak nebo podobného charakteru, nebo po uzavřených speciálních okruzích, možnost připojení na internet a záznamu. Do budoucna se předpokládá podpora koordinační komunikace řídící – řídící: například simulace funkcí systému VCCS Garex 220

Prezentace ATC Simulator 1.Úvod do projektu 2.Technická realizace 3.Funkce a možnosti Software EuroScope Konfigurace Podporované funkce Typy cvičení 4.Současný stav projektu 5.Možnosti do budoucna

Software EuroScope EuroScope: tvoří jádro simulátoru (engine), je volně stažitelný (freeware), autorem je Gargely Csernák, vydán v listopadu 2007, neustále se vyvíjí a zdokonaluje, je plně konfigurovatelný do téměř libovolné podoby, obsahuje funkci vestavěného simulátoru, která umožňuje tvorbu cvičení, software byl původně vyvinut jako radarový klient pro řídící na síti virtuálního létání Vatsim, některými funkcemi předčí současně používané reálné systémy, je možné jej propojit s Microsoft Flight Simulator

Konfigurace Konfigurační soubory tvoří: Konfigurace: kompletní simulovaný vzdušný prostor (prostředí), vše co bude obsaženo v simulaci od státní hranice až po stojánky na letištích, nastavení zobrazení (vzhled), jak budou vypadat nejrůznější pozice (Eurocat2000, IDP, APP vs. ACC vs. TWR, atd.), základní stavební kámen pokročilých funkcí simulátoru (chování), co jak má fungovat – vše je třeba do systému zavést ve formě konfigurací, obsah cvičení (simulovaný provoz), každé cvičení má přesně definovaná letadla, letové plány, aktivace letadel atd. Konfigurace: jsou základem simulace je třeba dodat do EuroScope, který sám o sobě je nepoužitelný čím detailněji propracované, tím věrnější přiblížení skutečnému systému poskytují obrovskou flexibilitu simulátoru

Podporované funkce Je potřeba: co nejvěrnější napodobení pomocných funkcí reálných systémů pro poskytování služby řízení letového provozu, usnadnění použití simulátoru pro studenty tak, aby se do simulace řízení mohli zapojit i studenti bez podrobných znalostí; smyslem je, aby simulátor rozšířil znalosti studentů praktickou a zábavnou formou. K tomu poslouží: dynamická alokace sektorů, kompletní predikce trajektorie podle letového plánu, zobrazení frekvencí a stanovišť pro předání řízení, nápověda letových hladin daných koordinačními dohodami, STCA, route adherence monitoring, překlad volacích znaků a ICAO kódů letišť a letadel do volné řeči, automatické přidělování SID a STAR dle RWY v užívání, barevné odlišení letadel podle vztahu k řízenému sektoru mnoho dalších...

Podporované funkce Predikce trati dle FPL

Podporované funkce Zobrazení databloků

Typy cvičení Simulátor bude umožňovat: cvičení oblastního řízení – ACC, cvičení pro přibližovací službu řízení – APP,DIR,DEP, cvičení pro letištní službu řízení – TWR, GND, DEL, demonstrační výuková cvičení pro obohacení přednášek, cvičení pro testování koncepcí vzdušného prostoru, cvičení pro zdokonalování frazeologie, další speciální cvičení.

Letištní služba řízení – TWR, GND, DEL Typy cvičení Letištní služba řízení – TWR, GND, DEL

Letištní služba řízení – TWR, GND, DEL Typy cvičení Letištní služba řízení – TWR, GND, DEL

Přibližovací služba řízení – APP, DEP, DIR Typy cvičení Přibližovací služba řízení – APP, DEP, DIR

Oblastní služba řízení – ACC Typy cvičení Oblastní služba řízení – ACC

Prezentace ATC Simulator 1.Úvod do projektu 2.Technická realizace 3.Funkce a možnosti 4.Současný stav projektu Laboratoř simulátoru ATC na K621 Financování projektu 5.Možnosti do budoucna

Laboratoř simulátoru ATC na K621 Jednání vedoucích projektu Systémy Zabezpečení a Řízení Letového Provozu s vedením K621 o poskytnutí prostorů pro vybudování simulátoru se úspěšně chýlí ke konci. Softwarové řešení a konfigurace EuroScope pro LKAA FIR jsou z velké části hotovy díky práci odvedené týmem VACC-CZ. Technické vybavení: v první fázi bude využito starších vyřazených počítačů, po získání potřebných financí bude vybavení postupně vylepšováno, podobně je to i s nábytkem a dalším vybavením laboratoře. Důležité je začít práce na laboratoři co nejdříve, protože: „Having a vision without implementing is daydreaming, implementing without having a vision is nightmare...“

Intentionally left blank Financování projektu Záměrně nepoužito Intentionally left blank

Prezentace ATC Simulator 1.Úvod do projektu 2.Technická realizace 3.Funkce a možnosti 4.Současný stav projektu 5.Možnosti do budoucna Tvorba rozšiřujících modulů Použití reálných radarových dat Další perspektivy

Tvorba rozšiřujících modulů Rozšiřující moduly představují příležitosti pro realizaci schopných studentů. Zakomponováním modulů by se simulátor více přiblížil reálné pozici pro poskytování letových provozních služeb, usnadní tvorbu cvičení, práci pseudopilotů, aktualizaci konfigurací simulátoru a další. Zde se do budoucna nabízí například tyto možnosti: software pro simulování koordinace s okolními stanovišťi software pro programování cvičení uživatelsky únosnou formou software napodobující reálné technicko-informační systémy (informace o letištích, o počasí, NOTAMy, METAR, TAF, SIGMET, SNOWTAM) tak, aby se praktické využití těchto systémů pozitivně odrazilo na znalostech studentů software pro aktualizace konfiguračních souborů podle AIRACů a aktualizací AIPu, nebo pro usnadnění tvorby experimentálních vzdušných prostorů nebo fiktivních letišť hardware pro lepší zobrazení a ovládání simulátoru napojení simulátoru na letadlový simulátor školy (tak aby piloti mohli létat v simulovaném prostředí a komunikovat s řídícími-studenty, vidět a slyšet okolní simulovaný provoz)

Použití reálných radarových dat Teoreticky je možné využít ATC simulátor ke zobrazení skutečné situace v části nebo celém vzdušném prostoru České Republiky. To bude možné napojením simulátoru na ADS-B přijímač nebo na skutečná radarová data pokud by ŘLP ČR s.p. souhlasilo s jejich poskytnutím. Další podmínkou je provedení potřebné konverze formátu ASTERIX – EuroScope a to v reálném čase.

Další perspektivy Pochopení práce ATS a funkcí používaných systémů dává solidní podklad pro další vývoj a případnou spolupráci se skutečnými organizacemi. Charakter vstupních dat simulátoru teoreticky umožňuje jejich generování externími aplikacemi, nebo jejich export a následné využití například pro: vývoj nástrojů pro sledování, řízení a evaluaci toku letového provozu vývoj arrivals nebo departures managerů výzkum a vývoj pomocných nástrojů pro řídící letového provozu testování nových koncepcí v letecké dopravě a jejich vlivu na ATC Simulátor rovněž předpokládá navázání spolupráce K621 s organizací virtuálních řídících letového provozu sítě Vatsim VACC-CZ. Další možností je připojení na školní letadlový simulátor a zprostředkování řízeného vzdušného prostoru pro výuku pilotů.

Pokud o projekt projevíte zájem, rádi Vás uvítáme v našem týmu! Závěr a kontakty Máte-li jakékoliv náměty, dotazy nebo připomínky, chcete-li se k projektu připojit, pak se prosím obraťte na: Ing. Stanislav Pleninger xpleninger@fd.cvut.cz Ing. Miloš Strouhal milosstrouhal@hotmail.com Bc. David Přibyla david.pribyla@gmail.com Pokud o projekt projevíte zájem, rádi Vás uvítáme v našem týmu! Děkuji za pozornost Dotazy ? Speciální poděkování: týmu VACC-CZ za odbornou podporu projektu, Ing. Jiřímu Dubinovi za fotografie z IATCC Jeneč, tvůrci EuroScope panu Gargely Csernákovi.