Kontakty a materiály Josef Šedlbauer tel.: Alena Ševců tel.:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv člověka na životní prostředí
Advertisements

NEROVNOMĚRNOST ŽIVOTA NA ZEMI
Přelidnění planety.
PF UK, Možné změny SZP, implikace pro české zemědělství a venkov – jak je naše zemědělství multifunkční? Doucha, T. (VÚZE Praha) 1.Očekávané/možné.
Solární systémy pro aktivní topení
Lidstvo, potraviny a trvale udržitelný rozvoj Lubomír Nátr.
Sociální problematika světa
Kontakty a materiály J. Šedlbauer tel.:
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
NÁZEV: Udržitelné stavebnictví a průmysl Přednášející KAM Sika CZ Vedoucí PS 12 v Czech BCSD FOTO.
Písemka č.III  jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b 2 b 3 c a b  6 x 50 sekund opisování 
Maturitní zkoušky ve školním roce Společná část maturitní zkoušky Definuje ministerstvo školství (MŠMT) MŠMT zadává ve stejném termínu MŠMT.
Nerostné suroviny vyčepání
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
VY_32_INOVACE_26-02 Světová populace
Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Název VM
Socioekonomická a správní geografie Geografie obyvatelstva
22.Března. VODA Dnes má totiž svátek voda - životodárná tekutina. Pro někoho samozřejmostí, pro jiné vzácnost. Přejeme vodě, aby si každý člověk denně.
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
Územní energetická koncepce Jihočeského kraje České Budějovice, 24. června 2003.
LIDSKÁ POPULACE – RŮST, NATALITA, MORTALITA
1. Ekonomie jako společenská věda Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
BIODIVERZITA.
Učebnice Ekologie a ochrana životního prostředí
Globální environmentální problémy (stručný přehled vybraných témat)
Kontaminace (znečištění) vody
Chov zvířat a ekonomika Transformační změny Současný stav.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Zelená revoluce Název školy
Studijní info.
Krajina a životní prostředí
12. zasedání Poradního orgánu pro vědecké, technické a technologické záležitosti Úmluvy o biologické rozmanitosti (SBTTA-CBD) Jan Plesník Agentura ochrany.
Člověk a rostlina – kulturní rostliny, zemědělství, ekofarmy
VY_32_INOVACE_ 01 - Ekologie. Ekologie se užívá v několika významech. V původním významu je ekologie biologická věda, která se zabývá vztahem organismů.
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
prof. RNDr. Rudolf Brázdil, DrSc. Mgr. Zdeněk Máčka, Ph.D.
VYHODNOCENÍ VYVÁŽENOSTI PILÍŘŮ ROZBORU UDRŽITELNÉHO ROZVOJE ÚZEMÍ Ostrava Ing. Jiří Hon.
Globální problémy Počátky environmentálního myšlení.
Globální problémy.
Přelidnění Vypracoval: Lubomír Knopp Třída: 2L Předmět: Biologie
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
Základy sociální politiky PVZASP Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý.
Úvod do ekologie Zkus na kousek papíru napsat co si myslíš že znamenají tyto pojmy: 1.Ekologie 2.Environmentální výchova 3.Udržitelný rozvoj.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE STATUTÁRNÍHO MĚSTA JIHLAVY DO ROKU 2020 VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A SOUSTAVU NATURA 2000.
Životní prostředí a jeho ochrana Úloha práva Filip Dienstbier.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Globální problémy a globální změny Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo.
PROBLÉM SVĚTOVÉHO HLADU. nejstarší z globálních problémů – akutní hlad vede k bezprostřednímu umírání, chronické podvýživě, náchylnosti k nemocem a degeneraci.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceNástroje.
Vzájemné vztahy mezi člověkem a ŽP. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 8. Půda a produkce potravin Název sady: Základy ekologie pro střední.
Globální problémy – úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Shrnutí vlivů člověka na biosféru Podle ZELENKA, J. (2007): Ekologie a environmentalistika. Gaudeamus Hradec Králové, ISBN , 370 str.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Budoucnost zemědělství a výživy v rozvojových zemích
Ekonomika životního prostředí
Ekologické globální problémy
Britské impérium – Britské impérium – 1922.
20 TRVALE UDRŽITELNÝ ROZVOJ
 jméno, kruh, varianta 3, 4  Odpověď – 1 a b  6 x 50 sekund
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
HISTORICKÝ VÝVOJ VZTAHŮ ČLOVĚKA A PROSTŘEDÍ
Kontakty a materiály Josef Šedlbauer tel.: Alena Ševců tel.:
Environmentální problémy
JDE „JENOM“ O PŮDU?!!! KRAJINA – PŮDA A POZEMKOVÉ ÚPRAVY,
Kontakty a materiály Josef Šedlbauer tel.: Alena Ševců tel.:
Transkript prezentace:

Kontakty a materiály Josef Šedlbauer e-mail: josef.sedlbauer@tul.cz tel.: 48-535-3375 Alena Ševců e-mail: alena.sevcu@tul.cz tel.: 48-535-3786 informace k Základům environmentalistiky: www.fp.tul.cz/kch/sedlbauer (odkaz na předmět)

Environmentalistika Zabývá se důsledky působení člověka a jeho technologií na okolní svět (přírodní i lidský). Interdisciplinární, zahrnuje poznatky z fyziky, chemie, biologie, sociálních věd, filosofie. Přehledový a motivační předmět, lze navázat souvisejícími povinně-volitelnými předměty (Globální problémy a Kurs globální výchovy).

Sylabus 13.2. Vztah civilizace a životního prostředí v historii 27.2. Ekologické principy a zákonitosti 12.3. Globální problémy: společnost 26.3. Globální problémy: příroda 23.4. Trvale udržitelný rozvoj 7.5. Ekonomie a politika životního prostředí 7.5. Filozofické a etické otázky vztahu člověka k životnímu prostředí, spotřebitelská ekologie

Semináře Umožňují hlubší diskusi nad vybranými problémy. Hlavní náplň seminářů je společná práce (ve 2-4 členných skupinkách studentů) nad zadaným projektem, jeho prezentace a obhajoba. Témata projektů se týkají stavu životního prostředí a nástrojů na jeho ovlivnění. Zahrnují zpravidla popis příslušného environmnentálního problému, objasnění pozic všech stran souvisejícího environmentálního konfliktu a návrh možného řešení.

Literatura Základní literatura: Kotovicová J., Ulčák Z., Trnka P., Knotek J., Prudký J., Šťastná M., Hubačíková V., Oppeltová P., Toman F., Marada P.: Vybrané kapitoly z environmentalistiky. Brno, MZLU, 2009. Doporučená literatura k jednotlivým tématům: 1) Diamond, Jared: Kolaps. Proč společnosti přežívají či zanikají. Praha, Academia, 2008. 2) Goudie A.: The Human Impact on the Natural Environment. Blackwell Publishers, 1994. 3) Giddens, Anthony: Unikající svět (jak globalizace mění náš život). Praha, 2000. 4) Moldan, Bedřich: Podmaněná planeta. Praha, Karolinum, 2009. 5) Moldan, Bedřich: Ekologická dimenze udržitelného rozvoje. Praha, Karolinum, 2007. 6) Mezřický, Václav: Environmentální politika a udržitelný rozvoj. Praha, Portál, 2008. 7) Kohák, Erazim: Zelená svatozář, Praha, Sociologické nakladatelství, 2000.

Hodnocení Podmínkou získání zápočtu je úspěšné napsání písemného testu v rozsahu přednášek (minimum 60 %) a doložená aktivita při zpracování a prezentaci projektu. Pokud není projekt úspěšně obhájen, alternativním způsobem získání zápočtu je pozitivní hodnocení při ústním kolokviu k přednášeným tématům. Bodové hodnocení práce na projektu zahrnuje 1) doloženou aktivitu na zpracování podkladů pro prezentaci a jejich kvalitu 2) podíl na vlastní prezentaci 3) úroveň odpovědí na otázky, týkající se projektu. Při kolokviu budou pokládány otázky v rozsahu přednášených témat.

Kdy a kde přednášky: liché pondělky od 8:50 do 10:20 v F02 semináře: každý týden od 14:20 do 15:50 v B5 (spol. místnost bloku C na kolejích Harcov)

Co jsou základní problémy ve vztahu člověka a životního prostředí? počet nároky

Počet obyvatel ve světě a odhad vývoje 10 9.32 8.85 8.27 7.58 6.83 6.06 5.25 miliardy 4.43 3.69 3.02 2.52 1950 1960 1970 1980 1990 2000 2010 2020 2030 2040 2050

Populační dynamika

Populační pyramidy (typy, současnost)

Populační pyramida ČR, 2010

Populační pyramida ČR, 2050 (odhad)

Porodnost (počet dětí na jednu ženu)

Rozložení obyvatel po kontinentech Asie 59,5 % Evropa 15,0 % Afrika 11,0 % Střední a Jižní Amerika 8,0 % Severní Amerika 6,0 % Austrálie a Oceánie 0,5 %

Spotřeba energie na jednoho člověka - historie

Spotřeba energie podle zdrojů „Fotosyntetický limit“ se uplatňoval po naprostou většinu historie. Dnešní spotřeba energie na osobu je nejméně dvacetinásobná (v některých zemích více než stonásobná).

Spotřeba energie na jednoho člověka - současnost Od 80. let stabilizace díky vyrovnání rychlosti růstu energetické efektivity a ekonomiky. Lidí ovšem přibývá.

Spotřeba energie na jednoho člověka – podle zemí

Co znamená populační růst? Thomas Malthus (1798): počet lidí má tendenci narůstat geometricky, množství dostupných zdrojů potravy pouze aritmeticky. Důsledek – války, epidemie (často spojené), pokles populace. Před 15 000 lety bylo na Zemi asi 5-15 milionů obyvatel, populace se donedávna měnila jen pozvolna. Prudký nárůst ve 20. století, přesto se výživa zlepšila – Zelená revoluce. Cenou je rozsáhlá půdní degradace a závislost zemědělství na fosilních zdrojích energie (výroba průmyslových hnojiv a pesticidů, mechanizace).

Co znamenají rostoucí nároky? Meadowsovi (1972, 1992, 2004): Meze růstu - model exponenciálního růstu v konečném prostředí. Nárůst – „přestřelení“ – stabilizace nebo pokles (pokud dojde k degradaci zdroje). Množství zdrojů je neznámé a model nezahrnuje potenciální náhrady. Zda došlo v některé oblasti již k „přestřelení“ ovšem dokážeme posoudit jenom zpětně. 20% lidí dnes využívá 80% zdrojů.

Populace a zdroje potravin Zemědělsky využívaná půda dnes zaujímá 40% povrchu pevnin (v r. 1700 to bylo 7%) Další plocha už k zemědělství není dostupná ani vhodná Na osobu dnes připadá průměrně 0.2 hektaru orné půdy: podle FAO je k běžné výživě nutná plocha 0.5 hektaru na osobu „Kapacita“ Země je z tohoto hlediska kolem 3 miliard lidí (záleží na způsobu stravování, náročná na zdroje je hlavně produkce masa) Za posledních 40 let byla degradována třetina zemědělské půdy, tempo degradace je 100 000 km2 / rok (rozloha ČR je 79 000 km2 )

Poučení z historie: Velikonoční ostrovy Evropané navštívili poprvé 1722 a našli zbytek primitivních domorodců – kanibalů v jeskyních. Příčinou pádu bylo odlesnění kvůli stavbě moai a následná půdní degradace.

Poučení z historie: Mayové na Yucatanu Rozvinuté městské státy, od 2. do 9. st. v nich žilo 5-15 milionů obyvatel. Kombinace populačního tlaku, půdní degradace, suchých období a válek vedla k lokálním kolapsům, které se posléze už nepodařilo zvrátit.

Poučení z historie: Čína Industrializace bez regulace a potřeba uživit 1.3 miliardy obyvatel s rostoucími nároky vedly k tomu, že v čínských městech a řekách je nejznečištěnější vzduch a voda na světě, 20% plochy je erodováno (Sprašová plošina), k desertifikaci, prachovým bouřím…

Poučení z historie: Haiti a Dominikánská republika Haiti bylo intenzivněji zemědělsky využíváno (a bylo bohatší), ve 20. století kompletně odlesněno. Odlesnění a strmější terén vedly k rozsáhlé degradaci půdy, dnes nejchudší země světa. V D. r. byly ve 20. století zavedeny rezervace, parky, ochrana povodí…

Proč to děláme? Neumíme problém předvídat nebo používáme chybné analogie (králíci a lišky v Austrálii…) Již existující problém nepostřehneme včas („plíživá normalita“ – změny klimatu…, „krajinná amnézie“ – odlesnění na Velikonočním ostrově…) Problém se nepokusíme řešit (nátlakové skupiny – rybáři, zemědělci, těžaři…, lpění na překonaných hodnotách - chov ovcí v Austrálii, lov velryb v Japonsku, stavby v záplavových zónách…, „psychologie davu“ - krize na finančních trzích… Problém nedokážeme vyřešit (dovezení škůdci…)

Shrnutí zásadním problémem je růst spotřeby a počtu lidí tento trend nenastal s, byl však výrazně akcelerován průmyslovou revolucí s rostoucí technologickou mocí člověk začal měnit svoje prostředí, aniž uvažoval a aniž znal následky takového jednání na ekosystémy a celou biosféru při zachování současných trendů, přístupů, myšlení, opakování chyb a omylů, bídě a nevzdělanosti spěje lidstvo stále rychleji k fyzickým i biologickým hranicím svého růstu realitou 21.století se stávají křivky „neudržitelnosti“, trendy signalizující brzké dosažení nejen hranic vývoje, ale také mezí přežití; většina z nich úzce souvisí s exponenciálním růstem lidské populace

Základní problémy v detailu změny ve struktuře krajiny snižování a změna biodiverzity čerpání zdrojů vliv na globální systémy změny koloběhů látek na lokální a regionální úrovni přemnožení lidstva produkce odpadů eutrofizace ekosystémů aridizace ekosystémů zvýšené množství toxických látek v ekosystémech