UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ PUBLIC RELATIONS … aneb Jak dobrou interní komunikací získat dobré spojence OLGA JURÁŠKOVÁ UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ
Interní komunikace začíná u managementu, Public relations Interní komunikace začíná u managementu, zásadně ovlivňuje vnímání image značky, zaměstnanec je prvním firemním zákazníkem, je nositele firemní image, podporuje loajalitu zaměstnanců, předchází šeptandě, která je zdrojem interní krize, vede „napříč“ celou firmou (příklad: plenky Huggies plus 5 zdarma – problém s obalem, logistikou, na prodejně, vyšší náklady než efekt), měl by ji dělat zkušený člověk, kterému lidé věří, ředitel jako nositel dobrých zpráv („chrání své lidi“), negativní zprávy komunikuje někdo jiný. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN
Public relations Vytvořte si spojence Motivujte kolegy pro tvorbu kreativních nápadů a pak je za ně odměňte. Seznamte je jako první s novým výrobkem/reklamou/promo akcí. Nechejte je výrobek vyzkoušet – získejte rychlou zpětnou vazbu. Zapojte do hledání nových řešení/nápadů děti zaměstnanců (NASA a děti 8 – 12 let). Vytvořte tvůrčí prostředí ve firmě – kuchyňka, relaxační místnost …podporujte jak komunikačně, tak prostředím tvůrčí potenciál svých lidí. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN
Interní komunikace Komunikace mezi: majiteli a managementem, Public relations Interní komunikace Komunikace mezi: majiteli a managementem, managementem a zaměstnanci, mezi zaměstnanci navzájem. dobrá komunikace pochopení sounáležitost vyšší výkon ocenění UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN
Interní komunikace Osobní x neosobní komunikace Public relations Interní komunikace Osobní x neosobní komunikace Formální x neformální komunikace Osobní komunikace: rozhovor s ředitelem / setkání managementu se zaměstnanci týmové briefingy porady systémy ocenění (pochvaly, motivace) UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN
Interní komunikace Neosobní komunikace e-mail intranet Public relations Interní komunikace Neosobní komunikace e-mail intranet firemní noviny, časopis další tištěné materiály (kodexy, pravidla, pokyny …) průzkumy, dotazníky, schránky nástěnky UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN
Nástroje komunikace Firemní zpravodaj (časopis) + informace Public relations Nástroje komunikace Firemní zpravodaj (časopis) + informace + posílení sounáležitosti - vyšší náklady Nástěnky + flexibilita + dostupnost + zájem - nutnost aktualizace UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN
Nástroje komunikace Korespondence + „osobní“ přístup + budování image Public relations Nástroje komunikace Korespondence + „osobní“ přístup + budování image Porady + osobní kontakt + diskuse + zpětná vazba - nutnost dobré přípravy UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN
Nástroje komunikace Uvítací „balíček“ + informace pro nové zaměstnance Public relations Nástroje komunikace Uvítací „balíček“ + informace pro nové zaměstnance + překonání počátečních „šumů“ + budování image Osobní komunikace managementu + osobní kontakt + možnost „vyříkat si věci“ + metoda „otevřených dveří“ - časová náročnost - formální přístup UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN
Nástroje komunikace Intranet + flexibilita Public relations Nástroje komunikace Intranet + flexibilita + „poradce“ (návody, směrnice) + zpětná vazba - dostupnost UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN
Public relations Co je důležité Zjistit, co si lidé myslí, z čeho mají obavy, jaké informace očekávají – podle toho plánovat komunikaci, emotivní vyznění, „náladu“ sdělení. Osobní angažovanost managementu – setkání se zaměstnanci, otevřená komunikace, důvěra. Nekončit sdělení negativně, ale pozitivně – řešením, vizí budoucnosti … Využít zaměstnanců ke kreativnímu řešení různých problémů, zapojovat je do interních soutěží. Zaměstnanec jako „reklamní nosič“ – oblečení, vůně, zkušenost s výrobkem, doporučení ve své sociální skupině (Rama a Ramaterie). UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN
Firemní časopis Účinný nástroj firemní komunikace Public relations Firemní časopis Účinný nástroj firemní komunikace Nositel firemní kultury Podporuje sounáležitost zaměstnanců s firmou Umožňuje aktivní zapojení zaměstnanců Oceňuje nejlepší zaměstnance Ovlivňuje širší sociální okolí Motivuje zaměstnance Buduje image firmy UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN
Obsah firemního časopisu Public relations Obsah firemního časopisu Informace managementu Praktická sdělení Úspěchy firmy, růst firmy Odborné informace z oboru, trendy Představení nových kolegů Informace o zaměstnaneckých výhodách Pochvalné dopisy zákazníků Narozeniny, významné události Ocenění nejlepších zaměstnanců, týmů Pozvánky na firemní akce Zábava, humor, „odlehčení“ UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN
Proč to všechno? Zaměstnanci jsou prvními firemními zákazníky. Public relations Proč to všechno? Zaměstnanci jsou prvními firemními zákazníky. Sebelepší externí komunikace nebude efektivní bez dobré interní komunikace. Budování image nejen u zaměstnanců, ale také v jejich širší sociální skupině. Dobří, loajální a zainteresovaní zaměstnanci jsou nejvyšší hodnotou firmy. UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ZLÍN