Modul II - Příprava lektora na výuku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EU PENÍZE ŠKOLÁM Učíme se pro život 2010 – 2013 reg. č. CZ 1.07/1.4.00/
Advertisements

Lineární rovnice 8.-9.ročník
P ILOTNÍ OVĚŘENÍ VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU V RÁMCI PROJEKTU Průvodce CR – Specialista pro Jihomoravský kraj CZ.1.07/3.2.04/ Tento projekt je spolufinancován.
JAK MLUVÍ ZVÍŘATA II. Bc. Jana Vaňkátová
JAK MLUVÍ ZVÍŘATA Bc. Jana Vaňkátová
Modul I - Lektor a dospělí účastníci vzdělávání VYPRACOVAL: Ing. Vladimír Mareš, CSc. Vzdělávací program Lektorských dovedností a aplikace vhodných metod.
PEČKY Václav Dřízhal ©2007 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. 1 MANAŽERSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ KOMUNIKACE,VYJEDNÁVÁNÍ.
Upozornění •Prezentace Občanského sdružení ve škole i mimo ni, Hlavatce byla z kapacitních důvodů těchto webových stránek upravena. Oddělením řízení grantů.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
ARITMETICKÁ POSLOUPNOST
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Sylabus pro prezentační dovednosti I.
Sylabus pro prezentační dovednosti III.
1ORE-institut, o.p.s. Smart administration v cestovním ruchu Projekt MMR ČR „Školení a vzdělávání pracovníků v cestovním ruchu“ CZ / /0002.
Lidské zdroje a zaměstnanost a státního rozpočtu ČR.
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Výchovné problémy ZŠ Prezentace projektu č. CZ.1.07/1.3.03/
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
Reg. číslo projektu: CZ.1.07/3.2.07/
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
CZ / /0390 Posílení role Odborového svazu KOVO při zvyšování adaptability jeho členů Příjemce dotace: OBSLUŽNÁ SPOLEČNOST,a.s. Partner: Odborový.
Didaktické prostředky
Rozvoj klíčových kompetencí ve všech ročnících nižšího gymnázia formou terénních cvičení TENTO PROJEKT BYL SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A.
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Podpora profesního rozvoje učitelů v počátečním vzdělávání CZ.1.07/1.3.00/ Stěžejním motivem je představení netradičních a inovativních výukových.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
AUTOMANAŽERSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ NA PRINCIPU BENCHMARKINGU
1 Zkušenosti s výukou dovedností z předmětů ELCP a IBT Simona Trávníčková
Pardubice 15. a 16. listopadu 2012 Ing. Petr PETŘÍK
Prezentační dovednosti
Vlastní hodnocení školy a školní vzdělávací program
1 UNTERNEHMEN – STRATEGIE - LÖSUNGEN Moduly k zjišťování a podporování základních odborných kompetencí.
VESMÍR SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
TUL H32 Představení projektu OPVK: „Inovace mezioborového studijního programu Ekonomika a Management se zaměřením na znalostní ekonomiku”
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
TÉMA: VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
1 Úvod do modulu: Evaluace distančního vzdělávání Miroslava Dvořáková Olomouc 2007 akademie distančního vzdělávání.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
Personální plán pro podnikatelský plán
AUDIT ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ V MALÝCH A STŘEDNÍCH PODNICÍCH Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business.
Název:VY_32_INOVACE_VVP_9A_5F Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Helena Židová Ročník:9.r. Tematický okruh,
Hračky – pravidla ve třídě MŠ
6. HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ
Didaktické prostředky
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Co nepatří do dárku Vnímání.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Plánování prvních kroků
Vnímání, pozornost, soustředěnost, paměť
Prostorová orientace,vnímání, počet
ROZVOJ INTELEKTUÁLNÍHO KAPITÁLU A VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ
Co se přírodě nelíbí.
Medvídek se ptá: „Které písmenko kamarád ztratil ?“
HLEDEJ VÝROBKY K RŮZNÝM PROFESÍM.
Dobroty z vajec podoblast.
GEOMETRICKÉ TVARY Poznáš je?.
ZEMĚ, VODA, VZDUCH Příroda.
Transkript prezentace:

Modul II - Příprava lektora na výuku VYPRACOVAL: Ing. Vladimír Mareš, CSc. Vzdělávací program Lektorských dovedností a aplikace vhodných metod lektorské výuky prostřednictvím vzdělávacího programu Manažerských dovedností pro nižší a střední management, registrační číslo projektu CZ.1.07/3.2.13/03.0010 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. Program Identifikace vzdělávacích potřeb Logika výstavby školicí jednotky Didaktika a metodika z pohledu profesního vzdělávání Vyučovací metody, druhy a volba Metody tzv. problémového vyučování - případové metody Vizualizace a práce s didaktickou technikou Tvorba učebních pomůcek pro účastníky Scénář (plán) lektorského vystoupení a jeho příprava Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. 2

Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. Metody výuky přednáška s diskusí práce ve dvojicích a skupinách případové studie zaměřené na profesní vzdělávání simulace a výukové hry nácvik vystupování před skupinou vč. záznamu na kameru a následný rozbor řízená diskuse cca 60% výuky je realizováno dialogickými metodami. Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. 3

Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. Cíle zlepšíte si své lektorské schopnosti a dovednosti a budete je vhodně aplikovat v oblastech, kterým se běžně při své lektorské činnosti věnujete (tzn. zejména v oblasti manažerských dovedností); v průběhu tvorby vzdělávacích programů budete mít možnost uplatnit svůj názor a praktické zkušenosti a tím ovlivnit výsledný produkt. Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. 4

Člověk, který mnoho mluví, řekne nakonec hloupost. Alexandre Dumas Člověk, který mnoho mluví, řekne nakonec hloupost. Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. 5

Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. Příprava = 9 / 10 úspěchu Cíle Posluchači Čas Vizuální pomůcky Materiály Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. 6

Analýza vzdělávacích potřeb Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. 7

Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. Učební jednotka Cíl Hodnocení výkonu Vstupní chování Učební proces Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. 8

Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. Analýza posluchačů hodnoty potřeby zábrany vědomosti dovednosti Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. 9

Určete prvky obsahu - úvod uvádí přehled vyvolává očekávání vysvětluje cíle a racionální podstatu stimuluje zájem Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. 10

Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. Obsah - hlavní část (5P) poradit informace pro účastníky ptát se zjistit úroveň dovedností a stimulovat myšlení a zájem dát účastníkům čas na kladení otázek přizpůsobit srovnávat informace s předcházející výukou použít deduktivní přístup: úč. aplikují informace na příkladech induktivní přístup: úč. dělají závěry z příkladů posoudit vyhodnotit, zda jsou cíle dosažitelné vzdělávacím programem Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. 11

Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. Obsah - závěr rekapitulace hlavních bodů příprava plánu činnosti, jak účastníci v budoucnosti využijí to, co se naučili prostor pro účastníky, vyjádření jejich zpětných vazeb příprava přechodu do dalšího kurzu, modulu, školení... Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. 12

Didaktika a metodika z pohledu profesního vzdělávání Metody = strategie pro podporu obsahu (např. přednáška, diskuse, práce v malé skupině, atd.) Prostředky = fyzické prvky pro podporu metod (např. o flipcharty, materiály rozdávané účastníkům, snímky pro dataprojektor, počítače, videofilmy, atd.) Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. 13

Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. Vizualizace a práce s didaktickou technikou umožní lektorovi a účastníkům: připravit vypracovat oživit opravit zpracovat odkázat (na co) zvětšit nebo zmenšit poskytnout a získat zpětnou vazbu sumarizovat učit se na dálku ukládat materiály k programu. Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. 14

Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. Podávejte své myšlenky přitažlivým způsobem Dale Carnegie Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. 15

Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. Lepší jeden obrázek než 1000 slov Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. 16

Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. 17

Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. Porovnání parametrů kol Nevhodný snímek Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. 18

Usměrňujte pozornost posluchačů Vypnutí obrazu projektoru (černá plocha) Otočení archu s informacemi Smazání tabule Odkrytí a zakrytí předmětu Nedáte předměty nebo informační materiály kolovat Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. 19

závisí výhradně na věcech, které udělám, až školení skončí Hodnota školení závisí výhradně na věcech, které udělám, až školení skončí = zlepšený pracovní výkon Kroky, akce, změny Začátek akce Cílový termín Kdo mi může pomoci   Vypracoval: Ing. Vladimír Mareš, CSc. 20