Pěvecká interpretace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Kalousková
POČÁTKY HUDEBNÍCH DĚJIN U NÁS
HV-1 Hudební výchova DUM č. 14 Prima – kvarta osmiletého studia
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Hudba 20. století.
HV-1 Hudební výchova DUM č. 11 Prima – kvarta osmiletého studia
Renesanční hudba (15. – 16. st.)
ICT VLASTNOSTI TÓNŮ – výška tónů
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Autor: Mgr. Hana Kalousková
Studijní zaměření: hra na klavír
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv10/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
HUDBA V RENESANCI.
A.
Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Bukovinová Barbora, sekunda
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Madrigal a Fuga.
Školní vzdělávací program, Hra na klavír
HUDEBNĚ – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Číslo a název šablony klíčové aktivity
ICT 2 – 3 – 29 HV Leoš Janáček Anotace: Materiál seznamuje žáky s hudebními díly a životem autora. Prezentace obsahuje odkaz na poslechovou skladbu a.
Hudební výchova Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/ Autor: Mgr. Michal Mynář.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Giacomo Puccini.
Zpěvní hlasy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michaela Nyczová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Druhy skladeb a hudební formy
Název Folková hudba Šablona CZ.1.07/1.4.00/    Poř.číslo HV 7
Housle Martin Otýpka sekunda.
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
Baroko Mgr. Jakub Tomala.
Hudba na jevišti.
Gymnázium Židlochovice Hudební výchova sekunda
W. A. MOZART geniální hudební skladatel
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
Sólový versus sborový hlas MUDr. Radan Havlík, Ph.D. AUDIO-Fon centr s.r.o., Brno MgA. Andrea Priechodská-Široká Sólistka opery Národního divadla Brno.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/13 Název materiálu: Hudba v období romantismu Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 26/20 Název materiálu: Velmi stručný přehled dějin vážné hudby Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Zdeňka Pecková Číslo VY_32_INOVACE_3426 NázevGiuseppe Verdi Téma hodinyŽivot a dílo G. Verdiho PředmětHudební.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_05_Opera, Bedřich Smetana.
Fyziologie hlasového ústrojí Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými.
Test k ověření znalostí z HV
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Dějiny hudby a její osobnosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Carl ORFF ICT 2 – Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR.
Určeno žákům prvního stupně ZŠ
Opera Obr. 01 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Makovičková.
HUDEBNÍ VÝCHOVA HUDBA NA JEVIŠTI
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
NÁZEV ŠKOLY: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Antonín Dvořák dílo.
Kód: VY_32_INOVACE_8_17 Šablona: III/2
Orchestrální hudba Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Průhonice
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/13 
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Opera AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_09_HV6_Skála
Název: Středověká hudba VY_32_inovace_HV6789_13 Oblast: Hudební výchova Stručná anotace: Materiál je určen k seznámení žáků s hudbou období středověku,
Název školy ZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice Autor Bc. Jiří Grüner
Dějiny hudby a její osobnosti
O lidském hlase AUTOR: Mgr. Aleš Skála
Baroko 17. a 18. století.
Transkript prezentace:

Pěvecká interpretace

1. Portály věnující se problematice hlasu a hlasové výchovy Hlasové centrum, o.p.s. http://www.hlasovecentrumops.cz/ Jitka Vydrová: Schopnosti a možnosti hlasivek http://prehravac.rozhlas.cz/audio/2256711 Vzácné poruchy hlasu http://www.ceskatelevize.cz/porady/10315080042-tep-4/213411058130007/video/251242

Televizní pořad o hlase a uměleckém hlase http://www. ceskatelevize Akustické listy www.czakustika.cz Centrum léčby hlasových poruch http://www.hlascentrum.cz/skriptumOpocno.pdf

Hlasohled http://www.hlasohled.cz/cze/konference/ke-stazeni---prispevky-z-minulych-rocniku.html Výzkumné centrum hudební akustiky – podsekce výzkum hlasu http://zvuk.hamu.cz/vyzkum/hlas.php Hlas, mluva řeč www.damu.cz/umeni...a...herectvi/.../Hlas%20mluva%20rec.../file

2. Základní poznatky z oblasti hlasové výchovy (shrnutí) „Tak jako houslista rozeznívá struny svého nástroje smyčcem, tak zpěvák rozezní svoje hlasivky správně ovládaným proudem vydechovaného vzduchu, který opírá o dobře vytrénovaný brániční sval.“

mísení hrudní a hlavové rezonance

Vlastnosti hlasu A) síla B) barva C) výška soprán (h-c3) mezzosoprán (g-a2) alt (e-e2) tenor (H-c2) baryton (G-g1) bas (E-e1)

Přirozený pěvecký střed Zde musí začít hlasová a pěvecká výuky všemi základními cvičeními) Přirozený pěvecký střed má rozsah cca č.5 - v.6 Hlasová cvičení: Tón zazní nejprve v představě a potom měkkým hlasovým začátkem Ústa se otvírají především na výšku než na šířku

brumendo Patří k základním hlasovým cvičením začátečník se při něm může snadno kontrolovat a zároveň plněn soustředit na tvorbu tónu Správně tvořené zní bez jakéhokoliv tlaku, neunavuje… V počátku jsou nejvhodnější sestupná cvičení

Hlasová hygiena - pedagogický syndrom Hlas velice trpí, jestliže je nucen do zpěvu po nějakém rozčilení. V takovém případě je nutné se nejprve uklidnit, aby překrvené hlasivky nebyly namáhány…

3. Stručně k historii pěvecké interpretace Kastráti Katolická církev se od počátku, zejména pak ve středověku, řídila slovy svatého Pavla, že ženy mají být v kostele zticha. Pro provozování chrámové hudby byl vybírán zpěv dětí a vysoce posazené hlasy přirozených tenorů. Později tento výběr nestačil, neboť kontratenoristé často vydávali nepříjemné zvuky a kastráti se stali ideálním řešením. vali nepříjemné zvuky a kastráti se stali ideálním řešením

Farinelli (Carlo Broschi; 1705-1782) http://www.youtube.com/watch?v=t9h7oB0TpLY

k zamyšlení, aneb co zůstalo od baroka dodnes: Sylabický vs. melismatický zpěv (způsob zpěvu, kdy je řada tónů nebo melodie zpívána na jedné slabice) Barokní ornamentika - zpočátku snaha zdůraznit nejvýznamnější či nejexpresivnější slova textu. k zamyšlení, aneb co zůstalo od baroka dodnes: Protože společnost mnohdy oceňovala výše virtuózní výkon interpreta než výkon skladatele, osoboval si interpret často nadměrná práva.

belcanto či bel canto (italsky krásný zpěv) je pěvecká technika, která vznikla v Itálii počátkem 17. století spolu s vznikem opery a byla až asi do roku 1840 převládající technikou evropské opery. Vyznačuje se legátovým vedením hlasu, použitím techniky messa di voce (změnou síly hlasu při zpívání jednoho tónu) a používáním různých ozdob (appoggiatury, koloratury, fioritury). Belcanto vyšlo z módy s nástupem Verdiho a verismu; bylo to i z praktických důvodů, protože belcantový zpěv se nemohl prosadit proti rozšířenému orchestrálnímu aparátu.

Klasicistní umírněnost – snaha o rovnováhu rozumu citu (mizí barokní efekt a afekt), v duchu estetických ideálů 3P – prostota, pravdivost, přirozenost W. A. Mozart – 1791 premiéra Kouzelné flétny – libreto je psáno v němčině (v té doby byla pro jazyk opery běžná italština) – podhoubí pro vznik oper v národním jazyce http://www.youtube.com/watch?v=OL7YF0Djruk

Romantismus určité zintimnění (domácí muzicírování – hra na klavír a zpěv jako znak „dobré výchovy“ měšťanů…) Píseň prokomponovaná – každou sloku textu zhudebňuje jiným způsobem, vysoké nároky Píseň strofická – všechny sloky jsou zhudebněny stejně Franz Schubert – napsal přes 600 písní

Wagnerovský pěvec Wagnerovy opery jsou extrémně dlouhé (asi jako Pán prstenů  ) v extrémně vypjatých polohách, pro pěvce fyzicky náročné Dříve se v jedné roli wagnerovské oper vystřídalo více zpěváků

20. století Debussy – (Pélleas a Melisanda) – vyznání lásky milenců umisťuje do pološeptaných slov bez doprovodu orchestru… celá opera záměrně pracuje s deklamací s poměrně malými intervalovými odchylkami U Janáčka hudba vyplývá z mluveného slova, nářečí – tzv. nápěvková mluva Alois Hába – čtvrttónová opera Matka http://www.youtube.com/watch?v=127K6DGpbhc

Nejslavnější operní árie – kulturní přehled Nessun dorma - Turandot (Giacomo Puccini). http://www.youtube.com/watch?v=RdTBml4oOZ8 O Mio Babbino Caro - Gianni Schicchi (Giacomo Puccini) http://www.youtube.com/watch?v=x-4TSWg2h3w Měsíčku na nebi hlubokém – Rusalka (Antotnín Dvořák) http://www.youtube.com/watch?v=Qul0b3e631k

4. Alternativní hlasové techniky Alikvotní zpěv - technika, pomocí které lze zesílit alikvotní tóny, přirozeně obsažené v hlase a vytvořit iluzi dvojhlasého zpěvu Sprechgesang - technika, která se nachází přibližně napůl cesty mezi řečí a zpěvem. Využil ji například Arnold Schoenberg ve své skladbě Pierrot Lunaire Scat - improvizovaný jazzový zpěv beze slov nebo s nesmyslným textem Jódlování - technika, která je součástí lidové hudby v Alpských zemích, převážně v Rakousku a Švýcarsku. Je založena na velkých a rychlých intervalových skocích, které jsou navíc doprovázeny změnou hlasového rejstříku. Nižší tón je zpíván prsním rejstříkem a vyšší pak falzetem

5. Jak si vybrat vhodnou píseň? Ideálně, pokud máte k písni „citový“ vztah Vymezte se rozsahem svého hlasu (tzn. soprán-alt-tenor-bas + určete, zda-li zní Váš hlas v celém svém rozsahu uceleně…) Určete si, zda umíte zpívat dlouhé tóny, pakliže ne, zvolte písničku, kde se hodně střídají slabiky (písnička má jakoby „herecký“ charakter – trefování se do tonů)

Pokud si ve zpěvu nevěříte, vyberte píseň, kterou zpívají herci (např Pokud si ve zpěvu nevěříte, vyberte píseň, kterou zpívají herci (např. B. Polívka, J. Bohdalová ad. Inspirujte se v televizních estrádách…) Pokud Vám píseň svým charakterem vyhovuje, ale tóninou nikoli, transponujte ji do Vám vyhovující tóniny.

Příklady pěvecké literatury: Já písnička 1-5 Písnička 2 Písničky z pohádek a dětských filmů 1-4 Jan Masaryk: Národní písně Ferdinand Sládek: Náš poklad 1-2 Ema Destinová: Album klasiků Americký musical Svet muzikálov aj.

Shrnutí požadavků k získání zápočtu z předmětu KHV/55PN3 Zazpíváte 3 písně zpaměti s klavírním doprovodem (nemusíte se doprovázet sami, ale můžete požádat své spolužáky) V zásadě můžete vyžít jakoukoli zpěvníkovou literaturu, nezpívejte primárně tzv. dětské písně typu "Houpy houpy, kočka snědla kroupy“ Ideální je, pokud budou písně vzájemně kontrastní (dur - moll, lidová - umělá) Zápočet proběhne 4. 6. 2014 v čase 14.10 – 16.35 (viz systém STAG)