Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH KOMUNIKACÍ 2012
Týmová práce TYMP 2/ C3 Literatura Belz, H., Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. 375 s. ISBN 80-7178-479-6. Kubeš, M. at all. Manažerské kompetence. Způsobilosti výjimečných manažerů. Praha: Grada Publishing, 2004. 184 s. ISBN 80-247-0698-9. Plamínek, J., Fišer, R. Řízení podle kompetencí. Praha: Grada Publishing, 2005. 180 s. ISBN 80-247-1074-9. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
Co je management Management je zajišťování určitých činností: Týmová práce TYMP 2/ C3 Co je management Management je zajišťování určitých činností: plánování organizování personalistika – výběr, rozmístění a hodnocení pracovníků kontrolování vedení, delegování, motivace Cíl: řídit a zefektivnit procesy. Pozn.: zdroje: lidé, finance, čas, materiál, informace PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
Co je leadership - vedení lidí Týmová práce TYMP 2/ C3 Co je leadership - vedení lidí Vedení je určování cíle, schopnost motivování, hodnocení, delegování, ovládání koučování, umění vedení porad a podpory týmové práce. Podmínkou je znalost sebe sama a druhých. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
Co je management? Co je leadership? Týmová práce TYMP 2/ C3 Co je management? Co je leadership? Roztřiďte tyto pojmy do obou kategorií: Kultura, plán, nebezpečí, související problémy, připevnit, instrukce, postupné zlepšování, vliv, představy, slabé stránky, vize, metody, uvolnit, jednoduchost, nezávislost, autorita, aktivovat, zachovávat rovnost, skeptický, urovnání, věda, umění, závislost, izolované problémy, inspirace, radikální změny, silné stránky, příklady, konfrontace, reagovat, experiment, riskovat, hierarchie, optimistický, povinnosti, příležitost, strategie, fakta. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
Jaký je rozdíl mezi manažerem a leaderem? Týmová práce TYMP 2/ C3 Jaký je rozdíl mezi manažerem a leaderem? Cvičení: Tým má za úkol realizovat studijní cestu do Egypta. Nakreslete, vytvořte koláž, popište: Znalosti Dovednosti Vlastnosti Které jsou potřebné pro manažera, pro leadera. Které jsou společné? PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
Klíčové kompetence manažera a leadera Týmová práce TYMP 2/ C3 Klíčové kompetence manažera a leadera Komunikace a spolupráce (40,2%) Samostatnost a výkonnost (26,9%) Řešení problémů a tvořivost (18,6%) Odpovědnost, spolehlivost, myšlení a učení (9,9%) Zdůvodňování a hodnocení (6,9%) Klíčové kompetence požadované v inzerátech na pracovní místa (1997, Švýcarsko, denní tisk, 3420 inzerátů) Blíže: Belz, H,, Siegrist, M.: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení, Praha, Portál 2001,375 stran. Klíčové kompetence přesahují hranice odbornosti. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
Struktura klíčových kompetencí Týmová práce TYMP 2/ C3 Struktura klíčových kompetencí SOCIÁLNÍ KOMPETENCE KOMPETENCE VE VZTAHU K VLASTNÍ OSOBĚ KOMPETENCE V OBLASTI METOD Co to znamená? Získávání klíčových kompetencí je celoživotní, individuální proces, který slouží k rozvoji osobnosti. Existují různé koncepty. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
schopnost týmové práce schopnost čelit konfliktním situacím Týmová práce TYMP 2/ C3 Sociální kompetence schopnost týmové práce Koopera- tivnost schopnost čelit konfliktním situacím komunika-tivnost PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
Kompetence ve vztahu k vlastní osobě Týmová práce TYMP 2/ C3 Kompetence ve vztahu k vlastní osobě Kompetentní zacházení se sebou samým Být svým vlastním manažerem Schopnost reflexe vůči sobě Schopnost posuzovat sám sebe a dál se rozvíjet Rozvíjení vlastních hodnot a lidského obrazu PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
Kompetence v oblasti metod Týmová práce TYMP 2/ C3 Kompetence v oblasti metod vypracovávat tvořivá řešení zaměření na cíl uplatňovat odborné znalosti kriticky hodnotit v zájmu dosažení inovací plánovat a organizovat dávat věci do kontextu, poznávat souvislosti strukturovat a klasifikovat nové informace zvažovat šance a rizika PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
komunikační dovednosti naslouchání empatie sdělování prezentace vedení porad komunikační dovednosti požadavky na měkké dovednosti vyjednávání motivace lidí vztahové dovednosti vedení lidí zvládání konfliktů usnadňování spolupráce týmová spolupráce využívání lidských zdrojů
Přehled základních kompetencí Týmová práce TYMP 2/ C3 Přehled základních kompetencí Zhodnoťte své kompetence 1 2 3 4 1. Komunikace 2. Kooperace 3. Řešení problémů 4. Kreativita 5. Samostatnost 6. Výkonnost 7. Zodpovědnost 8. Schopnost přemýšlet 9. Schopnost učit se 10. Schopnost zdůvodňovat 11. Schopnost hodnotit PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz
Deset pravidel úspěšného vedení Týmová práce TYMP 2/ C3 Deset pravidel úspěšného vedení Buďte přístupní stížnostem a problémům. Při zadávání instrukcí buďte rozhodní. Personální problémy řešte okamžitě. Buďte důslední. Zachovejte si klid. Nemluvte o podřízených za jejich zády. Mějte smysl pro humor. Nebuďte přátelé, buďte spolupracovníci. Dbejte, aby podřízení věděli, co se od nich očekává. Umožněte podřízeným, aby pomáhali s řešením problémů. PhDr. Pavla Kotyzová, Ph. D., kotyzova@fmk.utb.cz