Větné členy.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Věty vedlejší příslovečné úvod
Advertisements

Rozvíjející větné členy
SKLADBA PŘEDMĚT.
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Procvičujeme větné členy 2
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Věty vedlejší.
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ (Pu)
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Přívlastek (Pk).
Grafické znázornění věty jednoduché
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘEDMĚT, PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Hrátky s češtinou.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Větné členy PŘÍSUDEK.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Skladba souvětí.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk, příslovečné určení
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Mgr. Michal Oblouk. rozvíjející větný člen blíže určuje různé okolnosti dějů závisí na SLOVESE, PŘÍDAVNÉM JMÉNĚ nebo PŘÍSLOVCI ptáme se na něj různými.
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
Rozvíjející větné členy Přívlastek 6.ročník ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_275_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Rozvíjející větné členy NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Rozvíjející větné členy Příslovečné určení 6.třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY – PŘEDMĚT, PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Přívlastek Mgr. Renata Pospiechová
Grafický rozbor vět Postup.
Opakujeme vedlejší věty 1
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Věta Hasiči museli vyjíždět v Příbrami několikrát kvůli spadlým stromům a větvím, ohrožujícím bezpečnost silničního provozu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_02 předmět
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PŘEDMĚT Český jazyk – 7. ročník.
Rozvíjející větné členy
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Větné členy

dělení větných členů I. podle toho, zda je rozvíjen: A) holý VČ – stojí ve větě sám, nic ho nerozvíjí Petr plave. B) rozvitý VČ – rozvíjí ho další VČ Malý Petr ráno rychle plave s bratrem v bazénu na zahradě. II. podle závislosti: A) základní VČ B) rozvíjející VČ

A) základní větné členy

přísudek - predikát = sloveso v určitém tvaru tvar ovlivněn podmětem Zkratka PŘS / P Malý Petr ráno rychle plave s bratrem v bazénu na zahradě.

podmět - subjekt ptáme se na něj otázkou 1.p. zkratka PO / S kdo / co dělá → kdo plave? Petr zkratka PO / S Malý Petr ráno rychle plave s bratrem v bazénu na zahradě.

B) rozvíjející větné členy

předmět - objekt rozvíjí sloveso může jím být podst., přídavné jméno, zájmeno, částice, infinitiv ptáme se na něj pádovými otázkami kromě 1. a 5. p. → s kým plave? s bratrem zkratka PT / O Malý Petr ráno rychle plave s bratrem v bazénu na zahradě.

přívlastek - atribut rozvíjí podstatné nebo přídavné jméno ptáme se na něj otázkami jaký / který / čí ? podle shody s řídícím členem rozlišujeme:

přívlastek - atribut A) shodný – shoduje se v pádě, rodě a čísle s řídícím členem a mění společně s ním tvar, obvykle se nachází před ním Malý Petr ráno rychle plave s bratrem v bazénu na zahradě. B) neshodný - nemění svůj tvar, zůstává stejný bez ohledu na pád rozvíjeného jména, obvykle se nachází za ním

příslovečné určení - adverbiale rozvíjí sloveso ptáme se na něj stejnými otázkami jako na příslovce rozlišujeme několik druhů, např.:

PU času – adverbiale temporis ptáme se na něj časovými otázkami kdy / odkdy/ dokdy / v kolik hodin / jak často...? → Kdy Petr plave? Ráno zkratka PUČ / Adt Malý Petr ráno rychle plave s bratrem v bazénu na zahradě.

PU místa – adverbiale loci ptáme se na něj kde / odkud / kam... → Kde plave? V bazénu. zkratka PUM / Adl Malý Petr ráno rychle plave s bratrem v bazénu na zahradě.

PU způsobu – adverbiale causa ptáme se na něj jak / jakým způsobem... → jak plave? rychle zkratka PUZ / Adc Malý Petr ráno rychle plave s bratrem v bazénu na zahradě. kromě PUZ lze rozlišit např. PU míry, příčiny, důvodu, následku, prostředku, zřetele, původce, účelu, podmínky, přípustky, ...