FIM- Finanční řízení stavební firmy 2009

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní finanční výkazy
Advertisements

PŘÍJMY A VÝDAJE, CASH FLOW
OPTA 2013 BRNO, 22. února 2013 Ukončení aktivního podnikání a předání podniku jinému subjektu KCMC, spol. s r.o. Ke Kamenině 453/18 Ostrava, IČ.
Informační nástroje pro řízení po linii výkonu
Metoda standardních nákladů a výnosů a analýza odchylek
Financování stavební zakázky
Základy účetnictví změny rozvahových položek
Analýza peněžních toků – cash flow
Finanční řízení podniku
Úvod do podnikových financí
Účetnictví.
Oceňování majetku a závazků
Daň z přidané hodnoty a její účtování
11. tématický okruh: Výnosy a náklady
nedokončená výroba a polotovary výrobky zvířata zboží
Účetnictví – Rozvaha, její funkce, obsah a členění
Základy účetnictví Ladislav Šiška.
Úvod do účetnictví.
VÝKAZ ZISKU A ZTRÁTY (VZZ)
Finanční analýza.
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Zásoby Účtování výrobků
Finanční analýza říjen 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060318
Devátá přednáška z UCPO
BEST PRACTICES IN TREASURY CORPORATE FUNDING COUNTERPARTY RISK MANAGEMENT WORKING CAPITAL MANAGEMENT.
Účtování na rozvahových účtech aktivních
IAS 1 - Sestavování a zveřejňování účetní závěrky
Sedmá přednáška z UCPO TÉMA: Účtování o technických rezervách.
Pojem a význam řízení Cash Flow ve firmě
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
UC_A1_Základy účetnictví
Úvod do podnikových financí
Rozvahové a výsledkové účty
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
ÚVOD Účetnictví je chápáno jako stavová či výsledková karta podnikání.
Učetní souvislosti obchodního zákoníku
IFRS 1 První aplikace IFRS.
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Základy firemních financí
ÚČETNICTVÍ KAPITOLA: ÚČETNICTVÍ KAPITOLA: CIZÍ KAPITÁL – ÚČTOVÁNÍ O REZERVÁCH, ÚVĚRECH A PŮJČKÁCH Vysoká škola technická a ekonomická v Českých.
IAS 17 Leasingy. Cíl standardu Stanovit účetní pravidla pro zobrazení leasingů v účetních závěrkách nájemců a pronajímatelů.
Majetek podniku. oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) oběžný majetek – jednorázový, spotřebován, mění podobu (materiál) dlouhodobý.
Rezervy Účetní a daňové rezervy Rezervy x rezervní fond.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Finanční management Téma č.2 Dnešek 1.Minitestíček 2.Analýza rozvahy 3.TOP 10 of Seminar Misery 4.Výlet.
Vnitropodnikové účetnictví. Finanční účetnictví Normativně upraveno Sleduje aktiva, pasiva, náklady a výnosy účetní jednotky za celek Poskytuje souhrnné.
Inventarizace majetku a závazků
Základy firemních financí
Náklady a Výnosy.
Dopady změn směnných kurzů
Výrobní faktory organizace
IAS 18 VÝNOSY.
Metody FINANČNÍ ANALÝZY:
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
IAS 12 Daně ze zisku.
IAS 12 Daně ze zisku.
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
Způsob vedení a evidence v podnikatelské činnosti
IFRS 1 První aplikace IFRS.
IAS 1 Prezentace účetní závěrky
Řízení majetku ve vazbě na zdrojovou náročnost
Princip účtování.
Kalkulační systém a jeho využití v řízení
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Metody FINANČNÍ ANALÝZY:
MAJETEK V PODNIKU A ZDROJE FINANCOVÁNÍ
Transkript prezentace:

FIM- Finanční řízení stavební firmy 2009 A.Tomek:Finanční řízení

Aleš Tomek Fakulta stavební ČVUT Praha, 2009 Přednáška Finanční výkazy – zvláštnosti některých položek rozvahy stavební firmy Aleš Tomek Fakulta stavební ČVUT Praha, 2009

Pohledávky - Receivables Text kontraktu specifikuje způsob fakturace(billing), často měsíčně s odečtením zádržného.Role předplatby (advance, downpayment), . Účetní provedení – debit(receivables + retention), credit( contract revenues), při závěrce měsíce pak dodavatel upraví tržby z kontraktů (nedokonč.kontrakty) podle over billings and under billings – viz dále A.Tomek:Finanční řízení

A.Tomek:Finanční řízení Zásoby - Inventories Položka zásob je obdobná jako u jiných odvětví, rozdíl je v tom zda materiálové náklady jdou : rovnou do spotřeby (navrub kontraktu a jsou vyjádřeny jako součást over billing nebo under billing) nebo jsou klasifikovány jako zásoby (inventories) Jakmile jsou takto zásoby přiřazeny ke kontraktu záleží na významu dané položky zda je budu samostatně sledovat (kontrola, vytýkání) v ocenění FIFO or average cost. V případě procentní metody ( podle cost-to-cost) je třeba provést úpravu položek zásob podle toho zda již daná položka přispěla k realizovaným pracím A.Tomek:Finanční řízení

Cost in Excess and Billings in Excess „...probably the most confusing and misunderstood accounts shown on the balance sheets of contractors...“ Často se označují jako deferred revenues , deferred costs(odložené..) nebo také unbalanced items - jejich smysl lze ukázat na následujícím příkladu : A.Tomek:Finanční řízení

A.Tomek:Finanční řízení

A.Tomek:Finanční řízení

Výpočet procenta dokončenosti 1)Standardní metoda je stanovení procenta jako poměr celkových nákladů vykázaných k danému datu ku celkovým kalkulovaným nákladům na danou produkci (cost-to-cost method. Vypočtené procento(cost incurred to date divided by total estimated costs) se vynásobí celkovou cenou kontraktu (total contract sum) a tím získáme celkové tržby k danému datu. Od nich odečteme celkové zaúčtované náklady a získáme zisk projektu k danému datu A.Tomek:Finanční řízení

A.Tomek:Finanční řízení PŘÍKLAD: VÝPOČET PROCENTA DOKONČENOSTI, TRŽEB A ZISKU A.Tomek:Finanční řízení

ÚPRAVA NÁKLADŮ ZAHRNOVANÝCH DO VÝPOČTU Určité náklady jsou vylučovány z výpočtu z důvodů správného stanovení % dokončenosti, neboť ne všechny náklady se podílejí na dokončené produkci. Přikladem jsou náklady na nakoupený materiál zaúčtovaný na projekt, ačkoli např.práce ještě nezačaly – neboli nelze jej ihned dávat plně do spotřeby. A.Tomek:Finanční řízení

A.Tomek:Finanční řízení PŘÍKLAD : POKRAČOVÁNÍ A.Tomek:Finanční řízení

A.Tomek:Finanční řízení FRONT-END-LOADING AND COST AND ESTIMATED EARNINGS IN EXCESS OF BILLINGS Front-end-loading – dodavatel přesune větší část sv´ého zisku do položek dokončovaných a fakturovaných na počátku projektu(příprava staveniště,zakládání, hrubá stavba). To umožňuje účinně financovat počátky projektu – nákup materiálů, mobilizace kapacit na staveniště apod. Dojde prakticky k přefakturaci vzhledem k postupu při procentním stanovení tržeb. V případě, že přes možnosti front-end-loading a skrytou přefakturaci, dodavatel je v situaci opačné ( podfakturace) na kontraktech s pevnou cenou pak: jednicové náklady jsou větší než uvažované v nabídkové ceně nebo vznikly neočekávané náklady.Příčiny- nesprávně stanovená původní množství,špatná úroveň fakturace,podceněné ceny nakupovaných materiálů A.Tomek:Finanční řízení

A.Tomek:Finanční řízení BILLINGS IN EXCESS OF COSTS AND ESTIMATED EARNINGS ON UNCOMPLETED PROJECTS Zkráceně – Billings in excess – krátkodobý závazek v rozvaze. Jsou výsledkem větší fakturace než výnosů stanovených v souladu s procentní metodou. Předplatba neboli záloha (downpayment, advance payment) – je většinou klasifikována v rozvaze jako přijatá záloha a nikoliv jako Billings in excess V každém projektu mohou být jak aktivní tak pasivní položky ( přefakturace i nedofakturace) – v úvodní fázi např. overbilling z titulu front-end-loading a naopak deferred costs z titulu velkého předzásobení zavezeným materiálem. Stejně tak může dojít ke vzájemné kompenzaci (offsets) – ale jen v rámci téhož projektu. Viz zásada nekompenzace nákladů a výnosů v účetnictví – viz výsledovka A.Tomek:Finanční řízení

PŘÍKLAD:BILLINGS IN EXCESS A.Tomek:Finanční řízení

Zvláštnosti položek Stroje a zařízení Alokace nákladů na stroje a zařízení(plant and equipment) na projekty na bázi standardních sazeb(strojohodina) – problém absorpce těchto nákladů spojený s problémem nákladů a využití (vyšší a nižší) – over and under –absorption. Tyto rozdíly je možno dopočítat koncem roku na projekty pomocí přepočtu sazeb za stroje a zařízení ( současně se dá vyjádřit ve výsledné kalkulaci...) Některé firmy mohou tyto náklady vyjádřit v celkové obslužné a správní režii ( u nás častěji ve výsledcích dopravně-mechanizačního závodu pokud existuje) Odpisy – speciální stroje a zařízení využívaná občas (možnost přerušení odpisování – konzervace). Není akceptovatelné to provádět u běžných zařízení kvůli nedostatku práce.Kvůli klimatickým podmínkám se např. v USA odepisuje celková roční částka jen v měsících používání – léto,dálniční finišery.To opět neplatí pro případ nedostatku práce. A.Tomek:Finanční řízení

Závazky vůči poddodavatelům stavebních prací Subcontractor Payables Často tvoří samostatnou položku rozvahu vzhledem k jejich významu ( až 80% nákladů) Reciprocita smluvních vztahů klient-generální dodavatel-poddodavatel ....obdobná aplikace zádržného, garancí,.. A.Tomek:Finanční řízení

A.Tomek:Finanční řízení Rezervy na možné budoucí ztráty kontraktů – Provisions for Anticipated Losses on Contracts Vychází se ze současných odhadů do konce projektu podle procentní metody – pak je nutno vytvořit rezervu v tom daném období, kdy tato skutečnost byla zjištěna. Dodatečná rezerva tohoto typu vzniká vždy jako překročení nákladů – nikoliv krácení tržeb Rezerva by měla mít formu závazku např. jako: „estimated liability to complete contracts) A.Tomek:Finanční řízení

Vliv odložené daně ( Deferred Income Taxes) Smysl: Pro stavební firmu není možné neplatit daně, optimální je odložit na nejpozdější možnou dobu Výpočet odložené daně se soustřeďuje spíše na rozvahu(rozvažné účty) než na výsledovku ( výsl.účty) Odložená daňová aktiva a závazky se stanoví na základě dočasných rozdílů (temporary differences) mezi hodnotami z fin. výkazů a daňovém základu aktiv a pasiv, které vyůstí do budoucích zdanitelných a odpočitatelných položek (taxable and deductible amounts) Příklady dočasných rozdílů ve stavební firmě A.Tomek:Finanční řízení

Příklady dočasných rozdílů ve stavební firmě: Zisk z kontraktu stanovený procentní metodou pro finanční výkazy a pro daňové účely metodou dokončeného kontraktu (completed –contract basis) Rozdílné metody odpisování pro fin.výkazy a daňový základ Rozdílné metody účtování o construction joint ventures pro výkazy a daně Rozdílná alokace nepřímých nákladů pro výkazy a daně Nedosažení požadované minimální úrovně dokončenosti pro vykázání zisku jestliže byla procentní metoda užita jak pro výkazy tak pro daně Vykázání celé kalkulované ztráty ve fin.výkazech , což může být nepřijatelné pro daňové výkazy A.Tomek:Finanční řízení

A.Tomek:Finanční řízení Příklad: odložená daň A.Tomek:Finanční řízení

A.Tomek:Finanční řízení

A.Tomek:Finanční řízení

A.Tomek:Finanční řízení

Garance, „samopojišťování“, Garance : typicky zde perfomance guarantees, debt guarantees – povinnost přiznat hrozící plnění jako závazek v rozvaze(max.potenciální budoucí plnění) Self-Insurance (retain risks) : netradiční metody snižování nákladů např . rezervy na claimy, budoucí náhrady a plnění vůči pojišťovnám, aplikace v oblasti strojů a aut A.Tomek:Finanční řízení

Položky aktiv a pasiv přímo vázaných na kontrakt A.Tomek:Finanční řízení