Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY"— Transkript prezentace:

1 HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY
Co v Praze do podzemí: příměstské vlaky nebo vysokorychlostní? ...nebo obojí? Emanuel Šíp Předseda Dopravní sekce Hospodářské komory České republiky Diskusní podklad pro jednání k zadání územně technické studie možnosti propojení VRT a Letiště Václava Havla dne 30. října 2017

2 Alternativa A – do podzemí příměstské vlaky – tzv
Alternativa A – do podzemí příměstské vlaky – tzv. Nové spojení II Alternativa B – do podzemí vysokorychlostní vlaky – tzv. Pražský městský tunel VRT Alternativa C – do podzemí příměstské i vysokorychlostní vlaky

3 Alternativa A –Nové spojení II
Strana 3 3

4 Alternativa B – pražský městský tunel VRT (návrh HK)
Strana 4 4

5 Podrobněji k Alternativě B
Délka pražského městského tunelu 16 – 19 km (podle variant) – společná trasa pro VRT Berlín – Vídeň/Bratislava a Plzeň - Ostrava Doba průjezdu územím hl.m. Prahy včetně zastavení ve stanici Praha hl.n. VRT min. Stanice Praha hl.n. VRT – 3 nástupiště, 6 hran Letiště VH přímo na VRT Brno - Praha – Drážďany (alternativa – rozplet Ústí n.L./Plzeň za Letištěm VH) Vedle toho 4 páry letištního expresu/hod. Praha hl.n. VRT – Praha Letiště VH s jízdní dobou 10 min. (nejen) pro letecké cestující Letiště VH – přestup na VRT ze směrů Kladno, Rakovník, Slaný Strana 5 5

6 Co mají obě alternativy společného?
Obě jsou zatím jen neprověřené čáry v mapě s více variantami – potřeba ÚTS a SP Obě jsou reakcí na dlouhodobé zanedbání a tudíž vyčerpanou kapacitu tratí pražského železničního uzlu včetně stanice Praha hl.n. Obě čelí nerovnováze v proudech cestujících severovýchod x jihozápad Rozhodnutí o realizaci té či oné alternativy (nebo o realizaci obou a případném pořadí jejich realizace) se odehraje na politické úrovni Strana 6 6

7 A v čem jsou jejich odlišnosti a rozpory?
Především každá z obou alternativ primárně řeší zcela jiný problém. Dále: Strana 7 7

8 Vzájemné vztahy obou alternativ
Realizace Alternativy A (Nové spojení II) znamená: Odsunutí vysokorychlostních vlaků v pražském uzlu na povrchové pomalé a málo kapacitní úseky tratí s rušícími vlaky Zprovoznění VRT v pražském uzlu by muselo čekat na uvolnění potřebné kapacity na povrchu - opoždění výstavby první průjezdné VRT i proti dnešním představám o 10 a více let (v provozu kolem 2045) Nejasná otázka dieselových vlaků – mají být také součástí Alternativy A? Pak jí musí předcházet elektrizace a patrně modernizace těchto tratí. Realizace Alternativy B (Pražský městský tunel VRT) znamená: Ponechání příměstských vlaků na povrchových tratích s tím, že úpravy tratí umožní o něco nižší kapacitu pro příměstské vlaky než Alternativa A, ale mohou být realizovány souběžně s Alternativou B Výdaje na úpravy příměstských a městských tratí nebudou nutné v takovém rozsahu jako v Alternativě A Strana 8 8

9 Vhodná kompenzační opatření pro příměstskou dopravu v případě Alternativy B (k prověření)
Dobudování rozpletu Balabenka (napojení st. P-Libeň na jižní tunel a st. P-Vysočany na severní tunel Nového spojení I) Vyhrazení jednoho z tunelů NS I jen pro S-vlaky (nejlépe severního) Vyhrazení nástupišť ve st. Praha hl.n. pouze pro S- vlaky (prověřit možnost zastavování vlaků ve dvojicích za sebou) Ztříkolejnění trati Praha hl.n. – Praha Smíchov včetně výtoňského mostu Propojení st. Praha hl.n. a Praha Masarykovo nádraží v poloze nad stanicí VRT podzemní pasáží s travelátorem Strana 9 9

10 A co alternativa C – do podzemí příměstské i vysokorychlostní vlaky?
V zásadě možná, ale obtížná Nejvyšší náklady na výstavbu Kde bude lokalizována a jak bude vypadat stanice Praha Opera pro oba typy vlaků? Dojde-li k paralelní výstavbě - obojí bude budováno pomaleji a s problémy s územní, časovou a finanční koordinací Výhoda: tunelové trasy metra S a VRT jsou v úseku Karlín – Anděl zhruba souběžné – možnost vybudovat jako dva dvoukolejné tunely (Nové spojení II – Varianta „KŘÍŽ“) Strana 10 10

11 Co v tom případě zůstane na povrchu pražského hlavního nádraží?
Dálkové vlaky směr Praha – Pardubice – Olomouc po 1. koridoru a Praha – Č. Budějovice po 4. koridoru Rychlíky nižší kategorie Praha – Havl.Brod – Brno, Praha – Kralupy n.Vlt. - Roudnice n.L., Praha – Liberec/Hradec Králové (v závislosti na trasování RS5) apod. Lůžkové vlaky, např. Praha – Košice Přímé meziregionální vlaky typu Sp a Os na konvenčních tratích Případné příměstské vlaky, které se nevejdou do systému metro S Kapacita st. Praha hl.n. na povrchu bude v každém případě poněkud nadměrná Strana 11 11

12 Děkuji Vám za pozornost !
HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY Děkuji Vám za pozornost ! Emanuel Šíp Hospodářská komora České republiky, Florentinum (recepce A), Na Florenci 2116/15, Praha 1 T: , F: , E:


Stáhnout ppt "HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY"

Podobné prezentace


Reklamy Google