29.1 Cukry a jiné příbuzné látky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
Advertisements

Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka Projekty SIPVZ Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006.
SACHARIDY Jsou organické sloučeniny, které obsahují atomy uhlíku, kyslíku a vodíku.
22.1 Vím, co jsou sloučeniny uhlíku.
6.1 Hmotnostní a objemový zlomek
1.1 Vznik a vývoj života Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Přírodopis Autor: Mgr. Petra.
15.1 Vím, co jsou hydroxidy MÝDLA ČIŠTĚNÍ ODPADŮ
OLIGOSACHARIDY A POLYSACHARIDY
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Elektronická učebnice – II
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
5.1 Částicové složení látek, prvky, PSP.
62.1 Rovnováha v přírodě, potravní řetězec
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271 Autor Mgr. Eva Vojířová Číslo materiálu 4_2_CH_15 Datum vytvoření Druh učebního materiálu prezentace Ročník 4.ročník.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
20.1 O chemických reakcích (t, v, katalyzátor, n, c).
SACHARIDY.
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
5.1 Řasy a lišejníky lišejníky řasy
PaedDr.Pavla Kelnarová ZŠ Valašská Bystřice
Opakování sacharidy, tuky, bílkoviny
Sacharidy Obr. 1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky se vznikem a tříděním sacharidů,
Integrovaná střední škola, Hlaváčkovo nám. 673, Slaný
Sacharidy.
SACHARIDY. SACHARIDY - CUKRY jsou přírodní látky většinou rostlinného původu v molekulách jsou obsaženy atomy C, H, O obsahují jednu karbonylovou skupinu.
Cukry Sacharidy, glycidy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_119_Cukry AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM: 9.,
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
32.1 Enzymy Enzymy Eduard Buchner
25.1 Vím, co jsou alkeny a alkyny
Alternativní zdroje energie
Sloučeniny v organismech
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
CHEMIE 9. ROČNÍK SACHARIDY Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská,
SACHARIDY II.
16.1 Jaké živiny jsou obsaženy ve stravě?
Nejznámější látky nezbytné pro život jsou vitaminy!
SACHARIDY CUKRY RZ
31.1 Aminokyseliny, bílkoviny
13.1 Vím, co jsou dvouprvkové sloučeniny .
16.1 Vím, co je pH, znám podstatu neutralizace.
Glukosa a její vznik.
Sacharidy (Cukry) VY_32_INOVACE_G2 - 18
34.1 Dusíkaté organické sloučeniny
Elektronická učebnice - II
Sacharidy Mgr. Lenka Fasorová.
14.1 Vím, co jsou kyseliny. Výroba kyselin je náročná.
4.1 Voda a vzduch Atmosféra Hydrosféra - vzdušný obal Země
12.1 Vím, co jsou oxidy a sulfidy.
Elektronická učebnice – II
Elektronická učebnice - II
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Elektronická učebnice - I
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 9 Autor: Mgr. Radek Martinák Sacharidy (z latiny saccharrum =„cukr“) Škrob Celulosa Glukosa Glykogen.
SACHARIDY - nejrozšířenější přírodní látky přítomné ve všech rostlinných a živočišných buňkách - jejich molekuly se skládají z atomů C,H a O.
CUKRY = SACHARIDY.
Sacharidy - monosacharidy Ch_051_Přírodní látky_Sacharidy - monosacharidy Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Přírodní látky 1. Sacharidy.
CHEMIE - Disacharidy Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
VY_32_INOVACE_475 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
CHEMIE - Polysacharidy
Chemie 9. třída Vytvořil : Mgr. Tomáš Kordula
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
CHEMIE - Vlastnosti sacharidů
Název vzdělávacího materiálu Cukry
Význam a výskyt sacharidů
1.1 Vznik a vývoj života Co je to život?
Transkript prezentace:

29.1 Cukry a jiné příbuzné látky Elektronická učebnice – II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 29.1 Cukry a jiné příbuzné látky Nejvýznamnější reakcí v přírodě je FOTOSYNTÉZA, vzniká při ní cukr GLUKOSA! teplo, světlo 6 CO2 + 6 H2O C6H12O6 + 6 O2 chlorofyl Autor: Mgr. Petra Křivánková

29.2 Co již víme? TUKY FOTOSYNTÉZA ENZYMY CUKRY Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 29.2 Co již víme? Jaké je složení látek způsobující „tloušťku“ člověka? Na kterém chemickém ději závisí život na Zemi? TUKY FOTOSYNTÉZA ENZYMY CUKRY Jak se nazývají látky umožňující životní děje v organismu? Která látka je zdrojem energie v „umělé výživě“?

29.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 29.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? SACHARIDY organické sloučeniny tvořené z atomů vodíku, uhlíku a kyslíku obsahují hydroxylovou a karbonylovou skupinu jednoduché sacharidy, 3 až 6 uhlíků v řetězci např. glukosa, fruktosa monosacharidy složitější sacharidy, např. 12 uhlíků v řetězci např. sacharosa disacharidy makromolekulární sacharidy např. celulosa, škrob polysacharidy

29.4 Co si řekneme nového? SACHAROSA GLUKOSA FRUKTOSA MALTOSA LAKTOSA Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 29.4 Co si řekneme nového? SACHAROSA GLUKOSA C12H22O11 ve vodě rozpustná, bílá krystalická látka, sladidlo, konzervační prostředek obsažena v řepě cukrové, cukrové třtině hroznový cukr C6H12O6 ve vodě rozpustná, bílá krystalická látka, sladké chuti v lékařství (výživa), sorbit - diabetici Výroba cukru FRUKTOSA MALTOSA LAKTOSA ovocný cukr sladový cukr mléčný cukr C6H12O6 nejsladší sacharid C12H22O11 sladidlo, při výrobě piva vzniká ve sladu C12H22O11 v mléce, využití ve farmacii

29.5 Procvičení a příklady Jak vzniká molekula sacharosy v rostlinách? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 29.5 Procvičení a příklady Jak vzniká molekula sacharosy v rostlinách? 2 C6H12O6 → C12H22O11 + H2O Jak vznikají makromolekuly polysacharidů v organismech? Např. při trávení může probíhat i opačný děj, kdy z polysacharidu vznikají opět jednoduché sacharidy. n C6H12O6 → (C6H10O5)n + n H2O

29.6 Něco navíc pro šikovné POLYSACHARIDY ŠKROB CELULOSA GLYKOGEN Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 29.6 Něco navíc pro šikovné POLYSACHARIDY ŠKROB přírodní makromolekulární látky, ve vodě nerozpustné souhrnný vzorec (C6H10O5)n zásobní sacharid rostlin k výrobě lepidel, tužidel, plastů, škrobového cukru CELULOSA GLYKOGEN stavební sacharid rostlin, složka potravy býložravců i všežravců čistá celulosa v bavlníku, technická celulosa – buničina – ze dřeva (výroba plastů, papíru, vláken, výbušnin) zásobní sacharid živočichů živočišný škrob

29.7 CLIL CARBOHYDRATE saccharides Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemistry 29.7 CLIL CARBOHYDRATE saccharides molecules consist of carbon, hydrogen and oxygen atoms Monosaccharides Disaccharides Oligosaccharides Polysaccharides

29.8 Test znalostí Kolik atomů uhlíku v řetězci mají monosacharidy? Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 29.8 Test znalostí Kolik atomů uhlíku v řetězci mají monosacharidy? a/ 1 – 3 atomy uhlíku b/ 3 – 6 atomů uhlíku c/ 3 – 9 atomů uhlíku d/ 6 – 9 atomů uhlíku 3. Jako hroznový cukr je označován/a: a/ škrob b/ celulosa c/ fruktosa d/ glukosa 2. Sacharosa je látka patřící mezi … a/ disacharidy b/ polysacharidy c/ monosacharidy d/ dekasacharidy Která látka nemá zásobní, ale stavební funkci? a/ glykogen b/ glukosa c/ celulosa d/ škrob Správné odpovědi: b a d c Test na známku

29.9 Použité zdroje a citace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 29.9 Použité zdroje a citace http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/04/Lactose.svg/310px-Lactose.svg.png (slide 3) http://www.osel.cz/_popisky/116_/s_1164097726.jpg (slide 6) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/47/Glycogen_structure.svg/250px-Glycogen_structure.svg.png (slide 6)

29.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 01 – 06/2013 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Chemie 29.10 Anotace Autor Mgr. Petra Křivánková Období 01 – 06/2013 Ročník 9. ročník Klíčová slova Sacharidy, polysacharidy, glukosa, fruktosa, glykogen, celulosa, škrob Anotace Prezentace popisující cukry, jejich vlastnosti, význam, vybrané zástupce.