Základy managementu Firemní kultura Ing. Ivana Pražanová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Význam genderové optimalizace rozvoje lidských zdrojů Genderový audit v návaznosti na personální audit Reg.č.: CZ.1.04/3.4.04/
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Péče a pracovní vztahy Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
PUBLIC RELATIONS PRO ÚČELY KNIHOVNY. SVĚT JE DÁÁÁÁÁVNO PŘED NÁMI - Mezopotámie, Asýrie, Persie a Egypt tiskový mluvčí britského ministerstva financí.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
 Stanovení a upřesnění potřeby a to v množství, kvalitě i čase  Profil pracovního místa a profil personálu  Zmapování zdrojů uchazečů  Volba dokumentů.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
ODPOVĚDNÉ DODAVATELSKO – ODBĚRATELSKÉ VZTAHY? ANO JUDr. Michaela Chaloupková, MBA Členka představenstva a ředitelka Divize nákup, Skupina ČEZ.
Pracovní vztahy.
Corporate identity Vítám Vás na přednášce.
LIDSKÉ ZDROJE A KVALITA Národní konference kvality ve veřejné správě Simeona Zikmundová Brno
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
MARKETING FINANČNÍCH SLUŽEB E :00 – 13:30.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Firemní kultura - změna motivační strategie
Společenská odpovědnost firem jako součást firemní strategie
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Systém managementu jakosti QMS
Analýza makro a mikroprostředí
Firemní komunikace Obsah 1.Pojem firemní komunikace 2.Tvorba podnikové komunikace 3.Komunikace formou marketingových aktivit 4.Podniková kultura 5.Otázky.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
Společenská odpovědnost organizací
Marketingové prostředí
Zdravá škola.
Řízení lidských zdrojů v mezinárodním prostředí Seminář pro studenty VŠE listopad 2003 Alena Olšarová, HR & Development Manager.
1.1. PUBLIC RELATIONS JAKO SOUČÁST MK doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Prosperita organizace
Profesní etika JUDr. Maxim Tomoszek.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
ESF – JPD 3 Grantové schéma 4.1
Marketingové prostředí obce
MARKETINGOVÝ MIX.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Číslo projektu: CZ / /0316 Název projektu: Poradenské a informační centrum pro malé a střední podniky Žadatel: Vzdělávací institut Partner:Hospodářská.
Předmět: Podnikový a personální management
Systém řízení moderního podniku Management system of modern company
Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Public relations a řízení vztahů se zákazníky.
Tržní prostředí.
PÉČE O PRACOVNÍKY.
Společenská odpovědnost firem Ing. Silvia Aguilar Bobadilla VŠE-Kostelecké horky
Kupní chování a EU.
Podniková kultura Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
 Public relations se často překládá doslovně jako „veřejné vtahy“, avšak public relations jsou především procesem, jeho úkolem je tyto vztahy zlepšit.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
 Vztahy s veřejností můžeme zaznamenat už v dávné historii. V Mezopotámii, Asýrii, Persii a Egyptě, stejně jako v antickém Řecku a Římě se používalo.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Marketing maloobchodu. Obsah 1. Marketingová komunikace v obchodní firmě 2. Nástroje komunikace obchodní firmy 3. Interní nástroje 4. Atmosféra prodejny.
ETICKÝ KODEX Klastru sociálních inovací a podniků - SINEC.
N ÁSTROJE ZVYŠOVÁNÍ KVALITY ŘÍZENÍ ÚŘADU Společenská odpovědnost úřadu.
Přednáška Akce: Přednášející: Ing. Zdeněk Čežík | Konzultant managementu a podnikových procesů | TFM Výzvy Facility managera.
JUDr. Ing. Robert Szurman ředitel odboru předseda Rady kvality ČR 8. Národní konference kvality ve veřejné správě, Praha Národní konference.
Model struktury strategického managementu
FIREMNÍ SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST SKUPINY ČEZ 5. prosince 2014 JUDr. Michaela Chaloupková, M B A člen představenstva ČEZ, a. s.
Ekonomika malých a středních podniků
Komunikační a prezentační dovednosti / C2b
Společenská odpovědnost a školy
Společenská odpovědnost firem
UNIVEZITA SPOLUVYTVÁŘÍ SVOU ZEMI
Strategie regionu, obce
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Transkript prezentace:

Základy managementu Firemní kultura Ing. Ivana Pražanová

Identita firmy Identita firmy = obraz firmy, jak je vnímána vnitřními i vnějšími subjekty. Identita firmy = odraz všeho, co firma dělá: Poslání firmy Uznávané hodnoty Styl řízení Strategie Produkty Vztah a jednání se zákazníky a zaměstnanci Vztah k okolí Prezentace navenek – vizuální prostředky, způsob komunikace Výhody aktivního formování identity: Identifikace firmy v povědomí zákazníků, odlišení se od druhých Zdůraznění rozhodujících prvků konkurenční výhody firmy – diferenciace Vytvoření příznivého dojmu

Aspekty firemní identity Aspekty identity materiální působící vně firmy nemateriální dovnitř Vnější materiální aspekty: produkt, vnější vzhled – obchody, auta, oblečení personálu, vstup do firmy, … Vnitřní materiální: vybavení pracovišť, otevřený prostor/ uzavřené kanceláře, úroveň sociálních zařízení, možnost občerstvení, … Vnější nemateriální: chování pracovníků vůči externím subjektům, komunikační politika, styl reklam, charitativní činnost, … Vnitřní nemateriální: sociální klima uvnitř, styl řízení, postoj managementu ve vypjatých situacích, pravidla povyšování, …

Složky firemní identity Identita firmy Jaká firma skutečně je Firemní design Firemní kultura Firemní komunikace Firemní chování Produkt firmy Image firmy Veřejný obraz firmy

Firemní design Vizuální prostředky: Označení/ název firmy Logo Firemní barvy Typ písma Firemní předpis (design manual) definuje: vzhled písemností (hlavičkový papír, obálky, faktury, vizitky,..) Vzhled webových stránek Vzhled interiéru, pracovních oděvů, … Logo: Snadná rozpoznatelnost Vystižení celkového charakteru firmy Zanechání příjemného dojmu

Firemní kultura = kvalitativní veličina, nelze exaktně vyjádřit ani kvantifikovat = je sdílená skupinou lidí, nelze ji nařídit ani se na ní dohodnout = součástí kultur vyšších řádů (součástí kultury oboru, kultury regionu, kultury národní) = skládá se ze 3 hierarchicky uspořádaných rovin: Vnímatelné atributy – vše, co vnímáme smysly Pravidla jednání – společenské normy a standardy jednání, které se projevují ve vztahu k zákazníkům, zaměstnancům, konkurenci, k podnikatelským zásadám Základní životní představy – vznikají spontánně, jsou nevědomé, závislé na věku, dosavadních zkušenostech, vzdělání, rodině, vrozených vlastnostech osobnosti

Firemní kultura – 2 přístupy Firma má kulturu – jsou vytvořeny normy a předpisy - technokratické, hrozí vznik „skryté kultury“ Firma je svébytnou kulturou – vytváří manažeři osobním příkladem, přesvědčivostí, argumenty, dobrým přístupem k lidem + dobře fungující personální řízení + silná osobní identifikace pracovníků s kulturou firmy + vysoká loajalita k firmě - náročné na management Obvykle kompromis mezi oběma přístupy.

Rysy zdravé firemní kultury Kultura vychází z podnikové strategie Jsou vytvořeny podmínky pro fungování pracovníků jako týmu Kritika se nepotlačuje, je prostředkem pro hledání konstruktivních řešení Zaměstnanci se identifikují s firmou, věří jí a podporují navenek Dobrá úroveň vzájemných vztahů a firemní komunikace Management přijímá odpovědnost, sdílí informace s ostatními, nebrání podřízeným se vyjadřovat, je iniciativní Řízení není nařizování, ale spíše podporování a povzbuzování - koučování

Měření firemní kultury Pomocí dotazníků se analyzují „složky“ kultury: Společné cíle – jak se vytváří strategie, podílejí se na ní i pracovníci ? Vztah k okolí – postavení firmy vůči zákazníkům, dodavatelům, konkurenci (nadřazené, podřízené, partnerské) Společné způsoby – styl řízení, podíl pracovníků na rozhodování, motivace jen mzdová nebo diferencovaná?, princip výběru manažerů – z vlastních řad nebo se preferuje obměna pracovníky zvenčí Charakter lidských vztahů – partnerské, formální, úroveň informovanosti, rivalita individuí nebo tým?, význam titulů Charakter etických hodnot – převažující názor na to, co je správné, co je pravdivé, postoj v případě krizových situací Porovnání výsledků s jinými organizacemi = benchmarking

Firemní komunikace - složky Cíl: Dosáhnout co nejlepšího obrazu firmy ve vědomí veřejnosti Reklama, propagace – většinou produkty Vztahy s veřejností (Public Relations) Vztahy k investorům – cílená prezentace informací o hospodářských výsledcích firmy, podnikatelskjých aktivitáých apod. Pracovní vztahy – „employee communication“, ale také prezentace firmy jako vhodného zaměstnavatele na Career Days apod. Vztahy ke správním institucím (Government Relations) Odborné a vědecké vztahy Významným partnerem – média. Komunikace by měla být systematická a dlouhodobá! Nedostatek komunikace vede ke vzniku fám!

Firemní chování = vzorce chování v situacích, které jsou citlivě vnímány veřejností = vztažené k hodnotám „etické chování“ a „důvěra“ Etické chování Střet zájmů Finanční nebo obchodní zájmy mimo zaměstnavatele Pracovní a mimopracovní aktivity mimo zaměstnavatele Řádné užívání a ochrana majetku zaměstnavatele Dary a účast na společenských akcích Zadávání zakázek, otevřenost soutěže (např. 3 nabídky) Důvěra Důvěrné informace a jejich zveřejňování, požadavek mlčenlivosti, pořizování a uchovávání záznamů, vymezení neveřejných informací Dodržování právních předpisů, příspěvky politickým stranám, vztahy se státními úředníky Vnitřní zpronevěra, podvody, oznamování nevhodného jednání řešení stížností

Manažerská etika Legislativa nemůže řešit každou situaci, byla by nepřehledná a kontraproduktivní. Dobře fungující legislativu, která je i dobře vymahatelná může doplnit dobrovolný přístup – etická pravidla chování. Příklady: Důsledné dodržování smluvních závazků vůči zákazníkům i dodavatelům U výrobků dodržování legislativních požadavků na jakost, bezpečnost zdravotní nezávadnost a šetrnost k životnímu prostředí V reklamě nepoužívat nepravdivé údaje Nepraktikovat korupční jednání v obchodních vztazích Vědomě neiniciovat daňové úniky Transparentní systém řízení lidských zdrojů Vyloučit jakoukoli diskriminaci Dbát na to, aby se firma stala „dobrým sousedem“ (Good Corporate Citizen)

Produkt firmy = klíčový faktor, vytvářející image firmy Základní požadavky Splnění legislativních požadavků, týkajících se produktu Garance konkurenceschopné kvality Dodržení termínů dodávek, záručních lhůt Přijatelná cena Garanční servis Body navíc: Atraktivní obal Získání značky kvality, ekologické značky Doprovodné služby Věrnostní programy

Společenská odpovědnost firem CSR = Corporate Social Responsibility = respektování zájmu různých subjektů, spojených s firmou, tzv. „stakeholders“ = osoby, skupiny nebo organizace, které mají vliv na chod firmy nebo jsou jejím fungováním dotčeny (zákazníci, akcionáři, zaměstnanci, obchodní partneři, dodavatelé, zástupci státní správy a samospráv, média, odbory, mezinárodní organizace) Trojí základ podnikání – zaměření firmy nejen na ekonomický růst, ale i na environmentální a sociální aspekty vlastní činnosti. Kromě plnění právních požadavků firma se zavazuje k dobrovolnému odpovědnému chování: V ekonomické oblasti (podnikatelský kodex) V sociální oblasti ( rozvoj lidského kapitálu) V environmentální oblasti (zlepšování environmentálního profilu) Ve společnosti (být dobrým sousedem, podporovat region)

Certifikace CSR Nevládní nezisková organizace Social Accountability International vytvořila standard SA 8000 (podobný jako ISO): Dětská práce – zaměstnanci od 15 let Nucená práce – nesmí být např. odebírány průkazy Zdraví a bezpečnost – pitná voda, sociální zařízení, školení Svoboda sdružování a právo na kolektivní vyjednávání Diskriminace – nesmí se vyskytovat (rasa, původ, náboženství, věk, pohlaví, sexuální orientace, politické názory,…) Disciplína – zákaz nátlaku, slovního napadání, fyzických trestů Pracovní doba – max. 48 h týdně, alespoň 1 den volna Odměna za práci – musí odpovídat zákonným a firemním standardům Manažerský systém – procesy a postupy efektivního řízení