Hodnotový management Teorie rozhodování Ing. Renáta Schneiderová Heralová, Ph.D. sch.heralova@seznam.cz heralova@fsv.cvut.cz B 421, 22435 4522
Přednáška 1 Základní pojmy a poznatky rozhodování (manažerského) Obecná teorie hodnotového managementu – funkční přístup, hodnotový přístup Hodnota pro zákazníka
Rozhodovací proces Meritorní stránka (věcná, obsahová) Formálně-logická stránka (procedurální) Rámcový postup Koncept (např. teorie užitku, sociálněpsychologické teorie, kvantitativní teorie…) Metody Modelové nástroje
Rozhodovací proces = proces řešení rozhodovacích problémů s více variantami řešení Problém = diference mezi žádoucím stavem a skutečným stavem
Rozhodovací proces (struktura) Analýza okolí (intelligence activity) Návrh řešení (design activity) Volba řešení (choice activity) Kontrola výsledků (review activity)
Rozhodovací proces (struktura) Identifikace rozhodovacího problému Analýza a formulace rozhodovacího problému Stanovení kritérií hodnocení Tvorba variant řešení rozhodovacího problému Stanovení důsledků variant Hodnocení důsledků variant, výběr varianty Realizace zvolené varianty Kontrola výsledků realizované varianty
Prvky rozhodovacího procesu Cíl rozhodování Kritéria hodnocení Subjekt rozhodování Objekt rozhodování Varianty rozhodování a jejich důsledky Stavy světa (scénáře, rizikové situace)
Klasifikace rozhodovacích problémů Dobře strukturované X špatně strukturované za jistoty X za rizika X za nejistoty jednokriteriální X vícekriteriální
Racionálně ekonomický model Znalost všech variant vedoucích k dosažení stanoveného cíle Znalost všech důsledků variant Neomezená schopnost ohodnotit kvantitativně každou variantu Volba nejlepší varianty Princip optimalizace
Administrativní model Omezený rozsah informací Omezené schopnosti řešit rozhodovací problémy, zjednodušený obraz reálného světa Nestanovuje všechny varianty a všechny jejich důsledky Nehledá optimální variantu, ale volí první dostatečně dobrou variantu Princip satisfakce
Vliv na kvalitu (racionalitu) rozhodovacího procesu : Stanovené cíle řešení rozhodovacího problému Množství a kvalita informací Míra uplatnění nástrojů a poznatků teorie rozhodování Kvalita projektu řešení rozhodovacího problému Kvalita objektu rozhodování Kvalita řízení rozhodovacího procesu
Informace pro rozhodování Efektivní sběr informací Vhodný rozsah informací Úsudek a interpretace informací
Hodnotový management Jako podpora rozhodovacích procesů
Historie : 1947 – L.D.Miles : Value Analysis Value = Performance / Cost 1954 – Americký vládní úřad pro námořnictvo : Value Engineering 1959 – SAVE, SJVE 1965 – ČR (ČSSR) Zetor Brno hodnota poměrná efektivní hodnota míra efektivnosti (E)
Co to je hodnota ? Hodnota pro zákazníka (Customer Value) = vztah mezi uspokojením potřeby a zdroji použitými pro dosažení tohoto uspokojení Uspokojení potřeb Velikost užitku Hodnota = -------------------------- --------------------------- Použité zdroje Celkové náklady ČSN EN 1325-1, ČSN EN 12973
Hodnota = relativní veličina Maximalizace hodnoty pro zákazníka : 1) optimalizace, nikoliv maximalizace užitku 2) optimalizace nákladů s tendencí k jejich minimalizaci komerčně úspěšný výrobek = výrobek nebo služba, které na trhu najdou svého solventního zákazníka, ochotného a schopného za ně zaplatit oboustranně přijatelnou tržní cenu
Růst náročnosti zákazníka : komplexní užitek kastomizace rychlost adaptabilita a pružnost agilnost bezchybnost a spolehlivost
Růst hodnoty pro zákazníka : 1) U1 >> U0 a N1 > N0 2) U1 > U0 a N1 = N0 3) U1 > U0 a N1 < N0 4) U1 = U0 a N1 < N0 U1 < U0 a N1<< N0 = 5 cest k vyšší prosperitě, konkurenceschopnosti a komerční úspěšnosti
Co to je hodnotový management ? = obor speciálního managementu jednoznačně zaměřeného na zvyšování hodnoty pro zákazníka 3 role HM : 1) stimulační 2) harmonizační 3) znalostní Objekt HM : technický systém nebo jeho část procesní systém hmotné i nehmotné povahy kombinace technického a procesního systému
principy HM : styl managementu lidská dynamika soustředění se na zákazníka maximalizace hodnoty pro zákazníka uplatnění pojmu funkce kreativita kvantitativní hodnocení lidská dynamika komunikace týmová práce respektování prostředí – vnější a vnitřní omezení metody a nástroje postup přípravy a zpracování projektů/studií používané techniky
Obecný postup při přípravě a zpracování projektů / studií HM (ČSN EN 12973) Zpětná vazba pro nepřetržité zlepšování Definování cílů s ohledem na politiku a program HM Řešitelské týmy Výcvik – metody, týmová práce Metody a podpůrné procesy potřebné k dosažení cílů Způsob měření změny výkonnosti a používání zdrojů Cíle – výkonnost, použití zdrojů Zjištění základních funkcí pro úplné dosažení cílů Uplatnění metod a podpůrných procesů, inovační zp. dosažení cílů, návrhy na implementaci ve vhodných bodech projektu Ověření správnosti návrhů, implement.návrhů, sledování pokroku Sledování a měření výsledků, porovnání s cíli
Uplatnění HM ve firmě Zpětná vazba pro neustálé zlepšování programu HM Obecné cíle managementu firmy Politika HM Program HM Studie / projekty HM - strategické studie - technické studie - organizační studie - provozní studie Výcvik HM - zavedení kultury - znalosti - tvorba kompetencí Metody a nástroje HM V Ý S L E D K Y Umožňuje rozhodování založené na hodnotě Hodnotová kultura
Aplikační disciplíny HM : hodnotová analýza = účelně sestavený soubor metod, jehož smyslem je zdokonalit analyzovaný objekt cestou hledání a navrhování zlepšeného a hospodárnějšího řešení jeho funkcí s cílem zvýšit jeho hodnotu pro zákazníka hodnotové projektování = vytváření zcela nového objektu pomocí hodnotového přístupu inverzní hodnotová analýza = hledání efektivnějšího využití objektu pomocí hodnotového přístupu hodnotová výrobková strategie = nepřetržitý proces rozvoje výrobního programu založený na kategorii hodnoty pro zákazníka
Přístupy Funkční přístup Funkčně nákladový přístup Hodnotový přístup
Teorie funkce a funkčního přístupu Funkce = oboustranný vztah mezi potřebou a vlastnostmi objektu jako účelového systému Umí, dělá, vykonává Potřeba zákazníka FUNKCE POTŘEBA OBJEKT
Podoby funkce : a) proces transformace vstupních veličin objektu ve výstupní b) vedlejší účinky a ostatní projevy vlastností struktury objektu c) projevy změn nebo zachování stavu struktury objektu projev postavení objektu jako systému - varianty užití objektu Funkce plní role : role heuristická role kriteriální (charakteristika, parametr)
funkční přístup chápe jednotlivé objekty HM nikoliv v jejich reálné podobě, ale jako uspořádané soustavy funkcí, pro něž a jimiž daný objekt slouží k uspokojování nějaké potřeby prostřednictvím definic funkcí jsou pojmenovány a konkretizovány potřeby zákazníka funkční dekompozice a deskripce objektu v podobě definovaného a modelově zobrazeného systému funkcí souměřitelnost
funkčně nákladový přístup = velikost funkčnosti + náklady na její zajištění
Teorie hodnoty a hodnotového přístupu funkčnost výstup vstup náklady OBJEKT POTŘEBA účinnost užitek hodnota užitek = účelnost + kvalita velikost užitku (funkčnosti) kvantifikovaná účelnost
Hodnotový přístup míra kvality etalon optima zákazníkovy potřeby koeficient individuální funkčnosti funkčnost celého objektu (relace k etalonu optima potřeby) celkové náklady (LCC) = veškeré nároky na zdroje vynaložené na pořízení a využívání objektu po celou dobu ekonomické životnosti, včetně ekonomických nároků na likvidaci
Hodnotová analýza
Podstata HA Účelně sestavený soubor metod, jehož smyslem je zdokonalit analyzovaný objekt cestou hledání a navrhování zlepšeného řešení jeho funkcí s cílem zvýšit hodnotu pro vnějšího či vnitřního zákazníka Charakteristické znaky : Objekt Funkce Hodnota pro zákazníka Postup Týmová práce
Obecná metodika HA L.D.Miles : Co je to ? Co to činí ? Co to stojí ? Co jiného může zajistit funkce ? Co to jiné stojí ? úplné a správné zodpovězení otázek úspěšně vyřešený problém
Metodický postup HA Etapa – Výběr objektu Etapa – Sběr informací Etapa – Funkční analýza Etapa – Tvorba námětů Etapa – Zpracování a hodnocení návrhů Etapa – Projekt optimální varianty Etapa – Projednání a schválení projektu