Teorie demokratizace a lidsko-právní studia

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Bakalářská práce FFMU v Brně, Ústav české literatury a knihovnictví
Advertisements

Obsah a dodržování lidských práv
Občanská nauka Listina základních práv a svobod ČR ; VY_32_INOVACE_D2_09 Interaktivní výklad: Listina základních práv a svobod ČR 2.A.; Mgr.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
JUDr. Martina Burachovičová
MULTIKULTURNÍ SOUŽITÍ
Aarhuská úmluva a požadavky na účast veřejnosti Zuzana Drhová, Zelený kruh.
ÚVOD DO SOCIÁLNÍ POLITIKY
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
Politologie jako věda Politika moc
registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.11
Právní stát je takový stát, ve kterém je vztah mezi občanem a státem vymezen pomocí práva dříve (např. v rodové společnosti) existovalo tzv. zvykové (obyčejové.
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_PŘV.5.34 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Právní aspekty genderového rozpočtování v České republice JUDr. Kristýna Outlá Praha.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Právní stát, demokracie a sociální stát Katedra práva.
Česká republika Demokratický stát.
V OLBY Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Osvícenství.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE PARTICIPACE a KOMUNIKACE. Role participace „Každá centrální moc, i když má minimální pravomoci, má stálou tendenci ve jménu efektivity.
Sociální zabezpečení 3. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Všeobecná deklarace lidských práv
Demokracie a její hodnoty
Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ OP: Vzdělávání pro konkurenceschopnost Zvyšování vzdělanosti pomocí e-prostoru Název a adresa školySoukromá.
Etika ve VP. Etické problémy ve střední a východní Evropě Etické otázky v politice = chování lidí v politickém procesu, zlé a dobré úmysly v pol. procesu.
Lidská práva v dokumentech
Cíle sociální politiky „Základní“ cíle (sociální), obecně: Dimenze ochrany před riziky: –Ochrana před chudobou –Ochrana navyklého životního standardu –Přesun.
VY_32_INOVACE_51_10 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Odpovědnost Accountability Problémy demokratického vládnutí.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Sociologie 13 Sociologie politiky. politika správa veřejných záležitostí – Záležitosti týkající se velké části občanů, nebo všech (oproti soukromým záležitostem)
Základní práva a svobody
PRÁVO SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ Pojem a předmět práva sociálního zabezpečení JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Životní prostředí jako veřejný statek
Věda a výzkum ● Výzkum populací (epidemiologický) ● Výzkum na člověku (klinický)  Terapeutický  Neterapeutický ● Výzkum na lidských tkáních ● Výzkum.
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Právo jako normativní systém, základní pojmy
Ochrana lidských práv v Evropě 22. února 2005
11. Vztah práva a státu a pojem právního státu
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu.
DEMOKRACIE. Co je to demokracie? Rozhodněte o pravdivosti následujících tvrzení: 1)Demokracie je ideál, s nímž většina politiků nesouhlasí. 2)V demokracii.
Občanská práva a povinnosti
Institut ochránce práv dětí
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství 6 - 9
Státověda.
ZÁSADY DEMOKRACIE Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKLADNÍ PRÁVA A SVOBODY, ROVNOPRÁVNOST
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol,
SVOBODA A PRÁVO Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Subjekty a objekty veřejných politik
Občanská práva a povinnosti
Práva a svobody a veřejná moc
Sociální inkluze
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
Politické strany VY_32_INOVACE_03-57 Ročník: 9. Vzdělávací oblast:
Lidská práva Leden 2016.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úvod do problematiky sociální politiky
Svoboda vyznání Teologická etika 2 VOŠ Jabok Mgr. Zdenko Š Širka, ThD.
LIDSKÁ PRÁVA y.
POLITICKÝ PLURALISMUS
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Transkript prezentace:

Teorie demokratizace a lidsko-právní studia Mgr. Petr Preclík, E.MA

Státy považující se za demokracie Vatican, Saudi Arabia, Myanmar, Fiji, Tonga and Brunei): http://filipspagnoli.wordpress.com

Ratifikace ICCPR

Zajímavá práva Právo na odpočinek a zotavení, včetně placené dovolené Právo svobodně opustit svůj stát a opět se do něj svobodně vrátit. Právo na rozvoj Právo na rodinný život Právo na pravdu Právo účastnit se kulturního života společnosti, těšit se z umění a podílet se na vědeckém pokroku a jeho výsledcích. Právo na adekvátní bydlení, přístup k vodě, ošacení, medicíně. Právo na mír

Co to jsou lidská práva? „Nezcizitelná základní práva člověka, které nabývá už tím, že je člověk.“ Univerzální a egalitářská Přirozená i uzákoněná práva Ukotvená v národním i mezinárodním právu Dělení lidských práv Negativní a pozitivní aspekt práv (R-P-P)

Právo na demokracii? Všeobecná deklarace o lidských právech OSN (UDHR, 1946), čl. 21. Mezinárodní konvence o občanských a politických právech OSN (ICCPR, 1966), čl. 25 Evropská konvence o lidských právech (ECHR, 1958), Dodatečný protokol 1, čl. 3. African charter on human and people‘s rights (1986), čl. 13. Většina nejdůležitějších mezinárodních lidsko-právních konvencí ustanovuje právo občanů podílet se na státní správě – kromě Africké charty tyto dokumenty přímo zmiňují i potřebu konání pravidelných a svobodných voleb. Mnoho akademiků proto z těchto článků nepřímo vyvozuje jakési právo na demokracii. Spojením zakotvení práva na svobodné volby s faktem, že konání voleb se stalo téměř výlučným způsobem mezinárodní legitimizace vlády kteréhokoli státu, došli mnozí proponenti práva na demokracii k závěru, že volby a demokracie (jakkoli dysfunkční) se staly převládající praktikou v mezinárodním společenství a tudíž dosáhly statusu zvykového práva – tedy práva, ze kterého neexistuje (alespoň v teorii) žádná výjimka. Podobný (a mnohem obecněji uznávaný) status mají například Ženevské konvence. Doporučená literatura (příklad z doby těsně po skončení studené války): Thomas Franck, The Emerging Right to Democratic Governance, American Journal of International Law, 86/1, 1992.

Lidská práva a svoboda

Vídeňská deklarace (1993) Art. 8: Democracy, development and respect for human rights and fundamental freedoms are interdependent and mutually reinforcing. Konference OSN o lidských právech konaná v roce 1993 ve Vídni ve své deklaraci schválila několik zásadních tezí, mezi nimi právě článek 8. Tato definice byla přijatá konsenzem 171 států a stala se tak de facto univerzální. O vztahu mezi lidskými právy a demokracií se diskutovalo již od doby vzniku OSN, během studené války však důraz na toto spojení kvůli diplomatickému „respektu“ k Sovětskému svazu a Číně opadl. Teprve s koncem této periody dochází k znovu otevření této debaty, objevují se proponenti „práva na demokracii“. Vezměme proto článek osm Vídeňské deklarace za výchozí bod této přednášky – jakkoli je tento článek spíše politickou deklarací než akademickým faktem, ilustruje velmi dobře soudobý mainstreamový přístup k otázce vztahu lidských práv a demokracie: jedno bez druhého nelze naplnit.

Rozmach LP: Média Zdroj: Ramos et al. (2007): Shaping the Northern Media‘s Human Rights Coverage, 1986-2000. Journal of Peace Research 44(4), p. 387.

Rozmach LP: Národní ústavy Zdroj: Elkins et al. (2013): Getting to rights: Treaty ratification, constitutional convergence, and human rights practice. Harvard ILJ 54(1), p. 70.

Rozmach LP: Národní ústavy Zdroj: Elkins et al. (2013): Getting to rights: Treaty ratification, constitutional convergence, and human rights practice. Harvard ILJ 54(1), p. 71.

Lidská práva a demokratizace LP jako dominantní globální diskurz Lidsko-právní kondicionilta Human-rights based programming Podpora demokracie a lidských práv. Volební asistence a pozorování. Příklad Evropské Unie: Podpora demokracie, lidských práv a právního státu „je cílem každé aktivity Unie“ (SEU, čl. 21) – democracy promoters.

Jenže: „Všichni mluví v kategoriích práv.“ Inflace pojmu. Absolutnost práv => nerealistická očekávání. De-politizace a de-demokratizace diskurzu. Judicializace politiky?

Jenže: Status lidských práv? Soft power / Hard power / Zvykové mezinárodní právo / Mezinárodní právo / politika? Hierarchie lidských práv? Jsou některá práva důležitější než jiná? Vymahatelnost dodržování? Přesto na mezinárodní úrovni není před demokracií a lidskými právy úniku. Oficiálně (Vídeňská deklarace o lidských právech) jsou si všechna práva rovna a jsou navzájem provázaná – právo na život má tedy stejnou váhu jako právo na pravidelný odpočinek a placenou dovolenou. V praxi je ovšem zřejmá hierarchizace. Nejsilnější je pravděpodobně právo nebýt mučen, jediné právo, proti kterému neexistuje výjimka či derogace.

Jenže: Otázka vlivu ekonomických a sociálních práv: Je-li populace hladová, negramotná, bez přístřeší a přístupu k vodě (všechno práva pod ICESCR, 1966), může demokracie fungovat?

Definice: Lidská práva Definice vycházející z: přirozeného práva positivistický přístup (Hart) koncepty založené na spravedlnosti (Rawls) lidská práva jako trumfy (Dworkin) Povinná literatura: Jerome Shestack: The Philosophical Foundations of Human Rights. Zásadní je zejména definice lidských práv jako trumfů, které přebijí jakoukoli politiku či volbu většiny. V Dworkinově přístupu tak právům náleží jakýsi prostor „za politikou“, kde jsou tato práva určující (foundational), absolutní, platná a aplikovatelná v jakémkoli kontextu.

Definice: Demokracie Nutné podmínky (R. Dahl): Kontrola vlády zvolenými reprezentanty Svobodné a férové volby Obecné právo volit Svoboda projevu, informací, sdružování Svoboda zvolených reprezentantů od těch nezvolených (armáda, náboženství) Politické zřízení musí být sebe-regulující Nikoli nutné podmínky, ale spíše indikátory (L. Diamond): konsenzus, participace, přístup, přístupnost, většinová vláda, nezávislost parlamentu, politické strany, pojistky vládnutí, horizontální i vertikální odpovědnost, právní stát. Dnešní demokracie: Globální, dominantní a očekávaná. „Moderní demokracie je systém vládnutí, ve kterém se vláda veřejně zodpovídá za své jednání vlastním občanům, kteří jednají nepřímo skrze soutěž a spolupráci jimi zvolených reprezentantů.“ (Schmitter a Karl 1991: 76).

Jenže: Ve své podstatě jsou lidská práva anti- demokratická – omezují totiž možnosti demokratické volby. (Donelly) Demokracie: kolektivní a maximalizující. Lidská práva: individuální a distributivní.

John Rawls Redefinice konceptu společenské smlouvy – přemostění Locke / Rousseau. Ochrana určitých práv poprvé nutností k demokratické společnosti Dva principy spravedlnosti: svoboda (liberty) rovnost (equality) Demokratická společnost nemůže existovat pokud tyto dva principy nejsou splněny. Volby samotné nestačí. Rawls přebírá koncept společenské smlouvy, jak jej rozpracovali klasičtí autoři liberální politické filosofie, zejména John Locke. Rawls se ovšem zaměřuje na otázku, zda existují principy, které budou obsaženy v jakékoli společenské smlouvě bez ohledu na fakt, kdo ji uzavřel – tedy bez ohledu na morální a hodnotová měřítka té či oné komunity. Rawls používá teoretický experiment – každý účastník fiktivního jednání o společenské smlouvě je zahalen závojem ignorace (veil of ignorance) a je tak zcela odříznut od vlastního ega, cílů, konceptů, morálky. Rawls vysvětluje: "...no one knows his place in society, his class position or social status; nor does he know his fortune in the distribution of natural assets and abilities, his intelligence and strength, and the like.“ Tento závoj tak nutí účastníky uzavřít takovou společenskou smlouvu, která zaručí důstojný život každému svému členovi - teprve po sundání závoje ignorace totiž každý účastník zjistí, jakou roli v nové společnosti dostal. Rawls následně definuje dva principy, které budou vlastní každé ideální společnosti: Princip svobody: Každý účastník fiktivního jednání o společenské smlouvě bude chtít zachovat vlastní svobodu. Společenská smlouva tak musí zaručovat právo na život, svobodu svědomí, asociace, majetku a další demokratická práva. Princip rovnosti: Rovnost příležitostí. Nerovnosti ve společnosti musí pracovat ve prospěch nejvíce znevýhodněných.

Ronald Dworkin Všichni účastníci demokratické společnosti musí mít možnost participovat, musejí mít zaručený podíl na vládě, ale jejich svoboda rozhodnutí musí zůstat nedotčena: Princip participace. Princip hmotného zájmu. Princip nezávislosti. Povinná literatura: Schneider, C.: The Constitutioal Protection of Human Rights in Dworkin´s and Habermas Theories of Democracy, UCL Jurisprudence Review 2000.

Ronald Dworkin Práva jsou V Dworkinově pojetí se lidská práva stávají trumfy (Set of unpolitical normative demands that trump any legislative policies and administration discretion.). Práva jsou Absolutní Okamžitě aplikovatelná Platná bez ohledu na místní kontext

Martti Koskenniemi Kritika Dworkina a teorií, které dávají přílišný důraz na koncept práv v demokratické společnosti. Tři zásadní vlivy práv na politickou kulturu: Politika ztrácí kreativní potenciál, jen realizuje práva definovaná mimo politický kontext. Lidská práva přehlížejí otázku identity. Politická kultura falešné víry. Ad 1) Zakotvení představy, že politika pouze naplňuje představu zakotvenou v sumě individuálních práv. Politika už nevytváří koncept dobré společnosti, jen naplňuje koncept daný v individuálních právech. Vzpomeňte Dworkina: Práva jsou absolutní, okamžitě platná bez ohledu na kontext: Každá politika tak jen realizuje práva definovaná mimo politický proces. Ad 2) Politika, která pouze naplňuje individuální práva jednotlivce zcela přehlíží proces tvorby jeho identity, občanství je redukováno na pasivní závislost na garantovaných právech. Dynamika lokálních, národních a dalších identit a jejich vliv na vytváření politiky je proto redukována na minimum. Ad 3) Přestože víme, že lidská práva neobstojí v kritice z teoretické roviny, nemůžeme práva opustit, protože představují nejlepší a nejrozvinutější jazyk legitimity a ochrany jedince.

Martti Koskenniemi Práva jsou konfliktní a jejich konflikt nelze vyřešit mimo politiku, ačkoli v Dworkinově pojetí žádný prostor nad právy již není. Právo na ochranu soukromí X Právo na svobodu projevu Právo na život – ale eutanázie? potrat? Proces balancování práv proti sobě a proti potřebám demokratické společnosti: politický proces.

Jurgen Habermas Univerzální rozum neexistuje (posun od Kanta) – existuje jen nekonečné množství lokálních, stejně platných pravd, morálek a názorů. Práva tedy nemohou existovat jako univerzální trumfy mimo čas a prostor.

Jurgen Habermas Ideální společnost je samostatná komunita svobodných a navzájem si rovných občanů, kteří koordinují své kolektivní záležitosti skrze neustálou komunikativní akci. Důraz je tedy kladen na: Nikdy nekončící proces validace a legitimizace Proceduru argumentace Svobodu a rovnost tohoto procesu – lidská práva

Jurgen Habermas Svoboda a rovnost všech účastníků komunikativní akce musí být ochráněna – LP. Oproti Dworkinovi je obsah těchto práv podroben validaci a legitimizaci skrze diskurs, tudíž se jejich obsah může měnit. Poprvé také důraz na osobní práva: koncept ko- originality veřejné a soukromé sféry. “Individuals need political liberties to participace in democratic procedure (which will grant them political autonomy), but they will only be willing to participate if they have been granted individual liberties to develop their own personalities and convictions (i.e. if they have private autonomy). Each form of autonomy is required to explain the other, they are cooriginal.“ (Schneider, 2000, p. 116)

Závěrem I. Postupný rozvoj robustnějších modelů demokracie založených na nezbytné ochraně lidských práv. Překonání přirozeně-právní podstaty práv coby trumfů (Dworkin) a její nahrazení diskurzivní proměnnou podstatou (Habermas). Procedurální teorie demokracie marginální.

Závěrem II. Diskurs lidských práv dodává mocný nástroj mnohým nestátním aktérům demokratizačního procesu (NGO, univerzity, odbory, jednotlivci). Demokratizační proces je ovšem nestabilní a zvrátitelný, pořádání voleb nákladné a lidsko- právní kritika oslabující režim. Přesto konstituční demokracie nejstabilnějším a ekonomicky nejúspěšnější model vlády. (Paul Collier)