Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová
Přiřazení úrovně kvalifikací EQFStupně vzděláníKategorie oborů 44Střední vzdělání s maturitní zk. K, L, M 33Střední vzd. s výučním listem ( v délce 3 roky) H, E 22Základní vzd. ; střední vzd. ; střední vzd. s výučním listem (2 roky) C, E, J 11Základy vzdělání; nedokončené základní vzdělání B
Způsob přiřazování Analýza a komparace : stupňů primárního a sekundárního vzdělávání, soustavy oborů vzdělání, soustavy vzdělávacích programů Analýza kurikula - rámcových vzdělávacích programů (RVP RVP jsou: státem (MŠMT) vydávané vzdělávací programy vydávají se pro všechny stupně (úrovně) vzdělání a pro všechny obory vzdělání závazné pro tvorbu školních vzdělávacích programů
Rámcové vzdělávací programy RVP vymezují: cíle vzdělávání výsledky učení (vzdělávání) = znalosti, dovednosti a jiné schopnosti – tzv. kompetence učivo = prostředek k dosažení požadovaných výsledků Konstrukce kompetencí v RVP: všeobecné, odborné (profesní) Všeobecné : kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské, pracovní (k pracovnímu uplatnění a podnikatel. aktivitám, práce s ICT- 3. a 4. úroveň)
Vymezení výsledků vzdělávání Kompetence k učení (2. úroveň, ZV): Žák -absolvent Vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody, … projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživot. Učení, Vyhledává a třídí informace …. a efektivně je využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě, Samostatně pozoruje a experimentuje … Kompetence pracovní (2. úroveň, ZV): Používá bezpečně a účinně materiály, nástroje …, dodržuje vymezená pravidla, adaptuje se na nové pracovní podmínky …
Vymezení výsledků vzdělávání 3. úroveň Personální a sociální kompetence: Žák - absolvent Posuzoval reálně své možnosti, odhadoval důsledky svého jednání v různých situacích, Stanovoval si cíle a priority podle svých schopností, … životních podmínek Pracoval v týmu, …. Přijímal a plnil odpovědně svěřené úkoly Obsluhovat strojní zařízení: Řídil, sledoval, kontroloval podle návodů a předpisů chod strojů Vedl předepsanou dokumentaci o provozu stroj. zařízení…
Přiřazení k úrovním EQF - 3. úroveň Znalosti faktů, zásad, procesů, základních pojmů v oboru práce nebo studia: (příklady plánovaných výsledků) Ovládat různé techniky učení, efektivně se učit … Umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace Znát práva a povinnosti zaměstnavatelů a pracovníků Mít reálnou představu o pracovních, platových a jiných podmínkách v oboru, o požadavcích zaměstnavatelů … Stanovovat technologický postup prací při opravách … Osvojit si zásady a návyky bezpečné pracovní činnosti
Přiřazení úrovně kvalifikací EQFStupně vzděláníKategorie oborů 44Střední vzdělání s maturitní zk. K, L, M 33Střední vzd. s výučním listem ( v délce 3 roky) H, E 22Základní vzd. ; střední vzd. ; střední vzd. s výučním listem (2 roky) C, E, J 11Základy vzdělání; nedokončené základní vzdělání B
Děkuji za pozornost