ÚVOD DO VÝCHOVY MIMO VYUČOVÁNÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NIPOS TANEČNÍ A POHYBOVÁ VÝCHOVA z pohledu Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu 1) výzkum 2) vzdělávání 3) příklady.
Advertisements

STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA SOCIÁLNÍ U MATKY BOŽÍ JIHLAVA
VOLNÝ ČAS TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ POTŘEBY KAŽDÉHO ČLOVĚKA.
ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Marketing, marketingové.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Vymezení a funkce volného času
Pedagogika volného času (VČ)
PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ POMÁHÁ INKLUZÍVNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ ZÁKLADNÍ ŠKOLY.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Psychický stav,
Doc. Michal Kaplánek, Th. D.
Anotace: Diskutovat se žáky o využívání volného času Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor: Občanská nauka Tematický.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
ZŠ Dambořice příspěvková organizace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č.22I Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
DDŠ, ZŠ a ŠJ Měcholupy 2 Cíle působení
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
 VY_32_INOVACE_16_06  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Komunitní a otevřená škola
Historie školy Původně zde byla v roce 1976 otevřena Zvláštní škola internátní v nově otevřených prostorách Na Vizině 28 ve Slezské Ostravě. V současné.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Cestovní ruch – charakteristika, členění Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Prevence sociálně patologických jevů a MŠMT
III.1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy opatření je zaměřeno na realizaci jednotlivých aktivit ve venkovských oblastech v rámci diverzifikace.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Postavení pedagogiky mezi vědami
stavby pro veřejné stravování a cestovní ruch
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991 Autor: Mgr. Jaroslava Stejskalová Název materiálu: VY_32_INOVACE_43_Člověk a společnost.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
ORGANIZAČNÍ FORMY VYUČOVÁNÍ
KULTURNÍ INSTITUCE Mgr. Michal Oblouk.
Volnočasové aktivity dospělých
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Pedagogické disciplíny
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
4. Pedagogika sportu v systému věd
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_16-01
Pedagogika jako vědecká disciplína
Zhodnocení období 2005 – 2008 v oblasti školství a sportu
Vymezení a funkce volného času
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
Vypracoval: Marcel Palát, Huni – PVA3
Prvky edukačního procesu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ÚVOD DO VÝCHOVY MIMO VYUČOVÁNÍ VY-32-INOVACE-PED-216 AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: volný čas, zájem, zájmová činnost, zájmová výchova

mimoškolní výchova navazuje na výchovu rodinnou a školní, je nedílnou součástí komplexní výchova dětí a mládeže probíhá mimo povinné vyučování je zajištěna institucionálně uskutečňuje se prostřednictvím zařízení školských a kulturních, zařízení zaměřených na umění a sport, hromadných sdělovacích prostředků a různých společenských organizací pro děti a mládež předmětem pedagogiky volného času je cílevědomý a záměrný výchovně-vzdělávací proces

Vymezení pojmu výchova ve volném čase probíhá mimo povinné vyučování probíhá mimo bezprostřední vliv rodiny je institucionálně zajištěna uskutečňuje se převážně ve volném čase

Činnosti zahrnující výchovu mimo vyučování činnosti odpočinkového charakteru činnosti rekreačního charakteru zájmové činnosti společensky prospěšné činnosti zábava dobrovolné vzdělávání ? Uveďte příklady k jednotlivým typům činností

Zařízení pro výchovu mimo vyučování Kulturní zařízení Muzea a galerie Kina a divadla Knihovny a čítárny Botanické a zoologické zahrady Hvězdárny a planetária Objekty památkové péče apod.

2) Školská zařízení pro zájmové vzdělávání Školní družiny Školní kluby Střediska volného času ( domy dětí a mládeže, střediska zájmových činností) 3) Výchovná a ubytovací zařízení Domovy mládeže Školy v přírodě

Volný čas fenomén, který zkoumá mnoho věd (psychologie, filozofie, právo, pedagogika apod.) Všeobecné rozdělení času: Sféra povinností – povinná školní docházka, práce Sféra povinností spojená s uspokojováním potřeb – biologických, psychických, sociálních) Sféra volného času – relaxace, rekreace, zájmová činnost, zábava, regenerace apod.

Funkce volného času Výchovně – vzdělávací = formování morálky, hodnotové orientace, životního stylu pomocí např. médií, literatury, společenských akcí Rekreačně – relaxační = slouží k odstranění stresu a napětí pomocí např. pohybových aktivit, vycházek apod. Sociální = zapojení do společenských skupin, osvojení forem chování, komunikace apod. Seberealizační = rozvíjení talentu, nadání a vloh, kultivace osobnosti Preventivní = prevence sociálně -patologických jevů

Dimenze pedagogiky volného času 1-obsah (náplň) – zájmová činnost 2-prostředí – lokalita, ČR, Evropa nebo přírodní, kulturní, sociální 3-vztahy mezi lidmi – vztahy vnější a vnitřní, vertikální, horizontální Zájem – osobní impuls, vnitřní popud Zájmová činnost – provozování oblasti činnosti Zájmová výchova – utváření v zájmovém útvaru

Činnosti ve volném čase odpočinkové – relaxace, klidové činnosti, např. kresba rekreační – v přírodě, vycházka, házení míčem sebeobslužné – hygiena, úklid, oblékání, péče o vlastní věci, např. tašku apod. prospěšné práce – sběr kaštanů, třídění odpadků, činnost pro někoho jiného, např. besídka domácí příprava – příprava úkolů, doplnění k výuce zájmová činnost – formou kroužků

Druhy zájmové činnosti 1) podle obsahu a) estetická – výtvarka, keramika, hudební nebo pěvecký kroužek, balet, fotografování b) sportovní – šachy, basketbal, fotbal, turistika a branné sporty c) pracovně technické – modelářství, šití, počítače, fotografování d) společenskovědní – pěvecký kroužek, dramatická výchova, cizí jazyky, archeologové e) přírodovědná – rybáři, ekologové, chemici, hvězdáři

2) podle délky trvání a) krátkodobá b) dlouhodobá 3) podle věku 4) podle ročních období 5) podle stupně odborných znalostí 6) podle počtu účastníků 7) podle pohlaví 8) podle stylu vedení ? Uveďte příklady k jednotlivým druhům

POUŽITÉ ZDROJE: PÁVKOVÁ, J. a kol.: Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008. 3. vyd. ISBN 978-80-7367-423-6 GROMNICA, R.: Kapitoly z pedagogiky pro střední školy. Ostrava: Montanex, 2010. ISBN 978-80-7225-326-5 STODŮLKOVÁ, E., ZAPLETALOVÁ, E.: Pedagogika pro střední školy. Beroun: Manchart, 2011. 1.vyd. ISBN 978-80-87517-22-2 Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003 www.glassschool.cz