Objem a struktura trhu
Průmyslový řetězec Skládá se ze všech sektorů průmyslu, které jsou zapojeny do realizace výrobku Proces od získávání surovin přes výrobu polotovarů až k výrobě, a distribuci finálního výrobku ke konečnému spotřebiteli
Objem trhu v rovině výrobců A) přímá metoda OT= výroba+dovoz-vývoz Př.: dom.výroba= j. dovoz= j. vývoz= j.
B) Nepřímá metoda OT=počet dodavatelů x průměrný obrat nebo (obrat na dodavatele)
Rovina obchodu A)Přímá metoda OT=počáteční zásoba+nákup-konečná zásoba B)Nepřímá metoda (prac.síla,použitelné prostory,průměrný objem prodeje na m 2, prům.obrat na prodejce a podíl na obratu OT=počet prodejních míst x prům.obrat x prům.podíl na obratu v % Př.:Kadeřníci utratí 7% obratu, jejich celkový trh je 8000salonů,jejich prům.obrat je Kč
Rovina kupujícího A) zboží krátkodobé spotřeby Spotřebitelská jednotka Populace Úroveň proniknutí Průměrná spotřeba Průměrná zaplacená cena
OT=populace x prům.spotřeba na osobu(j.) OT=populace x prům.spotřeba x prům.cena (Kč) Př.:Český trh s vínem 10mil.Čechů, prům.spotřeba 15l, prům.cena 70Kč OT=populace x úroveň proniknutí x prům.spotřeba OT=populace x úroveň proniknutí x prům.spotřeba x prům.cena
Př.:Předpokládejme, že trh s kadeřnickými službami v ČR je 10 mil.Čechů.Úroveň proniknutí je 60%, 6 návštěv kadeřníka ročně na jednoho spotřebitele, průměrná cena 100Kč. Jaká je velikost trhu?
Zboží dlouhodobé spotřeby OT=počáteční poptávka + výměnná poptávka +dodatečná poptávka Podíl na trhu TP=P x R x C x100 (%)
Př:Na trh je uvedena ACAF, nová značka kávy bez kofeinu. Předpokládejme, že se v každé domácnosti pije káva a že je domácností. Průměrná spotřeba kávy na domácnost dosahuje 7,5 kg ročně. Lze odhadnout, že domácností si novou značku koupí.Očekávaný opakovaný nákup je 30%.Protože ACAF nemá negativní vedlejší účinky normální kávy, očekává se, že průměrná roční spotřeba na domácnost bude dosahovat 9kg. Jaký bude tržní podíl nové značky?
Výrobce rybího filé obdržel následující údaje z nedávného průzkumu: 15% rodin kupuje 20krát za rok, pokaždé 750g 35% rodin kupuje 15krát za rok,pokaždé 700g 40% rodin kupuje 5 krát za rok, pokaždé 500g 10% rodin kupuje 3krát za rok, pokaždé 400g Úroveň proniknutí představuje 70% Celkový počet rodin je 4,5 milionů, chování spotřebitelů tohoto podniku se nijak neliší od chování na trhu jako celku.