Mezinárodní dimenze managementu Komparativní management

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Zahraniční obchod.
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
Světová ekonomika (SE) Proč se tak radikálně změnil svět od poslední třetiny 19.století? Zásadní změny ve světě -dramatický růst efektivity zemědělství.
Ing. Daniel Konczyna U Prostředí marketingu Ing. Daniel Konczyna U
Metodologie historického výzkumu volného času
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
D I G I T Á L N Í V Ý Z V Y ING. JAN ŠTĚPNIČKA PRAHA - 6. PROSINCE 2013 TRENDY VÝSTAVBY BEZDRÁTOVÝCH TELEKOMUNIKAČNÍCH SÍTÍ ARBOR, spol. s r.o.
P12 Mezinárodní marketing Celosvětová proces internacionalizace - významný faktor rozvoje mezinárodního marketingu. Využívání mezinárodního marketingu.
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
Cvičení č. 2 Řízení multinacionálních firem
Makroekonomické agregátní veličiny Ing. Vojtěch Jindra
© 2011 Ministerstvo průmyslu a obchodu
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Výchova k občanství II. stupeň Název a číslo učebního materiálu.
1 Etika podnikání Společenská odpovědnost organizací Ing. Jaroslav Prachař – výkonný ředitel, Korektní podnikání, o.s CEBRE – Kam směřuje Společenská.
Lenka Míkovcová10. března Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Rozvoj lidských zdrojů jako „motor“ ekonomického růstu Lenka Míkovcová.
Základy marketingu šestá přednáška
Vstup na zahraniční trhy při výrobě v domácí zemi
HDP= hrubý domácí produkt
Mikroekonomie I Ekonomický růst Ing. Vojtěch JindraIng. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)Katedra ekonomie (KE)
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Ekonomie kolem nás EKONOMIE Ekonomie kolem nás 1. přednáška Eva Tomášková Katedra národního hospodářství Eva Tomášková
Marketingové prostředí
Ruská federace x WTO a OECD
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Prostředí pro podnikání a rozhodující faktory růstu MSP Karel Havlíček květen 2008.
MARKETING.
Makroekonomické výstupy
Hledání rovnováhy mezi podnikatelským subjektem a zákazníkem Seminář ČMS Říjen 2012.
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Ing. Josef Zrůst PEF MZLU v Brně Ústav managementu
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
Mezinárodní obchod a pohyb kapitálu
Důvody vstupu na zahraniční trhy
Instituce, nositelé a nástroje hospodářské politiky
POSTAVENÍ FIRMY - Rizika povolání FIRMA ORGANIZACE LIDSKÝ FAKTOR CÍLE Ekonomie Politika Ekologie Legislativa Trh Riziko v centrálně řízené ekonomice v.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Vnější hospodářská politika1 VI.b NEDOKONALÁ KONKURENCE.
V. Informace pro marketing Otázky: 1.K čemu slouží systémy market.informací 2.K čemu slouží market. Výzkum 3.Jak řešit market. Problém 4.Jak získat primární.
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_ZEK_715 Ročník: 2. Vzdělávací obor: M/01 Hotelnictví Téma: Písemná práce, tržní ekonomika,
Tržní prostředí.
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Mezinárodní finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
TRH (tržní mechanismus)
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
Př.MPO 2: strategie podniku a růst hodnoty podniku Strategie Růst výkonnosti podniku Růst hodnoty podniku.
Chování kupujících  Chování kupujících je složitý proces, který ovlivňuje řada vnitřních i vnějších činitelů a marketingový odborníci mohou znalost.
Teorie firmy. Důvody vzniku firmy Úspory z rozsahu Zdroje pro výrobu Řízení a organizace výroby.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Soudobý svět Milena Tichá Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Milena Tichá. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
8 EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY. Základy ekonomie 2 Produkce a růst Životní úroveň závisí na schopnosti země produkovat statky a služby Z hlediska.
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Strategická analýza společnosti TIBBIS, s. r. o.
Soudobý svět Ekonomický pohled
ANALÝZA KONKURENČNÍHO PROSTŘEDÍ
Stát Definice, funkce, typy.
Ekonomika malých a středních podniků
13 OTEVŘENÁ EKONOMIKA.
II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Vítejte na marketingu.
ŘÍZENÍ OBCHODU Katedra managementu Ing. Patricia Jakešová
III. TEORIE MEZINÁRODNÍHO OBCHODU
GLOBALIZACE.
Zahraniční obchod. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Transkript prezentace:

Mezinárodní dimenze managementu Komparativní management

Komparativní management Komparace: srovnávání, přirovnávání Komparativní management je studium a analýza managementu v různých podmínkách, resortech a zemích s cílem zjistit, proč podniky v různých prostředích dosahují různých výsledků. Komparace – srovnání, porovnávání podniku s konkurenty + hledání, v čem je jiný podnik lepší + snaha využít to ve svůj prospěch.

Komparativní management Oblast komparativního managementu a snaha zjistit konkurenční výhodu a zlepšit svůj podnik je považována za hlavní možnost transferu amerických, japonských a dalších úspěšných znalostí a praktik i do méně vyspělých a rozvojových zemí vyvolává potřebu větší interakce teorie a praxe v managementu. přes odlišné „know-how“ přináší umění aplikovat znalosti komparativní výhody v místních podmínkách.

Komparativní management Komparativní výhoda Ze spolupráce mohou mít prospěch oba partneři, přesto, že jeden je silnější a druhý slabší. Rychle se rozvíjející ekonomiky (např. Čína) nemohou mít komparativní výhody ve všem: stále budou některé věci dovážet, jiné vyvážet. Platí, že komparativní výhody těchto zemí zůstávají převážně v pracovně náročných oborech. Alespoň do té doby, než se zvýší jejich množství kapitálu. Vyspělé země jako celek budou i nadále z obchodu s rozvíjejícími se ekonomikami profitovat. Zvýšená konkurence a úspory z rozsahu zvyšují růst produktivity i výroby a snižují spotřebitelské ceny.

Komparativní management Platnost a aplikace Teorie, zákony a principy řízení jsou do značné míry všeobecně platné, aplikovatelné v různých podmínkách. Jejich aplikace se však v konkrétních podmínkách jiné země značně liší. Manažeři mají uplatňovat při řízení svých podniků manažerské „know-how“ a celosvětovou tendenci.

Mezinárodní dimenze . Nadnárodní společnost - provozuje výzkum, výrobu, prodej či jiné aktivity v různých zemích světa, nikoli pouze tam, kde má svou centrálu.

Nadnárodní korporace (MNC): Mezinárodní dimenze Nadnárodní korporace (MNC): je sdružení nebo podnik, který řídí výrobu produktů nebo distribuci služeb ve více než jedné zemi. Základní znaky z ekonomického hlediska: Fyzické umístění organizačních jednotek Rozhodující vliv Využívání a přelévání zdrojů Z organizačně právního hlediska: forma akciové společnosti a holdingovou strukturu

Nadnárodní společnosti Vznik nadnárodních společností fáze – export přebytků produkce do zahraničí  fáze – výstavba poboček v zahraničí k zásobování nových trhů fáze – zahraniční pobočky uspokojují jiný národní trh, než který obsluhovaly primárně fáze – zahraniční pobočky exportují zboží do původní domovské země fáze – firma se stává internacionální a globální

Mezinárodní dimenze Formy mezinárodního obchodu

Mezinárodní dimenze Formy vstupů na zahraniční trhy Lze rozlišit následující formy: Přímý a nepřímý export a import zboží a služeb Mezinárodní pohyb know-how Kapitálový vstup na trh formou přímých zahraničních investic.

Komparativní management Koontzův model

Komparativní management Koontzův model Manažerské a nemanažerské praktiky Manažerské praktiky jsou ovlivňovány vědou o managementu (principy, teorie, znalosti obecného použití) vědou o podnikových funkcích (výroba, finance) lidskými zdroji vnějším prostředím - manažeři operují v celosvětovém prostředí politicko - legislativní, ekonomické, sociální, technologické, vzdělanostní, kulturně-etické Manažerské a nemanažerské praktiky se vzájemně ovlivňují Manažerské a nemanažerské praktiky ovlivňují znamenitost podniku

Vnější prostředí firem Mezinárodní dimenze Vnější prostředí firem Žádné omezení státními hranicemi Mezinárodní obchod, nadnárodní společnosti, transnarodní korporace Působnost managerského know how v odlišných politických a kulturních systémech

Komparativní management Koontzův model Vnější prostředí firem Manažerské funkce a činnosti Podnikové funkce a činnosti

Mezinárodní dimenze Podniková kultura

Mezinárodní dimenze Podniková kultura

Mezinárodní dimenze Podniková kultura

Mezinárodní dimenze Podniková kultura

Mezinárodní dimenze Podniková kultura

Komparativní management Model kritických faktorů Kritické faktory v procesu řízení ve firmách v různém prostředí (R. N. Farmer, B. M. Richman) Jsou: vzdělanostní proměnné sociálně-kulturní a etické proměnné legislativní a politické proměnné ekonomické proměnné

Mezinárodní dimenze Prostředí

Mezinárodní dimenze Manažerské funkce

Komparativní management Manažerské funkce a činnosti

Mezinárodní dimenze Manažerské funkce

Mezinárodní dimenze Manažerské funkce

Mezinárodní dimenze Manažerské funkce

Komparativní management Manažerské funkce a činnosti Teorie Z

Mezinárodní dimenze . Manažerské funkce

Mezinárodní dimenze . Manažerské funkce

Mezinárodní dimenze interkulturálních rozdílů

Hodnoty indexů Interkulturálních rozdílů - ČR manažeři   Hodnota / kultura Manažeři ČR PDI Mocenský odstup 0 = malý mocenský odstup 100= velký mocenský odstup 47 IDV Individualismus Kolektivismus/ 100= silně individualistická 0 = silně kolektivistická 50 MAS Maskulinita/ Feminita 100 = silně maskulinní 0 = silně feminní 90 UAI Obava z nejistoty 0 = malá obava z nejistoty 100 = velká obava z nejistoty 49 LOT Dlouhodobá/ krátkodobá orientace 0 = velmi krátkodobá orientace 100 = velmi dlohodobá orientace 27

Mezinárodní dimenze Podniková kultura

Mezinárodní dimenze Organizační struktury

Typy organizačních struktur Nízký respekt k moci   Slabá potřeba vyhýbání se nejistotě Tržní byrokracie TRH Pracovní STROJ Silná potřeba vyhýbání se nejistotě Osobní byrokracie Rodina Plná Pyramida Vysoký respekt k moci

Mezinárodní dimenze

Plánování a řízení kariéry

Komparativní management Koontzův model Manažerské a nemanažerské praktiky Manažerské praktiky jsou ovlivňovány vědou o managementu (principy, teorie, znalosti obecného použití) vědou o podnikových funkcích (výroba, finance) lidskými zdroji vnějším prostředím - manažeři operují v celosvětovém prostředí politicko - legislativní, ekonomické, sociální, technologické, vzdělanostní, kulturně-etické Manažerské a nemanažerské praktiky se vzájemně ovlivňují Manažerské a nemanažerské praktiky ovlivňují znamenitost podniku

Literatura Nový, I. Koontz, H., Weihrich, H. Bedrnová, E., Nový, I. Management Bedrnová, E., Nový, I. Psychologie a sociologie v řízení firmy Nový, I. Interkulturální management