Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Češi a Habsburská monarchie v 19.stol. Národní obrození
Advertisements

Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název: LITERÁRNÍ SMĚRY V OBDOBÍ NO Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Číslo: VY_32_INOVACE_15_06 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: UNIT 1.
Název: LITERÁRNÍ HISTORIE A TEORIE Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Morálka a právo Autor: Mgr.
Název: VÝVOJ DIVADLA V POČÁTCÍCH NÁRODNÍ OBROZENÍ
České národní obrození
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:VÝZNAM A PROBLEMATIKA RUKOPISŮ.
Národní obrození Pro žáky 8. ročníku ZŠ
Název: JOSEF DOBROVSKÝ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:NÁRODNÍ DIVADLO Autor:Mgr. Lenka.
České národní obrození
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:KAREL HAVLÍČEK BOROVSKÝ Autor:Mgr.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Periodizace národního obrození
České národní obrození
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.11 Název pro školu:
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:3. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.4.
Slovenský romantismus
JOSEF JUNGMANN Mgr. Ludmila Růžičková
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:2. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
Název: LIDOVÁ SLOVESNOST Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Národní obrození 80. léta 18.století – rok 1848
Výukový materiál, kód:EU-OP VK- III/2 ICT DUM 22, zpracovala J. Polgárová v rámci projektu EU PENÍZE ŠKOLÁM – operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost,
Osobnosti národního obrození
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:SLOVANSKÁ VZÁJEMNOST Autor:Mgr.
Název: KAREL JAROMÍR ERBEN Autor: Mgr. Lenka Jelínková
NÁRODNÍ OBROZENÍ.
NÁRODNÍ OBROZENÍ. národní obrození = společenský proces vedoucí k záchraně českého jazyka a literatury a k národní emancipaci 80. léta 18. století – 20.
ČESKÉ NÁRODNÍ OBROZENÍ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Holajová.
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:JOSEF KAJETÁN TYL Autor:Mgr.
Etapy českého národního obrození
Národní obrození - úvod Mgr. Ludmila Růžičková
Karel Havlíček Borovský
České národní obrození
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_1.2.7.
Název: NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Číslo: Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název:1. FÁZE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor:Mgr.
NÁRODNÍ OBROZENÍ M. Kryška. = snaha o emancipaci českého národa. vyznačuje se: Uvědomováním si vlastního národa. rozvoj dějepisectví. Obrodou národního.
České noviny Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 36.
Literární riskuj národní obrození Jarmila Karlovcová 8. třída Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jarmila Karlovcová. Dostupné.
 Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“  Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT  Pořadové číslo: 26  Autor:
Název: KAREL HYNEK MÁCHA Autor: Mgr. Lenka Jelínková
Pohádka, báje Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
1. Fáze Národního obrození
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Josef Jungmann Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo:
Příbuznost jazyků z hlediska vývoje
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
České národní obrození = ČNO
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_01 Název Národní obrození Téma hodiny Národní.
Osvícenství Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
3. Fáze Národního obrození
Národní obrození Autor: Mgr. Martina Žondrová Datum: Únor 2012 Ročník:
Ladislav Stroupežnický
Česká literatura 1. poloviny 19. století
Počátek Národního obrození
70. léta 18. století – 50. léta 19. století
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Národní obrození Zdroje NO: Myšlenky osvícenství.
2. Fáze Národního obrození
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
NÁRODNÍ OBROZENÍ ČTVRTÁ FÁZE
České národní obrození
Transkript prezentace:

Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková číslo: Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/21.3768 Název: PERIODIZACE NÁRODNÍ OBROZENÍ Autor: Mgr. Lenka Jelínková Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 9. ročník

Metodický list - anotace: Cílem prezentace je podat souvislý přehled o členění národního obrození na jednotlivá období, časové začlenění jednotlivých období, literární směr daného období, cíle a hlavní představitele. Obsahuje podrobnější fakta, je určena pro souhrnné opakování literatury v 9. ročníku, kdy žáci již mají v podvědomí základní data. Ale vyučující mohou tuto prezentaci využít i v 8. ročníku při prvním seznámení žáků s danou tématikou. Prezentaci uzavírá ověřovací znalostní test, jež vychází pouze z informací uvedených v prezentaci, včetně správných odpovědí.

Periodizace národního obrození

Doba Dobrovského (1770-1805) 1. období – obranná fáze období klasicismu a osvícenství hlavní úkoly: a) bránit se germanizaci b) zachránit a obnovit český jazyk (veleslavínská čeština - vzor) c) ustálit jazykovou normu d) rozvoj české vědy hlavní představitel – Josef Dobrovský

Doba Jungmannova (1806-1830) 2. období – ofenzivní fáze období preromantismu a romantismu hlavní úkoly: a) rozvoj básnického jazyka - tvorba náročnější umělecké literatury b) rozvoj vědecké literatury – česká terminologie c) podpora slovanské sounáležitosti - slovanský humanismus d) probudit zájem o české dějiny hlavní představitel – Josef Jungmann

Doba Tylova – (1830-1848) 3. období – vyvrcholení národního obrození období romantismu hlavní úkoly: a) tvorba náročných uměleckých děl srovnatelných s evropskou literaturou b) rozšířit myšlenky národního obrození mezi lid – rozvoj divadla c) posilování národního sebevědomí – aktivity veřejného života (bály) hlavní představitelé: Karel Hynek Mácha Josef Kajetán Tyl

Doba bachovského absolutismu (1848-1859) 4. období – konec NO bývá uváděn rok 1848, poté doznívání snah národního obrození období nastupujícího realismu hlavní úkoly: a) literatura jako nástroj boje za národní svobodu – demokracie b) rozvoj žurnalistiky, literární kritiky c) lidová slovesnost – síla lidu hlavní představitelé: Karel Havlíček Borovský Božena Němcová

Ověřovací test Jak je jinak nazývána 1. fáze NO? Které literární směry se objevují ve 2. fázi NO? Proč byla důležitá úloha divadla v období NO? Kdo je považován za zakladatele české žurnalistiky? Který rok je označován za konec NO?

Odpovědi ověřovacího testu Doba Dobrovského – obranná fáze. Preromantismus a romantismus. Rychlejší rozšíření myšlenek NO, přímé posilování národního sebevědomí, rozšiřování českého jazyka nenásilnou formou (stále vysoká negramotnost – mnoho lidí neumělo číst). K. Havlíček Borovský. 1848.

Zdroje a citace: HRABÁK Josef, JEŘÁBEK Dušan, TICHÁ Zdeňka: Průvodce po dějinách české literatury. Praha: Orbis 1976. BALAJKA Bohuš: Přehledné dějiny literatury I. Praha: Fortuna 1995. ISBN 80-7168-198-9 SOCHROVÁ Marie: Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment 1999. ISBN 80-7200-332-1 ČORNEJ Petr, ČORNEJOVÁ Ivana, RADA Ivan, VANÍČEK Vratislav: Dějiny zemí Koruny české II. . Praha: Paseka 1992. ISBN 80-85192-28-4 VLAŠÍN Štěpán a kol.: Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel 1984.