Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální profil společnosti Czasch spol. s r.o.
Advertisements

PROF SVAR s.r.o. Tento dokument je v tištěné podobě neřízený, pokud není podepsán ředitelem společnosti !!! Příručka integrovaného systému managementu,
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Řízení jakosti, standardy
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Zkušebnictví a řízení jakosti staveb
Presentation Title.
Zkušebnictví a kontrola jakosti
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Změny požadavků podle nové normy
Školení zaměstnanců Kvalita, environment a BOZP
ČSN EN ISO 19011:2003 Mezinárodní norma
11 Procesy a procesní řízení 22 Další charakteristiky procesu má svého vlastníka (osoba odpovídající za zlepšování procesu) má svého zákazníka (interního.
Příprava koncepce kvality zdravotnických zařízení –aktuální stav
Akreditační systém v ČR – kvalita produktů IT
Systémy managementu jakosti
1.Management? 2.Management jakosti?
Základní principy SJ a jejich zavádění do praxe; normy ISO 9000 a ISO ISO normy 1.roč. nav. MSP Mgr. Kateřina Járová ZS 2013/ FVHE VFU.
Úvod do systémů řízení. Co to je Systém managementu jakosti Stanovení souboru zásad a pravidel pro koordinování všech vzájemně souvisejících činností.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Akreditace klinických laboratoří Ing. Martina Bednářová Seminář NASKL, let akreditace.
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
Systém managementu jakosti QMS
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Systém managementu jakosti
ISMS VE STÁTNÍ SPRÁVĚ A SAMOSPRÁVĚ
Daniel Kardoš Ing. Daniel Kardoš
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
4 Normovaný systém managementu kvality podle ISO 9001
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Systémy řízení jakosti
1 Seminář – Dětská obuv Český normalizační institut Czech Standards Institute Dětská obuv a technické normy Eva Štejfová Český normalizační institut.
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Zkušenosti ze zavedení systému řízení bezpečnosti informací ve shodě s ISO a ISO na Ministerstvu zdravotnictví ČR Ing. Fares Shima Ing. Fares.
S Q A S (Safety and Quality Assessment System)
Management systému řízení kvality
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
Systém řízení kvality.
Požadavky ISO/DIS 9001:2014 a ISO/DIS 14001:2014
IAF MD 18:2015 Aplikace ISO/IEC 17021:2011 v oblasti řízení služeb (ISO/IEC )
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
ÚVOD A STRUČNĚ Z HISTORIE 1. část
Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním.
POŽADAVKY NA SYSTÉM MANAGEMENTU – VOLBA STANDARDŮ
SYSTÉMY MANAGEMENTU KVALITY 1. část
RNDr. Jana Kotovicová, Ph.D. MZLU v Brně prezidentka
SYSTÉMY MANAGEMENTU KVALITY 1. část
Management jakosti, zdravotnické standardy, audit, měření jakosti
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
Sdružení poradců Požadavky ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Teorie auditu, fáze auditu, správné auditní postupy, Audit podle ISO Doc. Ing. Michal Voldřich CSc. Ing. Jan Pivoňka ing. Rudolf Ševčík Ph.D.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Ing. Zdeněk Blažek AGROTECH Firma AGROTECH je komplexním dodavatelem zboží a služeb v oblasti označování zboží. Dodáváme samolepící etikety, termotransferové.
STANDARDIZACE V HYGIENĚ VÝŽIVY. Certifikace – nepovinná aktivita Povinné aktivity: Nařízení ES 178/2002, Nařízení ES 852/2004…, zákonné vyhodnocení provádějí.
Systém managementu jakosti
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Systém managementu jakosti 3
Standardizace v hygieně výživy
Systém managementu SSHR
Systém managementu SSHR
Transkript prezentace:

Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Management jakosti a kvality ISO Pracovní verze Holátová

Historie řízení kvality Rozvoj průmyslové výroby potom přináší potřebu kontroly, která by bránila nekalému podnikání a objektivně posuzovala produkty. Růst výroby po první světové válce v minulém století přinesl vznik a vývoj statistických teorií použitelných pro průmyslovou praxi - W.A.Shewhart - „Statistical Method from the Viewpoint of Quality Control“ Období druhé světové války a raně poválečné období však soustředilo pozornost výrobců na vlastní výrobu a technickou kontrolu vstupů a výstupů. Od poloviny minulého století začaly výrazně narůstat požadavky zákazníků na výrobky a jejich kvalitu.

S vývojem řízení kvality je spojena řada významných osobností, k nimž patří: Walter A. Shewhart, William E. Deming, Joseph M. Juran, Armand V. Feigenbaum, Kaoru Ishikawa, Yoshi Tsurumi, Philip B. Crosby

Koncepce řízení kvality v Evropě a ve světě V 70. letech začaly i další průmyslové společnosti obracet pozornost na kvalitu v širokém pojetí a začaly vznikat první modely jejího řízení. V oborech jako letectví a kosmonautika, obranný, automobilový a elektrotechnický průmysl, byly formulovány podnikové a odvětvové standardy, které stanovily požadavky na systémy kvality. Počátkem 80. let ustavila Mezinárodní organizace pro normalizaci - ISO technickou komisi ISO/TC 176. Komise vypracovala a předložila normy ISO řady 9000 pro řízení jakosti, které byly v roce 1987 přijaty. Byly revidovány v roce 1994 a 2000. Plnění požadavků normy v praktické činnosti organizace je prověřováno v procesu certifikace, kdy specializované agentury vydávají příslušné certifikáty.

ISO (International Organization for Standardization) mezinárodní organizace pro vývoj a sjednocení standardů, založena v roce 1947, centrální sekretariát v Ženevě hlavní činností je vývoj technických norem. národním zástupcem v ISO za Českou republiku je Český normalizační institut. členské instituce jsou součástí vládní struktury svých zemí nebo řízena vládou

ISO 9000 jsou respektovanou mezinárodní referencí pro požadavky trhu na kvalitu jádro tvoří čtyři mezinárodní standardy, které poskytují návod k vypracování a uplatnění systému řízení kvality nejsou závazné, ale pouze doporučující a obsahují soubor minimálních požadavků, které musí být v organizaci implementovány nejsou specifické pro žádný druh produktů a dají se uplatnit ve všech oborech výroby a služeb

normy ISO 9000 ČSN EN ISO 9000:2000 - uvádí zásady a základy managementu kvality, popisuje čeho se tato řada norem týká, uvádí základní definice termínů pro použití v organizaci ČSN EN ISO 9001:2000 - uvádí požadavky na systémy managementu kvality pro případ, kdy je nutné prokázat, že organizace je způsobilá účinně plnit požadavky zákazníků a legislativy ČSN EN ISO 9004:2000 - poskytuje návod pro zavedení systému managementu kvality, který překračuje požadavky ISO 9001, umožňuje organizaci účinně plnit a předvídat očekávání zákazníků, směrnice pro zlepšování výkonnosti ČSN EN ISO 19011 - poskytuje návod pro plánování a provádění auditů kvality  

Vývoj systému managementu jakosti podle norem řady ISO 9000 V roce 1987 byly Mezinárodní organizací pro normalizaci – ISO poprvé zveřejněny normy. V roce 1994 byl jejich obsah a struktura poprvé revidovány. Normy ISO řady 9000 ( 9001, 9002, 9003) byly nezávazné. VV roce 2000 došlo k druhé velké revizi a normy EN ISO 9001:1994, EN ISO 9002:1994 a EN ISO 9003:2004 nahradila norma ISO 9001:2000 založena na procesní orientaci systému managementu jakosti.

Kvalita = jakost údaj o vlastnosti nějaké věci odpověď na otázku „Jaký?“ latinsky Qualis?

Definice jakosti ISO 9000 : 2000 Jakost je schopnost souboru inherentních znaků výrobku, systému nebo procesu plnit požadavky zákazníků a jiných zainteresovaných stran ČSN ISO 8402 Jakost, kvalita je celkový souhrn znaků entity, které ovlivňují schopnost uspokojovat stanovené a předpokládané potřeby Složky jakosti výrobku - jakost výrobků, zdrojů, služby, procesů, produkce -

Jakost v moderním řízení Systémy řízení kvality Anglicky quality control (x „kontrola“ kvality) Nejen průběžná kontrola výrobků, ale i : Odstraňování zjištěných nedostatků Vylepšování výrobků Motivace pracovníků, aby si hleděli kvality

Management jakosti spočívá v systematickém a plánovaném řízení firmy Vyžaduje plánování, dokumentování, měření a analyzování všech činností za účelem jejich neustálého zlepšování

Přístupy k řízení jakost GLP - Good Laboratory Practise GMP – Good Manufacturing Practise Normy ISO, VDA, QS … TQM – Total Quality Management EMS – Environmental Management System HSMS – Health and Safety Management System

Struktura norem ISO 9000 ISO 9000 ISO 9001 ISO 9004 ISO řady 10 000

ISO 9000 Základy a zásady systémů managementu jakosti a specifikace terminologie systémů managementu jakosti Pro jakoukouliv organizaci, která potřebuje demonstrovat svoji schopnost stálého poskytování výrobků splňujících požadavky zákazníka a různých předpisů

ISO 9001 Navazuje na ISO 9000 specifikuje požadavky na systém managementu jakosti pro případ, že má společnost v úmyslu zvýšit spokojenost zákazníků ISO 9004 poskytuje směrnice, které berou v úvahu jak efektivnost, tak účinnost systémů managementu jakosti (zlepšování výkonnosti organizace, spokojenosti zákazníků a jiných zainteresovaných stran )

Další související normy ISO 9011 návod na auditování systému managementu jakosti a systému environmentálního managementu Kde získat normy ISO Český normalizační institut

TQM - Total Quality Management orientace na zákazníka trvalé zlepšování Shewhartův cyklus PDCA (Plan - Do - Check - Act) Demingův cyklus PDSA (Plan - Do - Study - Act)

· Zaměření na zákazníka Revize norem ISO 9000 z roku 2000 vychází z osmi zásad managementu kvality :   ·      Zaměření na zákazníka ·       Vedení ·       Zapojení zaměstnanců ·        Procesní přístup ·        Systémově orientovaný přístup k řízení ·        Neustálé zlepšování ·        Přístup k rozhodování zakládající se na faktech ·        Vzájemně výhodné dodavatelské vztahy

Management jakosti Jakost musí obsáhnout vše, co vede k požadovanému výsledku. Týká se to: jakosti výrobku ( produktu v hmotné podobě), jakosti služby ( produktu v nehmotné podobě), jakosti procesů a jakosti zdrojů ( stroje a zařízení, informací, pracovního prostředí) a jakosti systému řízení. Všechny tyto roviny se vzájemně podmiňují a doplňují a proto se v celém světě šíří rozvíjení tzv. systému managementu jakosti, který můžeme charakterizovat jako tu část celopodnikového managementu, která je zaměřena na maximální zabezpečování spokojenosti zákazníků s vynaložením optimálních nákladů.

Postup pro zavedení systému jakosti řízení podle ISO 9001:2000 Definice cílů organizace, kterých chce dosáhnout Definice skupin, které tyto cíle očekávají Získávání informací týkající se skupiny norem ISO 9000 Rozhodování zda při zavádění systému řízení bude použita norma ISO jako základní požadavek či v kombinaci s požadavky jiných standardů Výběr směrnic podle oblasti řízení jakosti Zjištění aktuálního stavu systému řízení a určení rozdílů mezi systémem řízení a požadavky normy ISO. Popis procesů, které jsou nezbytné pro dodávku zboží nebo služeb zákazníkům a jejich porovnání s požadavky normy ISO

Vytvoření plánu odstraňování neshod, vytvoření zdrojů na provedení nových opatření, stanovení časového harmonogramu. Realizace opatření dle plánu a harmonogramu Provádění pravidelných interních auditů. Prokázání shody certifikací. Provedení nezávislého auditu akreditovanou certifikační společností, která vystaví certifikát stvrzující, že systém řízení jakosti odpovídá požadavkům normy ISO Neustálé pokračování ve zdokonalování podnikání

Norma ISO 14001 pojednává o environmentálním managementu, tj. managementu „týkající se životního prostředí“. Společnost, která se rozhodla získat certifikát osvědčující  soulad s požadavky této normy, musí  vytvořit, dokumentovat, uplatňovat a udržovat systém environmentálního managementu a neustále zlepšovat jeho efektivnost.

Norma ISO 17799 je jednou z klíčových norem pro zavádění a certifikaci systémů řízení organizace (tj. kvalita, prostředí, informace). Předmětem certikace je zavedený a dokumentovaný systém řízení bezpečnosti informací (ISMS) v organizaci. pokrývá všechny aspekty získávání, zpracovávání a ukládání informací prostřednictvím (a nejenom) informačních systémů a technologií organizace

QS 9000, VDA 6, TS 16949 QS9000 je oborová norma automobilového průmyslu. Byla vypracovaná skupinou Chrysler/Ford/General Motors a obsahuje plné znění normy ISO 9001 plus další požadavky zejména z oblasti zavádění nových výrobků, schvalování výrobků zákazníkem, uplatňování vybraných metod, způsobilosti procesů a neustálého zlepšování. Požadavkům této normy musí vyhovět v různém stupni každý dodavatel do automobilového průmyslu. VDA 6 pojednává o prověřování systému managementu jakosti. Základem jsou normy ISO a další požadavky automobilového průmyslu. Nejdůležitější jsou VDA 6.1 - auditování systému jakosti, VDA 6.3 - auditování procesu a VDA 6.5 - auditování výrobku. Soubor VDA obsahuje dále požadavky a postupy upřesňující obecné požadavky zejména v oblasti metod, výběru dodavatelů, zavádění a schvalování nových výrobků apod.

ISO/TS 16949 je oborová norma sjednocující stávající celosvětové požadavky automobilového průmyslu na systémy managementu jakosti. Obsahuje plné znění normy ISO 9001 a další oborové požadavky zejména z oblasti spokojenosti zákazníků a neustálého zlepšování. Specifické požadavky např. postupy schvalování výrobků se řídí dokumenty podle volby zákazníka (AIAG, ANFIA, FIEV, VDA)

Postupy zlepšování - cyklus PDCA Plan – naplánuj, urči záměr zlepšení, Do – realizuj, uskutečni tento záměr, Check – proveď kontrolu, vyhodnoť dosažené výsledky, Art – proveď úpravy, pokud výsledky neodpovídají plánovaným záměrům