Speciální vozidla Dle předpisu SŽDC (ČD) S8 pro provoz, údržbu a opravy speciálních vozidel
Co jsou speciální vozidla? Drážní vozidla jsou dopravní prostředky závislé při svém pohybu na stanovené součásti dráhy (kolej, trolej, lano…); drážním vozidlem není vozidlo pro technologickou obsluhu výroby, provozované na zvlášť k tomu vyhrazených kolejích vlečky. Železniční kolejová vozidla jsou drážní vozidla nesená a vedená při svém pohybu železniční kolejí
Co jsou speciální vozidla? Speciální vozidla (SV) jsou železniční kolejová vozidla konstruovaná pro údržbu, opravy a rekonstrukce dráhy nebo pro kontrolu stavu dráhy, technologickou přepravu materiálu a osob a odstraňování následků nehod a mimořádných událostí.
Co speciální vozidla nejsou? Lehké kolejové prostředky jsou přenosné stroje při práci zpravidla ručně tažené nebo tlačené po koleji
Co musí SV mít Schválení typu je rozhodnutí drážního správního úřadu na základě splnění tech. podmínek, provedených typových zkoušek a výsledků zkušebního provozu Průkaz způsobilosti drážního vozidla je doklad o prokázání tech. způsobilosti shodou se schváleným typem Povolení k provozu vydává se na 1 rok Povolení k technologickému využití stanovením podmínek v předpisu SŽDC (ČD) S8/3
Dělení SV Speciální hnací vozidla (SHV) Speciální tažená vozidla (STV)
Speciální hnací vozidla SV s vlastním pohonem o jmenovité hmotnosti vyšší než 20 t nebo s vlastním pohonem umožňujícím vozidlu rychlost vyšší než 10 km/h bez ohledu na hmotnost. Dělí se na: pouze kolejová s táhlovým a narážecím ústrojím normální stavby (ASP, UK 25/18) bez táhlového a narážecího ústrojí normální stavby (MUV 69) dvoucestná vozidla SHV zvláštní konstrukce (PKP 25/20)
Speciální tažená vozidla SV nevybavená vlastním pohonem Dělí se na: STV s táhlovým a narážecím ústrojím normální stavby (SDK II, PSE, SČ) STV bez táhlového a narážecího ústrojí normální stavby, speciální podvozky (PV, ZPK 56) SV s vlastním pojezdem nesplňující náležitosti SHV (Minima)
Kolejové jeřáby Odpovídají speciálním hnacím vozidlům Nehodové jeřábové jednotky Speciální předpis pro provoz, údržbu a opravy SŽDC (ČD) V1
Podmínky pro provoz stanovuje předpis SŽDC (ČD) D2/81 pro technologické využití stanovuje předpis SŽDC (ČD) S8/3 počet členů obsluhy stanoví SŽDC (ČD) S8/3 pokud obsluhu tvoří více než 1 osoba musí být stanoven vedoucí stroje (u strojů pro práci na TV je stanoven vedoucí práce podle ČSN, EN, SŽDC (ČD) D2 nebo SŽDC (ČD) D7/2)
Práce SV Za bezpečnost obsluhy SV i pomocných zaměstnanců z hlediska provozu a za uvedení koleje do provozuschopného stavu po ukončení práce odpovídá vedoucí práce vedoucí stroje se řídí jeho pokyny
Vedoucí stroje odpovídá za technický stav, provozuschopnost a údržbu SV správnou obsluhu SV dodržení předepsané technologie a práce a bezpečnosti provozu bezpečnost obsluhy při práci, údržbě a opravách kvalitu provedené práce a splnění pracovních příkazů používání OOPP všemi zaměstnanci vedení knihy předávky vybavení SV
Na dvou-(více-)kolejné trati je povinen nahlásit vedoucímu práce, že stroj bude při práci zasahovat do průjezdného průřezu sousední koleje zahájit práci až po zajištění informování o jízdách vlaků po sousední koleji (nebo její vyloučení) odpovídá za včasné odstranění pracovních částí z průjezdného průřezu sousední koleje
Provoz SV se smí používat jen k účelům určeným prorážení závějí je zakázáno, pokud SV k tomuto účelu není přímo určeno přeprava osob na SV jen se souhlasem vedoucího stroje při přesunu SV musí být všechny pracovní části zajištěny v přepravní poloze dtto pro vozové jeřáby
Dvoucestná vozidla stavební stroje nebo silniční vozidla vybavená zařízením (kolejovými adaptéry), které umožňuje jejich pohyb po kolejích; zpravidla s vlastním pohonem ve smyslu předpisů se za dvoucestné považuje vozidlo, jehož kolejové adaptéry jsou v pracovní (činné) poloze, jinak se jedná o pracovní stroj
Kolejové adaptéry ty části dvoucestného vozidla nebo SHV zvláštní konstrukce, které doplňují kolový (případně plazový) pojezd pro bezpečné vedení vozidla kolejí mohou to být i hnací/hnané nápravy nebo podvozky, pokud je jimi dvoucestné vozidlo vybaveno
Pokud pneumatiky přesahují průjezdný průřez, musí být strojník seznámen s překážkami, musí je přejíždět se zvednutými pneumatikami nebo pod kontrolou rychlostí max. 5 km/h (pokud pneumatiky zajišťují i brždění, musí se stále alespoň jedna náprava dotýkat kolejnice)
Další podrobnosti viz předpis SŽDC (ČD) S8 předpis pro provoz, údržbu a opravy speciálních vozidel