Mezinárodní dimenze managementu Komparativní management
Komparativní management Komparace: srovnávání, přirovnávání Komparativní management je studium a analýza managementu v různých podmínkách, resortech a zemích s cílem zjistit, proč podniky v různých prostředích dosahují různých výsledků. Komparace – srovnání, porovnávání podniku s konkurenty + hledání, v čem je jiný podnik lepší + snaha využít to ve svůj prospěch.
Komparativní management Oblast komparativního managementu a snaha zjistit konkurenční výhodu a zlepšit svůj podnik je považována za hlavní možnost transferu amerických, japonských a dalších úspěšných znalostí a praktik i do méně vyspělých a rozvojových zemí vyvolává potřebu větší interakce teorie a praxe v managementu. přes odlišné „know-how“ přináší umění aplikovat znalosti komparativní výhody v místních podmínkách.
Komparativní management Komparativní výhoda Ze spolupráce mohou mít prospěch oba partneři, přesto, že jeden je silnější a druhý slabší. Rychle se rozvíjející ekonomiky (např. Čína) nemohou mít komparativní výhody ve všem: stále budou některé věci dovážet, jiné vyvážet. Platí, že komparativní výhody těchto zemí zůstávají převážně v pracovně náročných oborech. Alespoň do té doby, než se zvýší jejich množství kapitálu. Vyspělé země jako celek budou i nadále z obchodu s rozvíjejícími se ekonomikami profitovat. Zvýšená konkurence a úspory z rozsahu zvyšují růst produktivity i výroby a snižují spotřebitelské ceny.
Komparativní management Platnost a aplikace Teorie, zákony a principy řízení jsou do značné míry všeobecně platné, aplikovatelné v různých podmínkách. Jejich aplikace se však v konkrétních podmínkách jiné země značně liší. Manažeři mají uplatňovat při řízení svých podniků manažerské „know-how“ a celosvětovou tendenci.
Mezinárodní dimenze . Nadnárodní společnost - provozuje výzkum, výrobu, prodej či jiné aktivity v různých zemích světa, nikoli pouze tam, kde má svou centrálu.
Nadnárodní korporace (MNC): Mezinárodní dimenze Nadnárodní korporace (MNC): je sdružení nebo podnik, který řídí výrobu produktů nebo distribuci služeb ve více než jedné zemi. Základní znaky z ekonomického hlediska: Fyzické umístění organizačních jednotek Rozhodující vliv Využívání a přelévání zdrojů Z organizačně právního hlediska: forma akciové společnosti a holdingovou strukturu
Nadnárodní společnosti Vznik nadnárodních společností fáze – export přebytků produkce do zahraničí fáze – výstavba poboček v zahraničí k zásobování nových trhů fáze – zahraniční pobočky uspokojují jiný národní trh, než který obsluhovaly primárně fáze – zahraniční pobočky exportují zboží do původní domovské země fáze – firma se stává internacionální a globální
Mezinárodní dimenze Formy mezinárodního obchodu
Mezinárodní dimenze Formy vstupů na zahraniční trhy Lze rozlišit následující formy: Přímý a nepřímý export a import zboží a služeb Mezinárodní pohyb know-how Kapitálový vstup na trh formou přímých zahraničních investic.
Komparativní management Koontzův model
Komparativní management Koontzův model Manažerské a nemanažerské praktiky Manažerské praktiky jsou ovlivňovány vědou o managementu (principy, teorie, znalosti obecného použití) vědou o podnikových funkcích (výroba, finance) lidskými zdroji vnějším prostředím - manažeři operují v celosvětovém prostředí politicko - legislativní, ekonomické, sociální, technologické, vzdělanostní, kulturně-etické Manažerské a nemanažerské praktiky se vzájemně ovlivňují Manažerské a nemanažerské praktiky ovlivňují znamenitost podniku
Vnější prostředí firem Mezinárodní dimenze Vnější prostředí firem Žádné omezení státními hranicemi Mezinárodní obchod, nadnárodní společnosti, transnarodní korporace Působnost managerského know how v odlišných politických a kulturních systémech
Komparativní management Koontzův model Vnější prostředí firem Manažerské funkce a činnosti Podnikové funkce a činnosti
Mezinárodní dimenze Podniková kultura
Mezinárodní dimenze Podniková kultura
Mezinárodní dimenze Podniková kultura
Mezinárodní dimenze Podniková kultura
Mezinárodní dimenze Podniková kultura
Komparativní management Model kritických faktorů Kritické faktory v procesu řízení ve firmách v různém prostředí (R. N. Farmer, B. M. Richman) Jsou: vzdělanostní proměnné sociálně-kulturní a etické proměnné legislativní a politické proměnné ekonomické proměnné
Mezinárodní dimenze Prostředí
Mezinárodní dimenze Manažerské funkce
Komparativní management Manažerské funkce a činnosti
Mezinárodní dimenze Manažerské funkce
Mezinárodní dimenze Manažerské funkce
Mezinárodní dimenze Manažerské funkce
Komparativní management Manažerské funkce a činnosti Teorie Z
Mezinárodní dimenze . Manažerské funkce
Mezinárodní dimenze . Manažerské funkce
Mezinárodní dimenze interkulturálních rozdílů
Hodnoty indexů Interkulturálních rozdílů - ČR manažeři Hodnota / kultura Manažeři ČR PDI Mocenský odstup 0 = malý mocenský odstup 100= velký mocenský odstup 47 IDV Individualismus Kolektivismus/ 100= silně individualistická 0 = silně kolektivistická 50 MAS Maskulinita/ Feminita 100 = silně maskulinní 0 = silně feminní 90 UAI Obava z nejistoty 0 = malá obava z nejistoty 100 = velká obava z nejistoty 49 LOT Dlouhodobá/ krátkodobá orientace 0 = velmi krátkodobá orientace 100 = velmi dlohodobá orientace 27
Mezinárodní dimenze Podniková kultura
Mezinárodní dimenze Organizační struktury
Typy organizačních struktur Nízký respekt k moci Slabá potřeba vyhýbání se nejistotě Tržní byrokracie TRH Pracovní STROJ Silná potřeba vyhýbání se nejistotě Osobní byrokracie Rodina Plná Pyramida Vysoký respekt k moci
Mezinárodní dimenze
Plánování a řízení kariéry
Komparativní management Koontzův model Manažerské a nemanažerské praktiky Manažerské praktiky jsou ovlivňovány vědou o managementu (principy, teorie, znalosti obecného použití) vědou o podnikových funkcích (výroba, finance) lidskými zdroji vnějším prostředím - manažeři operují v celosvětovém prostředí politicko - legislativní, ekonomické, sociální, technologické, vzdělanostní, kulturně-etické Manažerské a nemanažerské praktiky se vzájemně ovlivňují Manažerské a nemanažerské praktiky ovlivňují znamenitost podniku
Literatura Nový, I. Koontz, H., Weihrich, H. Bedrnová, E., Nový, I. Management Bedrnová, E., Nový, I. Psychologie a sociologie v řízení firmy Nový, I. Interkulturální management