Obecná územní ochrana přírody a krajiny podle zák.č.114/1992 Sb.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Advertisements

Rozloha chráněných území na ploše ČR
Ochrana přírody a krajiny
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Právní úprava ochrany přírody a krajiny v ČR – systém, prameny, orgány státní správy, účastníci řízení 8.přednáška Doc. JUDr. Vojtěch Stejskal, Ph.D.
Legislativa ochrany přírody v ČR a EU Přednáška č.9/ Vlastnické právo a ochrana přírody podle českého práva BOZO, ZF JU v Českých Budějovicích.
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Biokoridory.
Zákon č. 334/1992 Sb. o ochraně zemědělského půdního fondu
základní právní normy, kterými se ochrana přírody a krajiny řídí
Ochrana zemědělského půdního fondu při stavbě fotovoltaických elektráren Ing. Ivana Skalická.
 udržení a obnova rovnováhy v přírodě  ochrana biodiverzity  šetrné hospodaření s přírodními zdroji  územní › zvláště chráněná území › NATURA 2000.
Ochrana přírody 5. Ročník LI.
Podle české legislativy
Pravomoc obecních (městských) úřadů při ochraně a povolování kácení dřevin rostoucích mimo les A. Co je lesní zeleň? B.Lesní porosty C.Ovocné dřeviny.
Kurs v rámci projektu SFŽP Agentura Koniklec o.s. 2008
Vytvoření a pilotní ověření systému školení v obecných a odborných kompetencí dobrovolníků při akcích pro veřejnost, CZ.1.07/3.1.00/ Sportovní akce.
Chráněná území České republiky
II. TÉMA Platné právní předpisy na ochranu dřevin rostoucích mimo les a povolování kácení (metodiky, ČSN, dohody)
Územní ochrana OBECNÁ.
Účelová kategorizace Jana Dudová.
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY
Právní úprava ochrany lesa
Ochrana přírody v ČR. Historie první pokusy – Maiestas Carolina 1355 Karel IV. první pokusy – Maiestas Carolina 1355 Karel IV Hojná voda v Nov.
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/
Příklady do seminářů Právní vztahy k nemovitostem konaných dne 30/ v době 8.00 – 11.05, uč. č. 214, sem. sk. 2 JUDr. Jana Dudová, Ph.D.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Právo životního prostředí II. Úvodní přednáška
RNDr. Jiří Kocián, RNDr. Josef Glos AGERIS s. r. o. Jeřábkova 5, Brno
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Právní režim pozemků dle zákona o ochraně přírody a krajiny
Seminář č. 3 – PŽP II Právní režim ochrany půdy a lesa JUDr. Jana Tkáčiková, PhD.
Právní režim pozemků a ochrana přírody a krajiny
Ochrana půdy a lesa.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Česká inspekce životního prostředí – Údržba silniční zeleně Příklady z praxe Mgr. Jana Cháberová Ing. Pavel Korábek , Jihlava.
NOVELA ZÁKONA Č. 334/1992 SB., O OCHRANĚ ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
Pozemkové úpravy nástroj pro obnovu a ochranu krajiny.
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č. 115/2000 Sb. Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková.
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Výpočet náhrad za újmy omezením lesního hospodaření pomocí SW SKOL
VÝPOČET POPLATKU ZA ODNĚTÍ LESNÍCH POZEMKŮ - chybný princip
VÝPOČET POPLATKU ZA ODNĚTÍ LESNÍCH POZEMKŮ - chybný princip
Povolení kácení dřevin rostoucích mimo les
o ochraně přírody a krajiny
Ekologie a životní prostředí 2011 Barbora Kněžínková
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
EKOLOGICKÁ ÚJMA.
PŽP pro neprávníky podzim 2015 Ivana Průchová teze přednášky
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
AOPK ČR – Regionální pracoviště Správa CHKO Slavkovský les
Zákon o ochraně přírody a krajiny č. 114/1992 Sb. a zákon č
Právní režim ochrany přírody a krajiny
Právní režim ochrany půdy
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Právní problematika břehových porostů
Stavební pozemky (teze)
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny
Ochrana a péče o přírodu a krajinu Seminář MAS Sokolovsko o.p.s.
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
EKOLOGICKÉ REKULTIVACE
Transkript prezentace:

Obecná územní ochrana přírody a krajiny podle zák.č.114/1992 Sb. Přednáška č.9 Doc. JUDr. Vojtěch Stejskal, Ph.D. 15.11.2013 ZF JČUni v Českých Budějovicích, BOZO

Obecná územní ochrana přírody a krajiny podle z.č.114/1992 Sb. 1. územní systémy ekologické stability 2. významné krajinné prvky 3. ochrana krajinného rázu včetně režimu přírodního parku 4. přechodně chráněná plocha 5. ochrana dřevin rostoucích mimo les 6. ochrana neživé přírody

Územní systém ekologické stability (ÚSES) § 3: ÚSES=vzájemně propojený soubor přirozených i pozměněných (avšak přírodě blízkých) ekosystémů, které udržují přírodní rovnováhu. Jeho prvky tvoří biocentra a biokoridory. ÚSESy jsou zanášeny do plánů, ty jsou podkladem pro projekty provádění pozemkových úprav, územně plánovací dokumentaci, lesní hospodářské plány, vodohospodářské a jiné dokumenty ochrany a obnovy krajiny

Významné krajinné prvky (VKP) § 3: VKP jsou ex lege lesy, rašeliniště, vodní toky, rybníky, jezera, údolní nivy a další části krajiny registrované podle § 6 § 6: registraci provádí orgán OP, rozhodnutím ve správním řízení § 4: ochrana - se souhlasem orgánu ochrany přírody lze umisťovat ve VKP stavby, provádět pozemkové úpravy, změny kultur zemědělské půdy, odvodňování, úpravu vodních toků a nádrží

Krajinný ráz § 12: ochrana hodnot (1) přírodních, (2) kulturně-historických, (3) krajinářsko-estetických k umisťování a povolování staveb, které by mohly narušit dochovaný krajinný ráz, je nutný předchozí souhlas orgánu OP

Příklad narušení krajinného rázu: „Solární elektrárny“ Zábor zemědělské půdy, narušování krajiného rázu, překážky pro migrující živočichy, likvidace biotopů, v budoucnu možná odpady?

Přírodní park § 12 odst.3 Přírodní park Brdy K ochraně krajinného rázu s významnými soustředěnými estetickými a přírodními hodnotami, který není zvláště chráněn podle části třetí tohoto zákona, může orgán ochrany přírody zřídit obecně závazným právním předpisem přírodní park Nařízení KÚ stanovení omezení takového využití území, které by znamenalo zničení, poškození nebo rušení stavu tohoto území. Přírodní park Brdy

Přechodně chráněná plocha § 13: Území s dočasným nebo nepředvídaným výskytem významných rostlinných nebo živočišných druhů, nerostů nebo paleontologických nálezů z jiných vážných důvodů, zejména vědeckých, studijních či informačních vyhlašuje se na předem stanovenou dobu, případně na opakované období, například dobu hnízdění Rozhodnutí OOP princip náhrady újmy vlastníkovi či uživateli pozemku

Ochrana neživé přírody § 10 – jeskyně § 11 – paleontologické nálezy Jeskyně: jen podzemní prostory, nejsou předmětem vlastnictví a součástí pozemku (§ 61 odst.3) Zákaz poškozování či měnění dochovaného stavu jeskyně – výjimky Povolení k průzkumu Povinnosti při objevení jeskyně v rámci dobývacího prostoru Zpřístupnění některých jeskyní: Správa jeskyní ČR Paleontologické nálezy: nález, výzkum, vývoz

Ochrana dřevin rostoucích mimo les § 7-9: Princip ochrany Princip péče Princip povolení ke kácení dřevin § 7 odst.1 Dřeviny jsou chráněny podle tohoto ustanovení před poškozováním a ničením, pokud se na ně nevztahuje ochrana přísnější (§ 46 a 48) § 7 odst.2 Péče o dřeviny, zejména jejich ošetřování a udržování je povinností vlastníků.

Ochrana dřevin rostoucích mimo les § 8 zákona: Princip povolení ke kácení dřevin ke kácení dřevin je třeba povolení orgánu ochrany přírody, nestanoví-li zákon jinak povolení lze vydat ze závažných důvodů Podél silnic a železnic lze kácet jen s povolením vydaným po dohodě příslušných úřadů a orgánů OOP Povolení není třeba z důvodů pěstebních za účelem obnovy porostu a pro probírku, pro údržbu břehových porostů a pro další speciální zákonem stanovené účely - povinnost ohlašovací 15 dní předem, orgán ochrany přírody může zakázat není třeba z důvodů ohrožení zdraví či majetku - povinnost oznamovací do 15 dnů po zásahu. Speciální režim u dřevin dle vyhlášky č.189/2013 Sb.

Ochrana dřevin rostoucích mimo les § 8 odst.3 a 5 zák. Povolení není třeba ke kácení dřevin se stanovenou velikostí, popřípadě jinou charakteristikou. Tuto velikost, popřípadě jinou charakteristiku stanoví Ministerstvo životního prostředí obecně závazným právním předpisem. Ministerstvo životního prostředí stanoví prováděcím právním předpisem nedovolené zásahy do dřevin, které jsou v rozporu s požadavky na jejich ochranu, náležitosti žádosti o povolení kácení dřevin rostoucích mimo les, náležitosti oznámení o kácení dřevin a období, ve kterém se kácení dřevin zpravidla provádí.

Ochrana dřevin rostoucích mimo les Vyhláška č. 189/2013 Sb. zrušila § 8 vyhl.č.395/1992 Sb. Účinnost nové právní úpravy 15. července 2013. Obsah vyhlášky: § 1-pojmy § 2 -nedovolené zásahy do dřevin § 3 -Velikost a charakteristika dřevin, k jejichž kácení není třeba povolení § 4 -Náležitosti žádosti o povolení kácení dřevin a náležitosti oznámení o kácení dřevin § 5 - Období, ve kterém se kácení dřevin zpravidla provádí

Ochrana dřevin rostoucích mimo les Stromořadí § 1 písm.d) vyhlášky č.189/2013 Sb. Ke kácení stromořadí i ke kácení jednotlivých stromů, které jsou součástí stromořadí, je třeba povolení OOP, a to bez ohledu na míry.

Ochrana dřevin rostoucích mimo les Dřeviny v zahradách § 3 písm.d) vyhlášky Povolení ke kácení dřevin za předpokladu že nejsou VKP nebo památný strom, nebo stromořadí se nevyžaduje pro dřeviny rostoucí v zahradách. Definice zahrady § 1 písm.c) vyhlášky Jde o pozemek u bytového domu nebo u rodinného domu v zastavěném území obce, který je stavebně oplocený a nepřístupný veřejnosti. Musí být v konkrétním případě splněny všechny charakteristiky zahrady najednou!

Ochrana dřevin rostoucích mimo les § 9 zákona Náhradní výsadby Zákon předpokládá také odvody, avšak podrobnosti dosud nebyly stanoveny Orgán ochrany přírody může ve svém rozhodnutí o povolení kácení dřevin uložit žadateli přiměřenou náhradní výsadbu ke kompenzaci ekologické újmy vzniklé pokácením dřevin. Současně může uložit následnou péči o dřeviny po nezbytně nutnou dobu, nejvýše však na dobu pěti let. Náhradní výsadbu lze uložit na pozemcích, které nejsou ve vlastnictví žadatele o kácení, jen s předchozím souhlasem jejich vlastníka.