občanská koalice Nádraží v centru říjen 2006 Modernizace Železničního uzlu Brno s ponecháním centrální polohy osobního nádraží občanská koalice Nádraží v centru říjen 2006
Zadavatelé Občanská koalice Nádraží v centru: volně se opírá o mandát 67 tisíc voličů, kteří v referendu v X/2004 hlasovali pro modernizaci nádraží v centru
Zpracovatelé kolejové řešení – Ing. Otto Plášek, Ph. D. (FAST VUT Brno) urbanismus – Ing. arch. Ivan Lejčar a kolektiv (Praha) ekonomika – Ing. Jiří Kalčík (Chrást u Plzně) technické posouzení kolejiště – Chládek & Tintěra, a. s. (Pardubice) analýza propustnosti a posouzení proveditelnosti – Ing. Jan Hrabáček, Ing. Petr Nachtigall (Dopravní institut Jana Pernera Pardubice) posouzení stávajících mostů – Ing. František Menšík (Brno) zásady geologie – doc. Ing. Vladislav Horák, CSc. (FAST VUT Brno) spolupráce, koordinace, ideové náměty – Tomáš Alter, Ing. Václav Čermák, Ing. Jiří Dukát, Martin Robeš, Ing. Jan Toufar (Brno)
Hlavní nedostatky ŽUB s odsunutým nádražím vysoké investiční náklady vznik významného úzkého hrdla na I. TŽK nedostatečně propustné severní zhlaví (úrovňové křížení vlakových cest osobní a nákladní dopravy) zhoršení dostupnosti z osobního nádraží do většiny města o 5-10 minut = snížení atraktivity příměstských vlaků pro dojíždějící mnoho významných cílů dojíždějících se dostane mimo oblast pěší docházky z osobního nádraží zvýšené nároky na MHD = nárůst provozních nákladů úbytek zákazníků obchodů v centru města významné ovlivnění obytné zástavby – Židenice demolice, nárůst hluku a zastínění
Úzké hrdlo na severním zhlaví odsunutého nádraží.
Výhody modernizace ŽUB s ponecháním polohy nádraží významně nižší investiční náklady žádné úzké hrdlo na I. TŽK ponechání oddělené nákladní a osobní dopravy variabilita výhledových navazujících staveb ponechání atraktivní polohy osobního nádraží ve struktuře města žádné zásadní změny v ovlivnění obytné zástavby spojení rozvojové oblasti Zvonařka s Komárovem
Porovnání minimálních nutných nákladů „Přestavba ŽUB“ s odsunutým nádražím – 21,5 mld. Kč „Modernizace ŽUB“ s dostupným nádražím – 13 mld. Kč Částka zahrnuje: modernizaci I. TŽK v úseku Modřice (mimo) – odb. Hády včetně osobního nádraží nové odstavné nádraží osobní dopravy
Výhledové stavby Stavba: odsunuté nádraží nádraží v centru přeložka nákladového průtahu + zapojení tratě od Sokolnic do Modřic 3 mld. přeložka Brno – Ponětovice přes letiště 4 mld. VRT přes letiště k Ponětovicím včetně spojky nákl. vlaků do Slatiny 4,5 mld. modernizace Brno hl. n. – Brno Slatina + VRT k Ponětovicím (styk variant) 2 mld. VRT směr Praha, úsek Brno – V. Bíteš 23 mld. 16,5 mld. severojižní diametr příměstské dopravy 13 mld. Výhledové stavby CELKEM 38 mld. 41 mld. Celkem s modernizací I. TŽK v ŽUB 60 mld. 54 mld.