Organologie VHK_22 JS 2007 Syllabus odpovídá okruhům otázek státní bakalářské zkoušky (viz níže). V rámci čtyř konzultací v jarním semestru 2007 bude prezentována.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
HV-1 Hudební výchova DUM č. 9 Prima – kvarta osmiletého studia
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
ON-LINE TESTY PRO DOKTORANDY NA UK FF PRAHA
Památky Unesco Česká republika.
HUDBA.
SOCIOLOGIE BYROKRACIE A ORGANIZACE
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
NÁZEV PRÁCE (musí být stručný, výstižný, měl by obsahovat jednoznačné výrazy a slovní spojení) Název školy Jméno autora, třída, místo a rok zpracování.
Digitální publikace a e-knihy v Ústavu pro českou literaturu AV ČR Pavel Janáček, Michal Kosák, Praha,
Hudební nástroje Vypracovala: Nikola Doleželová
HV-1 Hudební výchova DUM č. 1 Prima – kvarta osmiletého studia
Konstrukce, princip funkce a základní charakteristiky hydromotorů
FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE
ZŠ a MŠ Brno, Křenová 21 CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Inovace ve vzdělávání na naší škole.
Cvičení I. Ing. Martina Hedvičáková, Ph.D. 16. –
ZÁKLADNÍ INFORMACE Název předmětu: Základy managementu (BPH_ZMAN)
Výuka češtiny v anglickém programu na LF UP v Olomouci Pavel Kurfürst Centrum pro výuku cizích jazyků Lékařská fakulta Univerzita Palackého v.
ZLÍNSKÝ KRAJ KONZERVATOŘ P. J. VEJVANOVSKÉHO KROMĚŘÍŽ DĚJINY HUDBY Název školyKonzervatoř P. J. Vejvanovského Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Barva zvuku Veronika Kučerová.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi (KMVP) 0. Poučení z minulých ročníků a novinky od ZS 2013 (2011) poslední aktualizace Jiří Šafr jiri.safr(at)seznam.cz.
Hudební nástroje ve vážné hudbě
REGIONÁLNÍ GEOGRAFIE ČESKÉ REPUBLIKY I
Tympány Kristýna Vyčítalová.
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA Mgr. J. Urzová.
Rozdělení hudebních nástrojů
OBSAH PŘEDMĚTU FYZIKA 1 Mgr. J. Urzová.
Management PAE DS 5. ročník. Témata přednášek Vývojové tendence managementu, charakteristika strategického řízení. Poslání podniku, podnikové cíle, identifikace.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Modul M5 Historické technologie výroby hudebních nástrojů Projekt OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost CZ.1.07/1.1.08/ Rozvoj klíčových.
Bicí nástroje 1. Samozvučné (tón vzniká chvěním hmoty, ze které jsou vyrobeny) – činely, zvony, gong, xylofon, triangl ad. 2. Blanozvučné (tón vzniká rozechvěním.
Fyzika Zvuk.
Klíčová aktivita: 32 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Inovace kurikula studijního programu Všeobecné lékařství. Reg.č. CZ.1.07/2.2.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Hudba.
Bakalářský studijní obor: Historie Ústav českých dějin Ústav hospodářských a sociálních dějin Ústav světových dějin.
HUDEBNÍ NÁSTROJE NÁSTROJOVÉ SKUPINY
Organologie PhDr. Petr Kalina, Ph.D
MPH_FMAN Finanční management Jaro 2012
Přednášející: PhDr. Petra Kačírková, Ph.D.
Hudební nástroje jako akustické zdroje
Původ hudby, pravěk, starověk
České umění po roce 1945 A VĚDA.
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Zvuk a hudba.
Systematiky hudebních nástrojů Mgr. Petr Kalina, Ph.D
Membranofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Předmět Marketing BP522 Kontaktní údaje: Ing. Šárka Dvořáková, Ph.D. Středa.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Elektrofony Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Komunikace hudebního umění se znakovými systémy uměleckých.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Název školyZŠ a ZUŠ J. E. Purkyně Libochovice AutorBc. Jiří Grüner NázevVY_32_INOVACE_07_Počátky hudby TémaPočátky hudby Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Člověk a příroda Fyzika Zvukové děje VII. ročník ZŠ (praktická) Zvuk a zdroje zvuku Vypracoval: Mgr. Zdeněk Šebestík Střední škola, Základní škola a Mateřská.
Hudební věda Důležité kontakty: Vedoucí ústavu: PhDr. Petr Macek, Ph.D. Vedoucí ústavu: PhDr. Petr Macek, Ph.D. Sekretářka: Vlasta Taranzová Sekretářka:
Název školy: Základní škola a Mate ř ská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.12_Zvuk_a_hudba_přenos_zvuku.
HUDEBNÍ VÝCHOVA SYMFONICKÝ ORCHESTR
MPH_FMAN Finanční management jaro 2016
Systematiky hudebních nástrojů
Obecná didaktika ÚVOD.
Zvuk a hudba.
Hudební akustika PhDr. Petr Kalina, Ph.D
Hudební nástroje jako akustické zdroje
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Hudební akustika Mgr. Petr Kalina, Ph.D
FUNDAMENTÁLNÍ TEOLOGIE
Systematiky hudebních nástrojů
METODICKÝ A SUPERVIZNÍ SEMINÁŘ K PRAXI IV.
Hudební nástroje jako akustické zdroje
Komplexní organologický obraz hudebního nástroje
Transkript prezentace:

Organologie VHK_22 JS 2007 Syllabus odpovídá okruhům otázek státní bakalářské zkoušky (viz níže). V rámci čtyř konzultací v jarním semestru 2007 bude prezentována základní literatura a vybraná témata. Ukončení: 1) seminární práce: viz níže. 2) test (otázky podle syllabu včetně akustické problematiky).

Práce: student si sám zvolí konkrétní hudební nástroj a vyhledá si příslušné zdroje, e-mailem vyrozumí vyučujícího (manas@phil.muni.cz) - včetně předběžného seznamu zdrojů, a to do 15. dubna 2007. Práci je nutné odevzdat do konce semestru. Minimální rozsah 4 normostrany. Schéma práce: postavení nástroje v příslušných systematikách, historický vývoj a historická reflexe (například Praetorius, Janovka), základní bibliografie (využití RILMu), základní charakteristiky + event. další údaje – problematika sociologická, ikonografická, akustická. Student by měl využít vždy alespoň 4 různé zdroje (min. jeden cizojazyčný), z internetových zdrojů jsou přípustné pouze oficiální portály (například Grove, RILM), event. stránky výrobců hudebních nástrojů, ale nikoli weby typu wikipedia apod.

Základní literatura Kurfürst, Pavel: Organologie (propedeutika, exemplifikace), Hradec Králové 1998. Kurfürst, Pavel: Organologie ( vybrané kapitoly ), skriptum, Brno 2000. Kurfürst, Pavel: Základy hudební akustiky, skriptum, Brno 2000. Kurfürst, Pavel: Základy organologické ikonologie, skriptum, Brno 2001. Kurfürst, Pavel: Hudební nástroje, Praha 2002. Jednotlivé tituly mají v zásadě podobný obsah, nejaktuálnější je poslední titul s obsáhlou tematickou bibliografií.

Doporučená literatura I.: Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby, Praha 2000, s. 25-65, zejm. 25 a 65 Fukač, Jiří – Vysloužil, Jiří (eds.): Slovník české hudební kultury, Praha 1997 Čížek, Bohuslav: Hudební nástroje evropské hudební kultury, Praha 2002 The New Grove Dictionary of Music … Modr, Antonín : Hudební nástroje, Praha (1) 1937 – (8) 1997. Praetorius, Michael: Syntagma musicum II. De organographia (Wolfenbüttel 1618-19, faksimile vyd. W. Gurlitt, Kassel 1958-59 /in Documenta musicologica I/14,15,21

Doporučená literatura II.: Buchner, Alexandr: Zaniklé dřevěné dechové nástroje 16. století, Praha 1952. Hutter, Josef: Hudební nástroje. Praha 1945. Jalovec, Karel: Italští houslaři, Praha 1952 Jalovec, Karel: Čeští houslaři, Praha 1959 Kalinayová, Jana (ed.), Hudobné inventáre a repertoár viachlasnej hudby na Slovensku v 16.-17. storočí, Bratislava 1994 Keller, Jindřich: Píštělníci a trubači. Pojednání o výrobě dechových hudebních nástrojů v Čechách před rokem 1800, Praha 1975.

Doporučená literatura II.: Munrow, David: Musikinstrumente des Mittelalters und der Renaissance. Celle 1980 The New Grove Dictionary of Musical Instruments, Ed. Stanley Sadie. 3 svazky, London etc., Macmillan Press Ltd. 1984 Sachs, Curt: Handbuch der Musikinstrumentenkunde, Lipsko 1930. Špelda, Antonín: Hudební akustika, Praha 1978. Volek, Tomislav - Jareš, Stanislav: Dějiny české hudby v obrazech. Od nejstarších památek do vybudování Národního divadla, Praha 1977 .

Organologie jako muzikologická disciplína předmět a předmětné pole a cíle oboru, vývoj oboru, hudební nástroje v teoretické literatuře středověku a renesance, charakter písemnictví v 17. a 18. století, vznik organologie jako moderní vědecké disciplíny, problematika současného výzkumu, organologická literatura. Přehledně viz Fukač, Jiří- Poledňák, Ivan: Úvod do studia hudební vědy, Olomouc 1995 (a další vydání), s. 70-73.

Několik definic podle P. Kurfürsta Definice je určením významu pojmu jednoznačným vyjádřením jeho obsahových znaků (musí tedy být jednoduchou rovnicí, jejíž obě strany se rovnají). Organologie je věda o hudebních nástrojích. Hudební nástroj je předmět, který umožňuje produkování hudebního zvuku. Hudební zvuk je zvuk podílející se na hudebním efektu. Hudební efekt = hudba produkovaná i reprodukovaná. Hudební zvuk se podílí primárně i sekundárně.

Základní členění a definice skupin Idiofon je hudební nástroj, jehož oscilátor je tvořen tělesem, které není strunou, membránou nebo plátkem aerofonu (samozvučné nástroje: bicí bez blány, chrastítka aj). Membranofon je hn, jehož oscilátor je tvořen membránou, která není rozkmitávána lidským hlasem (blanozvučné nástroje: bubny, kotle). Aerofon je hn, jehož oscilátor je aktivován proudem vzduchu (dechové nástroje). Chordofon je hudební nástroj, jehož oscilátorem je struna (strunné nástroje)

Mirliton je hudební nástroj, který mechanicky zkresluje hudební zvuk, vydávaný lidskými hlasivkami. Elektrofony: a) elektrofonické hudební nástroje (elektronickou cestou upravované a reprodukované nasnímané produkty mechanických oscilátorů) b) elektronické hn (oscilátory jsou buď čistě elektronické, nebo pracují s produkty mechanických oscilátorů uložených v paměti přístroje) Korpofon je hn, jehož oscilátor, rezonátor i vyzařovač jsou tvořeny výhradně částmi lidského těla.

SYLABUS Organologie jako muzikologická disciplína (předmět a předmětné pole a cíle oboru, vývoj oboru, hudební nástroje v teoretické literatuře středověku a renesance, charakter písemnictví v 17. a 18. století, vznik organologie jako moderní vědecké disciplíny, problematika současného výzkumu, organologická literatura-členění, české písemnictví). Systematizace a klasifikace hudebních nástrojů (hudební nástroj - vymezení pojmu a typy definic, historický vývoj dělení a systematik hudebních nástrojů a jejich charakteristiky - systematiky z období antiky,středověku, renesance, systematiky 17. - 20. století). Akustika hudebních nástrojů - hudebně akustické minimum (základní pojmy, tónové soustavy a problematika ladění, konstrukční principy a charakteristiky pythagorejského ladění, aristexonovského ladění, temperovaného ladění, historický průběh rozkladu monopolu kánonického ladění). Hudební nástroje středověku a renesance I – chordofony. Hudební nástroje středověku a renesance II – aerofony. Hudební nástroje středověku a renesance III - idiofony a membranofony. 4.-6.: vnitřní klasifikace každé skupiny, nomenklatura, základní charakteristiky jednotlivých nástrojů a funkční využití v dobové hudební praxi, demonstrace na ukázkách z Praetoriova spisu Syntagma musicum) Hudební nástroje 17. - 20. století I. (proměna hudebního instrumentáře v kontextu přechodu k vertikálnímu kompozičnímu myšlení, formování moderních nastrojových typů; aerofony -přidávání klapek, Boehmův systém, chromatizace nátrubkových aerofonů; idiofony, membranofony, mirlitony). Hudební nástroje 17. - 20. stoleti II. (violinové chordofony - vývoj koncepcí, problematika barokních houslí, významné české a evropské houslařské rody; ostatní chordofony; elektrofony, elektronické a elektrické hudebni nástroje; automatofony) Etnoorganologie (předmět a předmětné pole oboru, instrumentář středoevropského prostoru) Organologická ikonografie