Videoanalýza fyzikálních dějů Oldřich Lepil Přírodovědecká fakulta UP Olomouc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

GRAVITAČNÍ POLE Základní pojmy Newtonův gravitační zákon
Kmitavý pohyb.
DYNAMIKA HMOTNÉHO BODU INERCIÁLNÍ VZTAŽNÉ SOUSTAVY (IVS)
Digitální učební materiál
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 08. Kinematika harmonického pohybu – příklady II.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 11. Vlnění v řadě bodů KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast:Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanická práce Téma:Kinetická a potenciální energie Ročník:1.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _621 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_FYZ_RO_03 Digitální učební materiál Sada: Molekulová fyzika a termika.
Integrály v kinematice Autor: RNDr.Zdeňka Strouhalová Fyzika, seminář z fyziky Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
S ložené kmitání. vzniká, když  na mechanický oscilátor působí současně dvě síly  každá může vyvolat samostatný harmonický pohyb oscilátoru  a oba.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA 1 Mgr. J. Urzová.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:III/2.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _627 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _625 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _628 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Základní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _624 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _626 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ44 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace657 _ Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _610 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
MECHANICKÉ KMITÁNÍ 10. Dynamika harmonického pohybu – příklady
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Oldřich Lepil Přírodovědecká fakulta UP Olomouc
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Kinematika Téma:Posuvný a otáčivý pohyb Ročník:1. Datum.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Periodické pohyby, kmitavé pohyby.
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_FYZIKA1_14 Tematická.
ZŠ, ZUŠ a MŠ Kašperské Hory, Vimperská 230 Předmět: FYZIKA Ročník: 8.
Měření pomocí Besselovy metody.
Gymnázium Vincence Makovského se sportovními třídami Nové Město na Moravě VY_32_INOVACE_FYZ_RO_20 Digitální učební materiál Sada: Molekulová fyzika a termika.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _660 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor:Ing. Bronislav Sedláček Předmět/vzdělávací oblast: Fyzikální vzdělávání Tematická oblast:Mechanické kmitání Téma:Jednoduchý kmitavý pohyb Ročník:1.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 14. Model podélného stojatého vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _630 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Anotace Prezentace, která se zabývá skládáním sil různého směru a rovnováhou sil. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci umí graficky.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _629 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
SLOŽENÉ KMITÁNÍ.  Působí-li na mechanický oscilátor současně dvě síly, z nichž může každá vyvolat samostatný harmonický pohyb oscilátoru,
Lucie Šabachová. Povrch kapaliny se vždy snaží mít nejmenší hodnotu - proto z kohoutku padá kapka a ve sklenici máme vodorovnou hladinu Závisí na druhu.
Demonstrační experimenty ve výuce kursu obecné fyziky
Co je mechanické kmitání? 2. Jak se dělí mechanické kmitání? 3. Jak se vypočítá okamžitá výchylka? 4. Co je amplituda? 5. Jak se vypočítá.
DIDAKTIKA FYZIKY I. 8 ICT ve Fy Josef Trna PdF MU©2009.
Pohyby v homogenním tíhovém poli Země Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Radim Frič. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková.
Prezentace byla vytvořena v rámci projektu EU OPVK CZ.1.07/1.3.45/ s názvem Rozvoj profesních kompetencí učitelů fyziky ZŠ a SŠ v Olomouckém kraji.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Exponenciální pokles ve fyzice.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_16 Název materiáluPružina.
Fyzika pro lékařské a přírodovědné obory Ing. Petr Vácha ZS – Mechanické kmitání.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM Perioda kyvadla.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_43_18 Název materiáluPohyb těles.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_06 Název materiáluPohyby v.
Fyzika I-2016, přednáška Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony Použití druhého pohybového zákona Práce, výkon Kinetická energie Zákon zachování.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_42_07 Název materiáluIdeální.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 13. Vznik a šíření podélného postupného vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_33_15 Název materiáluHarmonický.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Šikmý vrh VY_32_INOVACE_ února 2013
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Přeměna polohové energie v pohybovou a naopak
MECHANICKÉ VLNĚNÍ.
Kmitání Mgr. Antonín Procházka.
Transkript prezentace:

Videoanalýza fyzikálních dějů Oldřich Lepil Přírodovědecká fakulta UP Olomouc

Didaktické využití videoanalýzy K vývoji metod analýzy obrazového záznamu Manuální videoanalýza programem EASYVID Zpracování výsledků videoanalýzy Automatická videoanalýza programem VIANA Videoanalýza kmitání oscilátorů Další možnosti využití digitálního záznamu

Filmový záznam rázu pružných koulí

Rekonstrukce pohybu koulí při pružném rázu

Experimentální zařízení pro filmovou analýzu šikmého vrhu

Grafická rekonstrukce dat získaných analýzou filmového záznamu šikmého vrhu

Obrazový záznam

Videoanalýza vodorovného vrhu programem AVA

Videoanalýza šikmého vrhu programem DAVID

Program pro videoanalýzu GALILEO (komerční – Klett)

Videoanalýza vodorovného vrhu programem ViMPS

Videoanalýza vodorovného vrhu programem EASYVID

Program pro automatickou videoanalýzu mechanických pohybů - VIANA

Videoanalýza šikmého vrhu na příkladu vrhu koulí Parametrická rovnice šikmého vrhu

Příklad šikmého vrhu

Příprava videozáznamu opakovaného odrazu míčku digitálním fotoaparátem SONY DSC-P92

Videoanalýza: volný pád

Zpracování dat videoanalýzy volného pádu

Úkol: Vyznačte všechny síly, které působí na míček v jednotlivých bodech

Fotografie opakovaného odrazu tenisového míčku (Učebnice pro gymnázia. Molekulová fyzika a termika)

Stroboskopický záznam opakovaného odrazu tenisového míčku (Physics, PSSC)

Dynamický model vodorovného vrhu pružného míčku v odporujícím prostředí FAMULUS - L. Dvořák t = t + dt v = sqrt(vx^2 + vy^2) Fx = –m  k  v  vx Fy = –m  k  v  vy – m  g IF y < R THEN Fy = 0.1  (R – y) END ax = Fx/m; ay=Fy/m vx = vx + ax  dt; vy = vy + ay  dt x = x + vx  dt ; y = y + vy  dt IF y<R THEN IF vy<0 THEN vy= –RestK  vy END END

Zobrazení vodorovného vrhu míčku pomocí dynamického modelu programem FAMULUS

Souřadnice polohy, dráhy a rychlosti míčku při vodorovném vrhu jako funkce času – FAMULUS (pohyb při RestK = 1)

Souřadnice polohy, dráhy a rychlosti míčku při vodorovném vrhu jako funkce času – FAMULUS (pohyb při RestK = 0,8)

Simulace pohybu míčku pomocí programu Inteactive Physics (autor P. Janeček)

Studium pohybu míčku grafickým kalkulátorem TI-92, datovým analyzátorem CBL a ultrazvukovým detektorem CBR (autor V. Pazdera)

Záznam vodorovného vrhu míčku digitální kamerou

Grafy souřadnic x a y pohybu pružného míčku získané videoanalýzou pogramem VIANA

Grafy souřadnic rychlosti v x a v y

Mechanické oscilátory Pružinový oscilátor s malým tlumením Pružinový oscilátor s malým tlumením Pružinový oscilátor s větším tlumením Pružinový oscilátor s větším tlumením Kyvadlo Kyvadlo Spřažená kyvadla Spřažená kyvadla Chaotické kyvadlo Chaotické kyvadlo Složené kmitání Složené kmitání

Demonstrace kmitání mechanických oscilátorů

Záznam kmitání mechanického oscilátoru programem ISES

Záznam kmitání mechanického oscilátoru programem VIANA

Zpracování dat programem EXCEL

Záznam tlumeného kmitání oscilátoru programem ISES

Záznam tlumeného kmitání oscilátoru programem VIANA

Záznam tlumeného kmitání zpracovaný programem MATEMATIKA 1.2

Záznam kmitání kyvadla

Záznam kmitání spřažených kyvadel

Příklady zpracování dat programem FAMULUS

Složené kmitání pružinového oscilátoru

Data z videoanalýzy zpracovaná programem FAMULUS

Dynamický model složeného kmitání mechanického oscilátoru r=sqrt(x^2+y^2); v=sqrt(vx^2+vy^2) IF r>l THEN ax=-K*(r-l)/r*x-L*v*vx; ay=-g-K*(r-l)/r*y-L*v*vy ax=-K*(r-l)/r*x-L*v*vx; ay=-g-K*(r-l)/r*y-L*v*vy ELSE ELSE ax=-L*v*vx; ay=-g-L*v*vy ax=-L*v*vx; ay=-g-L*v*vy END END vx=vx+ax*h; vy=vy+ay*h x=x+vx*h; y=y+vy*h t=t+h IF t=50 THEN STOP END

Složené kmitání vytvořené dynamickým modelem

Další možnosti: odraz na pevném konci

Odraz na volném konci

/david.htm /diva.htm Informační zdroje k videoanalýze na webu