Hodnotový management Teorie rozhodování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

TEORIE ROZHODOVÁNÍ A TEORIE HER
Matematické modelování a operační výzkum
Projektové řízení Modul č.1.
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled ÚVOD DO UDRŽITELNÉ SPOTŘEBY A VÝROBY METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ.
TEORIE ROZHODOVÁNÍ.
Úvod Klasifikace disciplín operačního výzkumu
MANAŽERSKÉ ROZHODOVÁNÍ
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Analýzy administrativních procesů. Analýzy ve 2 krocích Analýza dokumentů Analýza administrativních procesů.
Ruber, Saitz.  Customer Relationship Management  Systémy pro řízení vztahů se zákazníky  Zjednodušeně : ◦ shromažďování ◦ zpracování ◦ využití informací.
Metody zpracování vybraných témat (projektů)
Audit administrativních činností
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Pavel Pánek MaM FAPPZ Pavel Pánek
Lenka Fialová Martina Procházková Ondřej Soukup Martin Valenta Cyril Vojáček 1.
Firma a nejistota Aplikace rozhodování v podmínkách rizika a nejistoty na firmu Teorie firmy.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_13_ROZHODOVÁNÍ.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
RNDr. Zdenek Kubíček Nemocnice Třinec
PLÁNOVACÍ PROCESY, DRUHY PLÁNOVÁNÍ
Řídící procesy po obsahové stránce Ondřej Šimeček Vladimír Gorej Tomáš Ludvík Petr Slamiak Praha, ČZU, 2006.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Rozhodování Úloha a význam rozhodování Manažerské rozhodování
Podniková ekonomika Personální činnost.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Teorie firmy. Hlavní mezníky ve vývoji.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE AUTOEVALUACE SLUŽEB ICT listopad 2006 (c) Radek Maca.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Rozhodování Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Matematické metody v ekonomii (MME)
Analýza poptávky. Poptávka po produkci firmy jako významný parametr rozhodování firmy. Faktory determinující poptávku a odhady poptávkových funkcí. Alternativní.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Ing. Renáta Schneiderová Heralová, Ph.D.
Metody výběru variant Používají se pro výběr v případě více variant řešení stejného problému Lze vybírat dle jednoho nebo více kritérií V případě více.
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Oceňování nemovitostí
CIDEAS 2006ČVUT v Praze, FSv Spolehlivost a rizika výběru technicko-ekonomických variant V. Beran P. Dlask Fakulta.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Rozhodovací procesy.
Návrh modelu řízení ECM v kontextu řízení informatiky Ing. Renáta Kunstová.
MARKETINGOVÝ MIX.
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s.
Charakteristika správní vědy Přednáška SV č.1 M. Horáková.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
ROZHODOVÁNÍ Osnova: 1. Východiska
ROZHODOVÁNÍ Osnova: Východiska Procesní stránka rozhodování
Milada Kováříková Zuzana Moravová Hana Zákostelská
Petráčková Jozová Cézová
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
ROZHODOVÁNÍ Alena Kopfová
Plánování a rozhodování v organizaci
Vysoká škola polytechnická Jihlava – veřejná vysoká škola (vznikla v červnu 2004 na základě zákona č. 375/2004 Sb.) – neuniverzitní vysoká škola (celosemestrální.
Diplomový projekt pro studijní obor Finance – I.část.
MANAŽERSKÉ ROZHODOVÁNÍ Zpracoval Ing. Jan Weiser.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Alena Klapalová MANAGEMENT KVALITY Alena Klapalová
MANAŽERSKÉ ROZHODOVÁNÍ
Rozhodování jako manažerská funkce
Vnější a vnitřní kontrola
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ
Racionalizace logistických procesů ve vybrané společnosti
Plánování a rozhodování v podniku
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Oceňování nemovitostí
Ekonomika malých a středních podniků
Presentation Title 1st September 2002
Oceňování nemovitostí
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

Hodnotový management Teorie rozhodování Ing. Renáta Schneiderová Heralová, Ph.D. sch.heralova@seznam.cz heralova@fsv.cvut.cz B 421,  22435 4522

Přednáška 1 Základní pojmy a poznatky rozhodování (manažerského) Obecná teorie hodnotového managementu – funkční přístup, hodnotový přístup Hodnota pro zákazníka

Rozhodovací proces Meritorní stránka (věcná, obsahová) Formálně-logická stránka (procedurální) Rámcový postup Koncept (např. teorie užitku, sociálněpsychologické teorie, kvantitativní teorie…) Metody Modelové nástroje

Rozhodovací proces = proces řešení rozhodovacích problémů s více variantami řešení Problém = diference mezi žádoucím stavem a skutečným stavem

Rozhodovací proces (struktura) Analýza okolí (intelligence activity) Návrh řešení (design activity) Volba řešení (choice activity) Kontrola výsledků (review activity)

Rozhodovací proces (struktura) Identifikace rozhodovacího problému Analýza a formulace rozhodovacího problému Stanovení kritérií hodnocení Tvorba variant řešení rozhodovacího problému Stanovení důsledků variant Hodnocení důsledků variant, výběr varianty Realizace zvolené varianty Kontrola výsledků realizované varianty

Prvky rozhodovacího procesu Cíl rozhodování Kritéria hodnocení Subjekt rozhodování Objekt rozhodování Varianty rozhodování a jejich důsledky Stavy světa (scénáře, rizikové situace)

Klasifikace rozhodovacích problémů Dobře strukturované X špatně strukturované za jistoty X za rizika X za nejistoty jednokriteriální X vícekriteriální

Racionálně ekonomický model Znalost všech variant vedoucích k dosažení stanoveného cíle Znalost všech důsledků variant Neomezená schopnost ohodnotit kvantitativně každou variantu Volba nejlepší varianty Princip optimalizace

Administrativní model Omezený rozsah informací Omezené schopnosti řešit rozhodovací problémy, zjednodušený obraz reálného světa Nestanovuje všechny varianty a všechny jejich důsledky Nehledá optimální variantu, ale volí první dostatečně dobrou variantu Princip satisfakce

Vliv na kvalitu (racionalitu) rozhodovacího procesu : Stanovené cíle řešení rozhodovacího problému Množství a kvalita informací Míra uplatnění nástrojů a poznatků teorie rozhodování Kvalita projektu řešení rozhodovacího problému Kvalita objektu rozhodování Kvalita řízení rozhodovacího procesu

Informace pro rozhodování Efektivní sběr informací Vhodný rozsah informací Úsudek a interpretace informací

Hodnotový management Jako podpora rozhodovacích procesů

Historie : 1947 – L.D.Miles : Value Analysis Value = Performance / Cost 1954 – Americký vládní úřad pro námořnictvo : Value Engineering 1959 – SAVE, SJVE 1965 – ČR (ČSSR) Zetor Brno hodnota  poměrná efektivní hodnota  míra efektivnosti (E)

Co to je hodnota ? Hodnota pro zákazníka (Customer Value) = vztah mezi uspokojením potřeby a zdroji použitými pro dosažení tohoto uspokojení Uspokojení potřeb Velikost užitku Hodnota = --------------------------  --------------------------- Použité zdroje Celkové náklady ČSN EN 1325-1, ČSN EN 12973

Hodnota = relativní veličina Maximalizace hodnoty pro zákazníka : 1) optimalizace, nikoliv maximalizace užitku 2) optimalizace nákladů s tendencí k jejich minimalizaci komerčně úspěšný výrobek = výrobek nebo služba, které na trhu najdou svého solventního zákazníka, ochotného a schopného za ně zaplatit oboustranně přijatelnou tržní cenu

Růst náročnosti zákazníka : komplexní užitek kastomizace rychlost adaptabilita a pružnost agilnost bezchybnost a spolehlivost

Růst hodnoty pro zákazníka : 1) U1 >> U0 a N1 > N0 2) U1 > U0 a N1 = N0 3) U1 > U0 a N1 < N0 4) U1 = U0 a N1 < N0 U1 < U0 a N1<< N0 = 5 cest k vyšší prosperitě, konkurenceschopnosti a komerční úspěšnosti

Co to je hodnotový management ? = obor speciálního managementu jednoznačně zaměřeného na zvyšování hodnoty pro zákazníka 3 role HM : 1) stimulační 2) harmonizační 3) znalostní Objekt HM : technický systém nebo jeho část procesní systém hmotné i nehmotné povahy kombinace technického a procesního systému

principy HM : styl managementu lidská dynamika soustředění se na zákazníka maximalizace hodnoty pro zákazníka uplatnění pojmu funkce kreativita kvantitativní hodnocení lidská dynamika komunikace týmová práce respektování prostředí – vnější a vnitřní omezení metody a nástroje postup přípravy a zpracování projektů/studií používané techniky

Obecný postup při přípravě a zpracování projektů / studií HM (ČSN EN 12973) Zpětná vazba pro nepřetržité zlepšování Definování cílů s ohledem na politiku a program HM Řešitelské týmy Výcvik – metody, týmová práce Metody a podpůrné procesy potřebné k dosažení cílů Způsob měření změny výkonnosti a používání zdrojů Cíle – výkonnost, použití zdrojů Zjištění základních funkcí pro úplné dosažení cílů Uplatnění metod a podpůrných procesů, inovační zp. dosažení cílů, návrhy na implementaci ve vhodných bodech projektu Ověření správnosti návrhů, implement.návrhů, sledování pokroku Sledování a měření výsledků, porovnání s cíli

Uplatnění HM ve firmě Zpětná vazba pro neustálé zlepšování programu HM Obecné cíle managementu firmy Politika HM Program HM Studie / projekty HM - strategické studie - technické studie - organizační studie - provozní studie Výcvik HM - zavedení kultury - znalosti - tvorba kompetencí Metody a nástroje HM V Ý S L E D K Y Umožňuje rozhodování založené na hodnotě Hodnotová kultura

Aplikační disciplíny HM : hodnotová analýza = účelně sestavený soubor metod, jehož smyslem je zdokonalit analyzovaný objekt cestou hledání a navrhování zlepšeného a hospodárnějšího řešení jeho funkcí s cílem zvýšit jeho hodnotu pro zákazníka hodnotové projektování = vytváření zcela nového objektu pomocí hodnotového přístupu inverzní hodnotová analýza = hledání efektivnějšího využití objektu pomocí hodnotového přístupu hodnotová výrobková strategie = nepřetržitý proces rozvoje výrobního programu založený na kategorii hodnoty pro zákazníka

Přístupy Funkční přístup Funkčně nákladový přístup Hodnotový přístup

Teorie funkce a funkčního přístupu Funkce = oboustranný vztah mezi potřebou a vlastnostmi objektu jako účelového systému Umí, dělá, vykonává Potřeba zákazníka FUNKCE POTŘEBA OBJEKT

Podoby funkce : a) proces transformace vstupních veličin objektu ve výstupní b) vedlejší účinky a ostatní projevy vlastností struktury objektu c) projevy změn nebo zachování stavu struktury objektu projev postavení objektu jako systému - varianty užití objektu Funkce plní role : role heuristická role kriteriální (charakteristika, parametr)

funkční přístup chápe jednotlivé objekty HM nikoliv v jejich reálné podobě, ale jako uspořádané soustavy funkcí, pro něž a jimiž daný objekt slouží k uspokojování nějaké potřeby  prostřednictvím definic funkcí jsou pojmenovány a konkretizovány potřeby zákazníka funkční dekompozice a deskripce objektu v podobě definovaného a modelově zobrazeného systému funkcí  souměřitelnost

funkčně nákladový přístup = velikost funkčnosti + náklady na její zajištění

Teorie hodnoty a hodnotového přístupu funkčnost výstup vstup náklady OBJEKT POTŘEBA účinnost užitek hodnota užitek = účelnost + kvalita velikost užitku (funkčnosti) kvantifikovaná účelnost

Hodnotový přístup míra kvality etalon optima zákazníkovy potřeby koeficient individuální funkčnosti funkčnost celého objektu (relace k etalonu optima potřeby) celkové náklady (LCC) = veškeré nároky na zdroje vynaložené na pořízení a využívání objektu po celou dobu ekonomické životnosti, včetně ekonomických nároků na likvidaci

Hodnotová analýza

Podstata HA Účelně sestavený soubor metod, jehož smyslem je zdokonalit analyzovaný objekt cestou hledání a navrhování zlepšeného řešení jeho funkcí s cílem zvýšit hodnotu pro vnějšího či vnitřního zákazníka Charakteristické znaky : Objekt Funkce Hodnota pro zákazníka Postup Týmová práce

Obecná metodika HA L.D.Miles : Co je to ? Co to činí ? Co to stojí ? Co jiného může zajistit funkce ? Co to jiné stojí ? úplné a správné zodpovězení otázek  úspěšně vyřešený problém

Metodický postup HA Etapa – Výběr objektu Etapa – Sběr informací Etapa – Funkční analýza Etapa – Tvorba námětů Etapa – Zpracování a hodnocení návrhů Etapa – Projekt optimální varianty Etapa – Projednání a schválení projektu