Umělá inteligence. Dva přístupy Technický – formální systémy, modely, konkrétní aplikace Filosofický – definice inteligence, vztah k mysli, vědomí a navíc.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KATEDRA SKLÁŘSKÝCH STROJŮ A ROBOTIKY
Advertisements

Robotika a Roboti.
ÚVOD DO EKOLOGIE 1. lekce.
Vypracoval: Ladislav Navrátil, EI-4 Umělá inteligence Zaměření Expertní systémy.
ROZHODOVACÍ PROCESY PRO VÍCECESTNÉ TELEMATICKÉ APLIKACE Filip Ekl
Úvod do umělé inteligence
Koreferát: LISp-Miner a (lékařské) ontologie Vojtěch Svátek.
Vzdělávání a jeho kategorie
Umělá inteligence. Prvotní výzkum zpracovávání informace byl zaměřen na: a) počítačové simulace b) optimální metody řešení problémů.
1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastZáklady informatiky a hardware DUMVY_32_INOVACE_ODB_525.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Sociologický výzkum.
AUTOMATIZACE - ÚVOD (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Systémy pro podporu managementu 2
PŘÍPRAVA K MATURITĚ. POČÍTAČOVÁ VĚDA ?? INFORMATIQUE VĚDU O CÍLEVĚDOMÉM ZPRACOVÁNÍ INFORMACÍ PROSTŘEDNICTVÍM AUTOMATICKY PRACUJÍCÍCH STROJŮ FRANCOUZ.
Technologické procesy ve strojírenství - úvod
Artificial Intelligence (AI).  „Úloha patří do oblasti umělé inteligence, jestliže řešení, které najde člověk považujeme za projev jeho inteligence.
Seminář HCI, ÚISK FF UK, HCI v kontextu kognitivní vědy.
U MĚLÁ INTELIGENCE Lucie Ježková O3.B. C O TO VLASTNĚ JE ? Obor informatiky, který se zabývá vytvářením strojů, které se dokážou „inteligentně chovat“
Geoinformační technologie Geografické informační systémy (GIS) Výukový materiál pro gymnázia a ostatní střední školy © Gymnázium, Praha 6, Nad Alejí 1952.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Umělá inteligence Minského definice: UI je věda o vytváření strojů nebo systémů, které budou při řešení určitého úkolu užívat takového postupu, který –
Robotika a historie informatiky
Alternativní a augmentativní komunikace
SCI - FI.
Systémové navrhování technických produktů KKS/ZKM Katedra konstruování strojů Fakulta strojní Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem.
Filosofie úvod do problému....
Systemický přístup v SP
Přehled metod umělé inteligence a její historie (bakalářská práce) Vedoucí práce: Ing. Ladislav Beránek, CSc., MBA Vypracoval: Michal Jelínek.
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
ELIZA Josef Weizenbaum, 1966.
Reprezentace znalostí
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Ivana Brhelová Název šablonyIII/2.
Teorie vzdělávání dospělých
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Didaktický proces Androdidaktika.
Výukový software - přehled, komparace Jiří Tesař.
Troubleshooting Hledání příčin poruch Metody pro určení proč něco nepracuje správně, nebo neposkytuje očekávané výsledky.
Základní pojmy v automatizační technice
Umělá inteligence Robin Horniak. Definice Umělá inteligence (Artificial Intelligence), zkráceně UI (AI) věda, která se zabývá tím, jak přinutit stroje.
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
U MĚLÁ INTELIGENCE. Ještě v dalekém roce 1950 významný britský matematik, logik, kryptoanalytik, zakladatel moderní informatiky, který rozluštil Enigma.
KOGNITIVNÍ VĚDA (Cognitive Sciences, Kognitive Wissenschaften) Esej v rozsahu slov v kombinaci se závěrečním ústním pohovorem, který ověří posluchačovy.
Elektrotechnická fakulta ČVUT KATEDRA KYBERNETIKY Vedoucí prof. Ing. Vladimír Mařík, DrSc. KATEDRA KYBERNETIKY ELEKTROTECHNICKÁ.
Vztahy geografie k ostatním vědám
Informatika. Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali.
JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT Jiří Vaníček Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta DidactIG Liberec 5. 2.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_32_15 Název materiáluObsah, rozdělení.
Mentální reprezentace
Science fiction (1) Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Právo jako filosofický pojem. Co je to právo? – I.  „Tážeš-li se mě, co je to právo, pak to nevím a netážeš-li se mě, pak to vím.“  Právo je společenský.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ekonomika – základní pojmy.
FILOsOFIE A VĚDA.
Nepřátelé pokroku, demokracie a ducha svobody
Dobývání znalostí z databází znalosti
Inteligence,tvořivost, paměť
Ideologie v digitálních hrách
(přednáška k předmětu Základy práva)
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Vědní obory zabývající se informacemi
Revize ICT kurikula, rok dva
Strojnická průmyslovka – škola českých hlav a rukou
Umělá inteligence a autorské právo z pohledu práva na svobodu projevu
Témata kognitivní psychologie
Člověk a příroda Fyzika.
Transkript prezentace:

Umělá inteligence

Dva přístupy Technický – formální systémy, modely, konkrétní aplikace Filosofický – definice inteligence, vztah k mysli, vědomí a navíc Sci-fi jako kombinace obojího – roboti a problém definice člověka

UI a vědomí Inteligence jako funkce Inteligence jako model myšlení  Mohou stroje myslet? Kdy se objeví otázka myšlení stroje?

Technologická paradigmata Hrnčířství – golem Kovořemesla – mechanické kovové stroje Organická chemie – Frankenstein, slečna Golem, pán-vdova Fyzika, matematika počítače - formální systémy „myslící programy“

A. Inteligence jako funkce A. Clarke …a ozve se Frankenstein (Zpráva o třetí planetě), softwarové systémy Roboty, agenty, roboti – Znalostní systémy – Robotika, inteligentní protetika

Definice inteligence v. 1 Marvin Minsky: „... umělá inteligence je věda o vytváření strojů nebo systémů, které budou při řešení určitého úkolu užívat takového postupu, který - kdyby ho dělal člověk - bychom považovali za projev jeho inteligence.“ (1967) – Turingův test

Turingův test

Eliza

Definice inteligence v. 2 E. Richová: „... umělá inteligence se zabývá tím, jak počítačově řešit úlohy, které dnes zatím zvládají lidé lépe.“ (1991) A další – UI je označení uměle vytvořeného jevu, který dostatečně přesvědčivě připomíná přirozený fenomén lidské inteligence – UI označuje tu oblast poznávání skutečnosti, která se zaobírá hledáním hranic a možností symbolické, znakové reprezentace poznatků a procesů jejich nabývání, udržování a využívání – UI se zabývá problematikou postupů zpracování poznatků - osvojováním a způsobem použití poznatků při řešení problémů

B. Inteligence a vědomí Úměra inteligence a vědomí? Lokalizace? Dis/kontinuita přechodu?

Robotické zákony 1.Robot nesmí způsobit člověku jakoukoli újmu ani svou nečinností tuto újmu dopustit. 2.Robot se musí podřídit všem lidským rozkazům, kromě těch, které jsou v rozporu s prvním zákonem. 3.Robot je povinen dbát o vlastní bezpečí, kromě případů, které jsou v rozporu s prvním nebo druhým zákonem.

Úzká místa RZ a hranice UI Definice člověka Problém protichůdných příkazů Problém bezvýchodné situace – Morální dilema – Znalost důsledků  0. zákon: Robot nesmí ublížit lidstvu a ani nesmí svou nečinností dopustit, aby lidstvu bylo ublíženo Emoce (R.U.R.) Chyba a váhání (pilot Pirx) Nepředloženosti

Netechnologické řešení Opustit cestu napodobování Politické rozhodnutí